Site icon شناسنامه قانون

تمام ایرادات شورای نگهبان بر طرح ساماندهی کارکنان دولت در کمیسیون اجتماعی رفع شد

احکام طرح ساماندهی کارکنان دولت اطلاعیه مجمع تشخیص درباره طرح سامانده طرح جدید ساماندهی استخدام کارکنان ساماندهی کارکنان دولت از ابتدای ۱۴۰۳ ساماندهی کارکنان دولت در دستور متن نهایی طرح ساماندهی کارکنان دولت ایرادات شورای نگهبان بر طرح ساماندهی بار مالی طرح ساماندهی کارکنان متن جدید طرح ساماندهی کارکنان دستگاه های موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه ششم توسعه ادامه بررسی طرح ساماندهی کارکنان دولت

رفع ایرادات شورای نگهبان بر طرح ساماندهی کارکنان دولت در کمیسیون اجتماعی

شناسنامه قانون- عضو کمیسیون اجتماعی مجلس از رفع ایرادات شورای نگهبان بر طرح ساماندهی کارکنان دولت در این کمیسیون خبر داد.

به گزارش شناسنامه قانون به نقل از تسنیم، حسین رجایی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، در تشریح جلسه امروز یکشنبه این کمیسیون، اظهار داشت: تمام ایرادات شورای نگهبان بر طرح ساماندهی کارکنان دولت در کمیسیون اجتماعی با حضور اعضای شورای نگهبان رفع شد.

وی افزود: از این رو قرار است برای بررسی و رای گیری مجدد در صحن علنی، به هیات رئیسه ارجاع داده شده است. همچنین در صورت تصویب در صحن و عدم ایراد شورای نگهبان بر پیشنهادات صحن علنی این قانون ابلاغ خواهد شد.

ایرادات شورای نگهبان بر طرح ساماندهی کارکنان دولت چه بود؟

به گزارش تسنیم، «طرح ساماندهی کارکنان دستگاه‌های موضوع ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه»، پس از بررسی در شورای نگهبان واجد ابهامات و ایراداتی شناخته شد. عمده اشکالات شورا در خصوص مصوبه مذکور ناظر به ابهاماتی بود که برای اظهارنظر نهایی توسط شورای نگهبان،‌ نیاز به رفع آن‌ها از سوی مجلس است.

از جمله ابهامات مذکور، مشخص نبودن مقصود مصوبه از عنوان «به‌کارگیری» بود؛ با این توضیح که مشخص نیست عبارت مذکور شامل استخدام‌های رسمی و پیمانی و بکارگیری مستقیم و غیرمستقیم نیروی انسانی نیز می‌شود یا خیر. همچنین عنوان «نیروهای شاغل» نیز از این جهت که شامل تمام نیروهایی که در استخدام دستگاه‌ها هستند، می‌شود یا منظور صرفاً نیروهایی است که به شکل غیرمستقیم در دستگاه مشغول هستند؛ ابهام داشت که برای رفع ابهام مورد ایراد واقع شد.

حکم تبصره «۴» نیز به جهت روشن نبودن مقصود تبصره مبهم تشخیص داده شد؛ توضیح آنکه مشخص نبود صرفاً کسانی که به صورت تمام وقت اشتغال داشته‌اند مشمول تبصره هستند یا اینکه سوابق پاره‌وقت نیز به معیار تمام وقت محاسبه می‌شود و تمام شاغلان اعم از تمام وقت و پاره وقت مشمول حکم تبصره قرار دارند. به علاوه قید «مستمر» در ماده واحده و عبارت «خدمت مستمر» در تبصره «۲» نیز به علت عدم وجود تعریف قانونی و فقدان معیار مشخص برای آن‌ها، واجد ابهام تشخیص داده شد.

در این مصوبه الزام دستگاه‌های اجرایی به انعقاد قرارداد کار معین با نیروهای شاغل خود، به داشتن حداقل دوسال سابقه بیمه‌پردازی مشروط شده است. با این حال مصوبه در خصوص حالتی که عدم بیمه‌پردازی به علت قصور پیمانکار باشد، تعیین تکلیف نکرده است؛ لذا برای جلوگیری از تضییع حقوق کارگران این مورد نیز نیازمند رفع ابهام شناخته شد.

همچنین شورا رعایت یا عدم رعایت ضوابط مذکور در ماده ۲۴ قانون مدیریت خدمات کشوری در خصوص انعقاد قرارداد کار معین با نیروهای شاغل را نیز نیازمند تصریح دانسته و تبصره «۳» را از این جهت نیز مبهم تشخیص داد.

در کنار ابهامات پیش‌گفته شورای نگهبان، ممنوعیت مطلق انعقاد قراردادهای مذکور را مغایر بند «۱۰» اصل ۳ قانون اساسی تشخیص داد. همچنین به جهت اینکه برخی از ابهامات مصوبه، تعداد مشمولین و دامنه شمول طرح را نیز با ابهام مواجه کرده بود، اظهارنظر در خصوص افزایش هزینه‌های عمومی توسط مصوبه، به پس از رفع ابهام‌های مذکور موکول شد.

هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام نیز مغایرت‌هایی از جهت سیاست‌های کلی نسبت به مصوبه داشت که همه این موارد به مجلس اعلام و مصوبه جهت اصلاح برگردانده شد.

شناسنامه قانون در پیام‌رسان‌های داخلی

بله
https://ble.ir/Shenasname
روبیکا
https://rubika.ir/shenasname
سروش
splus.ir/Shenasname

Exit mobile version