آزمون تعیین صلاحیت
وزارت راه و شهرسازی

ابلاغ مصوبه پرداخت خسارت جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی و تعیین تکلیف دعاوی و اختلافات

شناسنامه قانون | 791648040056578

مصوبه پرداخت خسارت جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی و تعیین تکلیف کلیه دعاوی و اختلافات مربوط (تصویبنامه شماره ۱۱۸۱۳۶/ت۵۸۳۴۱هـ مورخ ۱۶/۱۰/۱۳۹۹ هیئت وزیران)

هیئت وزیران در جلسه ۱۰ دی ۱۳۹۹ ضمن ادای احترام به روح جانباختگان سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی و با ابراز مجدد همدردی با بازماندگان آنان، به پیشنهاد معاونت حقوقی رییس جمهور و به استناد اصول یکصد و سی و هشتم و یکصد و سی و نهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران اجازه اقدام وزارت راه و شهرسازی برای مصالحه با دارندگان نسبت به حقوق احتمالی و متصوره بازماندگان قربانیان حادثه سقوط هواپیمای اوکراین (پرواز شماره ۷۵۲- ۱۸/۱۰/۱۳۹۸) و دیگر دارندگان حقوق احتمالی مرتبط با سانحه را به شرح زیر تصویب کرد:

۱- به وزارت راه و شهرسازی اجازه و مأموریت داده می شود حسب مورد درخصوص کلیه اختلافات و دعاوی مربوط به سقوط هواپیمای اوکراینی (پرواز شماره ۷۵۲- ۱۸/۱۰/۱۳۹۸)، نسبت به انجام صلح با اطراف اختلاف و دعاوی مزبور اقدام نماید. پرداخت داوطلبانه خسارات به بازماندگان درگذشتگان حادثه یادشده از محل اعتباراتی که در تاریخ ۷/۱۰/۱۳۹۹ مورد موافقت مقام معظم رهبری قرار گرفته است، صورت می‌پذیرد.

۲- موضوع مصالحه بند (۱) این تصویب نامه و خسارات قابل پرداخت به بازماندگان قربانیان حادثه (در مورد جانباختگان تبعه ایران براساس قانون ایران و در مورد جانباختگان اتباع خارجی براساس قانون قابل اعمال نسبت به ایشان)، با در نظر گرفتن عرف و رویه بین المللی و برای جبران هر نوع خسارت مربوط به هر یک از جانباختگان به مبلغ یکصد و پنجاه هزار دلار یا معادل یورویی آن (برای مسافر و بار او) تعیین می‌شود.

تبصره ۱- پرداخت خسارت بیش از مبلغ فوق تنها محدود به ارزش اموال یا اشیایی است که به هنگام پرواز به گمرک اظهار شده است.

تبصره ۲- ارزیابی مقرر در این بند تنها ناظر به سانحه موضوع این تصویبنامه است و در هیچ مورد دیگری قابلیت استناد و اعمال ندارد.

۳- ترتیبات، روش اجرایی مصالحه و پرداخت خسارات، برابر شیوه‌نامه‌ای است که با توافق معاونت حقوقی رییس جمهور و وزارتخانه‌های راه و شهرسازی، امور خارجه و امور اقتصادی و دارایی و در صورت نیاز با همکاری قوه قضاییه (سازمان قضایی نیروهای مسلح) تنظیم و توسط وزارت راه و شهرسازی به اجرا گذاشته می‌شود.

۴- نظر به تابعیت خارجی برخی از طرف های مصالحه، جهت انعقاد و اجرای عقد صلح با آنان حسب مورد مجوزهای لازم از مراجع ذی صلاح قانونی اخذ می شود.

۵- مصالحه مقرر در این تصویبنامه، ناظر به خسارات ناشی از سانحه سقوط هواپیما است و نافی حق پیگیری جنبه کیفری موضوع در مرجع قضایی صلاحیت دار به موجب قانون نیست.

اسحاق جهانگیری- معاون اول رییس جمهور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام