Site icon شناسنامه قانون

اساسنامه مؤسسه آموزش عالی علمی – کاربردی شهید قدوسی وابسته به قوه قضائیه

ساختار سازمان اداری و استخدامی کشور انتصابات جدید در سازمان اداری انتصابات جدید در سازمان اداری و استخدامی کشور اطلاعیه جدید سازمان اداری و استخدامی تصویب طرح رتبه بندی مشاغل روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی مراکز آموزشی تأیید صلاحیت شده نظام‌نامه تعالی مدیریت منابع انسانی دستگاه‌های اجرایی کمیته آمارهای بخشی نظام اداری سامانه مدیریت اطلاعات پرداخت کارکنان نظام اداری سازمان اداری و استخدامی کشور

اساسنامه مؤسسه آموزش عالی علمی – کاربردی شهید قدوسی وابسته به قوه قضائیه (نامه شماره ۴۷۶۵۴/۲۲ مورخ ۲/۳/۱۳۹۱ وزارت علوم، تحقيقات و فنآوري)

جناب مستطاب آیت‌ا… صادق لاریجانی

رئیس محترم قوه قضائیه       

به پیوست یک نسخه اساسنامه مؤسسه آموزش عالی علمی – کاربردی شهید قدوسی وابسته به قوه قضائیه که در جلسه مورخ ۱۵/۱۱/۱۳۹۰ شورای گسترش آموزش عالی به‌تصویب رسیده است برای اجرا ابلاغ می‌شود.

اساسنامه مؤسسه آموزش عالی علمی – کاربردی شهید قدوسی وابسته به قوه قضائیه

به منظور رفع نیاز تخصصی قوه قضائیه به نیروهای کارآمد، توانمند و متخصص در زمینه مأموریت‌های خود و در اجرای آئین‌نامه تأسیس مؤسسات آموزش عالی وابسته به‌سازمان ‌های دولتی مصوب بیست ‌و هفتمین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی (مورخ ۴/۴/۱۳۶۴)، مؤسسه آموزش عالی علمی – کاربردی شهید قدوسی براساس مجوزهای شماره ۱۴۸۹۹۴/۲۲ مورخ ۷/۸/۱۳۹۰ و شماره۲۰۵۷۵۶/۲۲ مورخ ۱۲/۱۰/۱۳۹۰ شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، قانون اهداف، وظایف و تشکیلات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (مصوب ۱۸/۵/۱۳۸۳) و اساسنامه دانشگاه جامع علمی – کاربردی مصوب ۱۸/۷/۱۳۷۱ شورای گسترش آموزش عالی برای نیل به اهداف مندرج در نقشه جامع علمی کشور و آئین‌نامه نظام آموزش مهارت و فناوری مصوب ۱/۸/۱۳۹۰ هیأت ‌وزیران تأسیس و طبق مفاد این اساسنامه، قوانین، ضوابط و مقررات مربوط اداره می‌شود.

در این اساسنامه قوه قضائیه به اختصار «قوه» و مؤسسه آموزش عالی علمی – کاربردی شهید قدوسی به اختصار «مؤسسه» نامیده می‌شوند.

ماده۱- اهداف

۱- ارتقاء و انتقال دانش کار

۲- ایجاد مهارت‌های شغلی به منظور افزایش بهره‌وری

۳- شناسایی و ارتقای معلومات و تجارب شاغلین حرفه‌ها و مشاغل گوناگون

۴- ایجاد هماهنگی بین مهارت و دانش کار.

ماده ۲- وظایف و اختیارات

وظایف و اختیارات مؤسسه که در چارچوب ضوابط و مقررات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاه جامع علمی – کاربردی برای پاسخگویی به نیازهای  «قوه» می‌باشد به شرح زیر است:

۱- فراهم نمودن امکانات ضروری برای تحقق اهداف مؤسسه

۲- نیازسنجی مستمر آموزشی مبتنی بر آمایش سرزمین، برنامه‌ریزی، سازماندهی و هدایت آموزش‌های علمی – کاربردی در راستای سیاست‌ها، برنامه‌ها و خط‌مشی‌های «قوه» در بخش مربوط

۳- پذیرش دانشجو در دوره‌های علمی – کاربردی مصوب دانشگاه جامع علمی – کاربردی برای مراکز آموزش علمی – کاربردی بخش مربوط پس از اخذ مجوز از شورای گسترش آموزش عالی

۴- اجرای دوره‌های نیمسالی، پودمانی و کوتاه مدت علمی – کاربردی متناسب با نیاز بخش مربوط با رعایت ضوابط و مقررات در مراکز آموزش علمی – کاربردی، پس از اخذ مجوز از دانشگاه جامع علمی – کاربردی و شورای گسترش آموزش عالی

۵ – ایجاد زمینه‌های مناسب برای انجام پژوهش‌های کاربردی و فناوری در دوره‌های مربوط

۶ – فراهم نمودن بسترهای لازم برای انجام فعالیت‌های دانشجویی، فرهنگی و اجتماعی.

تبصره۱- مؤسسه در چارچوب مجوزهای صادر شده، نقش سیاستگزاری، ستادی و راهبردی در اجرای دوره‌های آموزشی بخش متبوع خود را خواهد داشت و متعهد به‌حسن اجرای این آموزش‌ها در مراکز آموزش علمی – کاربردی می‌باشد.

تبصره۲- مؤسسه می‌تواند جهت نظارت بر آموزش‌های مهارتی تخصصی در بخش مربوط با تصویب هیأت‌امنای مؤسسه نسبت به ایجاد «دفتر برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی آموزش‌های علمی – کاربردی» به صورت ستادی در واحدهای وابسته به «قوه» اقدام نماید. حدود وظایف، اختیارات و ساختار دفاتر مزبور براساس مصوبه هیأت‌امنای مؤسسه تعیین خواهد شد. «قوه» موظف است تمهیدات لازم برای استقرار دفتر مذکور را فراهم نماید.

ماده۳- پذیرش دانشجو در مراکز آموزش علمی – کاربردی دولتی و غیردولتی بخش مربوط بنا بر پیشنهاد مؤسسه، تأیید دانشگاه جامع علمی – کاربردی و پس از طی مراحل قانونی امکان‌پذیر است.

تبصره – تأسیس مراکز آموزش علمی – کاربردی در بخش مربوط با مجوز شورای گسترش آموزش عالی امکان‌پذیر می‌باشد.

ماده ۴- مؤسسه می‌تواند به منظور توسعه و هدایت آموزش‌های علمی – کاربردی در بخش مربوط، برای استفاده از امکانات بخش‌های دولتی و غیردولتی و با تأکید بر حداکثر استفاده از استعداد و توان اجرایی بخش خصوصی با رعایت ضوابط و مقررات مربوط، برنامه‌ریزی نماید.

ماده۵ – پذیرش دانشجو در دوره‌های مصوب علمی – کاربردی برای رفع نیازهای بخش مربوط خواهد بود و در صورت تأیید دانشگاه جامع علمی – کاربردی درصدی از ظرفیت پذیرش می‌تواند به دانشجویان آزاد اختصاص یابد.

ماده۶ – مؤسسه شخصیت حقوقی مستقل دارد و وابسته به قوه قضائیه است.

ماده۷- مرکز اصلی مؤسسه در تهران قرار دارد.

ماده ۸- ارکان مؤسسه

۱- هیأت امناء

۲- شورای مؤسسه

۳- رئیس مؤسسه.

ماده ۹- ترکیب هیأت‌امناء

۱- رئیس قوه قضائیه (رئیس هیأت امناء)

۲- وزیر علوم، تحقیقات و فناوری یا نماینده تام‌الاختیار وی

۳- وزیر دادگستری

۴- معاون برنامه‌‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور یا معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور یا نمایندگان تام‌الاختیار ایشان، حسب مورد

۵- معاون آموزش و تحقیقات قوه قضائیه (نایب رئیس هیأت امناء)

۶- رئیس دانشگاه جامع علمی – کاربردی یا نماینده تام‌الاختیار وی

۷- رئیس مؤسسه (دبیر هیأت امناء)

۸- حداکثر دو تن از شخصیت‌های علمی، فرهنگی و یا اجتماعی کشور که نقش مؤثری در توسعه و پیشرفت آموزش‌های علمی – کاربردی داشته باشند.

تبصره ۱- حداقل یک تن از شخصیت‌های مذکور در بند (۸) باید از اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری کشور باشند.

تبصره ۲- اعضای بند (۸) با پیشنهاد رئیس هیأت امناء و تأیید رئیس دانشگاه جامع علمی – کاربردی و حکم وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برای مدت چهار سال منصوب می‌شوند و انتخاب مجدد آنان بلامانع است.

ماده۱۰- وظایف و اختیارات هیأت امناء

۱- تدوین و تصویب آئین‌نامه داخلی هیأت امناء

۲- تصویب سازمان و تشکیلات اداری مؤسسه براساس ضوابط و مقررات مربوط که پس از تأیید وزیر علوم، تحقیقات و فناوری قابل اجرا خواهد بود.

۳- تصویب آئین‌نامه مالی معاملاتی مؤسسه و شیوه‌نامه‌های اجرائی آن

۴- تصویب مقررات استخدامی کارکنان مؤسسه و تعرفه حقوق و دستمزد و مزایای آنان

۵ – بررسی و تصویب بودجه مؤسسه که توسط رئیس مؤسسه، پس از تأیید شورای مؤسسه پیشنهاد می‌شود.

۶ – تصویب بودجه تفصیلی مؤسسه

۷- تأیید حساب‌ها و ترازنامه سالیانه مؤسسه

۸ – تصویب نحوه وصول درآمدهای اختصاصی و مصرف آن با رعایت ضوابط و مقررات مربوط

۹- تعیین حسابرس و خزانه‌دار برای مؤسسه

۱۰- ارزیابی گزارش عملکرد مؤسسه که از طرف رئیس مؤسسه ارائه می‌شود.

۱۱- ارسال گزارش عملکرد سالیانه مؤسسه و مراکز آموزش علمی کاربردی بخش مربوط به دانشگاه جامع علمی – کاربردی.

ماده۱۱- ترکیب شورای مؤسسه

۱- رئیس مؤسسه

۲- نماینده رئیس دانشگاه جامع علمی – کاربردی

۳- معاونان مؤسسه

۴- دو تن از صاحبنظران آموزش‌های علمی کاربردی در بخش مربوط

۵ – دو تن از رؤسای مراکز آموزش علمی کاربردی بخش مربوط.

ماده۱۲- وظایف و اختیارات شورای مؤسسه

۱- تصویب آئین‌نامه داخلی شورا

۲- بررسی و تصویب امور جاری آموزشی، پژوهشی، فناوری، فرهنگی و دانشجویی که از طرف رئیس مؤسسه پیشنهاد می‌شود.

۳- بررسی بودجه سالیانه، نیروی انسانی و تجهیزات مؤسسه و تعیین کمبودها و اقدام برای تأمین آنها
۴- برنامه‌ریزی پذیرش دانشجو در مراکز آموزش علمی – کاربردی بخش مربوط براساس امکانات مراکز و نیازسنجی «قوه»

۵- بررسی مشکلات آموزشی و پژوهشی مراکز آموزش علمی کاربردی بخش مربوط و ارائه راه‌حل‌های مناسب

۶- ارزیابی کلی عملکرد مؤسسه و مراکز آموزش علمی – کاربردی بخش مربوط و ارائه آن به هیأت امناء و دانشگاه جامع علمی – کاربردی.

ماده۱۳- رئیس مؤسسه

رئیس مؤسسه که نماینده قانونی مؤسسه در مراجع حقیقی و حقوقی است، از بین دارندگان مدرک دکترا به پیشنهاد رئیس قوه قضائیه، تأیید رئیس دانشگاه جامع علمی – کاربردی و حکم رئیس قوه قضائیه به مدت چهار سال منصوب می‌شود و انتخابات مجدد وی بلامانع است.

تبصره – پذیرش استعفاء یا عزل رئیس مؤسسه با حکم رئیس قوه قضائیه انجام می‌پذیرد.    

ماده۱۴- وظایف و اختیارات رئیس مؤسسه

۱- اتخاذ تدابیر مناسب به منظور تحقق اهداف مؤسسه

۲- نظارت بر حسن اجرای کلیه ضوابط و مقررات آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و دانشجوئی مصوب دانشگاه جامع علمی – کاربردی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مراکز آموزش علمی – کاربردی بخش مربوط.

۳- اجرای مصوبات هیأت امناء، شورای مؤسسه و دانشگاه جامع علمی – کاربردی

۴- نصب و عزل معاونان و مدیران گروه‌های آموزشی مؤسسه و رؤسای مراکز آموزش علمی – کاربردی وابسته به «قوه»

۵ – پیشنهاد نمودار سازمانی و تشکیلاتی مؤسسه به شورای مؤسسه

۶ – پیشنهاد بودجه سالیانه مؤسسه به شورای مؤسسه

۷- ارائه گزارش کامل عملکرد مؤسسه و مراکز آموزش علمی – کاربردی بخش مربوط به شورای مؤسسه و دانشگاه جامع علمی – کاربردی

۸ – پاسخگوئی در مجامع حقوقی

۹- اداره سایر امور مؤسسه

۱۰- امضای قراردادها، تعهدات و اسناد مالی، اداری و مکاتبات مؤسسه در چارچوب ضوابط و مقررات.

ماده۱۵- مؤسسه تابع مصوبات و آئین‌نامه‌های مالی، معاملاتی و اداری – استخدامی – تشکیلاتی هیأت امنای مؤسسه است که پس از تأیید وزیر علوم، تحقیقات و فناوری قابل اجرا است.

ماده۱۶- منابع تأمین مالی مؤسسه

۱- از محل ردیف خاص در بودجه کل کشور

۲- از محل اعتبارات «قوه»

۳- از محل دریافت کمک‌های دولتی و غیردولتی و هدایا و سایر درآمدهای اختصاصی با رعایت ضوابط و مقررات مربوط

۴- از محل بخشی از شهریه دریافتی توسط مراکز آموزش علمی – کاربردی، در چارچوب ضوابط و مقررات مربوط با تصویب هیأت امناء در راستای توسعه مؤسسه.

ماده ۱۷- پذیرش دانشجو برای مراکز آموزش علمی – کاربردی بخش مربوط براساس ضوابط و مقررات مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از طریق دانشگاه جامع علمی – کاربردی صورت می‌گیرد.

ماده ۱۸‌- نحوه گزینش عمومی داوطلبان عضویت در هیأت علمی و مدرسان مراکز آموزش علمی – کاربردی تابع ضوابط و مقررات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سایر مراجع ذی‌صلاح است.

ماده ۱۹- صلاحیت علمی داوطلبان عضویت در هیأت علمی و مدرسان مراکز آموزش علمی – کاربردی ابتدا در دانشگاه جامع علمی – کاربردی بررسی می‌شود و سپس در صورت تأیید، برای طی مراحل بعدی به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعلام می‌گردد.

تبصره – صلاحیت علمی و مهارتی مدرسان مراکز آموزش علمی – کاربردی تابع ضوابط و مقررات هیأت ممیزه دانشگاه جامع علمی – کاربردی است.

ماده ۲۰- اعضای هیأت علمی مراکز آموزش علمی – کاربردی از لحاظ وظایف آموزشی و پژوهشی تابع قوانین و مقررات مربوط به اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی و آئین‌نامه‌های اجرایی آن می‌باشند.

ماده ۲۱- فعالیت آموزشی مراکز آموزش علمی – کاربردی از نظر دوره‌ها و رشته‌های تحصیلی با تأیید دانشگاه جامع علمی – کاربردی و مجوز شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری امکانپذیر است.

ماده ۲۲- مؤسسه تابع تمامی قوانین، مقررات، ضوابط و آئین‌نامه‌های مربوط به‌مؤسسات آموزش عالی دولتی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه جامع علمی – کاربردی و سایر قوانین و مقررات مربوط است.

ماده ۲۳- برنامه‌های آموزشی و سرفصل دروس که در مراکز آموزش علمی – کاربردی ارائه می‌شوند باید مصوب شورای برنامه‌ریزی آموزشی و درسی علمی – کاربردی باشد.

ماده ۲۴- آئین‌نامه‌های مربوط به امور آموزشی و امتحانی و انضباطی و شرایط علمی پذیرش دانشجو و مدت دوره تحصیلی و نوع دانشنامه‌ای که به دانش‌آموختگان مراکز آموزش علمی – کاربردی اعطا می‌شود طبق ضوابط و مقررات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.

ماده ۲۵- مدرک تحصیلی دانش‌آموختگان مراکز آموزش علمی – کاربردی براساس ضوابط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و شیوه‌نامه‌های دانشگاه جامع علمی – کاربردی با امضای رئیس مؤسسه و رئیس دانشگاه جامع علمی – کاربردی صادر و اعطا می‌شود.

تبصره- گواهی موقت دانش‌آموختگان با امضای مشترک رئیس مؤسسه و معاون ذیربط دانشگاه جامع علمی – کاربردی صادر می‌گردد.

ماده۲۶- فضا، امکانات و تجهیزات مؤسسه و همچنین فضا، امکانات و تجهیزات آموزشی و پژوهشی مراکز آموزش علمی- کاربردی بخش مربوط باید مطابق ضوابط دانشگاه جامع علمی – کاربردی باشد.

ماده۲۷- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از طریق دانشگاه جامع علمی – کاربردی بر کلیه فعالیت‌های مؤسسه و مراکز آموزش علمی – کاربردی (امور آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، دانشجویی، اجرایی، مالی و معاملاتی و …) نظارت می‌نماید و در صورت احراز تخلف از ضوابط، نسبت به اتخاذ تصمیمات لازم جهت جلوگیری از ادامه فعالیت و یا انحلال مؤسسه اقدام می‌کند.

ماده۲۸- انحلال مؤسسه

مؤسسه در موارد زیر پس از تصویب نهایی شورای گسترش آموزش عالی منحل می‌شود:

۱- به پیشنهاد رئیس قوه قضائیه

۲- در صورت تخلف از مقررات اساسنامه، مصوبات و ضوابط شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاه جامع علمی – کاربردی و سایر قوانین و مقررات جاری کشور، بنا به تشخیص وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.

ماده ۲۹- در صورتی که شورای گسترش آموزش عالی با انحلال مؤسسه موافقت نماید، مؤسسه موظف است اقدامات زیر را انجام دهد:

۱- تمامی تعهدات مربوط به دانشجویان مراکز آموزش علمی – کاربردی وابسته به«قوه» را تا اتمام دوره تحصیلات آنان به نحو مطلوب و طبق مصوبات و ضوابط مربوط اجرا نماید.

۲- تمامی امتیازات و اموالی را که از منابع عمومی و دولتی و بانک‌ها و شهرداری‌ها و غیره در اختیار مؤسسه قرار گرفته است مسترد کند یا موافقت صاحبان حق مبنی بر واگذاری امتیازات و اموال مذکور به «قوه» را ارائه دهد.

۳- تمامی تعهدات خود را در برابر وزارتخانه‌ها، مؤسسات دولتی، نهادهای عمومی غیردولتی، بانک‌ها، شهرداری‌ها، سایر اشخاص حقوقی و اشخاص حقیقی (اعم از اعضای هیأت علمی و کارمندان خود) انجام دهد.

ماده۳۰- پس از احراز اجرای تعهدات مذکور در ماده ۲۹ و حل وفصل امور اداری، مالی، حقوقی و تصویب نهایی انحلال مؤسسه توسط شورای گسترش آموزش عالی، هیأت‌تصفیه‌ای مرکب از:

– نماینده حقوقی «قوه»

– نماینده حقوقی دانشگاه جامع علمی – کاربردی

– رئیس وقت مؤسسه (در غیاب رئیس وقت مؤسسه، یکی از معاونان وقت مؤسسه بنا به تشخیص رئیس قوه قضائیه)

تشکیل و با رعایت مقررات قانونی امر تصفیه مؤسسه را بر عهده خواهد داشت.

ماده۳۱- پس از انجام تعهدات و تعیین تکلیف دیون مؤسسه و اعلام ختم تصفیه توسط هیأت تصفیه، باقیمانده دارایی مؤسسه با رعایت بند ۲ ماده ۲۹ اساسنامه به «قوه» منتقل می‌شود.

تبصره- هیأت تصفیه موظف است در مورد فوق صورتمجلسی که به امضای کلیه اعضای هیأت می‌رسد در سه نسخه تنظیم، یک نسخه از آن را به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، یک نسخه را به «قوه»، و نسخه دیگررا به دانشگاه جامع علمی – کاربردی تسلیم نماید.

ماده۳۲- مواردی که در این اساسنامه پیش‌بینی نشده است تابع ضوابط و مقررات مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاه جامع علمی – کاربردی و سایر مراجع ذیصلاح می‌باشد.

ماده۳۳- هرگونه تغییر در مفاد این اساسنامه با تصویب شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری امکانپذیر است.

ماده۳۴- این اساسنامه در ۳۴ ماده و ۹ تبصره به استناد بند ۱۱ جزء (ب) ماده ۲ قانون اهداف، وظایف و تشکیلات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (مصوب ۱۸/۵/۱۳۸۳)، در جلسه مورخ ۱۵/۱۱/۱۳۹۰ شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به تصویب رسید و از تاریخ ابلاغ معتبر است.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری- دکتر حسین نادری‌منش 

Exit mobile version