معرفی امور بازرسی، رسیدگی به شکایات و صیانت از حقوق مردم (بخشنامه شماره 519110 مورخ 14/9/1398 سازمان اداری و استخدامی کشور)
تمامی دستگاه های اجرایی مشمول ماده(5) قانون مدیریت خدمات کشوری
در اجرای بندهای (18)، (19)، (20)، (22)، (23) و (25) سیاست های کلی نظام اداری ابلاغی مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) و با عنایت به تصویب نامه شماره 329/70 مورخ 26/2/1378 شورای عالی اداری، تصویب نامه شماره 44642/ت 27701 هـ مورخ 28/10/1381 هیأت محترم وزیران، بند(2) ماده (18) تصویب نامه شماره 1127128 مورخ 28/12/1395 شورای عالی اداری، برنامه هفتم از دومین برنامه جامع اصلاح نظام اداری موضوع تصویب نامه شماره 302596 مورخ 14/6/1397 شورای عالی اداری و با رویکرد راهبری و تقویت فرآیند نظارت در نظام اداری، ارتقاء سطح پاسخگویی دستگاههای اجرایی به ارباب رجوع و شهروندان، ساماندهی و ایجاد هماهنگی در امر نظارت، بازرسی، رسیدگی به شکایات، رعایت حقوق شهروندی و صیانت از حقوق مردم، “امور بازرسی، رسیدگی به شکایات و صیانت از حقوق مردم” در معاونت حقوقی، مجلس و نظارت این سازمان تشکیل شده است که اهم وظایف و مأموریت های آن عبارتند از:
1- انجام مطالعات و بررسيهاي نظري و تطبیقی و رصد تجارب مراجع و نهادهاي تخصصي داخلي و بينالمللي و ترسیم چشم انداز، مأموریت ها و راهبردهای فرآیند بازرسی، رسیدگی به شکایات و رعایت حقوق شهروندی و صیانت از حقوق مردم در نظام اداری مبتنی بر سیاست های کلی نظام اداری و اسناد فرادستی.
2- برنامه ریزی، راهبری و نظارت بر حسن اجرای قوانین و مقررات اداری و استخدامی در دستگاههای اجرایی.
3- ساماندهی و هماهنگی دفاتر بازرسی و پاسخگویی به شکایات و عناوین مشابه در دستگاههای اجرایی.
4- تهیه و تنظیم سیاستها، بخشنامهها، آییننامهها و دستورالعملها به منظور اجرای اثربخش وظایف و مأموریتهای محوله.
5- نیازسنجی و تدوین برنامه های آموزش و توانمندسازی مدیران و کارشناسان دفاتر بازرسی و پاسخگویی به شکایات و عناوین مشابه در دستگاههای اجرایی با هماهنگی واحدهای مربوطه در سازمان اداری و استخدامی کشور.
6- تهیه و تدوین شاخص های عملکردی و بررسی و ارزیابی عملکرد دفاتر بازرسی و پاسخگویی به شکایات و عناوین مشابه در دستگاههای اجرایی و ارائه گزارش به مراجع ذیصلاح بصورت مستمر و دورهای.
7- برقراری ارتباط و تعامل مؤثر با سازمان بازرسی کل کشور، دفتر بازرسی ریاست جمهوری، هیأت های رسیدگی به تخلفات اداری و سایر دستگاه های نظارتی .
8- دریافت گزارش عملکرد دفاتر بازرسی و پاسخگویی به شکایات و گزارش اجرای مصوبه حقوق شهروندی در نظام اداری در دستگاه های اجرایی بصورت دوره ای و تهیه و تنظیم گزارش های تحلیلی.
9- برنامه ریزی و انجام بازرسی های دوره ای و موردی حسب ضرورت با استفاده از توان کارشناسی واحدهای تخصصی سازمان و نظام اداری و ارائه گزارش آن به مقامات ذیربط.
10- راهبری و نظارت بر استقرار نظام جبران خسارات وارده به مردم در اثر قصور یا تقصیر دستگاه های اجرایی در تصمیمات و اقدامات خلاف قوانین و مقررات در نظام اداری.
11- راهبری و نظارت بر اجرای طرح سنجش دوره¬اي ميزان رضايتمندي مردم از عملكرد دستگاه هاي اجرايي، رتبه بندی آنان و انتشار نتایج مرتبط.
12- بسترسازي به منظور توسعه استفاده از ظرفيت عموم مردم و تشكل¬هاي مردم نهاد در زمينه نظارت بر اجرای اثربخش و رعایت حقوق شهروندی و صیانت از حقوق مردم در نظام اداری با همکاری وزارت کشور و استانداریها.
در همین راستا شایسته است دفاتر بازرسی و پاسخگویی به شکایات و عناوین مشابه در دستگاههای اجرایی در سطوح ملی، دستگاهی و استانی ضمن انجام وظایف و مأموریت های قانونی محوله، نسبت به تعامل مستمر و همکاری مؤثر با ” امور بازرسی، رسیدگی به شکایات و صیانت از حقوق مردم” این سازمان در زمینه های ذیل اقدام نمایند:
• اجرای دقیق و به موقع بخشنامه ها و دستورالعمل های ابلاغی.
• اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی در دستگاه اجرایی.
• پیگیری مستمر اجرای تصویب نامه حقوق شهروندی در نظام اداری در دستگاه اجرایی .
• تشکیل منظم کمیته سلامت اداری و صیانت از حقوق مردم دستگاه اجرایی و پیگیری مصوبات آن تا حصول نتیجه.
• بررسی و پیگیری موضوعات ارجاعی از سازمان اداری و استخدامی کشور با انجام بازرسی های موردی و ارائه بازخورد.
• ارائه مستمر و منظم گزارش عملکرد در مقاطع زمانی تعیین شده.
جمشید انصاری- معاون رییسجمهور و رییس سازمان اداری و استخدامی کشور