شناسنامه قانون- سامانه ساجد دیوان عدالت اداری، سامانه ثبت و پیگیری درخواست و دادخواست های شهروندان از مأموران یا واحدها یا آییننامههای دولتی است که با هدف ایجاد دسترسی آسان به خدمات دیوان عدالت اداری و افزایش شفافیت قضایی فعالیت می کند.
دیوان عدالت اداری به موجب اصل ۱۷۳ قانون اساسی، به منظور رسیدگی به شکایات، دادخواهیها و اعتراضات مردم و احقاق حقوق آنها، تأسیس شده است. استفاده از این سامانه فقط با ثبت نام قبلی در ثنا امکان پذیر است.
راهنمای تصویری استفاده از سامانه ساجد دیوان عدالت اداری
جهت استفاده از سامانه ساجد مراحل زیر را طی کنید:
گام اول
در صورتی که قبلا از طریق خدمات قضایی در ثنا ثبت نام نموده اید، از طریق لینک زیر وارد سامانه ساجد شده و کد ملی خود را در کادر مربوطه وارد کنید و وارد مرحله بعدی شوید:
سامانه ساجد دیوان عدالت اداری
گام دوم
در دومین مرحله استفاده از سامانه ساجد مطابق تصویر زیر
- نوع شخص (حقیقی و حقوقی)
- کد ملی
- تاریخ تولد
را وارد نموده و گزینه بعدی را انتخاب نمایید.
گام سوم:
در این مرحله می بایست با ورود شماره موبایل خود (شماره ای که در ثنا ثبت کرده اید) احراز هویت شوید؛ مطابق تصویر:
گام چهارم:
کد پیامک شده به موبایل خود را وارد کنید:
گام پنجم:
در پنجمین مرحله می بایست سایر اطلاعات شخصی خود نظیر آدرس، شغل، جنسیت و … را وارد کنید و در نهایت با تعیین رمز ورود به سامانه، ثبت نام خود را تکمیل کنید.
رمز عبور باید ترکیبی از عدد و حروف انگلیسی کوچک و بزرگ باشد
گام ششم
در صوتی که ثبت نام شما موفقیت آمیز باشد، شما تصویر زیر را مشاهده می کنید:
ثبت نام شما با موفقیت انجام شد. نام کاربری شما ….(کد ملی)…. است.
گام هفتم:
با مشاهده این صفحه شما می بایست با ورود نام کاربری(کد ملی) و رمز عبور خود (در گام پنجم تعیین شد) مجددا وارد سامانه ساجد شده و تصویر زیر را مشاهده خواهید کرد:
همانطور که در تصویر مشاهده می کنید
- ثبت دادخواست های بدوی (اولیه) و تجدیدنظر
- مشاهده و پیگیری پرونده
- ثبت دادخواست اعاده دادرسی (ماده ۹۸)
- ثبت دادخواست اعتراض ثالث (ماده ۵۷)
- ثبت دادخواست ورود ثالث (ماده ۵۵)
- رسیدگی به تعارض آراء شعب
- ثبت و پیگیری درخواست ابطال مصوبات در هیات عمومی دیوان (درخواست ماده ۸۰)
- ثبت و پیگیری درخواست اعمال ماده ۷۹ (درخواست بررسی مجدد رای شعبه، توسط رییس دیوان)
- ثبت و پیگیری درخواست ماده ۸۹ (درخواست بررسی تعارض آرای شعب و صدور رای وحدت رویه) از قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری
از امکانات موجود در این صفحه است که به ترتیب به شرح هر یک می پردازیم:
ثبت دادخواست بدوی:
به منظور شکایت از عملکرد سازمانها و ادارات دولتی در ابتدا از دادخواست بدوی استفاده می شود.
ثبت دادخواست تجدید نظر:
اگر قبلا دادخواست بدوی در دیوان عدالت طرح کرده اید و دادنامه ی آن صادر شده باشد تا ۲۰ روز پس از ابلاغ می توانید نسب به آن اعتراض کنید. برای این منظور از ثبت دادخواست تجدید نظر استفاده کنید.
مشاهده و پیگیری:
اگر قبلا پرونده ای در سامانه ثبت کرده اید از طریق این بخش می توانید آخرین وضعیت آن را مشاهده کرده و در صورت نیاز اقدامات لازم در خصوص آن را انجام دهید.
ثبت در خواست ابطال مصوبه:
اگر سازمانی مصوبه، بخشنامه یا موارد دیگری را تصویب کرده که خلاف قانون، شرع یا خارج از حدود اختیارات آن سازمان بوده و درخواست ابطال آن را دارید از این بخش استفاده کنید.
ارسال لوایح و نامه ها:
در صورتی که می خواهید به هر کدام از پرونده های خود در دیوان، لایحه ای اضافه کرده یا نامه ای برای دیوان ارسال کنید از این بخش استفاده کنید.
ثبت درخواست ماده ۷۹:
در صورتی که قصد اعتراض به رای قطعی یکی از شعب دیوان را دارید و استدلال شما جهت اعتراض، خلاف بَیِّن شرع یا قانون بودن آن رای می باشد، می توانید درخواست اعمال ماده ۷۹ قانون دیوان ثبت کنید.
رسیدگی به تعارض آراء شعب:
در صورتی که رای شما با رای شعبه ی دیگری متعارض است جهت رسیدگی به این تعارض از این قسمت استفاده کنید.
ثبت دادخواست اعاده دادرسی:
اگر نسبت به یک رای قطعی دیوان با توجه به شرایط ماده ۹۸ قانون دیوان اعتراض دارید می توانید از این دکمه استفاده کنید.
ثبت دادخواست اعتراض ثالث:
در صورتی که رأیی در دیوان صادر شده که شما شاکی یا طرف شکایت آن نیستید ولی نسبت به آن اعتراض دارید، از این گزینه استفاده نمایید.
ثبت دادخواست ورود ثالث:
در صورتی که پرونده ای جاری در دیوان وجود دارد که شما شاکی یا طرف شکایت آن نیستید ولی امکان تضییع حقوق شما در آن وجود دارد، با استفاده از این گزینه می توانید به فرآیند رسیدگی آن وارد شوید.
واحد پشتیبانی سامانه ساجد دیوان عدالت اداری
همراهان سامانه ساجد در صورت بروز هرگونه مشکل، از دو طریق می توانند با واحد پشتیبانی تماس حاصل فرمایند:
- تماس تلفنی با شماره ۵۱۲۰۷۵۳۵-۰۲۱ (پاسخگویی در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۸ الی ۱۴:۳۰ به جز ایام تعطیل)
- گفتگو (چت) از طریق ایجاد گفتگوی جدید با پشتیبان و ارسال پیام که در قسمت پایین و سمت چپ صفحه موجود است (ویژه کاربران)