استفساریه ترمیم حقوق کارکنان شهرداری‌ها و دستگاه‌های غیرمشمول قانون مدیریت خدمات کشوری چه می‌گوید؟

استفساریه ترمیم حقوق کارکنان شهرداری‌ها

به قلم: مصطفی علیمحمدی

شناسنامه قانون- تقاضای دو فوريت «طرح استفساريه جزء (۳) بند (الف) تبصره (۱۲) قانون بودجه سال ۱۴۰۴ کل کشور در خصوص تاثیر ترمیم حقوق در قانون بودجه ۱۴۰۴»، در دستور كار سازمان شهرداری‌ها و دهياری‌های كشور قرار گرفت.

منبع خبر: سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور

باتوجه به اخبار منتشره و پرسش‌های مطروحه در خصوص ترمیم حقوق کارکنان شهرداری‌، در این مطلب مواردی در خصوص این استفساریه و متن کامل طرح دو فوریتی پیشنهادی بیان می‌‌شود.

🍀 تعریف استفساریه؛
گاهی پیچیدگی قوانین؛ ابهام یا تفسیر چندگانه از آن را به وجود می‌آورد و در چنین مواردی یکی از ابزارهای قانونی برای یافتن تفسیر صحیح و رفع ابهام از قانون، [استفسار] است.
🍀 درخواست تفسیر قانون از مراجعی که قانوناً حق تفسیر دارند؛ از قبیل شورای نگهبان که براساس اصل ۹۸ قانون اساسی حق تفسیر قانون را دارد یا مجلس شورای اسلامی که براساس اصل ۷۳ قانون اساسی حق تفسیر قوانین عادی را دارد.

اصل هفتاد و سوم- شرح‏ و تفسير قوانين‏ عادي‏ در صلاحيت‏ مجلس‏ شوراي‏ اسلامي است، مفاد اين‏ اصل‏ مانع از تفسيري‏ كه‏ دادرسان‏، در مقام‏ تميز حق‏، از قوانين‏ مي‌كنند نيست‏.
اصل نود و هشتم تفسير قانون‏ اساسي‏ بعهده‏ شوراي‏ نگهبان‏ است‏ كه‏ با تصويب‏ سه‏ چهارم‏ آنان‏ انجام‏ ميشود.

طرح دو فوریتی استفساریه ترمیم حقوق کارکنان شهرداری‌ها در چه وضعیتی است؟

۱. ارائه طرح؛ انجام شده است.✅
۲. تصویب فوریت توسط نمایندگان مجلس؛ هنوز انجام نشده است.❌
۳. در صورت تصویب دو فوریت؛ بلافاصله به چاپ و توزیع آن اقدام و پس از ۲۴ ساعت از موقع توزیع در صحن علنی ارائه می‌گردند.❌
۴. قانون استفساریه شکل می‌گیرد.❌

برخی موارد توجیهی برای ارائه طرح استفساریه؛
➕عدم امکان افزایش ۲۰ درصد حقوق در سال ۱۴۰۴ و بدون تغییر ماندن احکام كاركنان شهرداري‌ها نسبت به سال قبل
➕توجه به حقوق و معیشت کارکنان زحمتکش و نارضایتی آنها در سال‌های گذشته
➕تبیین دقیق‌تر قانون و فراهم کردن امکان ترمیم عادلانه حقوق کارکنان شهرداری
➕زمینه‌سازی برای گام‌های بعدی در راستای رفع تبعیض‌ها و بهبود شرایط شغلی نیرو‌های فعال در مجموعه‌های شهرداری
➕شهرداری‌ها، نهاد دولتی نیستند و باتوجه به قانون نهاد عمومی غیردولتی، خواستار مستثنی‌شدن شهرداری‌های کل کشور از جزء (۳) بند (الف) تبصره (۱۲) درخصوص تأثیر ترمیم حقوق در بودجه ۱۴۰۴ شدند

متن کامل طرح استفساریه ترمیم حقوق کارکنان شهرداری ها و دستگاه‌های غیرمشمول قانون مدیریت خدمات کشوری به شرح زیر است:

طرح استفساریه ترمیم حقوق کارکنان شهرداری ها و دستگاه‌های غیرمشمول قانون مدیریت خدمات کشوری

باسمه تعالی

استفساریه جزء (۳) بند (الف) تبصره (۱۲) قانون بودجه سال ۱۴۰۴ کل کشور مصوب ۱۴۰۳/۱۱/۸

با عنایت به صراحت جزء (۳) بند الف تبصره (۱۲) قانون بودجه ۱۴۰۴ کل کشور مصوب ۱۴۰۳/۱۱/۸ مجلس شورای اسلامی که اعلام می دارد امتیازات و مبالغ ریال موضوع جزء (۱) ماده واحده قانون اصلاح قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور و ترمیم حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری مصوب ۱۴۰۱/۸/۸ از تاریخ لازم الاجراء شدن قانون مذکور صرفا در محاسبه حقوق بازنشستگی پاداش پایان خدمت و ذخیره مرخصی استحقاقی در زمان بازنشستگی قابل محاسبه است و مشمول تبصره ماده (۷۶) قانون مدیریت خدمات کشوری نمی باشد ما به التفاوت ناشی از اعمال مغایر با این جزء که صرفا در سال ۱۴۰۳ اعمال شده است به عنوان تفاوت تطبیق در احکام کارگزینی درج و تا پایان قانون برنامه هفتم پیشرفت از محل افزایش های قانونی بعدی مستهلک می شود. از طرفی وفق تبصره ذیل ماده (۵) قانون محاسبات عمومی کشور و متعاقباً بر اساس قانون فهرست نهادها و موسسات عمومی غیر دولتی مصوب ۱۳۷۳، شهرداریها و موسسات تابعه آنها در زمره موسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی قرار گرفته و بنا به تعریف ماده (۳) و به استناد ماده (۱۱۷) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۱۳۸۶ با اصلاحات و الحاقات بعدی از شمول قانون مدیریت خدمات کشوری مستثنی شده اند و به صراحت نامه شماره ۱۰۷۷۸۱ مورخ ۱۳۹۹/۳/۱۱ سازمان برنامه و بودجه کشور و نامه شماره ۲۰۰۰۰/۴۰۸ مورخ ۱۴۰۲/۸/۱۲ دیوان محاسبات کشور شهرداریها بعنوان موسسات عمومی غیر دولتی تابع قوانین و مقررات خاص بوده و هیچ گونه وابستگی از لحاظ تامین پرداخت حقوق و مزایا کارکنان به منابع عمومی دولتی ندارند. ضمن اینکه شهردایها و نهادهای عمومی غیردولتی با استناد به رای شماره ۱۴۰۲۳۱۳۹۰۰۰۰۱۹۹۱۳۶ مورخ ۱۴۰۲/۱/۲۹ هیات عمومی دیوان عدالت اداری در خصوص ابطال کل دستور العمل شماره ۲۶۶۰۳ مورخ ۱۴۰۱/۸/۲۳ سازمان اداری استخدامی مبنی بر نحوه اجرای قانون اصلاح قانون بودجه سال ۱۴۰۱ و ترمیم حقوق یعنی ۱۴۰۱/۷/۱ کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشکری و بند (۴) ایراد نامه شماره ۱۰۰۹۶ه. ب مورخ ۱۴۰۲/۲/۱۳ مجلس شورای اسلامی به تصویب نامه شماره ۳۶۰۷ت ۶۱۱۲۴ هـ مورخ ۱۴۰۲/۱/۱۵ هیات محترم وزیران از زمان تصویب و اجرایی شدن قانون اصلاح قانون بودجه سال ۱۴۰۱ و ترمیم حقوق نسبت به تاثیر ترمیم حقوق اقدام نموده و عملاً استمرار پرداخت در این سه سال برای همه کارکنان مذکور حقوق مکتسبه نموده است. مهم اینکه مقنن در جزء (۱) و جزء (۲) بند الف تبصره (۱۲) بترتیب به عبارات و گروه های مختلف حقوق بگیر و شاغلان مشمول و غیر مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری اشاره نموده است. لیکن در جزء (۳) بند «الف» تبصره (۱۲) به عبارات مزبور اشاره نموده و صرفاً به ماده (۷۶) قانون مدیریت خدمات کشوری اشاره نموده است. همچنین اینکه در مذاکرات صحن و در زمان تصویب این جزء، مکرراً اعلام شده که این جزء مشمول شهرداری‌ها و موسسات عمومی غیردولتی نمی‌باشد. بنابراین با عنایت باینکه قانونگذار جاهل به امر قانون‌نویسی نیست و همانطور که در جزء (۱) و جزء (۲) به مشمولین پرداخت می‌توانست در جزء (۳) هم همین کار را انجام دهد، فلذا اساساً جزء (۳) تبصره (۱۲) قانون بودجه سال ۱۴۰۴ مشمول موسسات غیرمشمول قانون مدیریت خدمات کشوری نیست.

بنا به مراتب مذکور و با توجه به تنوع ماموریت‌ها و وظایف شهرداری‌ها و خدمات‌رسانی گسترده و به منظور جلوگیری از کاهش حقوق و مزایا و رفع مشکلات کارکنان شهرداریهای کشور و جهت رفع ابهام طرح استفساریه ذیل تقدیم می گردد.

استفساریه :
آیا جزء (۳) بند (الف) تبصره (۱۲) قانون بودجه سال ۱۴۰۴ کل کشور مصوب ۱۴۰۳/۱۱/۸ شامل حقوق‌بگیران غیرمشمول قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۱۳۸۶ می‌شود؟

پاسخ:
خیر، حکم جزء (۳) بند (الف) تبصره (۱۲) قانون بودجه سال ۱۴۰۴ کل کشور شامل حقوق‌بگیران غیرمشمول قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب سال ۱۳۸۶ نمی‌شود.

اکسل افزایش حقوقاکسل افزایش دستمزد

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام