اخبار اداری و استخدامی

گزارش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان اداری و استخدامی کشور درخصوص دولت الکترونیک در هیئت دولت/ تخفیف به متقاضیان پروانه ارایه خدمات مرکز تماس در صورت استخدام معلولان و جانبازان

شناسنامه قانون | dolat12

** بررسی گزارش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان امور اداری و استخدامی کشور درخصوص دولت الکترونیک

در جلسه امروز هیئت وزیران به ریاست دکتر جهانگیری معاون اول رییس­ جمهوری، اعضای دولت به بررسی گزارش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان اداری و استخدامی کشور گزارشی درخصوص «پیشرفت و توسعه دولت الکترونیک» پرداختند.

دکتر جهانگیری، توسعه دولت الکترونیک را از اولویت­ های اقتصاد مقاومتی و تعهدات رییس ­جمهور به مردم دانست و بر توسعه تلاش ­ها در این باره تأکید کرد.

معاون اول رییس­ جمهور از افزایش رضایتمندی مردم و تسهیل در دریافت خدمات مورد نیاز آنان به عنوان مهم­ترین هدف توسعه خدمات الکترونیک یاد کرد و کوتاهی در این زمینه را جفا در حق مردم دانست.

وی دسترسی به اطلاعات راهبردی دقیق و بر خط را از ابزارهای مهم مدیریت عنوان کرد و دستگاه­ ها را به همکاری با سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات و سازمان امور اداری و استخدامی کشور توصیه نمود.

دکتر جهانگیری در ادامه، با تأکید بر تحقق کامل دولت الکترونیک تا پایان دوره دولت دوازدهم، دستگاه­ های ذیربط را به تهیه نقشه راه دقیق و هدفگذاری­ های روشن و زمان­ بندی شده برای نیل به این هدف بزرگ مأمور کرد.

در گزارش سازمان اداری و استخدامی کشور به فرآیند برنامه جامع اصلاح نظام اداری و اجزای آن، نقشه راه دولت الکترونیکی و اقدامات و پروژه­ ها پرداخته شد.

همچنین سامانه­ های مدیریتی شامل مدیریت ساختار و آمار نیروی انسانی دستگاه­ های اجرایی، سامانه استخدام و ثبت مشخصات نیروی انسانی، سامانه حقوق و دستمزد، سامانه مدیریت و ارزیابی عملکرد و سامانه اطلاعات مدیران معرفی شد.

بنا بر گزارش سازمان اداری و استخدامی کشور، این سازمان در راستای الکترونیکی کردن خدمات دولتی،نسبت به احصاء خدمات 104 دستگاه اجرایی، تخصیص کد منحصر به فرد به خدمات دستگاه ­های اجرایی و سنجش وضعیت الکترونیکی بودن خدمات دولتی و راه­ اندازی بالغ بر 300 سامانه هوشمند را انجام داده است.

سازمان اداری و استخدامی کشور همچنین در راستای توسعه شبکه ملی اطلاعات و استعلامات، نسبت به راه ­اندازی مرکز ملی تبادل اطلاعات کشور توسط سازمان فناوری اطلاعات، شناسایی 12 پایگاه داده و اتصال 3 پایگاه ملی سلامت، پایگاه ملی هویت اشخاص حقیقی و پایگاه نظام ملی آدرس گزاری مکان محور کشور به بستر تعاملات الکترونیکی بین دستگاهی اقدام کرده است.

ساماندهی مجوزهای دستگاه ­های دولتی، اصلاح فرآیندهای تخصصی، توسعه خدمات پیشخوان و استقرار پنجره واحد، از دیگر اقدامات سازمان اداری و استخدامی کشور در جهت الکترونیکی شدن خدمات دولتی است.

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در گزارش خود درخصوص توسعه دولت الکترونیک، دسترسی هرچه بیشتر مردم و سازمان­ ها به خدمات الکترونیکی شامل ایجاد درگاه دولت هوشمند، کارپوشه ملی ایرانیان، دولت همراه، دسترسی آزاد به اطلاعات و سامانه یکپارچه صدور مجوز اشاره کرد.

این وزارتخانه همچنین خدمات الکترونیکی در زمینه­ های انرژی، مالیات، سلامت، تجارت و تدارکات دولت، کشاورزی، حمل و نقل و مسکن و گمرک را به دستگاه ­های اجرایی ارایه داده است.

اتصال 14 خوشه خدمات دولت الکترونیک به هسته اصلی مراکز داده دولت شامل سلامت و بهداشت، امور بین­ الملل، رفاه و تأمین اجتماعی، حمل و نقل و شهرسازی، قضایی، اقتصادی و مالی، آموزش و پژوهش، مدیریت بحران، ارتباطات و اطلاعات، محیط زیست، منابع طبیعی و کشاورزی، صنعت و تجارت، دفاعی و امنیتی و سیاسی اجتماعی، دیگر اقدامات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در جهت توسعه دولت الکترونیک هستند.

** مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران تعیین شد

هیئت وزیران در ادامه جلسه، با انتصاب خانم فرزانه شرفبافی به عنوان عضو هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران موافقت کرد.

** تخفیف به متقاضیان پروانه ارایه خدمات مرکز تماس در صورت استخدام معلولان و جانبازان

با تصویب هیئت وزیران، متقاضیان دریافت پروانه ارایه خدمات مرکز تماس، در صورت استخدام افراد معلول و یا جانباز، مشمول تخفیف خواهند شد.

به موجب این مصوبه، در صورت احراز شرایط لازم جهت دریافت پروانه ارایه خدمات مرکز تماس توسط متقاضی، به ازای معرفی و استخدام هر فرد معلول و یا جانباز معرفی شده توسط سازمان بهزیستی کشور و بنیاد شهید و امور ایثارگران، متقاضی مشمول 5 درصد تخفیف در پرداخت مبلغ حق امتیاز صدور پروانه خواهد شد.

تعیین میزان حق­ الامتیاز و حق­ السهم اپراتورهای ماهواره­ای

بر این اساس حق الامتیاز صدور پروانه اپراتورهای ماهواره­ای، 90 میلیارد ریال و مبلغ تسهیم درآمد خدمات موضوع پروانه به صورت عمده فروشی 3 درصد تعیین گردید.

همچنین در صورتی که اپراتور ماهواره­ای طبق تأیید سازمان فضایی ایران، موفق به ثبت و قرارگیری ماهواره در موقعیت مداری به نام کشور شود، از یک درصد کاهش در تسهیم درآمد و در صورتی که از تولیدات و توانمندی ­های داخلی درخصوص ماهواره و حمل آن استفاده کند، از یک درصد کاهش دیگر در مبالغ تسهیم درآمد بهره­مند خواهد شد.

دولت همچنین مصوب کرد در صورت تشخیص انجام انتقال ترافیک غیرمجاز خروجی به سمت بین­ الملل توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، ارایه دهنده خدمات دسترسی برای مرتبه اول به مبلغ 15 میلیارد ریال جریمه و پروانه فعالیت وی به مدت دو ماه تعلیق گردد و در مرتبه دوم علاوه بر اعمال مبلغ فوق به عنوان جریمه، پروانه مربوطه لغو می­شود. همچنین متخلف و مدیران دارای مسئولیت حقوقی به مدت 5 سال امکان دریافت هیچ گونه پروانه ارایه خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات را از سازمان نخواهند داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام