فروشگاه کتاب استخدامی اداری ها
قوانین و بخشنامه‌های تأمین اجتماعی

پیشنهاد سخت و زیان‌آور بودن مشاغل آتش‌نشانان شهرک‌ها و نواحی صنعتی

پیشنهاد لحاظ شدن عناوین شغلی آتش نشانان شاغل در ایستگاه های آتش نشانی شهرک ها و نواحی صنعتی کشور در گروه مشاغل سخت و زیان آور

به دلیل پیچیدگی، سختی و سنگین و طاقت فرسا بودن عملیات امداد و اطفاء حریق برای آتش نشانان در واحدهای مستقر در شهرک ها و نواحی صنعتی و متفاوت بودن حوادث حریق در آنها با حوادث حریق شهری از لحاظ نوع وسعت و در راستای حفظ انگیزه های شغلی آتش نشانان خدوم شهرک ها و نواحی صنعتی، وزارت صنعت، معدن و تجارت خواستار لحاظ شدن عناوین شغلی آتش نشانان مذکور در گروه مشاغل سخت و زیان آور شده است.

به گزارش شناسنامه قانون، از تعداد ۴۶۸۲۲ واحد تولیدی به بهره برداری رسیده مستقر در شهرک ها و نواحی صنعتی، حدود ۲۶۰۰ واحد از لحاظ شاخص های بروز حادثه، پرریسک شناسایی شده است.

لذا در راستای صیانت از نیروی کار شاغل و سرمایه گذاری های انجام شده در سطح شهرک ها و نواحی صنعتی و ارتقای سطح ایمنی واحدهای مستقر، شرکت شهرک های صنعتی علاوه بر انجام اقدامات پیشگیرانه، اقدام به احداث و تجهیز ۳۷۱ ایستگاه آتش نشانی و همچنین خرید، تجهیز و استقرار ۳۱۷ خودروی آتش نشانی نموده که بطور ضمنی برای ۷۵۰ نفر آتش نشان نیز اشتغال ایجاد شده است.

با توجه به اینکه ۵۰ درصد از حوادث سالانه برای واحدها در شهرک ها و نواحی صنعتی از نوع حریق می باشد که از لحاظ نوع وسعت نسبت به حوادث حریق شهری متفاوت و عملیات امداد و اطفاء را برای آتش نشانان سنگین، پیچیده، سخت و طاقت فرسا می نمایند و با عنایت به مصوبه هیئت وزیران، مشاغل عملیات آتش نشانی در گروه مشاغل سخت و زیان آور با درجه (۳) قرار گرفته اند و در راستای حفظ انگیزه های شغلی آتش نشانان خدوم شهرک ها و نواحی صنعتی، وزارت صنعت، معدن و تجارت پیشنهاد لحاظ شدن عناوین شغلی آتش نشانان شاغل در ایستگاه های آتش نشانی شهرک ها و نواحی صنعتی کشور در گروه مشاغل سخت و زیان آور را جهت سیر مراحل بررسی و تصویب، به دولت ارایه کرده است.

پیشنهاد یاد شده درحال حاضر در کمیسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیک دولت مراحل بررسی و تصمیم گیری را طی می کند.

متن پیشنهادی مصوبه:

هیئت وزیران در جلسه مورخ … بنا به پیشنهاد شماره … مورخ …. وزارت صنعت، معدن و تجارت و به استناد ماده (۸۴) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تصویب نمود:

“متن زیر به عنوان تبصره به ذیل بند (۱) تصویبنامه شماره ۱۲۵۱۴/ت۵۷۸۴۷هـ مورخ ۰۷/۰۲/۱۴۰۰ اضافه شود:

تبصره: آتش‌نشان‌های شهرک‌ها و نواحی صنعتی که با عناوین شغلی فوق برای آنها بیمه تأمین اجتماعی پرداخت شده است، مشمول مزایای این بند می‌باشند.”

مقررات مرتبط:

تعیین مشاغل سخت و زیان آور آتش‌نشانی و درجه سخت و زیان آور آنها

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام