دستورالعمل مستندسازی تجربیات کارمند برای ارتقا به رتبه شغلی عالی
دستورالعمل مستندسازي تجربيات كارمند براي ارتقا به رتبه شغلي عالي (بخشنامه شماره ۵۹۸۲/۹۱/۲۰۰ مورخ ۲/۳/۱۳۹۱ معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رييسجمهور)
دستگاههاي اجرايي مشمول قانون مديريت خدمات كشوري
به منظور توليد دانش تجربي و استفاده از تجربيات كارمندان در جهت بهينه نمودن امور و افزايش كارايي و اثربخشي و ارتقاي بهرهوري در دستگاههاي اجرايي و در اجراي جزء (۳) بند (۳-۴) رديف «ب» بخشنامه شماره ۵۵۵۸۸/۲۰۰ مورخ ۲۷/۱۲۰/۱۳۸۹ و تبصره (۱) ماده (۳) بخشنامه شماره ۱۱۹۴۲/۲۰۰ مورخ ۲۲/۵/۱۳۹۰ موضوع مستندسازی تجربيات كارمند براي ارتقاء به رتبه شغلي عالي، رعايت مراتب زير را براي ارائه مستندسازي ضروري است:
الف- لازم است مستندسازي تجربيات كارمندان در رابطه با شغل مورد تصدي و بر اساس محورهاي پيوست تهيه و تنظيم گردد.
ب- مستند تجربي كارمند و پيوست مربوط حداقل بايد در ۱۰۰ صفحه تهيه و تنظيم گردد.
ب- تجربيات مستندسازي شده، قبلاً براي كسب رتبههاي پيشين استفاده نشده باشد.
ج- لازم است مستندات تجربيات كارمند قبل از ارسال به اين معاونت به تأييد شورا يا كميسيونهاي تحول اداري دستگاه (با حضور نماينده اين معاونت) از نظر كمي و كيفي برسد. قبول يا عدم قبول مستندات فوق موكول به اعلام نظر نهايي كميته مستقر در اين معاونت ميباشد.
د- دستگاههاي اجرايي ميتوانند نسبت به ايجاد بانك اطلاعاتي مستندات فوق جهت بهرهبرداري كارمندان اقدامات لازم را معمول دارند.
لطفالله فروزنده دهكردي- معاون توسعه مديريت و سرمايه انساني رييسجمهور
چارچوب و محورهاي مستندسازي تجربيات كارمندان براي ارتقاي به رتبه شغلي عالي
نام:
نام خانوادگي:
عنوان پست مورد تصدي:
مدرك تحصيلي:
مدت تجربه:
محل خدمت:
سوابق خدمتي (با ذكر مدت خدمت)
۱- مقدمه:
(ارائه توضيح كلي درباره حوزه فعاليت)
۲- ارزيابي عمومي:
(ارزيابي كلي از حوزه وظايف و مسؤوليتها، بيان نقاط ضعف و قوت به شيوه روايي)
۳- روشهاي انجام كار:
(روشها و شيوههاي انجام وظايف و مسؤوليتها، حل مسأله و تصميمگيريها در حوزه فعاليت)
۳- عناوين تجارب:
(بيان عناوين يا موضوعات تجارب موفق يا ناموفق كه كارمند در طول خدمت با توجه به وظايف و مسؤوليتهاي محوله كسب نموده است.)
۴- تبيين تجارب:
(بيان و شرح تجارب موفق يا غيرموفق)
۵- عوامل موفقيت يا عدم موفقيت تجارب حاصله ناشي از انجام امور محوله:
(بيان و دستهبندي دلايل موفقيت يا عدم موفقيت كارمند در انجام وظايف)
۶- اقدامات خاص:
(اقدامات خاصي كه در طول خدمت صورت گرفته و به نتيجه رسيده است و قابل انتقال ميباشد)
۷- بيان نكات ويژه و كليدي:
(نكات كليدي حاصل از تجربه كه امكان تبديل به مدل يا الگو براي اثربخشي بيشتر يا بهبود وضع موجود در حوزه كاري ميگردد)
۸- ارائه برنامه:
(داراي برنامه خاص براي آينده كه حاصل تجربه خدمتي ميباشد و تمايل براي اجراي آن با ارائه پيشنهاد مشخص)