Site icon شناسنامه قانون

معرفی امور بازرسی، رسیدگی به شکایات و صیانت از حقوق مردم

ساختار سازمان اداری و استخدامی کشور انتصابات جدید در سازمان اداری انتصابات جدید در سازمان اداری و استخدامی کشور اطلاعیه جدید سازمان اداری و استخدامی تصویب طرح رتبه بندی مشاغل روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی مراکز آموزشی تأیید صلاحیت شده نظام‌نامه تعالی مدیریت منابع انسانی دستگاه‌های اجرایی کمیته آمارهای بخشی نظام اداری سامانه مدیریت اطلاعات پرداخت کارکنان نظام اداری سازمان اداری و استخدامی کشور

معرفی امور بازرسی، رسیدگی به شکایات و صیانت از حقوق مردم (بخشنامه شماره 519110 مورخ 14/9/1398 سازمان اداری و استخدامی کشور)

تمامی دستگاه های اجرایی مشمول ماده(5) قانون مدیریت خدمات کشوری

در اجرای بندهای (18)، (19)، (20)، (22)، (23) و (25) سیاست های کلی نظام اداری ابلاغی مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) و با عنایت به تصویب نامه شماره 329‏/70 مورخ 26‏/2‏/1378 شورای عالی اداری، تصویب نامه شماره 44642‏/ت 27701 هـ مورخ 28‏/10‏/1381 هیأت محترم وزیران، بند(2) ماده (18) تصویب نامه شماره 1127128 مورخ 28‏/12‏/1395 شورای عالی اداری، برنامه هفتم از دومین برنامه جامع اصلاح نظام اداری موضوع تصویب نامه شماره 302596 مورخ 14‏/6‏/1397 شورای عالی اداری و با رویکرد راهبری و تقویت فرآیند نظارت در نظام اداری، ارتقاء سطح پاسخگویی دستگاه‌های اجرایی به ارباب رجوع و شهروندان، ساماندهی و ایجاد هماهنگی در امر نظارت، بازرسی، رسیدگی به شکایات، رعایت حقوق شهروندی و صیانت از حقوق مردم، “امور بازرسی، رسیدگی به شکایات و صیانت از حقوق مردم” در معاونت حقوقی، مجلس و نظارت این سازمان تشکیل شده است که اهم وظایف و مأموریت های آن عبارتند از:

1‏- انجام مطالعات و بررسي‌هاي نظري و تطبیقی و رصد تجارب مراجع و نهادهاي تخصصي داخلي و بين‌المللي و ترسیم چشم انداز، مأموریت ها و راهبردهای فرآیند بازرسی، رسیدگی به شکایات و رعایت حقوق شهروندی و صیانت از حقوق مردم در نظام اداری مبتنی بر سیاست های کلی نظام اداری و اسناد فرادستی.

2‏- برنامه ریزی، راهبری و نظارت بر حسن اجرای قوانین و مقررات اداری و استخدامی در دستگاه‌های اجرایی.

3- ساماندهی و هماهنگی دفاتر بازرسی و پاسخگویی به شکایات و عناوین مشابه در دستگاه‌های اجرایی.

4- تهیه و تنظیم سیاست‌ها، بخشنامه‌ها، آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها به منظور اجرای اثربخش وظایف و مأموریت‌های محوله.

5- نیازسنجی و تدوین برنامه های آموزش و توانمندسازی مدیران و کارشناسان دفاتر بازرسی و پاسخگویی به شکایات و عناوین مشابه در دستگاه‌های اجرایی با هماهنگی واحدهای مربوطه در سازمان اداری و استخدامی کشور.

6- تهیه و تدوین شاخص های عملکردی و بررسی و ارزیابی عملکرد دفاتر بازرسی و پاسخگویی به شکایات و عناوین مشابه در دستگاه‌های اجرایی و ارائه گزارش به مراجع ذی‌صلاح بصورت مستمر و دوره‌ای.

7- برقراری ارتباط و تعامل مؤثر با سازمان بازرسی کل کشور، دفتر بازرسی ریاست جمهوری، هیأت های رسیدگی به تخلفات اداری و سایر دستگاه های نظارتی .

8- دریافت گزارش عملکرد دفاتر بازرسی و پاسخگویی به شکایات و گزارش اجرای مصوبه حقوق شهروندی در نظام اداری در دستگاه های اجرایی بصورت دوره ای و  تهیه و تنظیم گزارش های تحلیلی.

9- برنامه ریزی و انجام بازرسی های دوره ای و موردی حسب ضرورت با استفاده از توان کارشناسی واحدهای تخصصی سازمان و نظام اداری و ارائه گزارش آن به مقامات ذیربط.

10- راهبری و نظارت بر استقرار نظام جبران خسارات وارده به مردم در اثر قصور یا تقصیر دستگاه های اجرایی در تصمیمات و اقدامات خلاف قوانین و مقررات در نظام اداری.

11- راهبری و نظارت بر اجرای طرح سنجش دوره¬اي ميزان رضايتمندي مردم از عملكرد دستگاه هاي اجرايي، رتبه بندی آنان و انتشار نتایج مرتبط.

12- بسترسازي به منظور توسعه استفاده از ظرفيت عموم مردم و تشكل¬هاي مردم نهاد در زمينه نظارت بر اجرای اثربخش و رعایت حقوق شهروندی و صیانت از حقوق مردم در نظام اداری با همکاری وزارت کشور و استانداری‌ها.

در همین راستا شایسته است دفاتر بازرسی و پاسخگویی به شکایات و عناوین مشابه در دستگاه‌های اجرایی در سطوح ملی، دستگاهی و استانی ضمن انجام وظایف و مأموریت های قانونی محوله، نسبت به تعامل مستمر و همکاری مؤثر با ” امور بازرسی، رسیدگی به شکایات و صیانت از حقوق مردم” این سازمان در زمینه های ذیل اقدام نمایند:

• اجرای دقیق و به موقع بخشنامه ها و دستورالعمل های ابلاغی.

• اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی در دستگاه اجرایی.

• پیگیری مستمر اجرای تصویب نامه حقوق شهروندی در نظام اداری در دستگاه اجرایی .

• تشکیل منظم کمیته سلامت اداری و صیانت از حقوق مردم دستگاه اجرایی و پیگیری مصوبات آن تا حصول نتیجه.

• بررسی و پیگیری موضوعات ارجاعی از سازمان اداری و استخدامی کشور با انجام بازرسی های موردی و ارائه بازخورد. 

• ارائه مستمر و منظم گزارش عملکرد در مقاطع زمانی تعیین شده.

جمشید انصاری- معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان اداری و استخدامی کشور

مطالب مرتبط:

– انتصاب مسعود سلیانی به عنوان رییس امور بازرسی، رسیدگی به شکایات و صیانت از حقوق مردم سازمان اداری و استخدامی کشور

Exit mobile version