آزمون وکالت

منابع آزمون وکالت 1400

منابع آزمون وکالت 1400

با توجه به تصویب قوانین جدید و ابهاماتی که برای برخی داوطلبان آزمون وکالت ۹۹ ایجاد شده است، امروز روابط‌عمومی اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری (اسکودا) اطلاعیه‌ای درباره منابع این آزمون صادر کرد.

به گزارش شناسنامه قانون به نقل از روابط‌عمومی اسکودا، در این اطلاعیه آمده است که سؤالات آزمون وکالت ۱۳۹۹ که در ۲۵ تیر ۱۴۰۰ برگزار می‌شود، از قوانین مذکور در جدول پیوست آگهی آزمون کارآموزی وکالت منتشر شده در شهریور سال ۱۳۹۹، با آخرین اصلاحات و الحاقات و آرای وحدت رویه در همان موضوع طرح می‌شود.

جدول قوانین و مقررات منبع آزمون وکالت سال ۹۹ 

جدول قوانین و مقررات منبع سوالات آزمون وکالت 99

جدول قوانین و مقررات منبع سوالات آزمون وکالت 99

تکمیلی (غیررسمی):

«راهنمای منابع آزمون‌های وکالت و قضاوت»

آزمون‌های وكالت و قضاوت، آزمون‌هایی «قانون‌محور» هستند، هرچند که در چند سالِ اخیر پیچیدگی فراوانی در این آزمون‌ها دیده شده اما همچنان قوانین در کنارِ جزواتی که این پیچیدگی را برای داوطلبان قابل‌فهم نماید کاربرد بسزایی دارد كه تسلّط به قوانین و آرای وحدت رویه در اولویتِ مطالعۀ داوطلبان است. با توجّه به دامنۀ وسیع منابع و كتاب‌های كمك آموزشی، برای داوطلبانِ با سطح متوسط و متوسط به بالا ترجیح داده می‌شود كه منابع كم‌حجم را مطالعه کنند و تسلّط به قوانینِ مادر و آرای وحدت رویه و قوانین خاص را مورد توجه ویژه قرار دهند.

۱. حقوق مدنی (ضریب ۳)

جزوه حقوق مدنی دکتر ملاکریمی از نظر تنوع قوانین خاص بروزرسانی شده و به جرأت می‌توانم بگویم کامل می‌باشد و با خواندن و نُت‌برداری از نکاتِ مهم آن کاملاً از بقیۀ منابع فرعی بی‌نیاز می‌شوید، در کنار این جزوه نباید فراموش کرد که قانون مدنی حتماً باید خوانده شود برای قانون‌خوانی کتاب «شرح جامع قانون مدنی» تألیف آقای فرهاد بیات ضروری به نظر می‌رسد: نثر این كتاب، از کتاب «قانون مدنی در نظم حقوقی کنونیِ» مرحوم کاتوزیان ساده‌تر است و دانشجویان بیش‌تر می‌‌توانند با آن ارتباط برقرار كنند. در این کتاب، در ذیل هر ماده به مواردِ ذیل نیز اشاره شده است: ۱) نظریات علمای برجستۀ حقوق، ۲) آرای شعب و هیأت عمومی دیوان عالی کشور، ۳) نظریات و مصوبات مجمع تشخیص مصلحت نظام، ۴) نظریات مشورتی اداره کلّ حقوقی و تدوین قوانین قوۀ قضائیه، ۵) نظریات شورای نگهبان قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.

در مورد تستِ مرتبط با این درس، کتاب «مجموعه پرسش‌های چهارگزینه‌ای ‌حقوق مدنی» (مؤلف: دکتر مجید قربانی‌لاچوانی) بهترین منبع برای سنجش دانش داوطلبان در درس حقوق مدنی است. در این کتاب، علاوه بر ذکر پاسخِ صحیحِ هر تست، پاسخ تشریحی و جامعی مربوط به هر تست آورده شده است. نکتۀ قابل توجّه اینکه علّتِ نادرست بودنِ هر گزینه نیز در این کتاب ذکر گردیده است.

۲. آیین دادرسی مدنی (ضریب ۳)

بدون تردید در هر جا که سخن از منبعِ درسِ «آیین دادرسی مدنی» می‌شود همه از کتابهای استاد شمس سخن به میان میاورند اما باید توجه داشت حجم بالای این کتاب برای داوطلبانی که تمام مفاهیم آن را باید کاملاً از بَر باشند تقریباً غیر ممکن است، و نیاز به مطالعه جزوات مربوط دارد.

۳. اصول فقه (ضریب ۱)

كتاب اصول فقه شب خیز بسیار شیوا و به نوعی همه فهم است، برای این درس هم جزوۀ نکات مهم (صرفاً نکات کلیدی) در نظر گرفته شده است. برای کتاب تست این درس هم به نظر می‌رسد دکتر شهبازی (انتشارات میزان) کافی باشد.

۴. حقوق تجارت (ضریب ۲)

در این درس مؤکداً تسلط به قانون توصیه می‌گردد چرا که این درس مثلِ حقوق مدنی، تحلیلی نیست. با این حال جزوۀ تجارت دکتر ملاکریمی بسیار بسیار روان، ساده و  تمام نکاتی که شما احتمالاً در هنگام مطالعه قانون تجارت فراموش می‌کنید را به صورت واضح ذکر کرده است، در این جزوه سعی شده است که تمام نکات پرکاربرد و نامفهومِ قانون همانند یک مبحث ساده آورده شود. «ساده ساز حقوق تجارت» تألیف آقای فرشید فرحناکیان برای تستِ این درس پیشنهاد می‌گردد. در پایان هم توصیه می‌کنیم. جزوۀ حقوق تجارتِ ما که کاملاً رایگانه رو از اینجا دانلود کنید و مطالعه کنید؛ این جزوه به معنای واقعیِ کلمه، بی‌نظیره!

۵. حقوق جزا (ضریب ۲)

قانون مجازات اسلامی مصوب ۹۲ (به همراه بخش تعزیرات قانون مجازات مصوب ۱۳۷۵) و كتاب «کمک حافظه جزای اختصاصی» و «کمک حافظه جزای اختصاصی» خانم دكتر عظیم‌زاده که از مؤسسۀ دوراندیشان به چاپ رسیده است برای داوطلبانِ با سطح بالا پیشنهاد می‌گردد. اما منابع برای داوطبانی که در این درس پایه‌ی متوسطی دارند این دو کتاب مفید خواهد بود: کتاب جزای عمومی (دکتر اسماعیل ساولانی)؛ جزای اختصاصی (دکتر میر محمد صادقی)

در مورد تست نیز گفتنی است کتاب ساده‌سازِ حقوق جزای عمومی و اختصاصی «نور محمد صبری» کتاب خوبی است

البته باید بگم که یک جزوه عالی هم که برای جمع‌بندی درس حقوق جزا کافی است را در دسترس قرار دادیم که به رایگان می‌تونید دانلود کنید؛ پیشنهاد می‌کنم این جزوه رو از اینجا دانلود کنید و کِیف کنید!

۶. آیین دادرسی كیفری (ضریب ۲)

كتاب «نكته‌های در قانون آیین دادرسی کیفری» تألیف دكتر علی خالقی بهترین منبع در این زمینه است. این کتاب همانند کتاب «قانون مدنی در نظم حقوقی کنونیِ» مرحوم کاتوزیان، به بررسی ماده به مادۀ قانون آیین دادرسی كیفری پرداخته است. البته برای داوطلبانِ ارشدِ حقوقِ جزا علاوه بر این کتابِ فوق، کتاب آیین دادرسی کیفری همین مؤلف که به تازگی توسط انتشارات شهر دانش به چاپ رسیده و از جمله کتاب‌های پُرفروش است توصیه می‌شود. البته کتاب قانون‌یار آیین دادرسی کیفری انتشارات چتر دانش نیز در صورتی که تمایلی به خریدِ دو منبع قبل ندارید، مطلوب به نظر می‌رسد. در خصوص تست، برای داوطلبان وکالت و قضاوت به نظرِ ما فقط کتابِ کلانتری پیشنهاد می‌شه چون در چاپ جدید کامل است. یک جزوه‌ی فوق‌العاده و خلاصه هم از دکتر ملاکریمی وجود داره که می‌تونید از اینجا به صورت کاملاً رایگان دانلود کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام