کتاب استخدامی اداری ها
انتصاب مدیران

بخشنامه استقرار بانک اطلاعات مدیران (بام) | در مرحله نظرخواهی

بخشنامه استقرار بانک اطلاعات مدیران (بام)

شناسنامه قانون- از سوی سازمان اداری و استخدامی کشور، پیش‌نویس بخشنامه استقرار بانک اطلاعات مدیران (بام) برای اطلاع‌رسانی و نظرخواهی عمومی منتشر شد.

متن کامل پیش‌نویس این بخشنامه به شرح زیر است:

بخشنامه استقرار بانک اطلاعات مدیران (بام)

ماده 1- تعاریف

سازمان: سازمان اداری و استخدامی کشور؛

دستگاه اجرایی: کلیۀ دستگا‌ه‌های موضوع مادۀ 5 قانون مدیریت خدمات کشوری؛

بانک اطلاعات مدیران: مجموعه‌ای از زیرسامانه‌های مختلف از جمله مخزن استعداد و داده‌نمای مدیران که ذیل سامانۀ یکپارچۀ نظام اداری (سینا) قرار دارد؛

زیرسامانۀ داده‌نمای مدیران: سامانه‌ای‌ که جمع‌آوری، پایش و تحلیل اطلاعات مرتبط با مدیران کشور را انجام می‌دهد؛

زیرسامانۀ مخزن استعداد: سامانه‌ای که افراد مستعد ارتقاء و انتصاب در پست‌های مدیریتی را شناسایی و پیشنهاد می‌کند؛

شورا: شورای راهبری تحول اداری دستگاه‌های اجرایی و استانی تصویب‌نامۀ شمارۀ ۴۷۷۴۳ مورخ ۲۱/0۳/۱۴۰۳ شورای عالی اداری؛

کمیتۀ سرمایۀ انسانی: کمیتۀ مستقر در دستگاه‌های اجرایی به استناد بخشنامۀ شمارۀ ۱۳۴۷۲/۹۳/۲۰۰ مورخ 0۷/۱۰/۱۳۹۳ موضوع «ساماندهی کمیته‌های تخصصی مرتبط با مسائل مدیریتی و اداری» معاونت توسعۀ مدیریت و سرمایۀ انسانی رئیس‌جمهور؛

استعداد مدیریتی: افرادی که دارای شرایط مادۀ (2) دستورالعمل اجرایی نحوۀ انتخاب و انتصاب مدیران حرفه‌ای هستند.

ماده 2- استقرار و پیاده‌سازی

1- نقش و وظیفۀ هر یک از مدیران و واحدهای اداری کشور به قرار زیر است:

الف) مدیران منابع انسانی کلیۀ دستگاه‌های اجرایی کشور مکلفند نسبت به ورود و تکمیل اطلاعات مدیران و استعدادهای مدیریتی فعلی دستگاه خود اقدام نمایند؛

ب) دبیرخانۀ شورا موظف است بر استقرار بانک اطلاعات مدیران و پیاده‌سازی این بخش‌نامه در دستگاه یا استان، همچنین بهره‌برداری از داده‌ها و اطلاعات بانک مذکور به‌منظور رصد و پایش ارتقاء و انتصاب مدیران مربوطه اقدام نماید؛

ج) معاونت حکمرانی و هوشمندسازی نظام اداری مکلف است نسبت به پیاده‌‌سازی بانک اطلاعات مدیران و توسعۀ کلیۀ زیرسامانه‌های آن ظرف حداکثر 6 ماه از تاریخ ابلاغ این بخش‌نامه اقدام نماید؛

د) امور مدیران دولت موظف است نسبت به سیاست‌گذاری، راهبری، مدیریت و نظارت بر اجرای دقیق این بخش‌نامه تا تحقق کلیۀ اهداف سازمان در راستای ایجاد نظام یکپارچۀ اطلاعاتی مدیران کشور با استقرار بانک اطلاعات مدیران اقدام نماید.

تبصره: نحوۀ اجرای عملیات مربوط به ورود، سطح دسترسی کاربران و اصلاح اطلاعات در سامانه، به‌موجب دستورالعملی خواهد بود که معاونت حکمرانی و هوشمندسازی نظام اداری به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ خواهد کرد.

2- دستگاه‌های اجرایی کشور مکلفند تا استقرار کامل بانک اطلاعات مدیران هر دو ماه یک‌بار نسبت به ارائۀ گزارش در چارچوب مشخصی که امور مدیران دولت ابلاغ خواهد کرد، کلیۀ تغییرات و انتصابات سطح دستگاه را کتباً به شورا و در سطح استان به شورای استان اعلام نمایند.

3- نمایندۀ سازمان در شورا موظف است در راستای اجرای دقیق بند قبل اقدام نماید و درصورت استنکاف دستگاه اجرایی از برگزاری جلسات شورا و یا عدم اجرای این بخش‌نامه، مراتب را به امور مدیران گزارش دهد.

4- شورا نیز به استناد قسمت 1و 13 بند (الف) مادۀ (6) تصویب‌نامۀ شمارۀ ۴۷۷۴۳ مورخ ۲۱/۳/۱۴۰۳ شورای عالی اداری، پس از بررسی صحت یا انحراف اقدامات صورت‌گرفته در خصوص انتصابات مدیران حرفه‌ای در دستگاه‌های اجرایی و انطباق آن با قوانین و مقررات مربوطه مراتب را به امور مدیران گزارش دهد.

ماده 3- ورود و به‌روزرسانی اطلاعات

1- اطلاعات مورد نیاز جهت استقرار بانک اطلاعات مدیران با زیرسامانه‌های مذکور بایستی از طریق تکمیل اطلاعات سامانه‌های موجود در سامانۀ یکپارچۀ نظام اداری (سینا) صورت گیرد. لذا دستگاه‌های اجرایی مکلفند مطابق با بخش‌نامۀ شمارۀ 823233 مورخ 17/8/1395 و بخش‌نامۀ شمارۀ 53822 مورخ 13/2/1399 سازمان اداری و استخدامی کشور نسبت به تکمیل و به‌روزرسانی تشکیلات دستگاه و اطلاعات مرتبط با مدیران حداکثر سه ماه پس از ابلاغ حاضر اقدام نمایند.

2- کلیۀ مدیران حرفه‌ای کشور مکلفند تا حداکثر 1 ماه پس از ابلاغ بخش‌نامۀ حاضر با مراجعه به زیرسامانۀ داده‌نمای مدیران نسبت به بررسی، تصحیح و تکمیل اطلاعات خود در سامانه اقدام نمایند و درصورت وجود هرگونه مغایرت موارد را ظرف حداکثر 72 ساعت از ورود به سامانه، به اطلاع واحدهای منابع انسانی و عناوین مشابه در دستگاه‌های اجرایی برسانند.

3- کارکنان نظام اداری که دارای استعداد مدیریتی هستند، می‌توانند اطلاعات خود را در زیرسامانۀ مخزن استعداد ثبت نمایند.

4- کانون‌های ارزیابی دارای مجوز، اندیشکده‌ها، نهادهای مردمی و تشکل‌های رسمی فعال در حوزۀ حکمرانی اداری کشور می‌توانند اطلاعات افراد مستعد مدیریت را که در بیرون از دولت مشغول به‌کار هستند، پس از اخذ نام کاربری و رمز عبور در مخزن استعداد ثبت نمایند.

5- دستیاران مردمی‌سازی دستگاه‌های اجرایی با توجه به مأموریت ایشان به‌منظور تسهیل در استفاده از ظرفیت‌های بالقوه در ادارۀ امور کشور، با معرفی افراد مستعد و شایستۀ ارتقاء و انتصاب در پست‌های مدیریتی، می‌توانند جهت معرفی افراد در سامانه پس از اخذ نام کاربری و رمز عبور اقدام نمایند.

تبصره 1: دستگاه‌های اجرایی مکلفند هر نوع تغییر در انتصابات دستگاه را به‌صورت آنی و برخط در زیرسامانه‌های سینا همچون پاکنا ثبت نمایند.

تبصره 2: صرف ثبت اطلاعات افراد در مخزن استعداد بانک اطلاعات مدیران به‌هیچ‌وجه تعهد استخدام برای دستگاه اجرایی ایجاد نخواهد کرد. دستگاه‌های اجرایی می‌توانند با رعایت قوانین و مقررات مربوطه افراد واجد شرایط را برای همکاری دعوت نمایند.

تبصره 3: درصورت ثبت اطلاعات ناموثق و یا معرفی افراد فاقد استعداد مدیریتی توسط کانون‌های ارزیابی دارای مجوز، اندیشکده‌ها، نهادهای مردمی و تشکل‌های رسمی و دستیاران مردمی‌سازی دستگاه‌های اجرایی، نام کاربری متخلفین معلق و مجوز اعطایی سلب خواهد شد.

6- در قسمت‌هایی که به‌دلیل کمبود داده‌های موجود، نیاز به اقدام از طریق فرایند ورود اطلاعات به‌صورت غیرهوشمند باشد، امور مدیران دولت طی ابلاغی موارد را به دستگاه‌های اجرایی اعلام خواهد کرد.

ماده 4- صحت‌سنجی اطلاعات

1- صحت‌سنجی اطلاعات مربوط به بندهای مادۀ (3) برعهدۀ کمیتۀ سرمایۀ انسانی دستگاه اجرایی است.

2- با توجه به اینکه اطلاعات مأخوذه از سامانه‌های بانک اطلاعات مدیران مبنای ارزیابی انتصابات دستگاه‌های اجرایی خواهد بود و همچنین این دسته از اطلاعات در قالب گزارش‌های تفصیلی و داده‌نمای مدیریتی در اختیار ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران و اعضای محترم هیئت دولت و مراجع نظارتی قرار خواهد گرفت، مسئولیت صحت ورود و روزآمدی اطلاعات به عهدۀ بالاترین مقام دستگاه اجرایی است.

ماده 5- بهره‌برداری از بانک اطلاعاتی

1- دستگاه‌های اجرایی موظفند به‌منظور شایسته‌سالاری و عدالت‌محوری در انتخاب و انتصاب مدیران، از مخزن استعداد به‌منظور شناسایی استعدادهای مدیریتی استفاده نمایند.

2- کمیتۀ سرمایۀ انسانی دستگاه‌های اجرایی به استناد بند (2) و (13) مادۀ (1-3) بخش‌نامۀ ساماندهی کمیته‌های تخصصی مرتبط با مسائل مدیریتی و اداری (شمارۀ ۱۳۴۷۲/۹۳/۲۰۰ مورخ ۷/۱۰/۱۳۹۳ معاونت توسعۀ مدیریت و سرمایۀ انسانی رئیس‌جمهور)، مسئولیت نظارت بر استقرار بانک اطلاعات مدیران و بهره‌برداری از زیرسامانه‌های مربوط به آن در حوزۀ مدیران است.

3- جهت جلوگیری از تضییع حقوق کارکنان دستگاه‌های اجرایی، تکمیل اطلاعات مرتبط با کارکنانی که آمادۀ ارتقاء به پست بالاتر هستند، قبل از هر اقدامی خصوصاً معرفی به کانون‌های ارزیابی یا استعلام از حراست و گزینش، توسط واحد منابع انسانی و عناوین مشابه در دستگاه‌ها الزامی است. هرگونه تأخیر در ثبت و به‌روزرسانی اطلاعات و اجرای فرایند انتصاب افراد واجد شرایط، متوجه مدیران منابع انسانی و عناوین مشابه در دستگاه‌های اجرایی است.

ماده 6- ضمانت اجرا

1- به استناد بند 2 مادۀ 3 ضوابط اجرایی قانون بودجۀ 1403، پرداخت فوق‌العادۀ مدیریت منوط به تکمیل اطلاعات و داده‌های مرتبط با مدیران در سامانه‌های سینا است. پس از ابلاغ این بخش‌نامه درصورت عدم تکمیل اطلاعات حسب اعلام امور مدیران دولت، پرداخت این قسمت از حقوق مدیر مربوطه، متوقف و دستگاه نیز حق پرداخت از محل دیگری را ندارد.

2- مدیرانی که در تکمیل اطلاعات سامانه‌های سینا علی‌الخصوص بانک اطلاعات مدیران و زیرسامانه‌های آن در مهلت مقرر اقدام ننمایند، مشمول بند 7 مادۀ 8 قانون تخلفات اداری خواهند شد.

3- نحوۀ اقدام و همکاری دستگاه‌های اجرایی و مدیران مرتبط، توسط سازمان مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت و این موضوع جزء شاخص‌های ارزیابی عملکرد دستگاه‌ها در نظر گرفته خواهد شد.

ماده 7- با ابلاغ بخش‌نامۀ حاضر در 7 ماده، 18 بند و 4 تبصره، دستورالعمل «استقرار نظام شایستگی و ثبت تجربیات و دانش مدیران حرفه‌ای کشور» بخش‌نامۀ شمارۀ ۹۱۸۷/۹۲/۲۰۰ مورخ ۱۰/۰۵/۱۳۹۲ معاونت توسعۀ مدیریت و سرمایۀ انسانی رئیس‌جمهور فاقد اعتبار خواهد بود.

شناسنامه قانون در پیام‌رسان‌های داخلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام