به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، نشست اعضای فراکسیون فرهنگیان مجلس با سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش و جمشید انصاری رئیس سازمان امور اداری و استخدامی در نشست امروز (سهشنبه 25 اردیبهشت ماه) برگزار شد.
بنابراین گزارش در این نشست وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه برای جبران کمبود نیرو وزارتخانه متبوعش برنامه جامعی را به همراه سازمان امور استخدامی آغاز کرده اند، گفت: باید نیروی انسانی مورد نیاز، خروجی، کمبودها و مجاری جذب آنها تا 4 سال دیگر مشخص شود، تا هر سال در آستانه مهرماه غافلگیر نشویم لذا بحران کمبود نیرو به زودی تعیین تکلیف خواهد شد.
آموزش و پرورش درخواست 25هزار ردیف استخدامی دارد
وزیر آموزش و پرورش مجلس با اشاره به درخواست 25هزار ردیف استخدامی از سازمان استخدامی، افزود: اگرچه ردیف استخدامی که به وزارت آموزش و پرورش برای سال جاری داده شده است، 15هزار نفر است اما امیدواریم سازمان استخدامی با درخواست افزایش این ردیف موافقت کند.
شیب تند خروج نیروهای انسانی آموزش و پرورش از امسال تا 3 سال آینده
وی اضافه کرد: شیب خروج نیروهای انسانی آموزش و پرورش از امسال تا 3 سال آینده نسبتا تندی است لذا مسئولان باید در این چند سال توجه ویژهتری به آموزش و پرورش داشته باشند و ردیف استخدامی آن را افزایش دهند، البته این مسئله باید در برنامه جامعی که در فوق به آن اشاره کردم مدنظر قرار گیرد.
بطحایی اظهارکرد: در صورت تدوین این برنامه جامع، چشمانداز ورود و خروج نیروی انسانی آموزش و پرورش روش تا حداقل 10 الی 15سال آینده مشخص خواهد شد و دیگر نگرانی از این باب نخواهیم داد.
جذب نیروی انسانی به غیر از دانشگاه فرهنگیان و شهیدرجایی دیگر محل مناقشه نیست
همچنین جمشید انصاری رئیس سازمان امور اداری و استخدامی با بیان اینکه جذب نیرو انسانی به غیر از دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی دیگر محل مناقشه نیست، گفت: درخصوص نیروی مورد نیاز آموزش و پرورش از دو منظر با وزیر آموزش و پرورش بحث دارم؛ ابتدا اینکه رسیدن تفاهم درخصوص آمار و اطلاعات مرتبط و مسئله دوم اصلاح روشهای اداره و مدیریت آموزش و پرورش است.
67 درصد نیروهای آموزش و پرورش معلم هستند
رئیس سازمان امور اداری و استخدامی با تاکید بر اینکه بهتر است استخدامها منطقهای باشند نه کشوری تا نیروهای موجود ساماندهی شوند، بیان کرد: نسبت نیروی پشتیبانی مدرسه به نیروی صف مدرسه 33 به 67 است در حالی که استاندارد آن باید 25 به 75باشد، درواقع فقط 67 درصد نیروهای آموزش و پرورش معلم هستند که این به معنای عدم کارآمدی نیروها است.