کتاب استخدامی
اخبار اداری و استخدامی

پرسش‌های متداول ششمین آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی

فهرست عناوین این صفحه

شناسنامه قانون | azmoon jahad

با توجه به انتشار دفترچه راهنمای شرکت در ششمین آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی کشور و شروع ثبت‌نام این آزمون، پرسش و پاسخ‌های گردآوری شده از سوی مرکز آزمون جهاد دانشگاهی به عنوان مجری برگزاری این آزمون، برای اطلاع منتشر شده است.

دانلود دفترچه راهنمای آزمون

لینک ثبت‌نام در آزمون

شناسنامه قانون | sabtnam

پاسخ به پرسش‌های متداول

۱. چه کسانی می توانند در این آزمون شرکت کنند؟

تمامی افراد جویای کار به شرط داشتن شرایط عمومی و اختصاصی مندرج در دفترچه راهنمای ثبت نام می‌توانند در این آزمون شرکت و از مزایای آن استفاده نمایند.

۲. داوطلبان شرکت در آزمون باید چه شرایطی داشته باشند؟

شرایط داوطلبان در دفترچه راهنمای ثبت نام ارائه شده است. شرایط عمومی داوطلبان در صفحه 4 و شرایط اختصاصی دستگاه‌های اجرایی در صفحات 24 تا 27 توضیح داده شده است که لازم است به دقت مورد مطالعه قرار گیرد.

۳. مراحل آزمون به چه صورت می‌باشد؟

مراحل آزمون عبارتند از: ثبت نام، دریافت کارت ورود به جلسه، برگزاری آزمون کتبی، اعلام نتایج آزمون کتبی، معرفی افراد به دستگاه‌های اجرایی برای مصاحبه استخدامی، اعلام اسامی نهایی پذیرفته شدگان.

۴. هزینه شرکت در ششمين امتحان مشترك فراگير دستگاههاي اجرايي كشور چقدر است؟

هزینه شرکت در این آزمون، مبلغ 360000 ریال به اضافه مبلغ 5000 ریال خدمات پیامکی (جمعاً به مبلغ 365000 ریال) می‌باشد.

5. محل برگزاری آزمون کجاست؟

پس از پایان مهلت ثبت نام و بر اساس آمار ثبت نام شرکت کنندگان، شهرستان‌های محل آزمون تعیین خواهد شد. محل آزمون هر داوطلب، نزدیک ترین حوزه‌ی امتحان به استان و شهرستانی است که داوطلب در هنگام ثبت نام به عنوان «محل آزمون» ثبت نموده است. 

توجه فرمایید که محل آزمون می تواند به درخواست داوطلب، استانی غیر از استان محل سکونت او باشد.

6. محدوده سنی مجاز برای شرکت در این آزمون استخدامی چیست؟

محدوده‌ی سنی برای افراد با مدرک تحصیلی مختلف متفاوت است: 

دیپلم: متولدین 30 دی‌ماه 1372 تا 30 دی‌ماه 1377 

فوق دیپلم: متولدین 30 دی‌ماه 1367 به بعد 

لیسانس: متولدین 30 دی‌ماه 1362 به بعد 

فوق لیسانس: متولدین 30 دی‌ماه 1357 به بعد 

دکتری: متولدین 30 دی‌ماه 1352 به بعد 

لازم به ذکر است در مواردی به شرط حداکثر سن اضافه می‌شود. این موارد در صفحه 4 دفترچه راهنمای ثبت نام ارائه شده است.

7. آیا افرادی که دارای اضافه سن ناچیز نسبت به شرط سنی تعیین شده می باشند، می توانند در آزمون شرکت نمایند؟

خیر. ملاک عمل برای محاسبه سن افراد، اولین روز ثبت نام می‌باشد. بنابراین آن دسته از افرادی که حائز شرایط شرکت در آزمون نیستند، حتی در صورت شرکت و توفیق در مرحله آزمون کتبی، از ادامه مراحل استخدامی ایشان ممانعت به عمل خواهد آمد. 

به همین دلیل توصیه می شود کلیه داوطلبان، شرایط سنی شرکت در آزمون (صفحه 4 دفترچه راهنمای ثبت نام، بند ۱۱ شرایط عمومی به همراه تبصره های آن) را به دقت مطالعه نمایند.

8. آیا مدت خدمت سربازی به سقف سنی اعلام شده اضافه می‌شود؟

بله. میزان مدت خدمت ضرورت به سقف سنی اعلام شده برای مقاطع مختلف تحصیلی (صفحه 4 دفترچه راهنمای ثبت نام، بند ۱۱) اضافه خواهد شد.

9. آیا دانشجویان ترم آخر می توانند در آزمون ثبت نام نمایند؟

در صورتی می توانند ثبت نام کنند که تاريخ فراغت از تحصيل آنان قبل از تاريخ برگزاری آزمون(17 اسفند 1397) باشد، و فردی که هنوز مدرک خود را دریافت ننموده است، لزومی ندارد مدرک تحصیلی را در سامانه بارگذاری نمایند.

10. آیا داوطلبانی که در حین خدمت سربازی بوده و به زودی از خدمت ترخیص می‌شوند و یا افرادی که صدور کارت معافیت ایشان در حال انجام است، می‌توانند در آزمون شرکت نمایند؟

آن دسته از داوطلبانی که تاریخ صدور کارت معافيت یا تاریخ ترخیص از خدمت آنان قبل از روز برگزاری آزمون (17 اسفند 1397) باشد می توانند در آزمون شرکت نمایند.

11. در کدام ردیف‌های شغلی، بومی بودن داوطلب الزامی است؟

در هیچ یک از ردیف‌های شغلی، شرط بومی بودن وجود ندارد و امتیاز نیز محسوب نمی‌شود.

12. هر داوطلب حداکثر در چند ردیف شغلی می تواند شرکت کند؟

هر داوطلب می تواند صرفاً در یک ردیف شغلی شرکت نماید.

13. آیا داوطلب با مدرک تحصیلی بالاتر از ردیف شغلی درخواستی، می تواند در آزمون شرکت نماید؟

در صورتی که مدرک تحصیلی مورد نیاز شغل درخواستی را دارا می باشد، می تواند در آزمون شرکت نماید. بدیهی است در صورتی که در نهایت داوطلب پذیرفته شود، مدرک تحصیلی که در شرایط شغل مورد نظر اعلام شده است، مبنای همکاری خواهد بود.

14. آیا برای شرکت در ششمین آزمون استخدامی دستگاه های اجرایی شرط معدل وجود دارد؟

فقط داوطلبان استخدام در بانک ملی باید دارای معدل بالاتر از ۱۴ باشند. سایر دستگاه های اجرایی شرط معدل ندارند.

15. تصویر چه مدارکی برای بارگذاری در هنگام ثبت نام مورد نیاز است؟

۱. عکس پرسنلی 

2. کارت ملی 

3. مدارک لازم برای استفاده از سهمیه ایثارگران 5 درصد و یا معلولین عادی 

4. مدرک تحصیلی 

5. کارت پایان خدمت/معافیت دائم(صرفاً جهت آقایان) 

کیفیت و ابعاد تصاویر اسکن شده و همچنین نکات مهم مربوط به آن‌ها، در صفحه 9 دفترچه راهنمای ثبت نام ارائه شده است. 

تذکر : بارگذاری مدارک ذکر شده در بندهای 4 و 5، الزامی نمی‌باشد.

16. اگر پس از ثبت اطلاعات متوجه اشتباه در ورود اطلاعات شویم چه باید کرد؟

در طول مهلت ثبت نام، هر داوطلب می تواند با شماره ملی و کد رهگیری، وارد پروفایل کاربری خود شود و اطلاعات خود را ویرایش کند.

نکته بسیار مهم این است که در صورتی که داوطلب جهت ویرایش وارد سامانه شود، حتماً می‌بایست دوباره تمامی 7 مرحله را به صورت کامل طی نموده و دوباره کد رهگیری خود را مشاهده نماید، در غیر این صورت، هیچ تغییری در اطلاعات ایشان ثبت نشده و همان اطلاعات قبلی، به عنوان اطلاعات قطعی ایشان در نظر گرفته خواهد شد.

17. مواد آزمون چیست؟

آزمون در دو بخش عمومی و اختصاصی برگزار خواهد شد. 

مواد آزمون تخصصی برای هر یک از مشاغل متفاوت بوده و در جدول صفحات 28 تا 31 دفترچه راهنمای ثبت نام مشخص شده است. مواد آزمون عمومی برای کلیه رشته‌ها یکسان بوده که عبارت است از: 

– فنّاوری اطلاعات (مهارت‌های هفتگانه ICDL) 

– ریاضی و آمار مقدماتی 

– زبان و ادبیات فارسی 

– معارف اسلامی 

– زبان انگلیسی عمومی 

– اطلاعات عمومی، دانش اجتماعی و حقوق اساسی 

– هوش و توانمندی‌های عمومی

18. آیا برای ثبت نام و شرکت در آزمون، دارا بودن گواهی ICDL الزامی است؟

این گواهی برای ثبت نام و شرکت در آزمون الزامی نیست؛ اما داوطلبان توجه نمایند: 

اولا: یکی از مواد آزمون عمومی امتحان مشترک فراگیر ، مهارت‌های هفتگانه ICDL می باشد. 

ثانیا: پذیرفته‌شدگان نهایی موظفند حداکثر یک ماه پس از اعلام تأیید گزینش، مدارک مربوط به کسب مهارت‌های هفتگانه (ICDL) صادره از مراکز و مؤسسات تأیید صلاحیت شده توسط سازمان اداری و استخدامی کشور را ارائه نمایند. بدیهی است کسانی که فاقد گواهینامه‌های مذکور می‌باشند و یا گواهینامه آنان از مراکز تعیین صلاحیت شده نمی‌باشند، موظف‌اند در یکی از مراکز تعیین‌شده که در بخش اعتبار سنجی موسسات آموزشی با عنوان موسسات تعیین صلاحیت شده در درگاه الکترونیکی سازمان اداری و استخدامی کشور با آدرس https://aro.gov.ir قابل مشاهده می‌باشد، پس از شرکت در آزمون تعیین سطح، گواهینامه مذکور را در زمان مقرر ارائه نمایند.

19. اگر کد رهگیری یا توکن پرداخت خود را فراموش کنیم، چه باید کرد؟

دواطلبان می‌توانند از منوی آزمون(در صفحه اول سامانه)، گزینه «بازیابی کد رهگیری / توکن» را انتخاب کنند. پس از وارد کردن اطلاعات درخواستی، دوباره توکن پرداخت یا کد رهگیری برای ایشان پیامک می‌شود.

20. آیا امکان استرداد وجه ثبت نام پس از واریز وجه وجود دارد؟

خیر، به همین علت به متقاضيان استخدام توصیه می شود قبل از ثبت نام و پرداخت اینترنتی وجه، شرايط استخدامی رديف شغلی مورد نظر خود را به دقت مطالعه و در صورت تطابق اقدام به طی مراحل ثبت نام و پرداخت وجه نمايند.

21. نحوه محاسبه نمره آزمون و انتخاب افراد جهت مصاحبه چگونه خواهد بود؟

نحوه محاسبه نمره آزمون و ضرایب دروس عمومی و تخصصی در صفحه 20 دفترچه راهنمای ثبت نام آمده است. 

لازم به یادآوری است که به ازای هر سوال غلط، یک سوم نمره منفی در نظر گرفته خواهد شد.

22. اگر در مورد ثبت نام سوالی داشته باشیم، چه باید کرد؟

داوطلبان می‌توانند پس از مطالعه‌ی کامل دفترچه راهنمای ثبت نام و همچنین سوالات متداول، از طریق پست الکترونیکی support@hrtc.ir اقدام نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام