اخبار اداری و استخدامی

جایگزینی رفاهیات پرداختی به کارکنان دولت در احکام کارگزینی

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان اداری و استخدامی کشور تاکید کرد: باید نسبت به توان افزایی مدیران و کاهش هزینه های دولت در استان ها اقدام شود که در این زمینه از استانداران می خواهیم کمیته صرفه جویی ایجاد کنند.

به گزارش ایرنا، جمشید انصاری روز پنجشنبه در نشست شورای اداری لرستان با بیان اینکه شرایط متفاوت شده است، گفت: باید متناسب با وضعیت ویژه ای که کشور اکنون در آن قرار دارد تصمیم گیری شود.

وی افزود: در شرایط اعمال تحریم ها، کاهش فروش نفت و درآمدهای نفتی در آینده نزدیک و ماه های پیش رو کشور با کمبود درآمد مواجه خواهد شد.

معاون رئیس جمهوری اضافه کرد: علاوه بر اینکه به بخشی از درآمدهای خود دسترسی نداریم، هزینه های جدیدی نیز ایجاد می شود برای کاهش هزینه ها لازم است که استانداران کمیته صرفه جویی تشکیل دهند. 

انصاری با تاکید بر اینکه کشور در شرایط ویژه ای قرار دارد گفت: مدیریت ها باید متناسب با این شرایط تغییر کند اما متاسفانه هنوز خیلی از مدیران این شرایط جدید را نپذیرفته و یا درک نکرده اند.

وی افزود: زمانی که رئیس جمهوری اشاره به تنگه هرمز می کند این حرف صرف نیست و اگر لازم باشد برای حمایت از چنین تصمیم هایی نیروی مسلح هم وارد عمل می شوند و انجام کار هزینه هایی هم خواهد داشت.

وی ادامه داد: تمام این شرایط ویژه را نظام اداری کشور باید مدیریت کند و مدیریت به شیوه و سبک و سیاق گذشته دیگر جایز نیست و روش اداره امور نیازمند دگرگونی و تغییر است.

معاون رئیس جمهور گفت: مدیران دستگاه های اجرایی به جای درخواست های مکرر مبنی بر تامین کسری بودجه تغییرهای جدی در ماموریت های خود بدهند و اگر نیاز است حتی مردم را توجیه کنند تا برخی توقع ها کاهش یابند.

وی افزود: مدیران باید متناسب با شرایط خاص و بحرانی موجود توان افزایی و اولویت ها را مشخص کنند؛ حتی آموزش های لازم برای شرایط موجود باید به کارکنان داده شود.

انصاری گفت: بزرگترین ظرفیت برای مدیریت بحران کارکنان دولت هستند، اگر همراهی و همکاری کارکنان را نداشته باشیم به یقین در پیشبرد برنامه های دولت در شرایط ویژه با مشکل مواجه می شویم.

معاون رئیس جمهوری ادامه داد: با کم کردن فاصله حقوق ها و ایجاد عدالت در پرداخت ها می توان همدلی بین مردم و کارکنان دستگاه های مختلف ایجاد کرد که در این راستا باید نظام پرداخت نیروهای کارمعین و پیمانی یکسان شود و میزان اضافه کاری بالا برای افزایش حقوق بدون انجام کار اضافه اقدامی نادرست است.

 پیشنهاد سازمان اداری و استخدامی کشور در خصوص همسان سازی حقوق کارکنان قرارداد کار معین

انصاری با اشاره به پرداخت برخی رفاهیات کارکنان گفت: برخی کارکنان تقاضا دارند به جای این گونه رفاهیات در احکام کارگزینی آنها در دوران بازنشستگی لحاظ شود که می توان همین کار را در راستای رضایت مندی و همدلی بیشتر با کارکنان انجام داد تا بتوان در شرایط بحرانی کنونی به منابع مالی کمک کرد.

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان اداری و استخدامی کشور بیان کرد: در راستای کم کردن هزینه می توان از هزینه های اضافی کاست و یا استفاده از خودرو را کاهش داد و منابع حاصل از این صرفه جویی ها را صرف ماموریت های اصلی کرد.

وی با تاکید بر مشارکت دادن مردم گفت: با توجه به تغییرات اخیر در کشور مردم را باید در حوزه نظارت هم وارد کرد مردم اگر در بخش نظارت ورود کنند بسیار بهتر می توان نتیجه گرفت.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه نظارت و حضور مردم است که قیمت ها را کنترل می کند، تاکید کرد: در حوزه کنترل بازار و در بخش های مختلف باید از مشارکت مردم استفاده کرد.

انصاری با بیان اینکه ارتقای شفافیت و تشدید مبارزه با فساد در دستور کار ویژه نظام اداری قرار گیرد گفت: در شرایط ویژه کنونی برخی برای نفع شخصی خود عمل می کنند اما دستگاه و نظام اداری نباید آلوده به فساد شود و همواره مبارزه با فساد و ارتقای شفافیت در دستگاه ها باید مورد توجه باشد.

وی با اشاره به تلاش برای ارتقای بهره وری افزود: باید از منابع محدود استفاده بیشتری صورت گیرد و تغییراتی در مفهوم بهره وری انجام شود.

معاون رئیس جمهور تاکید کرد: شرایط ویژه را نمی توان مانند گذشته مدیریت کرد و مدیران در حوزه مدیریت خود ابتکار عمل داشته باشند تا با پشتیبانی مردم و هدایت رهبر معظم انقلاب از این شرایط عبور کنیم.

انصاری افزود: مدیران دستگاه های اجرایی مختلف به دنبال کسری هزینه ها نباشند بلکه باید راهکارهایی در دستور کار قرار دهند تا بتوان به کاهش هزینه ها رسید.

وی همچنین گفت: اکنون هشت میلیون دانش آموخته دانشگاهی در کشور وجود دارد که دو میلیون نفر آنها در نظام اداری مشغول به کار هستند و 6 میلیون باقی مانده باید در بخش خصوصی و سایر حوزه ها جذب شوند.

انصاری با بیان اینکه بخش قابل توجهی از دانش آموختگان امکان جذب در دولت ندارند، گفت: دولت در نهایت می تواند سه میلیون نیرو جذب کند و با توجه به اینکه سالانه 100 هزار خروجی داریم طبق قانون یک سوم آنها یعنی معادل 30 تا 40 هزار نفر را می توان جذب کرد.

وی با بیان اینکه دولت دو میلیون و 672 هزار نیروی انسانی دارد، افزود: کل نیروهای کار کشور 23 میلیون نفر است که به این ترتیب 15 درصد نیروی کار در بخش دولتی مشغول به کار است.

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان اداری و استخدامی کشور بیان کرد: سالانه 100 هزار نفر در کشور بازنشسته می شوند و این در حالی است که هر سال 800 هزار نیروی کار از دانشگاه ها دانش آموخته می شوند.

انصاری اظهار داشت: دانش آموخته ها باید مهارت های لازم را کسب کنند تا بتوانند در بازار کار جذب شوند.

وی افزود: در بسیاری از موارد نظام اداری وظایف اصلی خود را فدای موضوعیت خود کرده است و به عبارتی آن قدر به اهداف موضوعی پرداخته که هدف ها و مسئولیت های اصلی خود را فراموش کرده است.

انصاری با اشاره به اینکه آموزش و پرورش بخش قابل توجهی از منابع را به خود اختصاص داده است، گفت: این سازمان باید پاسخگو باشد که این همه منابع کلان را که به سختی حاصل می شود چگونه تبدیل به ارتقای کیفیت آموزشی می کند.

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان اداری و استخدامی افزود: در دنیا 25 درصد کارکنان آموزش و پرورش در مشاغل پشتیبانی و 75 درصد در بخش اصلی آموزش قرار دارند ولی این نسبت در کشور ما 37 به 63 است که آموزش و پرورش باید پاسخگو باشد.

وی اظهار داشت: ایران بعد از سوئیس بالاترین نسبت دانش آموز به کارکنان را دارد که باید این تفاوت نسبت و مازاد نیرو را تعیین تکلیف کرد.

انصاری با اشاره به تقاضای برخی مدیران در خصوص افزایش بودجه از محل عمومی گفت: چرا از درآمدهای اختصاصی از محل ارایه خدمات به مردم بهره گرفته نمی شود و چرا توقع دارید همه نیازها از محل بودجه عمومی تامین شود.

وی ادامه داد: سال گذشته به وزارت بهداشت مجوز استخدام 11 هزار و 590 نفر داده شد و با در نظر گرفتن هشت هزار نفر در آموزش و پرورش و مجوزهای استخدام هیات های علمی در مجموع 12 هزار و 500 مجوز استخدام از محل بودجه عمومی واگذار شده است.

وی گفت: آمار نیروی انسانی دولت 2 میلیون و 672 هزار و مجموع شاغلان بخش عمومی سه میلیون نفر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام