گشت ارشاد مدیران با تهیه کارنامه عملکردی وزرا و مدیران/ طرح مماس برای تقویت ارتباط مدیران دولتی با مردم
معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور، در دیدار با جمع تشکلهای دانشجویی استان هرمزگان با اشاره به مطالبه گشت ارشاد مدیران توسط دانشجویان، مطرح کرد: «مجموعهای در ریاست جمهوری، عملکرد وزرا و مدیران را مورد بررسی قرار میدهند و به معنی واقعی کلمه کارنامه عملکردی برای آنها صادر میشود.»
به گزارش شناسنامه قانون به نقل از سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان هرمزگان، میثم لطیفی؛ معاون رئیس جمهور در این دیدار گفت: «در سال ۲۰۰۵ مقالهای با عنوان «گامهای بلند ایران» در نشریه علمی «نیچر» منتشر شده است و شرایط علمی ایران و تاکید رهبر انقلاب بر جایگاه علم را بررسی و احیای جایگاه علمی ایران در سطح جهان را مطرح میکند. در این مقاله عنوان میشود که برای توقف ایران، دو راه وجود دارد؛ یکی آشوبهای اجتماعی-سیاسی است و دیگری تغییر رژیم سیاسی.»
لطیفی، بر اهمیت رشد بینش سیاسی جامعه تاکید کرد و افزود: «دانشجویان عزیز باید برای ارتقای سطح دانشگاهها سه موضوع مطالعه، آموزش و گفتگو را جدی بگیرند.»
وی، ضمن تاکید بر احیای کرسیهای آزاد اندیشی و برنامههای گفتگو محور، تصریح کرد: «باید مرز تفکر و علمآموزی را دانست، چرا که لزوما در علمآموزی، تفکر ایجاد و ارتقاء پیدا نمیکند.»
رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور، با اشاره به مطالبه گشت ارشاد مدیران توسط دانشجویان، مطرح کرد: «مجموعهای در ریاست جمهوری، عملکرد وزرا و مدیران را مورد بررسی قرار میدهند و به معنی واقعی کلمه کارنامه عملکردی برای آنها صادر میشود.»
لطیفی، در خصوص گزارش دولتسنج گفت: «سازمان اداری و استخدامی، گزارشی از عملکرد دستگاهها و وزارتخانهها را در قالب گزارش دولتسنج به مجموعه ارزیابهای مدیران ارائه کرده است.»
وی، با ذکر این نکته که رئیسجمهور از تمام استانهای کشور در کمتر از یکسال بازدید کرد، عنوان کرد: «طرحی به نام «مماس» برای تقویت ارتباط مدیران دولتی با مردم تدوین شده و برای ارائه نظر به استادان دانشگاهها نیز ارائه شده است.»
معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور به چالشهای وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد و تصریح کرد: «آموزش و پرورش ۴۰ درصد از کارکنان دولت را تشکیل میدهد و بیش از ۱۳ درصد از بودجه کل کشور در این وزارتخانه هزینه میشود.»
دکتر لطیفی، با ذکر این نکته که نیروهای آموزش و پرورش باید از دانشآموختگان دانشگاه فرهنگیان جذب شوند، ابراز کرد: «ورودی دانشگاه فرهنگیان در سالهای گذشته از میزان مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش بسیار پایینتر بود و همین امر باعث بروز چالشهایی در وزارتخانه شده بود.»
وی، نقطه محوری تحول در کشور را آموزش و پرورش دانست و تصریح کرد: «حذف وجه سیاسی و الگوی حکمرانی و مدیریتی از جمله مهمترین چالشهای موجود در سیستم آموزش عالی کشور است.»
معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور، با ذکر این نکته که بیشترین بیکاری در میان اقشار تحصیلکرده است، مطرح کرد: «باید بهرهوری آموزش عالی را از طریق توجه به آمایش سرزمینی و آموزشی افزایش دهیم. یعنی رشتههایی را متناسب با ظرفیتهای منطقهای و ملی در دانشگاهها تدوین کنیم.»
دکتر لطیفی گفت: «در سال جاری ۱۱۳ هزار مجوز جذب در دستگاههای اجرایی صادر شده که تا کنون ۴۵ هزار نفر جذب شدهاند.»
وی، با ذکر این نکته که کانون ویژهای برای ارزیابی مدیران میانی در استانها در حال تشکیل است، عنوان کرد: «از ۳۰۰ مدیر میانی که ارزیابی شدهاند، ۵۰ نفر در مرحله اول رد شدهاند؛ یعنی صلاحیت مدیر شدن نداشتند و ۱۵۰ نفر نیز نیازمند آموزش دیدن شناخته شدند.»
معاون رئیس جمهور با ذکر این نکته که کانون ارزیابی مدیران متشکل از متخصصان حوزه روانشناسی، مدیریت و… است، تصریح کرد: «کانون ارزیابی مدیران استانها بررسی میکند که آیا شخص توانایی مدیریت دارد یا خیر و در صورت لزوم کلاسهایی برای آن شخص برگزار خواهد شد.»