مقررات شهرداری‌ها و دهیاری‌ها

لایحه استخدامی شهرداری ها

قانون استخدامی شهرداری‌ها

خبر مورخ 14 اردیبهشت 1398

لایحه استخدامی شهرداری بر اساس اصل 85 قانون اساسی

یک عضو هیات رییسه مجلس لایحه استخدامی‌ شهرداری‌ها را اعلام وصول کرد.

به گزارش ایسنا، احمد امیرآبادی فراهانی در جلسه علنی صبح امروز(یکشنبه) مجلس از اعلام وصول لایحه استخدامی شهرداری‌ها براساس اصل ۸۵ قانون اساسی خبر داد.

خبر مورخ 23 آذر 1398

به گزارش روابط عمومی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، مهدی جمالی نژاد که پنجشنبه 21 آذر در نشست مدیریت شهری و روستایی استان کهکیلویه و بویر احمد در جمع شهرداران و دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستای این استان سخن می گفت، از تصویب طرح ساماندهی، استخدام و تبدیل وضعیت نیروی انسانی شهرداری ها در کمیسیون اجتمای مجلس خبر داد و گفت: این طرح بزودی آماده ارایه و بررسی در صحن علنی مجلس خواهد بود.

خبر مورخ 10 آذر 1398

بررسی خارج از نوبت لایحه تبدیل وضعیت کارکنان شهرداری

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی گفت: ۶۰ امضا برای بررسی خارج از نوبت لایحه تبدیل وضعیت کارکنان شهرداری‌ها جمع‌آوری شده است.

امیر خجسته در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان با بیان اینکه ۶۰ امضا برای بررسی خارج از نوبت لایحه تبدیل وضعیت کارکنان شهرداری‌ها جمع‌آوری شده است اظهار کرد: در تبدیل وضعیت نیروهای شهرداری‌ها پس از ۲۰ سال مصمم هستیم.

وی افزود: با پیگیری‌های چند ساله و عزم مجلس تبدیل وضعیت استخدام ۳۵۰ هزار نیروی غیررسمی شهرداری‌ها پس از ۲۰ سال بلاتکلیفی تعیین تکلیف می‌شود.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی درباره اصلاح قانون اداری و استخدامی کارکنان شهرداری‌های سراسر کشور تصریح کرد: کلیات لایحه استخدام شهرداری‌ها در کمیسیون اجتماعی تصویب اما با توجه به اینکه روند ارسال آن به صحن زمان بر بود با ۶۰ امضا جمع آوری و به هیأت رئیسه ارائه شد.

وی با اشاره به اینکه وضعیت استخدامی کارکنان شهرداری‌های همدان و شهرستان‌های استان در کنار ۳۵۰ هزار نیروی شهرداری با اجرای این لایحه استخدام شهرداری‌ها تعیین تکلیف می شود ادامه داد: کارکنان شهرداری‌ها در پنج گروه بر اساس نوع کار و تحصیلات مربوطه و میزان همکاری با شهرداری تقسیم‌بندی می‎شوند.

خجسته با بیان اینکه  وضعیت استخدامی کارکنان سال‌های سال بلاتکلیف مانده و تبدیل وضعیت نشده‌اند که با اجرای این لایحه به قرارداد پیمانی تبدیل می‌شوند خاطرنشان کرد: امیدوارم با ارسال هر چه سریعتر این موضوع به صحن و عزم نمایندگان مجلس برای به سرانجام رسانیدن آن شاهد تغییر و تحول و تحقق عدالت در پرداخت حقوق و دستمزد و امنیت شغلی کارکنان باشیم.

خبر مورخ 5 مرداد 1398

متن جدید پیشنهادی: «قانون اداری و استخدامی کارکنان شهرداری های سراسر کشور»

ماده (1): شهرداری های سراسر کشور وسازمان های وابسته به لحاظ اداری و استخدامی تابع این قانون می‌باشند.

تبصره: سایر مؤسسات و شرکت‌های وابسته به شهرداری ها که 100% سهام آنها متعلق به شهرداری‌ها می‌باشد، حسب مورد با تشخیص و تأیید وزارت کشور مشمول این قانون خواهند بود.

ماده (2): کارکنان شهرداری‌ها در پنج گروه کارمندان رسمی و پیمانی، قراردادی انجام کار معین (مشخص)، کارگران دائم و کارگران دارای قرارداد موقت مشاغل کارگری سازماندهی می‌گردند.

تبصره (1): مستخدمین موقت یا دارای قرارداد مستقیم و تمام وقت با شهرداری‌ها که تا تاریخ تصویب این قانون حداقل سه سال سابقه قراردادی در شهرداری دارند در صورت دارا بودن شرایط احراز شغلی و وجود پست سازمانی بلاتصدی در چارچوب دستورالعملی که توسط سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور تهیه و با تأیید وزیر کشور ظرف مدت سه ماه از تاریخ تصویب این قانون ابلاغ خواهد شد، به پیمانی تبدیل وضعیت می یابند. ساماندهی یا ادامه خدمت و تمدید قرارداد مستخدمین یاد شده فاقد شرایط تبدیل وضع، در صورت نیاز شهرداری در قالب قراردادهای انجام کار معین (مشخص) بلامانع است.

تبصره (2): کارگران دائم و کارکنان دارای قرارداد موقت مشاغل کارگری شهرداری ها که تا تاریخ تصویب این قانون حداقل سه سال سابقه در شهرداری داشته و در مشاغل اصلی یا تخصصی شهرداری اشتغال دارند در صورت دارا نبودن شرایط احراز شغلی و وجود پست سازمانی بلاتصدی در چارچوب دستورالعملی که توسط سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور تهیه و با تأیید وزیر کشور ظرف مدت سه ماه از تاریخ تصویب این قانون ابلاغ خواهد شد، به پیمانی تطبیق می یابند و در صورتی که حائز شرایط تطبیق به پیمانی نباشند، از هر لحاظ تابع قوانین کار و تأمین اجتماعی و اصلاحات بعدی آن بوده و وزارت کشور ضوابط تکمیلی و طرح طبقه بندی مشاغل کارگری ذیربط را تهیه و پس از تأیید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به شهرداری ها ابلاغ خواهد نمود.

ماده (3): حقوق و مزایای کارکنان شهرداری ها به استثناء کارگران دائم و افراد دارای قرارداد موقت مشاغل کارگری مبتنی بر فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری و آیین نامه های اجرایی ذیربط در چارچوب دستورالعمل هایی خواهد بود که با توجه به مقتضیات خاص شهرداری ها توسط سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور تهیه و با تأیید وزیر کشور ظرف مدت سه ماه از تاریخ تصویب این قانون ابلاغ خواهد شد.

تبصره: سایر دستورالعمل های مورد نیاز برای کارکنان فوق از جمله ورود به خدمت، نحوه تبدیل وضعیت از پیمانی به رسمی، انتصاب ها، مأموریت و انتقال، ارتقاء شغلی، توانمندسازی (آموزش)، امور رفاهی و بازنشستگی، ارزیابی عملکرد، ساختار و تشکیلات و فنآوری توسط سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور تهیه و با تأیید وزیر کشور ظرف مدت سه ماه از تاریخ تصویب این قانون ابلاغ خواهد شد.

ماده (4): به منظور نظارت بر حسن اجرای این قانون، اتخاذ تصمیم های کلان و ایجاد رویه های واحد اداری و استخدامی، شورای راهبری توسعه مدیریت و سرمایه انسانی شهرداری ها که اعضاء ثابت و متغیر آن توسط وزیر کشور انتخاب می گردد، تشکیل خواهد شد.

ماده (5): با اجرای این قانون و ابلاغ دستورالعمل های مورد نیاز، لایحه قانونی شمول قانون استخدام کشوری درباره کارکنان شهرداری های سراسر کشور (غیر از شهرداری پایتخت) مصوب 1358 شورای انقلاب لو و عبارت «و شهرداری ها» از تبصره ماده (112) قانون استخدام کشوری و ماده (12) قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت حذف می‌گردد.

دکتر رسول خضری- مورخ 5/5/1398

خبر مورخ 13 مرداد 1398

خضری: مجلس به دنبال تبدیل وضعیت ۳۵۰ هزار نیروی شهرداری‌ها به پیمانی پس از ۲۰ سال بلاتکلیفی

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: با تلاش مجلس تبدیل وضعیت استخدام ۳۵۰ هزار نیروی غیررسمی شهرداری‌ها به پیمانی پس از ۲۰ سال بلاتکلیفی تعیین تکلیف می‌شود.

رسول خضری در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در مورد اصلاح قانون اداری و استخدامی کارکنان شهرداری‌های سراسر کشور، گفت: کلیات لایحه استخدام شهرداری‌ها در کمیسیون اجتماعی تصویب و برای رای گیری نهایی به صحن علنی مجلس ارائه شد که با اجرای آن ساماندهی کارکنان غیررسمی شهرداری‌های سراسر کشور فراهم می‌شود البته تهران مستثنی شده است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه وضعیت استخدامی 350 هزار نیروی شهرداری با اجرای لایحه استخدام شهرداری‌ها تعیین تکلیف می شود، افزود: کارکنان شهرداری‌ها در 5 گروه کارمندان رسمی و پیمانی، قراردادی انجام کار معین ( مشخص ) کارگران دائم و کارکنان دارای قرارداد موقت مشاغل کارگری ساماندهی می‌شوند.

وضعیت استخدامی برخی از کارکنان  حدود 18 تا 20 سال بلاتکلیف مانده است

وی ادامه داد: وضعیت استخدامی برخی از این کارکنان حدود 18 تا 20 سال است بلاتکلیف مانده و هنوز قراردادی هستند و تبدیل وضعیت به قرارداد پیمانی نشده‌اند و بیش از 20 سال است شهرداری‌ها از این مشکل رنج می‌برند که این کارکنان با اجرای لایحه تبدیل به قرارداد پیمانی می‌شود؛ خوشبختانه لایحه بار مالی ندارد زیرا دولت حمایت لازم را خواهد داشت و مجلس نیز پای کار است از سویی بیش از 80 تا 90 درصد درآمد شهرداری‌ها مربوط به خودشان بوده  و کمتر از اعتبارات دولتی استفاده می‌کنند.

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس دهم یادآور شد: با تصویب لایحه مذکور عدالت در پرداخت حقوق و دستمزد و امنیت شغلی کارکنان محقق می‌شود؛ کلیات این لایحه با رای قاطع نمایندگان در کمیسیون اجتماعی تصویب شد.

خضری ادامه داد: انتظار می‌رود مورد توجه نمایندگان در صحن علنی نیز قرار گیرد تا آرامش خاطر کارکنان به ویژه کارکنانی که وضعیت مشخص ندارند و به شکل قرارداد معین و موقت مشغول هستند تامین شود.

خبر مورخ 7 مرداد 1398

عضو هیات رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس از تصویب کلیات لایحه استخدامی شهرداری‌ها در نشست امروز این کمیسیون خبر داد و گفت: ثبات و امنیت شغلی کارکنان مورد توجه قرار می‌گیرد.

ناهید تاج‌الدین در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در تشریح دستور کار امروز( یک‌‌‌‌‌ شنبه، 6 مردادماه) کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، از بررسی و تصویب کلیات لایحه استخدامی شهرداری‌های سراسر کشور با حضور جمالی نژاد، معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور در نشست امروز این کمیسیون خبر داد و گفت: ماده 117 قانون مدیریت خدمات کشوری مربوط به رابطه استخدامی در شهرداری‌ها است که مقرر شد قانون اداری و استخدامی کارکنان شهرداری‌های سراسر کشور مجزا از قانون مدیریت خدمات کشوری باشد و در نشست امروز کمیسیون کلیات لایحه مذکور تصویب شد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، افزود: بر اساس این لایحه ثبات و امنیت شغلی کارکنان شهرداری‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد و بار مالی نیز ندارد؛ رابطه استخدام در شهرداری‌ها نسبت به سایر ارگان‌ها متفاوت است البته ممکن است با ارتقای شغلی، حقوق کارکنان به میزان اندکی کاهش یابد اما ثبات و امنیت شغلی آنها مورد توجه قرار می گیرد.

وی ادامه داد: بر اساس ماده یک لایحه مذکور، شهرداری‌های سراسر کشور و سازمان‌های وابسته به لحاظ اداری و استخدامی تابع این قانون هستند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: همچنین طبق ماده 2؛ کارکنان شهرداری‌ها در پنج گروه کارمندان رسمی و پیمانی، قراردادی انجام کارمعین (مشخص)، کارگران دائم و کارکنان دارای قرارداد موقت مشاغل کارگری سازماندهی می‌شوند.

خبر مورخ 17 مرداد 1395

نامه شماره 57725/51430 مورخ 17/5/1395 رییس جمهور

جناب آقای دکتر لاریجانی

رییس محترم مجلس شورای اسلامی

لایحه استخدامی شهرداری‌ها که به پیشنهاد مشترک وزارت کشور و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در جلسه مورخ 2/4/1395 هیأت وزیران به تصویب رسیده است، برای طی تشریفات قانونی به پیوست تقدیم می‌شود.

حسن روحانی- رییس جمهور

مقدمه (دلایل توجیهی):

به منظور ساماندهی امور اداری و استخدامی شهرداری‌های کل کشور متناسب با جمعیت و لزوم انعطاف در پیش‌بینی مقررات متفاوت متناسب با تنع و گستردگی وظایف شهرداری‌ها و نیز لزوم خروج امور استخدامی شهرداری‌ها از شمول قانون استخدامی کشوری -مصوب 1345- که با توجه به سپری شدن زمان طولانی، در بسیاری از موارد قابلیت اجرا و پیشبرد امور استخدامی شهرداری‌ها را ندارد، لایحه زیر برای طی تشریفات قانونی تقدیم می‌شود:

عنوان لایحه:

استخدامی شهرداری‌ها

ماده واحده- مقررات اداری و استخدامی شهرداری‌ها به تفکیک کلانشهرها (شهرهای با جمعیت یک میلیون نفر و بالاتر)، شهرهای مراکز استان با جمعیت کمتر از یک میلیون نفر و سایر شهرها با رعایت سیاست‌های کلی نظام اداری بر اساس آیین‌نامه‌ای خواهد بود که توسط وزارت کشور با همکاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و شورای عالی استان‌ها ظرف مدت شش ماه از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون با توجه به تنوع، گستردگی و پیچیدگی وظایف شهرداری‌های مختلف تهیه و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد. بار مالی ناشی از اجرای آیین‌نامه موضوع این قانون از محل درآمدهای قانونی شهرداری‌ها تأمین می‌شود.

از تاریخ لازم‌الاجرا شدن آیین‌نامه موضوع این قانون، تبصره (38) قانون بودجه اصلاحی سال 1343 کل کشور، ماده (58) اصلاحی قانون شهرداری مصوب 1345، ماده (12) قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت مصوب 1370 و اصلاحیه‌های بعدی آن در خصوص شهرداری‌ها، آیین‌نامه استخدامی شهرداری تهران مصوب 1358 و اصلاحیه‌های بعدی آن، لایحه شمول قانون استخدام کشوری درباره کارکنان شهرداری‌های سراسر کشور (غیر از شهرداری پایتخت) مصوب 1358 شورای انقلاب، آیین‌نامه نحوه تطبیق وضع مستخدمین شهرداری‌ها با قانون استخدام کشوری مصوب 1358 شورای انقلاب و سایر قوانین مغایر با این قانون لغو می‌شود.

رییس‌جمهور                                          وزیر کشور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام