Site icon شناسنامه قانون

با تبدیل وضعیت از پیمانی به رسمی، فوق‌العاده مخصوص در تفاوت تطبیق محاسبه نمی‌شود

ساختار سازمان اداری و استخدامی کشور انتصابات جدید در سازمان اداری انتصابات جدید در سازمان اداری و استخدامی کشور اطلاعیه جدید سازمان اداری و استخدامی تصویب طرح رتبه بندی مشاغل روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی مراکز آموزشی تأیید صلاحیت شده نظام‌نامه تعالی مدیریت منابع انسانی دستگاه‌های اجرایی کمیته آمارهای بخشی نظام اداری سامانه مدیریت اطلاعات پرداخت کارکنان نظام اداری سازمان اداری و استخدامی کشور

درصورت تبدیل وضعیت استخدامی از پیمانی به رسمی فوق‌العاده مخصوص پیمانی در تفاوت تطبیق محاسبه نخواهد شد (رأی شماره 627 مورخ 11/09/1392 دیوان عدالت اداری)

تاریخ دادنامه: ۱۱/۹/۱۳۹۲

شماره دادنامه: ۶۲۷

کلاسه پرونده: ۹۱/۸۱۵

مرجع رسیدگی: هیأت عمومی دیوان عدالت اداری

شاکی: آقای شهاب دهائی

موضوع شکایت و خواسته: اعلام تعارض در آراء صادر شده از شعب دیوان عدالت اداری

گردش‌کار: آقای شهاب دهائی به موجب دادخواستی که ثبت دفتر هیأت عمومی دیوان عدالت اداری شده اعلام کرده است که:

احتراماً، ضمن ایفاد دو فقره دادنامه‌های صادر شده از شعب دوم و بیست و دوم دیوان عدالت اداری به انضمام تصاویر دادخواستهای مربوط در ارتباط با تقاضای پرداخت فوق‌العاده مخصوص پیمانی با اعمال تفاوت تطبیق در اجرای تبصره ماده ۷۸ قانون مدیریت خدمات کشوری ضمن این که بر اساس بند ۲ ماده ۱۹ قانون دیوان عدالت اداری خواستار رسیدگی موضوع در هیأت عمومی دیوان عدالت اداری و تعیین تکلیف آن با صدور رأی وحدت رویه، به دلیل صدور آراء متناقض می‌باشد.

الف: با عنایت به این که با تصویب قانون مدیریت خدمات کشوری که بر اساس بخشنامه شماره ۷۷۳۴/۱ـ ۱۹/۸/۱۳۸۸ از تاریخ ۱۴/۹/۱۳۸۶ لازم‌الاجرا شده است، ضوابط و مقررات جدیدی معین شده که با مقررات قبلی متفاوت است و طی آن بسیاری از عناوین فوق‌العاده شغل، جذب، حق اشعه و… حذف شده است و در احکام کارگزینی کارکنان دولت منظور نمی‌شود، لکن به جهت رعایت حقوق مستخدمان، تبصره ماده ۷۸ قانون مدیریت خدمات کشوری، مقرره‌ای را بیان داشته است که مطابق آن هرگاه پس از اعمال قانون مدیریت خدمات کشوری، حقوق و مزایای مستخدم، از حقوق و مزایای قبلی (که قبل از اعمال قانون مزبور پرداخت می‌شده کم گردد، مابه التفاوت به وی پرداخت می‌شود، تا زمانی که حقوق و مزایای وی به همان میزان قبلی برسد و این مکانیسم پرداخت حقوق تحت عنوان تفاوت تطبیق می‌باشد.

ب: در شعبه دوم دیوان عدالت اداری در رسیدگی به پرونده کلاسه ۸۸۰۹۹۰۹۰۰۰۸۳۲۳۳ موضوع شکایت آقای شهاب دهائی به طرفیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به خواسته تقاضای پرداخت تفاوت تطبیق بر اساس تبصره ماده ۷۸ قانون مدیریت خدمات کشوری به شرح دادنامه شماره ۸۹۰۹۹۷۰۹۰۰۲۰۰۹۶۹ چنین رأی صادر کرده «تفاوت حقوق نامبرده به لحاظ اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری نبوده بلکه به علت تبدیل وضع از استخدام پیمانی به رسمی بوده است، بنابراین خواسته مشارالیه غیرموجه تشخیص و حکم به رد صادر می‌شود.

ج: شعبه بیست و دوم دیوان عدالت اداری در رسیدگی به پرونده شماره ۸۹۰۹۹۸۰۹۰۰۰۲۶۸۶۹ موضوع شکایت آقای صفدر شیراوند به طرفیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به خواسته مطالبه تفاوت تطبیق حقوق بر اساس تبصره ماده ۷۸ قانون مدیریت خدمات کشوری به شرح دادنامه شماره ۸۹۰۹۹۷۰۹۰۲۲۰۰۹۱۲ رأی صادر کرده «کاهش حقوق شاکی بعد از ابلاغ و قطعیت قانون مدیرت خدمات کشوری و پس از تاریخ تبدیل وضع (۱۳/۱۱/۱۳۸۶) صورت پذیرفته است و این که تعداد کارکنان مشابه وضعیت شاکی در وزارت بهداشت جمعاً ۲۱ نفر بوده و وفق نامه مذکور به شماره ۲۶۴/۲۰۸ـ ۹/۹/۱۳۸۹، که به پذیرش خواسته شاکی تصریح دارد، با رد دفاعیات ناموجه مشاور در امور حقوقی در اجرای مادتین ۱۳ و ۱۴ قانون مدیریت خدمات کشوری ضمن صدور حکم به ورود شکایت مشتکی‌عنه را مکلف به اجابت شاکی و پرداخت تفاوت تطبیق حقوق مطابق تبصره ماده ۷۸ قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۱۴/۹/۱۳۸۶ می‌نماید» در خاتمه تقاضای رسیدگی به موضوع وحدت رویه و احقاق حق از دست رفته را دارد.

گردش‌کار پرونده‌ها و مشروح آراء به قرار زیر است:

الف: شعبه دوم دیوان عدالت اداری در رسیدگی به پرونده شماره ۸۸۰۹۹۸۰۹۰۰۰۸۳۲۳۳ با موضوع دادخواست آقای شهاب دهائی به طرفیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و به خواسته الزام به پرداخت تفاوت تطبیق بر اساس تبصره ماده ۷۸ قانون  مدیریت خدمات کشوری، به موجب دادنامه شماره ۸۹۰۹۹۷۰۹۰۰۲۰۰۹۶۹ ـ ۱۲/۱۰/۱۳۸۹، مفاداً به شرح آینده به صدور رأی مبادرت کرده است:

ملاحظه می‌شود آقای شهاب دهائی به طرفیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به خواسته تقاضای پرداخت تفاوت تطبیق بر اساس تبصره ماده ۷۸ قانون مدیریت خدمات کشوری اعلام شکایت کرده است بدین شرح نامبرده قبلاً به صورت پیمانی مشغول به کار بوده است و سپس تبدیل به استخدام رسمی شده است لذا تقاضا دارد که فوق‌العاده مخصوص پیمانی در بند تفاوت تطبیق حکم استخدام رسمی لحاظ و تفاوت فوق پرداخت شود خوانده مطابق لایحه ثبت شده به شماره ۱۸۰۰ـ ۱۴/۶/۱۳۸۹ مرقوم داشته است فوق‌العاده مخصوص پیمانی بعد از تبدیل وضعیت به رسمی، قطع می شود که با عنایت به محتویات پرونده و پاسخ واصله نظر به این که مکانیسم تفاوت تطبیق در پرداخت حقوق صورت می‌گیرد بدین معنا که حقوق مستخدم قبل از اعمال قانون مزبور، اگر بیش از حقوق وی بعد از اعمال قانون  مدیریت خدمات باشد مابه التفاوت تحت عنوان تفاوت تطبیق به مستخدم پرداخت می‌شود در حالی که تفاوت حقوق نامبرده به لحاظ اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری نبوده است بلکه به علت تبدیل وضعیت از استخدام پیمانی به رسمی بوده است. بنابراین خواسته مشارالیها را غیرموجه تشخیص و حکم به رد آن صادر می‌شود. رأی دیوان قطعی است.

ب: شعبه بیست و دوم دیوان عدالت اداری در رسیدگی به پرونده شماره ۸۹۰۹۹۸۰۹۰۰۰۲۶۸۶۹ با موضوع دادخواست آقای صفدر شیراوند به طرفیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و به خواسته الزام به پرداخت تفاوت تطبیق بر اساس تبصـره ماده ۷۸ قانـون مدیریت خدمـات کشوری، به موجب دادنـامه شمـاره ۸۹۰۹۹۷۰۹۰۲۲۰۰۹۱۲ ـ ۱۶/۱۱/۱۳۸۹، مفاداً به شرح آینده به صدور رأی مبادرت کرده است:

درخصوص دادخواست آقای صفدر شیراوند به طرفیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، به خواسته مطالبه تفاوت تطبیق حقوق بر اساس تبصره ماده ۷۸ قانون مدیریت خدمات کشوری، با این توضیح که شاکی بر اساس مفاد دادخواست تقدیمی در اجرای دادنامه صادر شده از سوی این شعبه تحت شماره ۱۷۵۶ـ ۲۸/۹/۱۳۸۶ در تاریخ ۱۳/۱۱/۱۳۸۶ از پیمانی به رسمی آزمایشی تبدیل وضعیت استخدامی داده و از این حیث خواستار برقراری فوق‌العاده مربوط به تفاوت تطبیق حقوق ناشی از فوق‌العاده مخصوص استخدام پیمانی است با توجه به تبصره ماده ۷۸ قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۱۳۸۶ که مقرر می دارد «در صورتی که با اجرای این فصل (فصل دهم مربوط به حقوق و مزایا) حقوق ثابت و فوق‌العاده‌های مشمول کسور بازنشستگی هر یک از کارمندان که به موجب قوانین و مقررات قبلی دریافت می‌کردند کاهش یابد، تا میزان دریافتی قبلی، تفاوت تطبیق دریافت خواهند کرد و این تفاوت تطبیق ضمن درج در حکم حقوقی با ارتقاهای بعدی مستهلک می‌شود…» با عنایت به پاسخ استعلام این شعبه از اداره کل منابع انسانی و پشتیبانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که دلالت بر آن دارد که کاهش حقوق شاکی بعد از ابلاغ و قطعیت قانون مدیریت خدمات کشوری و پس از تاریخ تبدیل وضع استخدامی (۱۳/۱۱/۱۳۸۶) صورت پذیرفته است و این که تعداد کارکنان مشابه وضعیت شاکی در وزارت بهداشت جمعاً ۲۱ نفر بوده و وفق بند ۵ نامه مذکور به شماره ۲۶۴/۲۰۸ـ ۹/۹/۱۳۸۹، که به پذیرش خواسته شاکی تصریح دارد، با رد دفاعیات ناموجه مشاور وزیر در امور حقوقی، در اجرای مادتین ۱۳ و ۱۴ قانون مدیریت خدمات کشوری ضمن وارد دانستن شکایت، مشتکی‌عنه را به اجابت خواسته شاکی و پرداخت تفاوت تطبیق حقوق مطابق تبصره ماده ۷۸ قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۱۳۸۶ مکلف می‌کند. رأی دیوان قطعی است.

هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ یاد شده با حضور رؤسا، مستشاران و دادرسان شعب دیوان تشکیل شد. پس از بحث و بررسی، با اکثریت آراء به شرح آینده به‌صدور رأی مبادرت می‌کند.

رأی هیأت عمومی

اولاً: تعارض در آراء محرز است.

ثانیاً: تفاوت تطبیق مصرح در تبصره ماده ۷۸ قانون مدیریت خدمات کشوری، در صورتی پرداخت می‌شود که با اجرای فصل دهم قانون مذکور، حقوق ثابت و فوق‌العاده‌های مشمول کسور بازنشستگی هر یک از کارمندان که به موجب قوانین و مقررات قبلی دریافت می‌کردند کاهش یابد. نظر به این که در پرونده‌های موضوع تعارض، اشخاص فوق‌العاده مخصوص پیمانی را که در زمان استخدام پیمانی دریافت می‌کرده‌اند و با استخدام رسمی از فوق‌العاده مذکور محروم شده‌اند، به عنوان تفاوت تطبیق مقرر در تبصره ماده ۷۸ قانون مدیریت خدمات کشوری مطالبه کرده‌اند و مطالبه تفاوت تطبیق مورد ادعای شکات به لحاظ اجرای فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری و داخل در تفاوت تطبیق مذکور در حکم مقرر قانون یاد شده نبوده است بنابراین موجب قانونی برای اجابت خواسته شکات وجود ندارد و رأی شعبه دوم دیوان عدالت اداری به شماره دادنامه ۸۹۰۹۹۷۰۹۰۰۲۰۰۹۶۹ـ ۱۲/۱۰/۱۳۸۹ که متضمن این معنی است و به رد شکایت صادر شده است صحیح و موافق مقررات قانونی است. این رأی به استناد بند ۲ ماده ۱۲ و ماده ۸۹ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری سال ۱۳۹۲ برای شعب دیوان عدالت اداری و سایر مراجع اداری مربوط در موارد مشابه لازم الاتباع است.

رئیس هیأت عمومی دیوان عدالت اداری  محمدجعفر منتظری

Exit mobile version