قوانین و بخشنامه‌های تأمین اجتماعی

دستورالعمل طرح کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی

دستورالعمل طرح کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی موضوع مصوبه مورخ 5/11/1395 شورای عالی اشتغال (بخشنامه شماره 4683/96/1000 مورخ 4/5/1396 حوزه فنی و درآمد سازمان تأمین اجتماعی)

اداره کل استان

احتراماً، در خصوص بسته های رونق تولید و اشتغال و در اجرای مصوبات مورخ 5/11/1395 شورای عالی اشتغال در ارتباط با «دستورالعمل اجرایی طرح کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی موضوع مصوبه مورخ 5/11/1395 شورای عالی اشتغال» ضمیمه دستور اداری مشترک شماره 61253 مورخ 7/4/1396 وزرای محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی و کشور به عنوان استانداران محترم سراسر کشور (تصویر پیوست) ارسال و توجه واحدهای اجرایی را به رعایت نکات ذیل جلب می نماید:

بخش اول: تعاریف

1- دانش آموخته دانشگاهی: دانش آموخته دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی داخل و خارج از کشور که مدرک تحصیلی آنها مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری و یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می باشد.

2- کارورز: به فرد دانش آموخته دانشگاهی جویای کار اطلاق می شود که بر اساس این دستورالعمل و در چارچوب استانداردهای آموزشی به فراگرفتن مهارت یا ارتقاء آن در واحد پذیرنده مبادرت می نماید.

3- دوره کارورزی: دوره زمانی معینی است که طی آن کارورز نسبت به تبادل دانش، کسب تجربه و ارتقاء مهارت در واحد پذیرنده طبق استانداردهای آموزشی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور اقدام می نماید.

4- واحد پذیرنده: بنگاه اقتصادی فعال در بخشهای خصوصی یا تعاونی است که نسبت به پذیرش کارورز جهت آموزش مهارتی اقدام می نماید.

5- دستگاه اجرایی: کلیه وزارتخانه ها، مؤسسات دولتی و مؤسسه یا نهاد عمومی غیردولتی موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری که مجوز فعالیت در بخشهای خصوصی یا تعاونی را صادر می نماید.

6- دستگاه ناظر: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

7- مؤسسه عامل: بانک ها ، مؤسسات مالی و اعتباری و صندوق های دارای مجوز از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران.

8- کمک هزینه آموزشی کارورزی: وجوهی سات که در قالب هزینه آموزشی در طول دوره کارآموزی و توسط دولت به کارورز پرداخت می شود.

بخش دوم: شرایط کارآموز و دامنه پوشش

9- دانشجویان در حال تحصیل از شمول طرح خارج می باشند.

10- اتباع خارجی، موظفین به گذراندن طرح کارورزی در رشته های گروه علوم پزشکی و متعهدین به اشتغال در دستگاه های اجرایی، سازمان ها و نهادهای انقلاب اسلامی و بورسیه کلیه دستگاه ها، سازمان ها و نهادهای دولتی از دامنه پوشش طرح خارج می باشند.

11- حداکثر سن برای دانش اموخته دانشگاهی جهت برخورداری از مزایای طرح در مقطع تحصیلی کاردانی 25 سال، مقطع تحصیلی کارشناسی 28 سال، مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکترا 33 سال می باشد.

12- به حداکثر سن دانش آموختگان دانشگاهی جویای کار ذکوری که دوره خدمت نظام وظیفه را گذرانده اند، دو سال اضافه می شود.

13- دانش آموخته دانشگاهی که در طول دو سال قبل از ثبت نام در سامانه کاروزی، به مدت 3 ماه یا بیشتر سوابق بیمه ای (تأمین اجتماعی و یا خدمات کشوری) دارد، از شمول این طرح خارج می باشد.

14- ثبت نام در سامانه کارورزی.

15- کمتر از 5 سال از تاریخ اخذ مدرک دانشگاهی سپری شده باشد. چنانچه خدمت نظام وظیفه پس از فارغ التحصیلی انجام شود مدت آن در این بند لحاظ می گردد.

16- دارا بودن کارت پایان خدمت یا معافیت برای متقاضیان ذکور.

17- عدم سابقه در دوره کارورزی (منظور از سابقه در این بند، سابقه کارورزی است و منصرف از سابقه بیمه پردازی می باشد).

18- سپری شدن حداقل دو ماه از ثبت نام در مرکز کاریابی و مشاوره شغلی.

19- متقاضیان دوره کارورزی که در سامانه کارورزی، عدم نیاز به دریافت کمک هزینه آموزش کارورز را اعلام نموده اند، در اولویت معرفی به واحد پذیرنده قرار می گیرند.

20- دارا بودن کارت کارورزی توسط کارورزان (طبق تصویر پیوست).

بخش سوم: شرایط واحد پذیرنده و دامنه پوشش

در حال تکمیل…

 مشاهده متن کامل بخشنامه در فرمت پی دی اف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام