فروشگاه کتاب استخدامی اداری ها
وزارت راه و شهرسازی

پیشنهاد شهید راه خدمت قلمداد شدن راهداران جان‌باخته در حین عملیات راهداری

پیشنهاد شهید راه خدمت قلمداد شدن راهداران جان‌باخته در حین عملیات راهداری

وزارت راه و شهرسازی (سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای) به منظور حمایت از خانواده های راهدارانی که در حین خدمت جان خود را از دست می دهند،‌ به هیئت دولت پیشنهاد نموده است که راهداران در صورت از دست دادن جانشان در حین خدمت، شهید محسوب شوند.

پیشنهاد شهید راه خدمت قلمداد شدن راهداران جان‌باخته در حین عملیات راهداری

به گزارش «پایگاه اطلاع رسانی دفتر هیئت دولت»‌ راه یکی از سرمایه های ملی و از جمله عوامل توسعه اجتماعی و اقتصادی یک کشور می باشد، به شکلی که هرچه نسبت به گسترش شبکه راه های یک کشور اقدام گردد، در جهت توسعه آن گام برداشته شده است. بر همین اساس بهبود و توسعه شبکه راه ها در کلیه کشورها به عنوان یکی از مهمترین شاخص ها و زیرساخت های توسعه اقتصادی و اجتماعی و حتی فرهنگی محسوب می شود.

طبق تعریف مجمع جهانی راه (PIARC) نگهداری راه شامل مجموعه فعالیت هایی از قبیل نگهداری روسازی، شانه ها، شیب ها، تسهیلات زهکشی و دیگر ابنیه فنی در حدی است که راه را به شرایط اولیه ساخت آن نزدیک می کند.

در کشور ما به دلیل ظرفیت پذیری فوق العاده شبکه راه های زمینی که بیش از ۹۰ درصد از کل حمل ونقل ملی را ساماندهی می کند، نقش و جایگاه راهداری از اهمیت بیشتری برخوردار است و از این رو سازمان راهداری و حمل نقل جاده ای به عنوان متولی نگهداری، بهسازی و ایمن سازی راه های کشور جایگاه ویژه ای در توسعه ملی و افزایش بهره وری اقتصادی کشور دارد.

راهداران به عنوان متولیان امر راهداری، نیروهای خدوم و زحمتکشی هستند که همواره در حین خدمت و انجام عملیات راهداری در معرض انواع مختلف تهدیدات قرار دارند، مخاطراتی که گاهی مصدومیت، معلولیت و یا فوت آنها را به دنبال دارد، آمارها نشان می دهند که سالانه حدود ۴۰ راهدار ایرانی در حین خدمت، جانشان را از دست می‌دهند و معادل همین رقم هم دچار معلولیت و یا مصدومیت می‌شوند.

بنابراین باتوجه به اینكه سالیانه تعدادی از راهداران درحین عملیات راهداری و در حین خدمت جان خود را از دست می دهند و از طرفی خانواده های آنها پس از دست دادن عزیزان خود، فاقد هرگونه پشتوانه معنوی و مادی هستند، لذا وزارت راه و شهرسازی (سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای) طرحی را به هیئت دولت پیشنهاد داده است که با تصویب آن راهداران در صورت از دست دادن جانشان در حین خدمت، شهید محسوب شوند.

متن مصوبه پیشنهادی:

«هیأت وزیران در جلسه … مورخ … بنا به پیشنهاد شماره … مورخ … وزارت راه و شهرسازی و تأیید وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و بنیاد شهید و امور ایثارگران و ستاد کل نیروهای مسلح تصویب کرد:

عملیات راهداری و راهدارانی که مستقیماً درگیر عملیات و خدمت رسانی در جاده ها می باشند، مشمول تصویبنامه شماره ۲۵۸۲۵/ت۴۹۱۸۹هـ مورخ ۱۰/۳/۱۳۹۳ موضوع آیین نامه تعیین و احراز مصادیق عملی شهید، در حکم شهید و سایر مصادیق ایثارگری می‌باشند.»

گفتنی است این پیشنهاد مراحل بررسی خود را در کمیسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیک هیئت دولت طی می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام