کتاب استخدامی اداری ها
حق بیمه و بازنشستگیمقررات حقوق و دستمزد

آیین نامه اجرایی متناسب سازی حقوق بازنشستگان + فایل ابلاغی مصوبه

آیین نامه اجرایی متناسب سازی حقوق بازنشستگان (تصویب‌نامه شماره ۶۸۹۶۹/ت۶۲۷۷۰هـ مورخ ۱/۵/۱۴۰۳ هیئت وزیران)

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی- وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح

سازمان اداری و استخدامی کشور- سازمان برنامه و بودجه کشور

هیئت وزیران در جلسه ۶/۴/۱۴۰۳ به پیشنهاد مشترک وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان اداری و استخدامی کشور و سازمان برنامه و بودجه کشور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و بند (ر) ماده (۲۸) قانون برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۴۰۳، آیین نامه اجرایی متناسب سازی حقوق بازنشستگان را به شرح زیر تصویب کرد:

آیین نامه اجرایی متناسب سازی حقوق بازنشستگان

ماده ۱- در این آیین‌نامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به‌کار می‌روند:

۱- قانون: قانون برنامه پنج ساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۴۰۳.

۲- صندوق‌های بازنشستگی: کلیه سازمان‌ها و صندوق‌های بیمه و بازنشستگی مشمول بند (ر) موضوع ماده (۲۸) قانون.

۳- حقوق بازنشستگی: وجوهی که با توجه به قوانین و مقررات مربوط به صندوق بازنشستگی صندوق ذی‌ربط، تحت این عنوان و یا به عنوان مستمری، حسب مورد به بیمه شده، بازنشسته، از کارافتاده کلی و یا بازماندگان بیمه شده متوفی (به استثنای کمک هزینه عائله مندی و اولاد و سایر مزایای جانبی غیرمشمول کسورات بیمه و بازنشستگی) پرداخت می‌گردد.

۴- شاغل: فردی که به تبع اشتغال و از طریق کارفرمای ذیربط و با پرداخت حق بیمه مربوط مطابق با قوانین و مقررات، مشترک فعال یکی از صندوق‌های بازنشستگی محسوب می‌گردد.

۵- شاغلان مشابه و همطراز: شاغلانی که به لحاظ نظام جبران خدمات و همچنین از لحاظ پایه، رتبه، مرتبه، طبقه، درجه، گروه و یا سایر عناوین مشابه با رعایت احکام این آیین‌نامه، دارای وضعیت یکسان یا ویژگی‌های مشترک با شغل فرد بازنشسته در زمان اشتغال وی باشند.

۶- مابه التفاوت: اختلاف رقم بین مبلغ حقوق بازنشستگی هر فرد با نود درصد (۹۰%) میانگین مبلغ خالص حقوق و فوق العاده های مشمول کسور شاغلان مشابه و همطراز.

ماده ۲- صندوق‌های بازنشستگی مکلفند از ابتدای سال ۱۴۰۳ و در حدود اعتبارات مصوب مربوط، حقوق بازنشستگی مشمولین صندوق خود را با رعایت این آیین نامه و سایر قوانین و مقررات مربوط متناسب سازی نمایند.

تبصره- منابع حاصل از بند (ر) تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور صرفاً بابت اجرای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان لشکری، کشوری و صندوق فولاد و اعتبار متناظر آن در قوانین بودجه سنوات آتی هزینه خواهد شد.

ماده ۳- کلیه بیمه شدگانی که مطابق با قوانین و مقررات صندوق بازنشستگی ذیربط تا پایان سال ۱۴۰۲ مشمول دریافت حقوق بازنشستگی شده اند، در سال ۱۴۰۳ مشمول متناسب‌سازی موضوع این آیین‌نامه می‌باشند.

تبصره ۱- مبنای تعیین مابه‌التفاوت و همچنین ملاک تشخیص حقوق و فوق‌العاده‌های مشمول کسور شاغلان مشابه و همطراز برای متناسب سازی حقوق بازنشستگان که تا پایان سال ۱۴۰۲، حقوق بازنشستگی آنان برقرار شده است، در ابتدای سال ۱۴۰۳ و پس از اعمال افزایش ضریب سنواتی برای حقوق شاغلان و بازنشستگان و با رعایت بندهای (۳)، (۵) و (۶) ماده (۱) این آیین‌نامه می‌باشد.

تبصره ۲- اجرای متناسب‌سازی برای افرادی که حقوق بازنشستگی آنان در سال‌های ۱۴۰۳ و پس از آن تا پایان سال ۱۴۰۴ برقرار می‌شود، در سقف اعتبارات پیش‌بینی شده در قوانین بودجه سنوات آتی و با رعایت مفاد این آیین‏‌نامه خواهد بود.

ماده ۴- سازمان اداری و استخدامی کشور و سازمان برنامه و بودجه کشور ظرف دو ماه و با همکاری ستاد کل نیروهاس مسلح، دستگاه های اجرایی و صندوق بازنشستگی ذیربط (حسب مورد)، در رابطه با مشمولین قانون مدیریت خدمات کشوری، قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت، قانون استخدام کشوری و سایر دستگاه های دارای قوانین و مقررات خاص استخدامی که پرداخت حقوق و مزایای کارکنان آنان مشمول دریافت مجوز یا نظارت سازمان اداری و استخدامی می باشد، جداول مربوط به نحوه شناسایی و طبقه‌بندی بازنشستگان را بر اساس مبلغ کسور پرداختی توسط شاغلان مشابه و همطراز در پایه، رتبه، مرتبه، طبقه، درجه، گروه و یا سایر عناوین مشابه و با ملاک (۳۰) سال سابقه بیمه‌پردازی تهیه نموده و به صندوق بازنشستگی ذی‌ربط ابلاغ می‌نمایند به نحوی‌که با توجه به تنوع گروه‌های شاغلین و بازنشستگان نظیر فرهنگیان مشمول رتبه‌بندی، اعضای هیئت علمی و قضات، جداول به طور جدگانه تنظیم و ابلاغ شود.

تبصره ۱- در مواردی که براساس قوانین و مقررات مربوط، حقوق و اقلام مشمول کسور بازنشستگی شاغلان در پایان سال ۱۴۰۲ مشمول دذریافت مجوز یا نظارت سازمان اداری و استخدامی کشور نباشد، تهیه جداول مذکور در این ماده در مهلت مذکور و به روش یادشده (با رعایت میانگین سرانه ماهانه پرداختی برای متناسب‌سازی بر اساس تعداد بازنشستگان مشمول صندوق بازنشستگی کشوری و لشکری در قانون بودجه کل کشور) برعهده هیئت امنا یا عالی‌ترین رکن تصمیم‌گیرنده در صندوق بازنشستگی ذی‌ربط می‌باشد.

تبصره ۲- در مواردی که بنگاه‌ها و شرکت‌های دولتی واگذار گردیده‌اند، اجرای متناسب‌سازی بازنشستگان آنها به ترتیب زیر انجام می‌شود:

الف- در مورد کارکنانی که قبل از واگذاری بازنشسته شده‌اند، بر اساس جداول موضوع ماده (۴) با فرض تداوم دولتی بودن بنگاه یا شرکت دولتی متناسب‌سازی صورت می‌گیرد.

ب- در مورد کارکنانی که بعد از واگذاری بازنشسته شده یا می‌شوند و در اجرای تبصره (۱) ماده (۲۱) قانون مدیریت خدمات کشوری صندوق قبلی خویش را حفظ نموده‌اند، بر اساس جدول خاصی که در سقف اعتبارات مربوط و متناسب با حقوق شاغلان بعد از واگذاری با رعایت این آیین نامه توسط هیئت امنای صندوق ذی‌ربط ابلاغ می‌شود متناسب‌سازی صورت می‌گیرد.

پ- در مورد سایر کارکنان که پس از واگذاری صندوق خود را تغییر داده‌انند متناسب‌سازی طبق مقررات مورد عمل صندوق جدید انجام می‌شود.

تبصره ۳- در مورد بازنشستگان سازمان‌هایی که منحل شده‌اند بر اساس جداول موضوع ماده (۴) این آیین‌نامه، با فرض تداوم حیات آخرین دستگاه زمان اشتغال، متناسب‌سازی انجام می‌گیرد.

تبصره ۴- در مورد بازنشستگان خویش‌فرمای مشمول بند (الف) ماده (۶) قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور مصوب ۱۳۹۵ بر اساس جداول موضوع ماده (۴) این آیین نامه با فرض تداوم اشتغال در آخرین دستگاه مربوط، متناسب سازی انجام می‌گیرد.

ماده ۵- سهم سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح از منابع مندرج در قانون بودجه سال‌های ۱۴۰۳، ۱۴۰۴ و ۱۴۰۵ برای متناسب‌سازی با توجه به سرانه ماهانه منظورشده برای بازنشستگان کشوری با رعایت تبصره (۳) ماده (۱۱۷) قانون مدیریت خدمات کشوری و سایر قوانین و مقررات مربوط، توسط سازمان برنامه و بودجه کشور تعیین می‌شود.

ماده ۶- صندوق بازنشستگی ذی‌ربط مکلف است بر اساس جداول ابلاغی موضوع ماده (۴) و احکام این آیین‌نامه و در سقف اعتبار ابلاغی، ضمن اصلاح احکام از ابتدای سال ۱۴۰۳، چهل درصد (۴۰%) مابه التفاوت مربوط به هر فرد بازنشسته را با رعیات مفاد این آیین‌نامه در سال ۱۴۰۳ محاسبه و پرداخت نماید. چنانچه منابع مورد نیاز برای پرداخت درصد مابه التفاوت مذکور از منابع پیش‌بینی شده بیشتر باشد، به عنوان دیون، تلقی شده و در سنوات آتی پرداخت می‌گردد.

تبصره ۱- با توجه به حکم مقرر در ماده (۷۱) قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور مصوب ۱۳۹۵ و بند (۲) ماده (۲۹) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) مصوب ۱۳۹۳، پرداخت مابه‌التفاوت توسط صندوق‌های بازنشستگی کشوری، لشکری و فولاد که از اعتبارات مندرج در قانون بودجه کشور برای متناسب‌سازی استفاده می‌کنند صرفاً در حدود اعتبارات مصوب مربوط و منابع وصولی مربوط در قوانین بودجه سنواتی و سیر مراحل قانونی تخصیص اعتبار می‌باشد.

تبصره ۲- مبلغ مابه‌التفاوت پرداختی به صورت جداگانه در احکام صادره از سوی صندوق بازنشستگی ذی‌ربط، درج و مشمول افزایش ضریب ریالی سنواتی حقوق می‌گردد.

تبصره ۳- صندوق‌های بازنشستگی که از اعتبارات مندرج در قوانین بودجه کل کشور برای اجرای متناسب‌سازی استفاده نمی‌کنند، می‌توانند از محل منابع خود و با تصویب هیئت امنا و یا بالاترین رکن تصمیم گیرنده خود و با رعایت سایر احکام مندرج در این آیین نامه نسبت به انجام متناسب سازی و پرداخت مابه التفاوت (با رعایت میانگین سرانه ماهانه پرداختی برای متناسب‌سازی براساس تعداد بازنشستگان مشمول صندوق بازنشستگی کشوری و لشکری در قانون بودجه کل کشور) اقدام نمایند.

ماده ۷- مبلغ پرداختی ماهانه به میزان ده میلیون (۱۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال موضوع تصویب‌نامه شماره ۵۶۳۰۶/ت۶۲۷۷۰هـ مورخ ۴/۴/۱۴۰۳ به صورت علی‌الحاساب به حساب بازنشستگان کشوری، لشکری و صندوق فولاد که تا پایان سال ۱۴۰۲ بازنشسته شده‌اند واریز خواهد شد. صندوق‌های بازنشستگی مکلفند پس از صدور قطعی احکام متناسب‌سازی، اعمال حساب نموده و نسبت به تسویه مبلغ علی‌الحساب اقدام نمایند. مبالغ مذکور با اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی توسط سازمان برنامه و بودجه کشور تأمین اعتبار و به صندوق ذی‌ربط ابلاغ می‌گردد. شیوه اعمال حساب در مورد افرادی که طبق احکام صادره کمتر از مبلغ مذکور به آنها تعلق می‌گیرد با پیشنهاد مشترک وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان برنامه و بودجه کشور به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.

ماده ۸- نظارت بر حسن اجرای این آیین‌نامه برعهده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح (حسب مورد) می‌باشد. کلیه دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط و صندوق‌های بازنشستگی مشمول به استنثنای سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح و صندوق بازنشستگی وزارت اطلاعات مکلفند نسبت به ارسال گزارش و اطلاعات مربوط به نحوه اجرای این آیین‌نامه به وزارتخانه‌هیا مذکور اقدام نمایند.

محمد مخبر- معاون اول رییس‌جمهور

پیوست دانلود فایل ابلاغی آیین نامه اجرایی متناسب سازی حقوق بازنشستگان

شناسنامه قانون در پیام‌رسان‌های داخلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام