اخبار اداری و استخدامی

گزارش نشست خبری رونمایی از بودجه 98 در سازمان برنامه و بودجه کشور

نوبخت: لایحه بودجه 98 امروز به مجلس تقدیم شد

شناسنامه قانون | 5f2a9243 dd74 4fc7 b486 20e8eddbaf55

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: لایحه بودجه 98 امروز به مجلس تقدیم شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، نشست خبری محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور صبح امروز در رابطه با ارائه لایحه بودجه سال 1398 کل کشور که در محل این سازمان در حال برگزاری است، اظهار داشت: امروز لایحه بودجه سال آینده به مجلس تسلیم شده است.

وی افزود: آنچه تقدیم مجلس شد یک بخش از مجموعه اسنادی است که در کنار لایحه به مجلس ارسال شده است طبق اسناد فرادست همزمان با لایحه بودجه هر ساله یک اسناد دیگر و گزارشاتی باید به مجلس تقدیم کنیم . آنچه تحت عنوان لایحه است 6 جلد دارد. 

جلد نخست، شامل ماده واحده و جداول کلان بودجه است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور افزود: غیر از 6 جلد لایحه بودجه، سه جلد گزارش حوزه بخشی و فرابخشی به مجلس ارسال شده است. نمایندگان می‌توانند عملکرد سال گذشته برنامه ششم یعنی سال 96 را ملاحظه کنند.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه تکلیف دیگر  براساس قوانین این است که برنامه مشخص در سال 98 را در دو جلد تهیه کردیم که تحت عنوان سند بنیادین لایحه بودجه سال آینده است، گفت: بودجه ریزی سال 98 در راستای تکلیف قانون برنامه با روش عملیاتی و مبتنی بر عملکرد تهیه شده است. شالوده آن این است که بودجه مربوط به فعالیتی است که قیمتی دارد و هر فعالیت هزینه مشخص دارد. این طور نیست که بر مبنای سال قبل عددی روی ان گذاشته شود، بلکه بر مبنای اجرای برنامه اعتبار دریافت خواهد کرد.

* تهیه بودجه عملیاتی

وی با اشاره به اینکه یک جلد به مجلس تقدیم شده که نشان از وضعیت اجرای بودجه ریزی عملیاتی و قیمت تمام شده دستگاه‌ها است، بیان داشت: موظف هستیم براساس قوانین طرح های عمرانی را واگذار یا با مشارکت بخش غیردولتی انجام دهیم یک کتاب از مجموعه طرح ها به جامعه منعکس می‌کنیم تا همه بدانند که در کدام بخش و استان واگذار خواهد شد.

نوبخت در مورد معافیت مالیاتی در لایحه بودجه 98 عنوان کرد: دستگاه‌هایی که معافیت مالیاتی دارند، مشخص شده است.در تبصره 14 بودجه منابع این بخش 142 هزار میلیارد تومان توزیع می‌شود، یارانه غیرنقدی سال جاری و آینده اتفاق می‌افتد. به صورت غیر مستقیم مشخص است چقدر یارانه می‌دهیم . این یارانه هم احصا شده است.

وی ادامه داد: تلاش کردیم بودجه را شفاف و صریح اعلام کنیم. همه دستگاه ها معتقدند منابعی که می‌گیرند کم است. از این منظر بودجه نارضایتی زا است، زیرا منابع محدود است.

نوبخت با بیان اینکه دو دارایی دیگر دولت را باید واگذار کنیم، گفت: منابع عمومی بودجه 433 هزار میلیارد تومان است. نفت و گاز را باید واگذار کنیم، اما باز هم ناکافی است. دارایی های مالی نیز در کنار سهام شرکتها واگذار می‌شود.

نوبخت با اشاره به هزینه‌های بودجه براساس استاندارهای جی اف اس بیان کرد: علاوه بر مصارف، داراییهای سرمایه ای تملک می‌شود که طرحهای عمرانی هستند.

* ۳۲ هزار میلیارد تومان برای اوراق مشارکت سررسید شده

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه 32 هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه مربوط به سررسید اوراق است که آینده فروشی نیست، بلکه زمان می‌خریم تا بتوان طرحها را اجرا کرد.

* واگذاری ۳۸ هزار میلیارد تومان اوراق خزانه

معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه امسال 38500 میلیارد تومان اوراق واگذار کردیم، گفت: یک ریال هم سررسید اوراق عقب افتاده نداریم و قانون اجازه نمی‌دهد و از خزانه برداشت می‌شود. در سررسید اصل و سود آن داده می‌شود.

اختصاص ۲ هزار ميليارد تومان براي رتبه‌بندي معلمان/رشد ۷۸ درصدي بودجه حفاظت از محيط‌بانان

پورمحمدی، معاون امور اقتصادي و هماهنگي برنامه و بودجه كشور گفت: در لايحه بودجه ۹۸ رديفي براي رتبه‌بندي معلمان با اختصاص ۲ هزار ميليارد تومان تعيين شده است.

به گزارش مركز اطلاع‌رساني، روابط عمومي و امور بين‌الملل سازمان برنامه و بودجه كشور، دكتر سيدحميد پورمحمدي، معاون امور اقتصادي و هماهنگي برنامه و بودجه كشور در نشست خبري تشريح لايحه بودجه ۹۸  گفت: بايستي بودجه امروز در مجلس توضيح داده مي‌شد اما چون نمايندگان جلسه‌اي نداشتند در اين نشست خبري به تشريح آن  مي‌پردازيم.

دكتر پورمحمدي ادامه داد: براي اولين بار دستورالعمل هاي بودجه‌ريزي براساس عملكرد را به تمام نهادها و بخش‌ها و دستگاه‌هاي دولتي كشور ابلاغ شد و لايحه بودجه ۹۸ بر همان اساس تدوين شد.

وي با اشاره به شرايط خاص منابع كشور متاثر از تحريم‌ها عليه ايران، افزود: مهمترين ويژگي بودجه ۹۸ برهمين اساس، حمايت از معيشت عمومي و سلامت و عدالت اجتماعي است و در كنار آن به حمايت از توليد و اشتغال توجه ويژه‌اي شده است و براي پايداري بودجه در برابر تحريم‌ها بحث اصلاحات مالياتي و هدفمندكردن دقيق يارانه‌ها را در دستور كار داريم و دستگاه‌ها با حداكثر صرفه‌جويي عمل خواهند كرد.

دكتر پورمحمدي در ادامه از اختصاص ۱۴ ميليارد دلار براي تامين كالاي اساسي با نرخ دلار ۴۲۰۰ توماني در سال آينده خبر داد و اظهار داشت: پرداخت يارانه ۴۵ هزار توماني، رشد ۲۰ درصدي حقوق كارمندان و بازنشستگان، اختصاص ۲ هزار ميليارد تومان براي همسان‌سازي حقوق بازنشستگان، استمرار طرح تحول سلامت با اعتبار ۳۵ هزار ميليارد تومان، اختصاص ۷ هزار ميليارد تومان براي مقابله با فقر مطلق و افزايش ۲۰ درصدي يارانه واحدهاي توليدي و كشاورزي از جمله تصميمات لايحه بودجه ۹۸ است.

وي اعلام كرد: برنامه نوسازي و بازسازي واحدهاي مسكوني در بافت‌هاي فرسوده از ۱۰۰ هزار واحد در سال ۹۷ به ۳۰۰ هزار واحد مسكوني در سال آينده خواهد رسيد و بودجه طرح‌هاي عمراني از ۶۲ هزار ميليارد تومان به ۶۵ هزار ميليارد تومان افزايش يافته است.

معاون امور اقتصادي و هماهنگي برنامه و بودجه كشور همچنين از اختصاص هزار ميليارد تومان براي حمايت از صادرات غيرنفتي خبر داد و عنوان كرد: ۲ هزار ميليارد تومان براي رتبه‌بندي معلمان در نظر گرفته شده و اعتبارات هزينه‌اي ادارات آموزش و پرورش با ۲۸ درصد رشد به ۴۳ هزار ميليارد تومان مي‌رسد.

وي در ادامه به رشد ۲۰ درصدي طرح هاي تامين و انتقال آب شرب و افزايش حدود ۷۰ درصدي اعتبارات خريد تضميني آب اشاره كرد و گفت: هزينه حفاظت از محيط بانان نيز در بودجه ۹۸ حدود ۷۸ درصد رشد داده ايم.

دكتر پورمحمدي به رشد ۸۴ درصدي اعتبارات محيط زيست اشاره كرد و گفت: اعتبارات مربوط به بحث گردشگري نيز ۱۰۰ درصد رشد خواهد داشت. 

معاون امور اقتصادي و هماهنگي برنامه و بودجه كشور گفت: بودجه دستگاه‌هاي ملي كه بودجه آنها مبتني بر عملكرد بوده از۳۰% امسال به ۱۰۰ درصد افزايش يافته است. 

 

مطلب مرتبط:

– لایحه بودجه سال 1398 کل کشور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام