اخبار اداری و استخدامی

سامانه احراز مشتریان تجارت الکترونیکی، سامانه اطلاع رسانی قیمت کالاها و خدمات و سامانه ثبت نام غیرحضوری برای امضای الکترونیکی

امروز مراسم رونمایی از سه سامانه ملی سامانه احراز مشتریان تجارت الکترونیکی، سامانه اطلاع رسانی قیمت کالاها و خدمات و سامانه ثبت نام غیرحضوری برای امضای الکترونیکی و نظارت سیستمی بر عملکرد دفاتر تحویل امضا با حضور وزیر صنعت و عباس تابش، مدیرعامل سازمان حمایت ومحمد رضا مودودی، سرپرست سازمان توسعه و تجارت برگزار شد.

شناسنامه قانون | elecomp events

به گزارش شناسنامه قانون، تخلفات فضای مجازی ناشی از عدم احراز هویت و صلاحیت مشتریان در فضای تجارت الکترونیکی می شود زیرا عدم دسترسی واحدهای کسب وکار الکترونیکی به سرویس احراز هویت و صلاحیت مشتریان منجر به عدم امکان شناسایی اثربخش کاربران، پیشگیری و شناسایی تخلفات در محیط کسب وکار  شده و مشکلات زیادی را بوجود آورده است.از سوی دیگر، مشتریان برای خرید از هر فروشگاه اینترنتی مجبور به ثبت نام جداگانه و لذا چندباره در فضای مجازی می شوند و اطلاعات هویتی مشتریان در اختیار فروشگاههای متعدد قرار میگیرد که ممکن است مورد سوءاستفاده قرار گیرد.

این مرکز با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی، سرویس شناخت مشتریان (KYC مشتمل بر احراز هویت و صلاحیت) را بر اساس استعلام سیستمی:

اطلاعات شخص حقیقی از سازمان ثبت احوال،

اطلاعات شخص حقوقی از اداره ثبت شرکتها،

اطلاعات آدرس و کد پستی از شرکت پست،

اطلاعات مالکیت سیمکارت شاهکار از سازمان تنظیم مقررات،

اطلاعات مالکیت کارت بانکی از بانک مرکزی،

اطلاعات امضای الکترونیکی از مراکز صدور گواهی الکترونیکی و اطلاعات مجوز/پروانه کسب از مرکز اصناف، بهین یاب و سایر پایگاههای اطالعاتی مرجع مجوزها فراهم نموده است. معماری این سامانه به گونه ای است که واحد کسبوکار اینترنتی به استعلامات مذکور دسترسی مستقیم نداشته و از طریق سرویس ورود یکپارچه  SSO1 تحویل میگیرد و صرفا به اطلاعاتی از مشتری دسترسی خواهد داشت که توسط  خود مشتری اجازه داده شده باشد.

نظر دستگاههای حاکمیتی (اعم از اجرایی و نظارتی) و نظر بخش خصوصی (اعم از سازمان نظام صنفی رایانهای و اتحادیه کشوری کسبوکارهای مجازی) اخذ شده و مورد تایید ایشان می باشد و هم اکنون تست سامانه با چند واحد کسب وکار الکترونیکی با موفقیت انجام شده است و زین پس واحدهای معروف مانند Digikala ،Divar ،Sheypoor و … به تدریج به این سرویس مجهز خواهند شد و لذا کاربر با یک بار ثبت نام میتواند ازتمامی وبسایتهای مذکور استفاده نماید.

طبق هماهنگی های صورت گرفته با مرکز ملی فضای مجازی و دادستانی، پیش شرط نمایش قیمت یک آگهی آن است که کاربر آگهی دهنده به صورت مطمئن احراز هویت شده باشد و در صورتی که صلاحیت کسب وکاری وی احراز نشده باشد به عنوان مصرف کننده تعداد بسیار محدودی آگهی می تواند منتشر نماید.  تا کنون برای درخواست امضای الکترونیکی می بایست شخص متقاضی به یکی از دفاتر پیشخوان دولت یا اسناد رسمی مراجعه حضوری می‌کرد و با تکمیل فرم‌های چندگانه به صورت دستی و ارائه اسناد و مدارک کاغذی منتظر می‌ماند تا پس از ورود اطلاعات توسط اپراتور و بررسی چشمی اسناد پرونده متقاضی را تشکیل داده و تایید نماید، و پس از پرداخت وجه، امضای الکترونیکی خود را روی توکن دریافت نماید.

با سامانه ثبت نام غیرحضوری، که به طور کامل تست شده و از هفته پیش راه اندازی شده است:

1 .فرآیند فوق تا قبل از دریافت توکن که تقریبا 40 دقیقه به طول می انجامید به کمتر از 2 دقیقه کاهش یافته است .

2 .به واسطه استعلامات سیستمی، دریافت اسناد کاغذی نیز به طور کلی حذف شده است.

3 .پرداخت هزینه به صورت اینترنتی انجام می شود.

هم چنین قبل از این، نظارت موثری بر عملکرد دفاتر وجود نداشت، در حال حاضر، پس از دریافت توکن توسط متقاضی، یک پیامک نظرسنجی برای وی از طریق سامانه ارسال می شود و میزان رضایت وی از خدمات دفتر مربوطه اندازه گیری می شود و بر اساس این نظرسنجی‌ها دفتر مربوطه مورد تشویق یا جریمه طبق دستورالعمل مربوط قرار می گیرد. لذا نظارت از حالت بازرس محور به حالت مشتری محور تبدیل شده و به جای بازرسی موردی، نظرسنجی حول تک تک خدمات ارائه شده به متقاضیان انجام می شود. این نوع 2 نظارت ترکیبی از نظارت سیستمی و جامع و روش جدید جمع سپاری است. 3 امید به حضرت حق داریم که طبق برنامه ریزی ها و با تلاش همکاران زحمتکش مرکز، به زودی امضای الکترونیکی موبایل راه اندازی شود و هزینه توکن نیز از این خدمت حذف گردد و مردم عزیزمان بتوانند از گوشی یا سیم کارت خود به عنوان امضای الکترونیکی معتبر و قابل اطمینان استفاده نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام