دانشگاههای علمی کاربردی وابسته به دستگاهها وهن آموزش عالی بود
وزیر علوم، گفت: دانشگاههای علمی کاربردی وابسته به دستگاهها هم وهن آموزش عالی بود هم به نوعی باعث ایجاد فساد در تولید مدرک تحصیلی برای کارمندان دولت صرفا جهت افزایش حقوق بود که متوقف شد.
حمیدرضا حاجی بابایی، رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس در گفتوگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، در تشریح نشست امروز این فراکسیون با حضور وزیر علوم گفت: در این نشست نمایندگان عضو فراکسیون مباحثی را در خصوص عدم توزیع عادلانه دانشگاه ها متناسب با جمعیت، تبدیل وضعیت اساتید دانشگاه پیام نور و مرتفع نمودن مشکلات آنان و سرانجام آمایش آموزش عالی مطرح کردند.
رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: توجه ویژه به بحث مسئولیتپذیری اجتماعی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی، ضرورت توجه به کیفیت پایان نامههای دانشجویی و سوق دادن آنها به سمت کاربرد محور شدن و همچنین در خصوص نقش و جایگاه دانشگاهها در شرایط تحریمها خصوصاً در بخش تولید از جمله مباحث دیگر بود که توسط نمایندگان بیان شد.
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی، اضافه کرد: در این نشست بر ضرورت نظارت بیشتر بر مراکز علمی و کاربردی، برقراری تناسب بین رشتههای دانشگاهی با نیازهای کشور، مغفول ماندن توجه به نظام تربیتی در دانشگاهها و تعامل بهتر وزارتخانه با مجلس تأکید شد.
وی با اشاره به اینکه نمایندگان خواستار تعیین تکلیف دانشگاههایی که با سرپرستی اداره می شوند بودند، ادامه داد: تورم فارغالتحصیلان در برخی رشتهها به بهانه توسعه تحصیلات تکمیلی باید محدود شود.
منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این نشست، مطرح کرد: در زمینه تعیین تکلیف و توجه به وضعیت آموزش عالی کشور بحث آمایش به عنوان کلان و ساماندهی ذیل آمایش مد نظر قرار گرفته شده که ساماندهی را مقدم بر آمایش قرار دادهایم زیرا قصد داریم وضعیت فعلی مراکز آموزشی به لحاظ نظارت، توسعه و ارتقاء کیفی واحدها و رفع کمبودها محوریت باشد.
وی ادامه داد: طرح اولیه ساماندهی آموزش عالی از باب احصاء کلیه مراکز آموزش عالی کشور صورت گرفته و همچنین طرحی برای ارتقاء کیفی و تقویت و مأموریت گرا کردن دانشگاهها آماده شده است.
عضو کابینه دولت دوازدهم با تأکید بر اینکه در رابطه با طرح ساماندهی هیچ مجوزی به هیچ دانشگاه و مؤسسه غیردولتی داده نشده است، عنوان کرد: تقویت مراکز فنی و حرفهای جزء اولویتهای وزارتخانه است.
غلامی، افزود: دانشگاههای علمی کاربردی وابسته به دستگاهها هم وهن آموزش عالی بود هم به نوعی باعث ایجاد فساد در تولید مدرک تحصیلی برای کارمندان دولت صرفاً جهت افزایش حقوق بود که متوقف شده اما باقی ماندهها در حال نظارت بیشتر و تقویت هستند.
وی ادامه داد: یک اصلاح اولیه در یکی از مواد آئین نامه ارتقاء ماده 3 که بخش تحقیقات را شامل می شود انجام شد و به دانشگاهها اعلام کردهایم تا وزن مقالات ISI را کاهش و وزن طرح های پژوهشی کاربردی که امکان انعقاد قرارداد با صنعت دارند افزایش داده شود.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه در مورد ارتباط با صنعت در دو سال اخیر رویکرد خوبی شروع شده است اما همچنان جای کار وجود دارد، گفت: با وزارتخانههای صمت، نفت، سازمان محیط زیست قراردادهای خوبی در دانشگاه ها برای انجام پروژه های کلان و کارآموزی در صنعت بسته شد.
غلامی با تأکید بر اینکه فرصت مطالعاتی اعضاء هیأت علمی جوان در دوره پیمانی در صنعت اجباری است و جهت تبدیل وضعیت از پیمانی به رسمی حداقل 6 ماه تا یکسال در صنعت باید فرصت مطالعاتی بگذرانند، عنوان کرد: از پژوهشهای کاربردی حمایت مالی میشود و در بحث فارغالتحصیلان و کنترل تحصیلات تکمیلی ظرفیت را تا حد استاندارد کاهش دادهایم.