Site icon شناسنامه قانون

ابطال تصویب‎نامه واگذاری زندان اوین به دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه علوم پزشکی

تبدیل وضعیت کارکنان قراردادی با آزمون شرایط احراز تصدی مشاغل لزوم ارائه تعهد کتبی ابطال بخشنامه نحوه اجرای تبدیل وضعیت اعضاء غیرهیئت علمی سرپرستی پست سازمانی در دستگاه اجرایی ابطال مصوبه تعیین حداقل حقوق ابطال تعیین سن حداکثر ۲۸ سال همترازی پست های سازمانی ابطال ممنوعیت اشتغال به تحصیل ابلاغ آرای هیأت های رسیدگی به تخلفات جابجایی کارکنان قرارداد کار معین تبدیل وضعیت نیروهای قرارداد کارگری تغییر صندوق بازنشستگی به صورت اختیاری بازنشستگی موضوع بند خ ماده ۸۷ سنوات ارفاقی در تقلیل ساعت تدریس جابجایی نیروهای مازاد ابطال ماده ۳۱ دستورالعمل رسیدگی ابطال مصوبه امکان مأموریت کارمندان عدم ابطال دستورالعمل انتخاب پرداخت مابه التفاوت تنزل ملاک تنزل پست ایثارگران مصادیق تنزل پست سازمانی ایثارگران کاهش حقوق و مزایا ایثارگران مأموریت آموزشی عدم ابطال مصوبه مأموریت احراز تنزل پست ایثارگران حق التدریس و حق التحقیق ابطال انتقال کارکنان قرارداد کار معین مابه‌التفاوت تنزل پست ایثارگران

ابطال تصویب‎نامه شماره ۵۵۱۱۲/ت۲۹۸۷۰هـ مورخ ۳/۱۰/۱۳۸۲ هیأت وزیران راجع به واگذاری زندان اوین به دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه علوم پزشکی (دادنامه شماره ۴۳۲ مورخ ۲۸/۱۰/۱۳۸۲ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری)

تاریخ: ۲۸/۱۰/۱۳۸۲

شماره دادنامه: ۴۳۲

کلاسه پرونده: ۸۲/۸۹۵

مرجع رسیدگی: هیأت عمومی دیوان عدالت اداری.

شاکی: رئیس قوه قضائیه .

موضوع شکایت و خواسته: ابطال تصویب‎نامه شماره ۵۵۱۱۲/ت۲۹۸۷۰هـ مورخ ۳/۱۰/۱۳۸۲ هیأت وزیران.

مقدمه:

ریاست قوه قضائیه طی شکایتنامه تقدیمی اعلام داشته‎اند:

۱ـ بنابر مواد یک و ۵ قانون تبدیل شورای سرپرستی زندانها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور به سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور مصوب ۱۳۶۴، سازمان مذکور و اموال انتقالی در اجرای قانون مزبور و مقررات بعد از آن، مستقیماً زیر نظر رئیس قوه قضائیه می‎باشند و انجام وظایف سازمان تحت نظارت مستقیم این جانب، مستلزم کسب موافقت قبلی در خصوص واگذاریها و نحوه شرایط آنها می‎باشد که در جریان تصویب‎نامه واگذاری زندان اوین به مؤسسات مرقوم رعایت نگردیده است.

۲ـ به حکم اصل یکصدو پنجاه و هفتم قانون اساسی، کلیه مسئولیت‌های اداری و اجرائی قوه قضائیه با عالی‌ترین مقام قوه می‎باشد و با توجه به آن گذراندن تصویب‎نامه واگذاری زندان اوین که از زندانهای مهم و از رقبات بزرگ و معروف مرکز می‎باشد بدون کسر نظر قوه قضائیه، خلاف این اصل می‎باشد.

۳ـ با عدم تفویض تمام یا بخشی از اختیارات مالی و اداری خود به وزیر دادگستری، پیشنهاد مشترک وزارت دادگستری و سایرین بر تصویب واگذاری زندان مورد بحث به مؤسسات آموزشی و درمانی مندرج در تصویب‎نامه، با اصل یکصدو شصتم قانون اساسی مغایرت دارد.

۴ـ اصل چهارم قانون اساسی هم کلیه مقررات اداری مصوب (از جمله تصویب‎نامه فعلی) وقتی معتبر می‎ شناسد که بر اساس موازین اسلامی صادر شده باشد، بنابراین طرح موضوع در دولت محترم بدون استیذان و استصلاح ذوالید و اتخاذ تصمیم به واگذاری زندان موضوع تصویب‎نامه، خلاف اطلاق اصل مزبور می‎باشد.

۵ـ بجهات مذکور و نظر به اصل استقلال قوه قضائیه و توجه به مسئولیتهای آن و حاکمیت قانون اساسی بر مقررات عادی، رد و ابطال مصوبه مذکور مورد تقاضای این قوه می‎باشد.

قائم مقام معاونت حقوقی و امور مجلس رئیس جمهور در پاسخ به شکایت مذکور طی لایحه جوابیه اعلام داشته‎اند، مصوبه دولت راجع به واگذاری زندان اوین به دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه علوم پزشکی با توجه به نکات زیر در چهارچوب اختیارات هیأت وزیران صادر شده است.

۱ـ مطابق ماده ۳ قانون محاسبات عمومی مقرر شده است «مؤسسه دولتی واحد سازمانی است که بموجب قانون ایجاد و زیر نظر یکی از قوای سه‎گانه اداره می‎شود.» سازمان زندانها و اقدامات تأمینی و تربیتی نیز مؤسسه دولتی است زیرا بموجب قانون تبدیل شورای سرپرستی زندانها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور به سازمان زندانها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور مصوب ۱۳۶۴ ایجاد و زیر نظر قوه قضائیه است و اراضی و املاک زندانها طبق ماده (۵) قانون مزبور به این سازمان واگذار شده است.

۲ـ بموجب ماده ۶۹ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مقرر شده است «کلیه اراضی، املاک و ابنیه‎ای که برای استفاده وزارتخانه‎ها، مؤسسات دولتی از جمله مؤسساتی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر نام یا تصریح نام یا تابع مقررات و قوانین خاص است به یکی از طرق قانونی تملک شده است و یا به نام آن وزارتخانه، مؤسسه خریداری شده یا می‎شود متعلق به دولت بوده و در اسناد مالکیت آنها نام دولت جمهوری اسلامی ایران بعنوان مالک با حق استفاده وزارتخانه یا مؤسسه مربوط درج می‎گردد. تغییر دستگاه بهره‎بردار در هر مورد بعهده هیأت وزیران می‎باشد.»

۳ـ با توجه به مراتب فوق و نظر به اینکه زندان اوین طبق ماده (۵) قانون اخیرالذکر از اموال سازمان زندانها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور می‎باشد و سازمان مزبور طبق ماده ۳ قانون محاسبات عمومی مؤسسه دولتی است و لذا اموال یاد شده از مصادیق ماده ۶۹ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت بوده و تغییر دستگاه بهره‎بردار با هیأت وزیران است و طبق ماده ۱۱۴ قانون مزبور کلیه قوانین مغایر ملغی شده است. در عین حال متن پیش‎نویس مصوبه قبل از طرح در هیأت وزیران با نظر ریاست سازمان زندانها و اقدامات تأمینی و تربیتی تهیه و به امضای ایشان رسیده است. هر چند اعمال ماده ۶۹ برای تغییر دستگاه بهره‎بردار منوط به موافقت دستگاههای بهره‎بردار نشده است. ضمن آنکه مطابق بند ۲ مصوبه ترتیبات تهیه زمین و ساختمان برای سازمان یاد شده به قیمت روز پیش‎بینی شده است.

هیأت عمومـی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجت‎الاسلام‎والمسلمین دری‎نجف‎آبادی و با حضور رؤسـای شعب بدوی و رؤسـا ومستشاران شعب تجدیدنظـر تشکیل و پس از استماع توضیحات قائم مقام معاونت حقوقی و امور مجلس رئیس جمهور و بحث و بررسی و انجام مشاوره بـا اکثریت آراء بشرح آتی مبادرت بصدور رأی می‎نماید.

رأی هیأت عمومی

مالکیت دولت در جمهوری اسلامی ایران اصلی مسلم و خدشه ناپذیر بوده و بلحاظ شرعی و قانونی و عقلانی قابل تردید نمی‎باشد. و هرگونه انتقال جابجائی و تصرف نیاز به اجازه لازم طبق قانون دارد. و قانون محاسبات عمومی تا حدودی این اختیارات و اجازه را تبیین نموده. و در ماده ۶۹ آن به هیأت وزیران اجازه تغییر دستگاه بهره‎برداری کننده را در هر مورد و طبق اجازه داده است. و در ماده ۱۱۴ قانون مذکور نیز اجازه واگذاری حق استفاده نه واگذاری مطلق بلکه مالکیت منافع را از یک دستگاه به دستگاه دیگر داده و بعبارت دیگر این اجازه بصورت مقید و با وصف حق استفاده داده شده نه بصورت مطلق و بدون قید و وصف یاد شده و در ماده ۱۱۵ نیز مشروط به مازاد بودن و نیز با اجازه بالاترین مقام اجرائی مؤسسه مربوط آنرا مجاز می‎داند. واضح است که مواد یاد شده دلیلی بر واگذاری مطلق و انتقال کامل ملک از یک دستگاه به دستگاه دیگر مخصوصاً در صورت عدم مازاد بودن و عدم موافقت بالاترین مقام دستگاه ذیربط نمی‎باشد. و نمی‎تواند مستند تصویبنامه مورخ ۳/۱۰/۱۳۸۲ شماره ۵۵۱۱۲/ت۲۹۸۷۰هـ قرار گیرد. چون حداقل در مصوبه مذکور موافقت بالاترین مقام مربوط اخذ و منظور نشده و با توجه به نیازهای وسیع علمی و اداری و خدماتی قوه قضائیه و ملاحظات دیگر و منافع ملی نیز با عنایت به جهات یاد شده و نظر به اینکه سازمان اموز زندانها بخشی از قوه قضائیه است. و در کلیه شئون و احکام خود و امور مالی و اداری ضمن هماهنگی با کل دولت و حاکمیت در نظام جمهوری اسلامی ایران تابع قوه قضائیه می‎باشد. و هرگونه فعالیت آن تابعی از کل قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران است. وزارت دادگستری جمهوری اسلامی ایران طبق اصل صدوشصتم قانون اساسی با واگذاری تمام یا بخشی از اختیارات مالی و اداری قوه قضائیه به وزیر مربوط مجاز به تصرف در چارچوب اختیارات تفویضی می‎باشد. والا کلیه اختیارات مالی و اجرائی قوه قضائیه طبق اصل ۱۵۷ قانون اساسی با عالیترین مقام قوه خواهد بود. و دستگاههای ذیربط در چارچوب اجازه و یا اذن و اختیارات تفویض مأذون و مجاز به تصرف می‎باشند. و طبق مواد ۱ و ۵ قانون تبدیل شورای سرپرستی زندانها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور به سازمان زندانها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور مصوب ۱۳۶۴ سازمان مذکور و اموال مربوط زیر نظر ریاست قوه قضائیه می‎باشد. و هرگونه واگذاری و نقل و انتقال اموال و املاک دستگاههای مربوط با کسب نظر و موافقت رئیس قوه و در مجدوده اجازه صحیح خواهد بود.

با توجه به جهات یاد شده و با عنایت به اصول دیگر قانون اساسی مربوط به وظایف قوه قضائیه و نیز استقلال و تفکیک قوا و نیز اصول ۵۲ و ۵۳ قانون اساسی مصوبه مذکور بر خلاف قانون اساسی و اختیارات رئیس قوه قضائیه بعنوان عالیترین مقام قوه قضائیه و نیز ماده ۱۱۴ قانون محاسبات عمومی مصوب ۱۳۶۶ مجلس شورای اسلامی تشخیص و طبق قسمت اخیر ماده ۲۵ قانون دیوان عدالت اداری ابطال می‎گردد.

Exit mobile version