نمایندگان با بررسی طرح رفع تبعیض در پرداختی ها به صورت یک فوریت موافقت کردند
نمایندگان مجلس با بررسی طرح اصلاح ماده ۱۱۷ قانون مدیریت خدمات کشوری درباره رفع تبعیض در پرداختیها به صورت یک فوریت موافقت کردند.
به گزارش شناسنامه قانون به نقل از خانه ملت، نمایندگان در جلسه علنی صبح امروز (سه شنبه، ۱۵ آذر ماه) مجلس شورای اسلامی با ۱۱۵ رأی موافق، ۶۷ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۸ نماینده حاضر در جلسه با یک فوریت بررسی طرح اصلاح ماده ۱۱۷ قانون مدیریت خدمات کشوری موافقت کردند.
بر اساس این گزارش وکلای مردم در خانه ملت، با دو فوریت این طرح با ۹۳ رأی موافق، ۹۲ رأی مخالف و ۲ رأی ممتنع از نمایندگان حاضر در صحن علنی مخالفت کردند.
صدیف بدری در تقاضای دو فوریت اصلاح ماده ۱۱۷ قانون مدیریت خدمات کشوری گفت: از ۵۴ نفر از همکاران عزیزم که این طرح را امضا کردند، تشکر میکنم. با توجه به اینکه چندین سال است موضوع حقوقهای نامتعارف در کشور مورد بحث بوده و یکی از عوامل اساسی کاهش اعتماد عمومی به مدیران و دستگاههای اجرایی بوده و موجب آسیب جدی به سرمایههای اجتماعی شده لذا ضرورت دارد مجلس به این موضوع ورود جدی کند.
نماینده مردم اردبیل و نمین و نیر و سرعین در مجلس افزود: راهکار اصلی این موضوع حذف استثنائات از قانون مدیریت خدمات کشوری است. یکی از آرمانهای انقلاب اسلامی اجرای عدالت و رفع تبعیضها است. مردم بیش از وجود مشکلات از وجود تبعیض و ناعدالتی به شدت گلایه دارند.
وی اضافه کرد: مردم وجود تبعیض و ناعدالتی را قبول ندارند و از هرگونه اقدام عاجل و سریع در جهت رفع ناعدالتی و تبعیض استقبال میکنند.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: در پرداخت حقوق بین دستگاههای مختلف اجرایی، شرکتهای دولتی، بانکهای دولتی، نیروهای نظامی و انتظامی، تبعیض آشکار و فاصلههای قابل توجهی وجود دارد. پرسنل و کارکنانی در نیروهای نظامی و انتظامی، برخی دستگاههای اجرایی از جمله بهزیستی، صدا و سیما، وزارت ارشاد، وزارت کشور، دادگستریها، وزارت راه و شهرسازی، شهرداریها، کارکنان مجلس شورای اسلامی ماهانه ۷ الی ۱۰ میلیون تومان حقوق دریافت میکنند در صورتی که با همین شرایط در شرکتهای دولتی و بانکهای دولتی دریافتیهای ماهانه بالاتر از ۲۰ میلیون الی ۲۵ میلیون تومان وجود دارد؛ آیا این تبعیض آشکار نیست؟ بگذریم که مدیران شرکتهای دولتی رقم بسیار بالاتری از ۵۰ میلیون تومان را دریافت میکنند.
نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی افزود: دریافتیهای کم نیروهای نظامی و انتظامی، پرسنل صدا و سیما، وزارت ارشاد، وزارت راه و شهرسازی و شهرداریها و بهزیستیها و دریافتی بیش از ۳ الی ۴ برابری در شرکتهای دولتی، بانکهای دولتی از منابع بیتالمال قابل تأمل است. این ناعدالتیها و تبعیضها در ماده ۱۱۷ قانون مدیریت خدمات کشوری با اعمال استثنائات ایجاد شده است.
بدری ادامه داد: تنها راهکار حذف این تبعیضها، اصلاح قانون مدیریت خدمات کشوری است؛ همکاران عزیز دولت سیزدهم شعارهایی درباره همسانسازی حقوق و رفع تبعیضها داده بود اما با وجود اینکه ما بیش از یک سال منتظر ماندیم که دولت لایحهای در این خصوص ارائه دهد اما متأسفانه شاهد اقدامی از سوی دولت نبودیم، برای ایجاد امید و انگیزه مضاعف در جامعه به ویژه کارکنان دستگاههای اجرایی و بیش از تدوین برنامه هفتم توسعه و بودجه ۱۴۰۲، ضرورت دارد در اسرع وقت عوامل وجود تبعیض و ناعدالتی در پرداختی ها بین دستگاههای مختلف را حذف کنیم.
وی تصریح کرد: جامعه اکنون تشنه اجرای عدالت و رفع تبعیضها است؛ جهت ایجاد انگیزه و خدمات بهتر و مردمداری در ادارات دولتی لازم است مجلس انقلابی در اسرع وقت و با فوریت نسبت به یکسانسازی حقوقهای دریافتی از محل منابع بیتالمال اقدام کند و این مهم با اصلاح ماده ۱۱۷ قانون مدیریت خدمات کشوری مقدور است، لازم به ذکر است این طرح به استثنای قضات، اعضای هیأت علمی دانشگاهها و وزارت اطلاعات بررسی خواهد شد چرا که این سه گروه دارای قانون استخدامی خاص خود هستند.
محمد باقری بناب در مخالفت با بررسی تقاضای دو فوریت در مورد طرح اصلاح ماده ۱۱۷ قانون مدیریت خدمات کشوری با موضوع طرح رفع تبعیض در پرداختی ها گفت: هم اکنون حقوق نجومی در کشور وجود ندارد وگرنه متخلفان در دادگاه ها محاکمه می شدند، بنابراین این طرح باید به صورت عادی مورد بررسی قرار گیرد، چرا که تصویب این قبیل طرح ها ، فرار نخبگان از کشور را به همراه دارد، بنابراین چرا باید قوانینی تصویب شود که در پی آن پزشکان، اعضای هیات علمی دانشگاه ها و معلمان از کشور خارج شوند.
وی ادامه داد: ما باید براساس عدالت حقوق کارکنان دستگاه هایی که پایین است را ارتقا دهیم، کما اینکه همه کارکنان دولت امروزه زیر خط فقر هستند و کمتر از ۲۰ میلیون دریافتی دارند، بنابراین دوفوریت باید برای افزایش حقوق کارمندان این دستگاه ها باشد، نه اینکه سایر حقوق ها را کاهش دهیم.
سید محمدرضا میرتاج الدینی نیز به عنوان مخالف دیگر بررسی تقاضای دوفوریت طرح مذکور افزود: ما باید ابتدا صورت مسئله را روشن کنیم تا ببینیم با این تمهید چه تغییرات و تبعاتی در دستگاه های مختلف ایجاد خواهد شد، بعد به آن رأی دهیم.
وی یادآور شد: قانون مدیریت خدمات کشوری یکی از قوانین مهم کشور است که براساس نظر سلطانی، اقتصاددان که در زمان بررسی آن در مجلس هستم، پیرامون آن اظهارنظر کرد، این طرح به اندازه یک برنامه پنجساله توسعه اهمیت دارد، بنابراین اگر قرار باشد به آن تبصره بزنیم باید با حوصله و تومأنینه باشد.
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس یازدهم با اشاره به عضویت خود در هیات تحقیق و تفحص از حقوق های نجومی افزود: این بررسی ها به نتایج مطلوبی رسیده و آقای مالک شریعتی نیز گزارش خوبی در این رابطه آماده کرده است، بنابراین لازم است ابتدا این گزارش ها را بررسی کنیم و براساس آن اقدامات لازم در این حوزه را انجام دهیم، ضمن اینکه لازم است نظر کمیسیون های تخصصی نیز دراین رابطه اخذ شود.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: ماده ۱۱۷ قانون مدیریت خدمات کشوری به مواردی همچون استخدام، حقوق ها، ساختار و پست های سازمانی و نقل و انتقال ها اشاره دارد و استثنائاتی را برای برخی از دستگاه ها از جمله وزارت امور خارجه و ۱۷ نهاد عمومی غیردولتی از جمله شهرداری و تامین اجتماعی قرار داده است، ضمن اینکه با یک دوفوریت نمی توان تعیین و افزایش حقوق این نهادها را دولتی کرد، کما اینکه رهبر معظم انقلاب نیز بر کاهش دولتی کردن و ضرورت توجه به اقتصاد مردمی تاکید فرموده اند، بنابراین این موضوع باید در قالب یک فوریت در کمیسیون های تخصصی و با حضور نمایندگان مرکز پژوهش ها، دیوان محاسبات و سازمان برنامه و بودجه مورد بررسی قرار گیرد.
حسن لطفی در موافقت با دوفوریت طرح اصلاح ماده ۱۱۷ قانون مدیریت خدمات کشوری، گفت: هیچ کس منکر این نیست که ۸۰ درصد از منابع بودجه صرف هزینه های جاری و ۲۰ درصد صرف هزینه عمرانی کشور می شود و با این وضعیت ما چگونه می خواهیم کشور را اداره کنیم.
وی افزود: تعدد و تعارض قوانین باعث شده کشور گران اداره شود و باید این روند اصلاح شود، یک بار قانون خدمات مدیریت کشوری به اشتباه تصویب شد و پس از آن دستگاه هایی با مجوز مجلس و دولت خود را از آن مستثنا کردند اما ما به دنبال کاهش حقوق ها نیستیم بلکه به دنبال همسطح کردن درآمدها هستیم.
نماینده مردم رزن و درگزین در مجلس، تصریح کرد: از همکاران می خواهم به این طرح رأی دهید تا در مسیر عدالت حرکت کنید.
آصفری نماینده اراک، کمیجان و خنداب در مجلس یکی دیگر از موافقان دو فوریت با بیان اینکه این طرح موجب کاهش حقوق ها نمی شود، گفت: دوفوریت این طرح برای عدالت در حقوق ها است آن هم در شرایط سخت اقتصادی که ما ۱۷ نوع پرداخت از روزمزد، ساعتی و قراردادی، هیات امنایی و … داریم و هیچ نظارتی هم بر آن ها نمی شود.
وی ادامه داد: ما کسانی را داریم که با کار کمتر ۷۰ میلیون حقوق می گیرند و فرهنگیانی داریم که زیر ۶ میلیون حقوق می گیرند و همه این بی عدالتی ها نارضایتی ایجاد می کند.
عضو کمیسیون شوراها، تاکید کرد: چه فوریتی بالاتر از رفع تبعیض، اگر ما کارهای دیگر را کنار بگذاریم و نظام هماهنگ پرداخت عدالت محور را ایجاد کنیم رضایت مردم را به همراه دارد و چه فوریتی بالاتر از اجرای عدالت و مبارزه با تبعیض و هیچ فوریتی بالاتر از اجرای عدالت و مبارزه با تبعیض در پرداخت ها نیست.
بیشتر بخوانید: تصویب یک فوریت طرح اصلاح ماده ۱۱۷ قانون مدیریت خدمات کشوری
شناسنامه قانون در پیامرسانهای داخلی
روبیکا: https://rubika.ir/shenasname
ایتا: eitaa.com/Shenasname
بله: https://ble.ir/Shenasname
سروش: splus.ir/Shenasname
نمایش دیدگاهها
فقط مردم رو سر کار میزارن هیچ کاری نمیکنن
خیلیجالبهحقوق۲۵میلیونیمیگیرنمدیروریسهم۵۰میلیونمیگیرنبعدتومجلس۶۷نفرریمخالفدادنآخهاین۶۷نفرکهمثلانمایندمردمهستنباریمردمرفتنمجلسکهازمردموکارگرزحمتکشدفاعبکنندبعدمیرنریمخالفمیدنبخدااگرمنکارهاییبودماولاین۶۷نفرراحقوقهایشانراوزارتکاریپرداختمیگردمبعدببینینبازماعتراضمیگنندریمخالفمیدننبایدمعینخیالشانباشدچوندارنحقوقبالای۲۰میلیونمیگیرننمیفهمکارگرباحقوق۵میلیونچطوریزندکیشومیچرخونه۶۷نفرآدمخودخاه.درمجلسوجود.دارهپسبااینآدمهامملکتدرسبشونیست
من کارمند بانک ملی هستم . هر ماهه فیش حقوقم رو با مستندات میفروشم به نمایندگان مجلس به مبلغ ۱۱ میلیون تومان . اگه اهل معامله هستن بسم الله .
هر کدوم از نمایندگان که موافق ۲۵ میلیون دریافتی من هستن ، با این معامله ۱۴ میلیون هم براشون سود داره . فقط مرد باشن و پای حرفشون بایستن
طرح ساماندهی کارکنان دولت ۳ ساله میگن این هفته دیگه تصویب میشه ولی فقط حرف و بس
بازنشته خدماتی هستم سی سال خدمت دارم فعلان ۷۰۰۰۰۰۰۰ریال حقوق می گیرم دوران مرگ تدریجی را طی می کنم مسعولین افتخار کنید در کشور پر از ثروت گدایی می کنیم
? ها وام های نجومی می گیرند.
نماینده ای که هنوز فرق بانک دولتی و خصولتی رو نمیدونه چطور میخواد تصمیم بگیره؟!
بانکهای دولتی علیرغم فشار کار و استرس زیاد بهیچ عنوان دریافتی شان بیشتر از کارکنان دیگر دولت نیست چون تابع خدمات کشوری هستند حدود ۱۰ و کمتر دریافتی شان است
نماینده محترم میتونند چندتا فیش حقوقی رو مستند ببینند. اون بانک مرکزی و بانکهای خصوصی و خصولتی هستند مه تابع خدمات کشوری نیستند و که بالای ۲۰ دریافتی شان است.
راستی نماینده های محترم حقوق خودتون چقدره؟؟!!!
نمایندگان مجلس با دریافتی های بالا از حال طبقه پایین جامعه خبر ندارند وقتی مردم ایران را به خودی و غیر خودی تقسیم کردند باید از نیت شوم آنها حواسمان جمع میشد و بقیه ماجرا ها ( نمونه اش هزینه های تبلیغات زمان کاندیدا ها است ).
نمایندگاه محترم نیروهای خدماتی آموزش و پرورش را دریابید چقدر باید تبعیض باشد.
سلام .
من کارمند رسمی با ۱۲ سال سابقه
پایه حقوق ۶۹۰۰ شش میلیون نهصد
بیمه تکمیلی و ... کم بشه
دریافتی ۵۲۰۰ پنج میلیون دویست ..
اضافه کار ساعتی ۱۲ هزار تومان .
وزارت بهداشت رو فراموش نکنید ..
با احترام اکنون پرداختی کارکنان دولت بر اساس مدرک تحصیلی هست و این خود باعث شده که بسیاری از کارمندان بجای اینکه توانای و مهارت خود را در امور اداری افزایش دهند بدنبال بدست آوردن مدرک تحصیلی بالاتر میروند چرا ؟؟؟ چون می دانند هرچقدر هم تلاش کنند و سطح کیفی کار خود را بالا ببرند هیچ تاثیری در حقوق و مزایا ندارد و این خود دلیلی است بر رکود عملکرد کارکنان . اگر دولت محترم بر اساس عملکرد کارکنان به آنها حقوق دهد دیگر کسی به دنبال مدرک تحصیلی بالاتر برای حقوق بیشتر نمی رود و سعی می کند با عملکرد بهتر و با بالا بردن سطح توانایی خود حقوق بیشتری دریافت کند
احسنتمدرکمکهدرایرانکیلوییوانتیدادمیزنهمیفروشه
باسلام.
وعرض خسته نباشید
خدمت نمایندکان محترم درحقوق بازنشستکان آموزش وپرورش تبعیض آشکار صورت گرفته است بطوریکه بالاترین گروه یعنی گروه ۲۰ کمتراز ۱۲ میلیون میگیرد ؟
اما در دستگاههای دیگر ۴۰ میلیون میرسد تقاضامنداست عدالت را اجرا کنید وضمانت اجرایی پشت کار باشد
باتشکر سلیمانی
باک دولتی کارمندش ۲۰ تا ۲۵ میگیره؟ من ۷ تومن دریافتیمه