فروشگاه کتاب استخدامی اداری ها
قوه قضائيه

بخشنامه دورکاری واحدهای ستادی و قضایی قوه قضاییه و نحوه انجام دادرسی‌های قضایی

بخشنامه دورکاری واحدهای ستادی، قضایی و سازمان‌های تابعه قوه قضاییه در ایام شیوع کرونا

شناسنامه قانون | 2952704

کلیه واحدهای ستادی، قضایی و سازمان‌های تابعه

با توجه به مصوبه چهل و چهارمین جلسه ستاد ملی مدیریت کرونا و تأکیدات ریاست محترم قوه قضاییه مبنی بر رعایت مصوبات ستاد مذکور و اتخاذ تدابیر لازم در جهت حفظ سلامت کارکنان و مراجعان و کاهش تراکم جمعیت در واحدهای قضایی و اداری و ضرورت مداومت در خدمت‌رسانی تمام واحدها و عدم ایجاد وقفه و تعطیلی در دادرسی‌های قضایی و رسیدگی به امور مردم، تمامی واحدهای تابعه در انجام فرآیند خدمات قضایی و اداری از ابتدای آذرماه سال جاری تا اطلاع ثانوی به شرح ذیل اقدام نمایند:

۱- کلیه واحدها موظفند در انجام فعالیت‌های خود شیوه‌نامه‌های بهداشتی کارکنان، محیط اداری، ارباب‌رجوع و تجمعات اداری از قبیل: رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، استفاده از مواد ضدعفونی‌کننده و الزام و کارکنان مراجعان به استفاده از ماسک را به‌طور کامل رعایت نمایند.

۲- به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که حتی امکان با رعایت مقررات مربوطه با استفاده از روش‌های مختلف ازجمله ارائه خدمات به‌صورت الکترونیکی و دورکاری، اختلالی در ارائه خدمات ضروری و انجام وظایف ایجاد نگردد.

۳- با توجه به اینکه بسیاری از امور در قوه قضاییه در واحدهای مانند دادسرا، پزشکی قانونی و زندان مشغول خدمات ضروری هستند، به نحوی برنامه‌ریزی شود که خللی در امر ضروری وارد نگردد. نحوه حضور کارکنان به شرح ذیل می‌باشد.

الف- در وضعیت قرمز:

– کاهش حضور تا ۵۰ درصد کارکنان واحدهای ارائه‌دهنده خدمات ضروری، با رعایت اولویت‌های مندرج در بند ۴؛

– حضور کارکنان با ظرفیت یک‌سوم در سایر واحدها؛

– برگزاری دوره‌های آموزشی به‌صورت مجازی؛

ب- در وضعیت نارنجی:

– کاهش حضور تا یک‌سوم کارکنان واحدهای ارائه‌دهنده خدمات ضروری، با رعایت اولویت‌های مندرج در بند ۴؛

– حضور کارکنان با ظرفیت پنجاه‌درصد در سایر واحدها؛

ج- در وضعیت زرد:

– حضور کارکنان واحدهای ارائه‌دهنده خدمات با ظرفیت صد درصد؛

– حضور کارکنان با درصد دوسوم در سایر واحدها؛

۴- در خصوص نحوه حضور کارکنان با رعایت سقف مقرر در بند ۳، برای وضعیت‌های مختلف با اولویت‌های زیر اقدام گردد:

اولویت اول: نوبت‌بندی حضور کارکنان در شیفت‌های جداگانه‌ای صبح از ساعت ۸ الی ۱۲ و عصر از ساعت ۱۳ الی ۱۷ برای مراجعین مانند واحدهای اجرای احکام، حسب مورد شعب دادسرا و دادگاه و دوایر اجرای ثبت از طریق نوبت‌دهی الکترونیکی؛

اولویت دوم: چنانچه به هر علت نوبت‌بندی شیفتی ممکن نباشد حضور کارکنان به‌صورت یک روز در میان به‌نحوی‌که یک روز از طریق دورکاری و یک روز دیگر در اداره مشغول به کار باشند، انجام گردد.

۵- بانوان دارای فرزند خردسال و کارکنانی که در گروه‌های آسیب‌پذیر قرار دارند، برای انجام دورکاری و عدم حضور در محل کار در اولویت می‌باشند.

۶- برای پرونده‌هایی که در هفته اول آذرماه سال جاری تعیین وقت شده‌اند، رسیدگی ضرورتاً با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام شود و در مورد پرونده‌های تعیین وقت شده در هفته‌های بعدی، وقت رسیدگی مناسب با نحوه حضور کارکنان تعیین و اطلاع‌رسانی به اصحاب پرونده از طریق ابلاغ الکترونیکی یا تلفنی صورت گیرد و به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی گردد که ضمن جلوگیری از اطاله دادرسی اولاً حتی‌الامکان وقفه‌ای در امر رسیدگی به‌ویژه در مورد پرونده‌های زندانی دار ایجاد نشود، ثانیاً از تجمع افراد جلوگیری گردد.

۷- استفاده از سامانه‌های الکترونیکی و ارتباط تصویری با رعایت قوانین و مقررات مربوط، به‌منظور برگزاری غیرحضوری جلسات رسیدگی در دعاوی و شکایات و در راستای کاهش ازدحام افراد مورد تأکید است.

۸- ضمن رعایت دستورالعمل حفظ کرامت و ارزش‌های انسانی در قوه قضاییه، به نحو مقتضی از حضور افراد غیر مرتبط و همراهان اصحاب پرونده در واحدهای اداری و قضایی جلوگیری شود.

۹- از انتقال زندانیان از حوزه قضایی به حوزه قضایی دیگر و نیز هرگونه احضار و جلب افراد در موارد غیرضروری اجتناب شود.

۱۰- در مورد برگزاری جلسات اداری، اعزام به مأموریت و سایر موارد مطابق بخشنامه شماره ۳۷۴۸۹۹ مورخ ۲۷/۸/۱۳۹۹ سازمان اداری و استخدامی کشور اقدام شود.

۱۱- نظارت بر حسن اجرای مفاد این بخشنامه و مصوبات ابلاغی بر عهده بالاترین مقام آن مرجع می‌باشد. گزارش پیرامون نحوه حضور کارکنان هرماه یک‌بار به معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی ارسال گردد.

معاون اول- غلامحسین محسنی اژه‌ای

مقررات مرتبط:

فهرست اسامی شهر‌های قرمز، نارنجی و زرد کرونا

بخشنامه دورکاری و کاهش حضور کارکنان در مناطق قرمز، نارنجی و زرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام