آزمون تعیین صلاحیت
وزارت آموزش و پرورش

سرباز معلم مشمول استخدام معلمان حق التدریس نیست

سرباز معلم که پس از دوره خدمت بنا بر ضرورت تا پایان سال تحصیلی به صورت حق التدریس در آموزش و پرورش شاغل می شود، از شمول استخدام مطابق قانون تعیین تکلیف معلمین حق التدریس خارج است (رای شماره ۶۳ مورخ ۱۹/۴/۹۶ هیات تخصصی پژوهشی و فراهنگی دیواان عدالت اداری)

کلاسه پرونده: هـ ع/ ۹۵/۱۴۴۲

موضوع: ابطال اطلاعیه ۴۹-۹۵ پیرو بخشنامه شماره ۱۵/۷۱۰ مورخ ۱۲/۸/۹۵ در مورد سرباز معلمان و الزام به استخدام اینجانب طبق مصوبه مجلس در خصوص معلمان حق التدریس.

شماره پـرونـده: هـ ع/ ۹۵/۱۴۴۲

دادنامه : ۶۳

تاریخ : ۱۹/۴/۹۶

طرف شکایت : ۱- وزارت آموزش و پرورش ۲- اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان غربی۳- سازمان اداری و استخدامی کشور

موضوع شکایت و خـواسته: ابطال اطلاعیه ۴۹-۹۵ پیرو بخشنامه شماره ۱۵/۷۱۰ مورخ ۱۲/۸/۹۵ در مورد سرباز معلمان و الزام به استخدام اینجانب طبق مصوبه مجلس در خصوص معلمان حق التدریس

متن مقرره مورد شکایت :

نیروهای حق التدریس: منظور از نیروهای حق التدریس افرادی هستند که از سال ۷۹ تا قبل از سال ۹۱ در مدارس دولتی به صورت معلم حق التدریس همکاری داشته اند. ( ضمناً دارا بودن کد پرسنلی و ابلاغ کامپیوتری برای این افراد ضروری می باشد. )

تذکر مهم : سرباز معلمانی که پس از پایان دوره بنا به ضرورت تا پایان سال تحصیلی به صورت حق التدریس در آموزش و پرورش خدمت نموده اند شامل این مصوبه نمی باشند.

دلایل شاکی برای ابطال مقرره مورد شکایت (حسب مورد با تصریح به مغایرت با قانون یا شرع یا خروج از حدود اختیارات):

شاکی از تیر ماه ۱۳۸۸ به عنوان سرباز معلم مشغول خدمت شده و تا آخر خدمت یعنی آبان ماه ۱۳۸۹ مشغول تدریس در نقاط محروم بوده است و تا پایان سال تحصیلی ۱۳۹۰ بنا به ضرورت از خدمت وی استفاده شد. در همان سال بخشنامه ای صادر شد که مدت ارسال مدارک را تا اردیبهشت ۱۳۹۰ قرارداد و با وجودی که ۷ ماه سابقه خدمت داشت از ثبت نام محروم شده است. مدیرکل امور اداری و تشکیلاتی وزارت با اصلاحیه ۹۴-۹۵ اعلام نمود که مصوبه طرح اصلاح تبصره ۱۰ ماده ۱۷ قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق التدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش (۱۵/۷/۸۸) مصوب ۳/۶/۹۵ شامل سرباز معلمان نمی گردد و در مقام رفع نقص شاکی آن قسمت از اصلاحیه که سرباز معلمان را مستثنی کرده را درخواست ابطال دارد. شاکی دلیل ابطال مقرره را مغـایرت با قـانون اصلاح تبصره ۱۰ ماده ۱۷ قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق التدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش ذکر کرده است.

خلاصه مدافعات طرف شکایت:

اصلاحیه مذکور صرفاً در جهت توضیح و تبیین قانون اصلاح تبصره ۱۰ ماده ۱۷ قانون تعیین تکلیف معلمین حق التدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش بوده و متضمن قاعده آمره عام الشمول نیست.

رای هیأت تخصصی پژوهشی وفرهنگی

نظر به اینکه طرح قانون تعیین تکلیف معلمین حق التدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی مصوب ۹۵ مربوط به معـلمین حق التدریس، آموزشیاران نهضت، مربیان پیش دبستانی و نیروهای خرید خدمت آموزش است تا آموزش و پرورش بدون الزام به رعایت ماده ۸ قانون تعیین تکلیف معلمین حق التدریس و آموزشیاران نهضت مصوب ۱۳۸۸ آنان را به کار گیرد و سرباز معلم که پس از دوره خدمت بنا بر ضرورت تا پایان سال تحصیلی به صورت حق التدریس در آموزش و پرورش شاغل بوده از عناوین مندرج در قانون خارج می باشد، بنابراین اطلاعیه ۴۹-۹۵ اداره کل امور اداری و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش خلاف قانون نبوده و خارج از حدود اختیارات نمی باشد، لذا به استناد بند ب ماده ۸۴ قانون تشکیلات و آئین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب ۱۳۹۲ رای به رد شکایت صادر و اعلام می گردد. رأی صادره ظرف مدت بیست روز پس از صدور از سوی رئیس محترم دیوان عدالت اداری و یا ده نفر از قضات دیوان قابل اعتراض می باشد.

حسن مهدوی- نائب رئیس هیأت تخصصی پژوهشی و فرهنگی دیوان عدالت اداری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام