آییننامه کلاسهای چندپایه
آییننامه کلاسهای چندپایه (مصوبه هشتصد و نود و پنجمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش، تاریخ ۲۹/۲/۱۳۹۳)
بهاستناد راهکار ۳ـ۵ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و در راستای گسترش پوشش تحصیلی، بسط عدالت آموزشی و کیفیتبخشی به فرآیند تعلیم و تربیت دانشآموزان کلاسهای چندپایه، با تأکید بر مناطق روستایی، عشایری و کمترتوسعهیافته، وزارت آموزش و پرورش موظف است برای تشکیل و مدیریت این نوع کلاسها به شرح زیر اقدام نماید:
ماده ۱- کلاسهای چندپایه با حداکثر سه پایه یک دوره تحصیلی ابتدایی و با حضور حداکثر ۱۵ نفر دانشآموز تشکیل میشود.
تبصره- در شرایط استثناء، تشکیل کلاسهای چندپایه با تعداد بیشتر و ترکیب دانشآموزان از هر دو دوره تحصیلی، به تشخیص رئیس آموزش و پرورش شهرستان/منطقه، در چارچوب مفاد این آییننامه بلامانع است.
ماده ۲- در صورتی که تشکیل کلاس چندپایه با بیش از سه پایه یا بیش از ۱۵ نفر دانشآموز اجتنابناپذیر باشد، به ازای هر پایه اضافه، زمان آموزش تا ۶ ساعت در هفته افزایش مییابد و به معلم مربوط برابر مقررات، حقالتدریس پرداخت میشود.
ماده ۳- به منظور راهنمایی، حسن نظارت و ارزیابی اثربخش از فعالیتهای کلاسهای چندپایه، با توجه به پراکندگی و تعداد کلاسها، به ازای حداقل ۱۰ و حداکثر ۴۰ کلاس چندپایه، یک معلم راهنمای آموزشی و تربیتی اختصاص مییابد.
ماده ۴- معلمان کلاسهای چندپایه و راهنمایان آموزشی و تربیتی، از حمایتهای مادی و معنوی برخوردار خواهند شد که میزان و چگونگی آن در شیوهنامه اجرایی مشخص میشود.
ماده ۵- سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی برای پشتیبانی آموزشی و تربیتی از معلمان و دانشآموزان کلاسهای چندپایه، نسبت به تهیه و تدوین کتاب راهنمای معلم و بستههای آموزشی ویژه کلاسهای چندپایه، اقدام نماید، به گونهای که برنامهها، ضمن انعطافپذیری در روشها، با شرایط محیطی و زمان آموزش سازگاری داشته باشد.
ماده ۶- برای ارتقای صلاحیتها و مهارتهای حرفهای معلمان کلاسهای چندپایه و راهنمایان آموزشی و تربیتی، علاوه بر آموزشهای بدو و ضمن خدمت متداول، به میزان ۴۰ ساعت آموزش تخصصی، قبل از شروع سال تحصیلی، پیشبینی و اجراء میشود.
ماده ۷- دانشگاه فرهنگیان در برنامه آموزشی دوره کارشناسی و بالاتر مجموعه علوم تربیتی (گرایش مربوط)، برای توانمندسازی منابع انسانی در مدیریت و آموزش کلاسهای چندپایه، تدابیر لازم را اتخاذ نماید.
ماده ۸- به منظور برنامهریزی و نظارت بر حسن اجرای این مصوبه و اتخاذ تصمیم متناسب با شرایط متفاوت کلاسهای چندپایه، شورایی با مسئولیت معاون آموزش ابتدایی و عضویت نمایندگان معاونتهای توسعه مدیریت و پشتیبانی، پرورشی و فرهنگی، سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی و دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش، تشکیل و اتخاذ تصمیم مینماید.
ماده ۹- وزارت آموزش و پرورش گزارش پژوهشی اجرای این مصوبه را هر دو سال یکبار، به شورای عالی آموزش و پرورش ارائه دهد.
ماده ۱۰- شیوهنامه اجرایی این مصوبه ظرف مدت ۳ ماه، توسط وزارت آموزش و پرورش تهیه و با امضای وزیر ابلاغ میشود.
موضوع: آییننامه تشکیل کلاسهای چندپایه در هشتصد و نود و پنجمین (۸۹۵) جلسه شورای عالی آموزش و پرورش، تاریخ ۲۹/۲/۱۳۹۳ به تصویب رسید.
دبیر شورا- مهدی نوید
رئیس جلسه- علیاصغر فانی
آئیننامه تشکیل کلاسهای چندپایه مورد تأیید است.
رئیسجمهور و رئیسشورای عالی آموزش و پرورش ـ حسن روحانی