کتاب استخدامی اداری ها
معرفی کتاب

معرفی کتاب «مجموعه تنقیحی قوانین و مقررات رسیدگی به تخلفات اداری»

معرفی کتاب «مجموعه تنقیحی قوانین و مقررات رسیدگی به تخلفات اداری»

شناسنامه قانون- چاپ سوم کتاب مجموعه تنقیحی قوانین و مقررات رسیدگی به تخلفات اداری منتشر شد.

کتاب مجموعه تنقیحی قوانین و مقررات رسیدگی به تخلفات اداری مشتمل بر: قانون رسيدگي به تخلفات اداري و آيين‌نامه اجرايي آن؛ دستورالعمل رسيدگي به تخلفات اداري؛ قوانین و مقررات مربوط؛ نظرات هیأت‌عالی نظارت؛ آرای هیات عمومی دیوان عدالت اداری؛ زیرنویس‌های توضیحی و تنقیحی؛ و … تهیه گردیده است.

ویژگی‌های مجموعه تنقیحی قوانین و مقررات رسیدگی به تخلفات اداری:

۱- از ابتدای دوران قانونگذاری تا کنون در قوانین مختلف و پراکنده به برخی تخلفات اداری کارمندان دولت اشاره شده که بسیاری از این موارد، نسخ نشده است. لذا تلاش شد تمامی احکام قانونی که تخلفات قابل ارتکاب توسط کارکنان دولت را اعلام کرده است، احصا و در مجموعه حاضر به ترتیب تاریخ تصویب گنجانده شود. البته ذکر این نکته ضروری است که با توجه به احکام مقرر در قانون رسیدگی به تخلفات اداری سال ۱۳۷۲ و به‌خصوص ماده ۹ آن، تعیین مجازات مربوط به تخلفات اداری بر اساس قانون اخیرالذکر صورت می‌گیرد.

۲- معاونت تدوین، تنقیح و انتشار قوانین و مقررات معاونت حقوقی رییس جممهور در سال‌های اخیر و برای نخستین بار در دوران بیش از یکصد و هفده سال مقرره گذاری در کشور، اقدام به تهیه و ارائه پیش‌نویس‌های تنقیحی به هیأت وزیران در موضوعات مختلف کرده است. تصویب‌نامه تنقیحی در موضوع تخلفات اداری مصوب ۸/۱۰/۱۴۰۰، یکی از این دسته تصویب‌نامه‌ها می‌باشد که طی آن تمامی مصوبات هیأت وزیران، کمیسیون‌های دائمی هیأت دولت، کارگروه‌های موضوع اصل ۱۳۸ قانون اساسی، نمایندگان ویژه رییس‌جمهور و مقررات مصوب شورای انقلاب در موضوع مذکور، از ابتدای دوران مقرره‌گذاری تا کنون، شناسایی و پس از اقدامات تنقیحی گسترده، در چهار (۴) فهرست «معتبر»، «منسوخ ضمنی و با اجرا منتفی»، «منسوخ صریح و ابطال‌شده» و «غیرمعتبر با انقضای زمان»، دسته‌بندی و به تصویب هیأت وزیران رسیده است. در اعتبارسنجی این مصوبات، بررسی قوانین مربوط، تصویب‌نامه‌های هیأت وزیران، نظرات رییس مجلس شورای اسلامی و آرای هیأت عمومی دیوان عدالت اداری مورد توجه قرار گرفته است. به‌موجب بند (۲) تصویب‌نامه مذکور، معاونت حقوقی رییس جمهور موظف شده است به نحو مقتضی نسبت به نشر و اطلاع رسانی مصوبات معتبر اقدام کنند؛ لذا در مجموعه حاضر و در راستای تکلیف محول شده، متن تنقیح‌شده مصوبات معتبر موضوع پیوست ۳ (مصوبات معتبر) تصویب‌نامه فوق تهیه و ارائه شده است. از این رو، مجموعه حاضر را باید دارای وصفی خاص و متمایز از آثار پیشین دانست. لازم به ذکر است، مصوبه تنقیحی یادشده به همراه پیوست‌های چهارگانه آن با اصلاحات بعدی، در پایان همین مجموعه، به عنوان ضمیمه درج شده است.

۳- نظرات هیأت عالی نظارت موضوع ماده ۲۲ قانون رسیدگی به تخلفات اداری -مصوب ۱۳۷۲- در مجموعه تنقیحی حاضر درج شود که این امر با همکاری سازمان اداری و استخدامی کشور (دبیرخانه هیأت عالی نظارت) مسیر گردید.

۴- به دلیل اهمیت آرای هیأت عمومی دیوان عدالت اداری نسبت به گردآوری موارد دارای ارتباط با مجموعه، اقدام و حسب مورد در زیرنویس احکام مربوط درج شده است.

۵- نظر به راهگشایی نظرات مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه در استنباط برخی از قوانین و مقررات، گردآوری و درج آنها در زیرنویس احکام مربوط، مورد توجه قرار گرفته است.

۶- برای این‌که وظیفه روشنگری در تهیه این مجموعه و مجموعه‌های دیگر تا حد توازن به‌صورت کامل اجرا شده باشد، در مواردی که بیان نظر توضیحی و تنقیحی معاونت تدوین، تنقیح و انتشار قوانین و مقررات در خصوص قانون و مقرره خاصی و یا سایر موارد ضرورت داشته، نظر مذکور با درج نشان این معاونت در زیرنویس مربوط آمده است.

لینک خرید آنلاین با تخفیف ویژه:

مجموعه تنقیحی قوانین و مقررات رسیدگی به تخلفات اداریلینک خرید مجموعه تنفیحی قوانین و مقررات رسیدگی به تخلفات اداری

چاپ سوم کتاب مجموعه تنقیحی قوانین و مقررات رسیدگی به تخلفات اداری در ۳۵۲ صفحه در قطع رقعی با ویرایش جدید مشتمل بر عناوین و محورهای ذیل خواهد بود:

  • قانون رسیدگی به تخلفات اداری مصوب ۱۳۷۲؛
  • آیین‌نامه اجرایی قانون رسیدگی به تخلفات اداری مصوب ۱۳۷۳؛
  • دستورالعمل رسیدگی به تخلفات اداری مصوب ۱۳۷۸؛
  • سایر قوانین و مقررات مربوط؛
  • نظرات هیأت‌عالی نظارت؛
  • آرای هیات عمومی دیوان عدالت اداری؛
  • نظرات اداره کل حقوقی قوه قضاییه؛
  • زیرنویس‌های توضیحی و تنقیحی؛
  • و… .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام