تشریح نظام طبقه بندی مشاغل دستگاههای اجرایی كشور
نشست شبکه خبرگانی و نخبگانی، ۲۵ آبان به میزبانی سازمان اداری و استخدامی کشور با موضوع «بررسی و آسیبشناسی نظام طبقه بندی مشاغل دستگاهها» و با حضور نمایندگان دانشگاههای کشور، اندیشکدهها و پژوهشکدهها برگزار شد.
به گزارش شناسنامه قانون به نقل از روابط عمومی سازمان اداری و استخدامی کشور، در این نشست که به همت «مدیریت امور مشاغل» این سازمان برگزار شد، مهدینیا؛ رئیس امور مدیریت مشاغل، نظام طبقهبندی مشاغل را به عنوان یکی از مولفههای اصلی مدیریت منابع انسانی، تشریح کرد.
وی تدوین الگوهای نوین نظامهای طبقهبندی مشاغل دستگاههای اجرایی کشور را به عنوان زیربنای سایر نظامهای منابع انسانی و تعیین ظرفیتهای لازم برای حوزههای کاری معرفی کرد که این مهم، یکی از تدابیر سازمان اداری و استخدامی کشور جهت برقراری عدالت در دولت سیزدهم است.
مهدینیا در نقد نظام فعلی طبقهبندی مشاغل گفت: «در نظام فعلی صرفاً (مقطع) تحصیلی به عنوان مولفه تعیین طبقات شغلی مشاغل مختلف لحاظ شده و مبنای تعیین حق شغل فرد در نظام پرداخت لحاظ شده است و پیچیدگی وظایف، حساسیتهای شغلی، سطح تخصص، مسئولیتپذیری و مهارت که مولفههای مندرج در ماده ۶۵ قانون مدیریت خدمات کشوری هستند، در امتیازهای جداول حق شغل مورد توجه قرار نگرفته و در عمل ارتباط صحیحی بین ویژگیهای شغلی متصدی با میزان پرداخت حقوق و مزایا برقرار نشده است.»
مهدینیا افزود: «یکی از اقدامات اساسی در فاز نخست طراحی الگوی نظام طبقهبندی مشاغل، استفاده از ظرفیتهای علمی و پژوهشی دانشگاهها و اندیشکدههای کشور، فعالسازی شبکه خبرگانی و نخبگانی است که معاون رئیسجمهور و معاون سرمایه انسانی سازمان اداری و استخدامی بر آن تاکید دارند.»
رحمانی؛ معاون امور مدیریت مشاغل نیز از ترسیم نقشهراه منطبق با نگاه سیستمی و فرایندی خبر داد و گفت: «انجام مطالعات تطبیقی و آسیبشناسی مدلهای رایج در دستگاههای اجرایی کشور و انجام کاربینی بر اساس مولفههای شناسایی شده، اقدامات اولیه سازمان اداری و استخدامی کشور برای انجام ماموریتهای محوله است.»
آموزش، جبران خدمت، ارزیابی عملکرد، احصای مولفههای متغیر شغلی، طراحی و اجرای الگوی نظام طبقهبندی و ارزشیابی مشاغل دستگاههای اجرایی کشور از جمله ماموریتهایی است که در دستور کار امور مدیریت مشاغل قرار دارد که در این نشست دیدگاهها و نظرات حضار در حوزه طبقهبندی مشاغل ارائه شد.
در این مراسم دانشجویانی از دانشگاههای تهران، علم و صنعت، خواجه نصیرالدین طوسی، دانشگاه صنایع و معادن ایران، پژوهشکده مطالعات فناوری ریاست جمهوری، مرکز نشر دانشگاهی، پژوهشکده امور اقتصادی، پارک فناوری پردیس، پژوهشکده شورای نگهبان، سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران حضور داشتند.
شناسنامه قانون در پیامرسانهای داخلی
?روبیکا
https://rubika.ir/shenasname
?ایتا
eitaa.com/Shenasname
?بله
https://ble.ir/Shenasname
?سروش
splus.ir/Shenasname
نمایش دیدگاهها
سلام
اولا ًبهتر نبود یک فراخوان میدادید نظر کارشناسان با تجربه دستگاهها رو میگرفتین دانشجویات این دانشگاهها میشه بفر مائید چه تجربه در اجرای طر ح طبقه بندی مشاغل دارن
ثانیا طرح طبقه بندی فعلی مگه اجرا میشه یک سری به دستگاهها بزنین ببینید اجرا میشه بعد براش همایش بذارین یا جلسه
یا داون مثالی می افتیم که میگه سر قبری که نشستی داداش مرده توش نیست
بجای سخنرانی تو نمازجمعه قم داداش یک سری به ادارت بزنید ببینین متولی طرح طبقه بندی مشاغل خودش شرایط احراز نداره اجرای آئین نامه ها پیش کش
بعله... درست فرمایش کردند که
«در نظام فعلی صرفاً (مقطع) تحصیلی به عنوان مولفه تعیین طبقات شغلی مشاغل مختلف لحاظ شده و مبنای تعیین حق شغل فرد در نظام پرداخت لحاظ شده است و پیچیدگی وظایف، حساسیتهای شغلی، سطح تخصص، مسئولیتپذیری و مهارت که مولفههای مندرج در ماده ۶۵ قانون مدیریت خدمات کشوری هستند، در امتیازهای جداول حق شغل مورد توجه قرار نگرفته و در عمل ارتباط صحیحی بین ویژگیهای شغلی متصدی با میزان پرداخت حقوق و مزایا برقرار نشده است.»
این یعنی بر اساس ضابطه و اصولی و عدالت محور..
اما اگه بخوان این آیتمها لحاظ بشه کی باید لحاظ کنه؟!
اون رئیس اداره یا مقام مسئولی ک صرفا بر اساس روابط سیاسی و بی عدالتی به جایگاه فعلی رسیده؟!
اگه عدالتی بود که نظام مدیریتی کشور ضابطه مند میشد نه سیاسی و بر اساس روابط..
این وسط به هرکس بخوان مدال شایستگی میدن و به هرکی نخوان انگ بی کفایتی میزنن..
فقط بعنوان نمونه فرمهای ارزشیابی آخر سال رو یادآوری میکنم ک نحوه تکمیلش واسه همه آشناست..
همه صوری و پر از تقلب و ریاکاری..