آزمون تعیین صلاحیت
وزارت آموزش و پرورش

دستورالعمل مدیریت و اجرای دوره‌ پیش‌دبستانی

دستورالعمل مدیریت و اجرای دوره‌ی پیش‌دبستانی (بخشنامه شماره ۱۱۱۰۴۶ مورخ ۸/۶/۱۳۹۳ وزارت آموزش و پرورش)

مشاهده متن کامل در فرمت پی‌ دی اف

مدیر کل محترم آموزش و پرورش استان

سلام علیکم

با صلوات بر محمد و آل محمد، با استناد به بند ۲ سیاست‌های کلی تحولی ابلاغی مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)، راهکار ۱-۵ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و سند برنامه درسی ملی، توسعه ی کمی و کیفی دوره‌ی پیش دبستانی به ویژه در مناطق محروم، کمتر توسعه‌یافته و دو زبانه‌ی کشور، با استفاده از تمام ظرفیت‌های موجود مورد تأکید است. بدین‌منظور به پیوست دستورالعمل مدیریت و اجرای دوره‌ی پیش‌دبستانی شامل ۳ ماده و ۱۶ بند جهت اجرا ابلاغ می‌گردد:

این دستورالعمل بر اساس اسناسنامه‌ی دوره‌ی پیش‌دبستانی (مصوبه‌ی ۶۹۹ شورای عالی آموزش و پرورش)، بند ۷ شیوه‌نامه‌ی «چارچوب ساماندهی و مدیریت نیروی انسانی در سال تحصیلی ۹۴- ۱۳۹۳» (بخشنامه ۲۶۵۹۵ مورخ ۱۷/۲/۱۳۹۳) تدوین شده است. در شیوه‌نامه‌ی مذکور، دوره‌ی پیش‌دبستانی یکی از دوره‌های تحصیلی تعریف‌شده و تخصیص نیرو به این دوره در مناطق محروم و دوزبانه کشور در چارچوب راهکارهای استفاده از نیروهای دارای کسر ساعات موظف تبیین شده است. لذا مقتضی است ترتیبی اتخاذ شود با عنایت به نکات زیر، زمینه‌ی حضور حداکثری نوآموزان دوره پیش‌دبستانی به ویژه در مناطق محروم فراهم شده و کیفیت تربیت در این دوره مورد توجه ویژه قرار گیرد:

۱- مدیران کل محترم آموزش و پرورش استان‌ها به استناد هدف ۳ شیوه نامه‌ی انسداد مبادی بی‌سوادی (شماره ۲۵۹۷۲۵ مورخ ۱۰/۱۲/۱۳۹۲) مکلف هستند از طریق شورای آموزش و پرورش استان، بسترهای لازم جهت توسعه کمی و کیفی دوره‌ی پیش‌دبستانی را فراهم آورند.

۲- با توجه به این‌که دوره‌ی پیش‌دبستانی به دو شیوه‌ی دولتی با مشارکت مردم و غیردولتی بر اساس قوانین و مقررات مربوط اجرا می‌شود، تهیه برنامه عمل استانی و تعیین میزان مشارکت مردم در اجرای دوره و نظارت بر آن با توجه به میزان تأمین فضا، تجهیزات، نیروی انسانی از سوی دولت و مردم، مساعدت‌های استانداری، شورای آموزش و پرورش استان و… بر اساس آمایش منطقه‌ای، به عهده‌ی مدیرکل و معاون آموزش ابتدایی اداره کل استان است. در تهیه و اجرای برنامه عمل استانی، دهستان‌ها و مناطق با ضریب محرومیت بالا در اولویت هستند.

۳- کمیته‌های تولید محتوای استانی در اجرای بخشنامه‌ی ۱۲۹۴/۱/۱۰۱ مورخ ۱۷/۱/۱۳۹۰ با مدیریت مدیر کل و طبق مفاد بخشنامه با مسئولیت معاون آموزش ابتدایی استان، تدابیر لازم را در خصوص تهیه محتوای مناسب بر مبنای اصول و چارچوب برنامه و فعالیت‌های آموزشی و پرورشی دوره پیش‌دبستانی و استفاده از محتوای مورد تأیید سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی (مصوبه‌ی جلسه‌ی ۷۷۰ شورای عالی آموزش و پرورش) اتخاذ نمایند.

۴- ضروری است تا قبل از شروع سال تحصیلی ۹۴- ۱۳۹۳ برنامه‌ریزی مناسب در زمینه‌ی آموزش مربیان و معلمان آموزش‌ندیده که در دوره پیش‌دبستانی مشغول فعالیت می‌شوند، فراهم آید.

۵- در اجرای بهینه‌ی ماده ۱۶ قانون تأسیس و اداره مدارس، مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی، پیشنهاد می‌شود یکی از دو نفری که توسط مدیر یا رییس آموزش و پرورش به عنوان اعضای شورای تعیین شهریه باید انتخاب شود، معاون آموزش ابتدایی باشد.

۶- شورای نظارت استان موظف است، زمینه‌ی تسهیل و تسریع در صدور مجوز را برای مربیانی که متقاضی راه‌اندازی پیش‌دبستانی هستند، فراهم آورد.

۷ شورای نظارت استان موظف است ضمن تشویق فرهنگیان به ایجاد تعاونی‌های آموزشی- فرهنگی، زمینه تسهیل و تسریع در صدور مجوز را فراهم آورد.

۸- کلاس‌های آمادگی که در هر یک از فضاهای مدارس دولتی تشکیل می‌شود (دوزبانه و عادی)، دارای کد شناسه‌ی مستقل خواهند بود.

۹- در مناطق دو زبانه، تمهیدات لازم به منظور جذب حداکثری نوآموزانی که در پایه‌ی اول ابتدایی سال بعد به دبتسان می‌روند و دوره‌ی یک‌ساله‌ی پیش‌دبستانی را نگذرانده‌اند فراهم آمده و نهایت استفاده از فرصت باقی‌مانده، به منظور آماده‌سازی آنان برای ورود به کلاس اول ابتدایی مورد توجه قرار گیرد.

۱۰- حضور نوآموزان با نیازهای ویژه (به استثنای کودکان کم‌توان ذهنی و چندمعلولیتی) در کلاست‌های پیش‌دبستانی عادی، بلامانع است.

۱۱- ثبت‌نام از نوآموزان پیش‌دبستانی ۵ ساله در کلاس‌های چندپایه‌ای که به حد نصاب نمی‌رسد، بلامانع است.

۱۲ هر یک از مراکز و کلاس‌های پیش‌دبستانی که در نوبت اول، دوم یا فضای مستقل و ضمیمه‌ی مدارس دولتی و یا چند پایه تشکیل می‌شوند، از یک کد شناسه‌ی مستقل برخوردار خواهند بود.

۱۳- ثبت‌نام از نوآموزان بر اساس کد ملی و به تفکیک گروه سنی و دوره‌ی یک‌ساله و یا نوآموزان دوره آمادگی مناطق دوزبانه، هر یک با کد شناسه جداگانه انجام شود.

۱۴- درج مشخصات نوآموزان در سامانه ثبت‌نام الکترونیکی و دفاتر آمار ویژه این دوره انجام شود. کارشناسان دوره‌ی پیش‌دبستانی، نظارت بر تهیه و پلمب دفاتر آمار، ثبت اسامی نوآموزان و نظارت بر آن را بر عهده دارند.

۱۵- اختصاص اعتبار لازم از سوی حوزه ستادی در جهت توسعه‌ی کمی و کیفی فعالیت‌های دوره پیش‌دبستانی در سنوات آتی، منوط به ارزشیابی از نحوه‌ی اجرای دوره با توجه به انتظارات از عملکرد استان‌ها حسب تفاهم‌نامه‌ی منعقده با مدیران کل و معاون آموزش ابتدایی استان‌ها و استفاده از ظرفیت و توان بالقوه‌ی هر استان است.

۱۶- آموزش و پرورش نسبت به جذب و استخدام مربیان و سایر نیروهای به کار گرفته شده در اجرای دوره‌ی پیش‌دبستانی، در هیچ یک از انواع مراکز و کلاس‌ها تعهدی نخواهد داشت.

علی اصغر فانی- وزیر آموزش و پرورش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام