آزمون تعیین صلاحیت
اخبار اداری و استخدامی

مشروح سخنان رئیس‌جمهور در گفت‌و‌گوی زنده تلویزیونی

روحانی با اشاره به اینکه مشکلات دولت یازدهم یا بر طرف شده و یا کمتر شده است گفت: مردم اکنون امنیت بیشتری احساس می‌کنند.

شناسنامه قانون | 139307211213495363833704

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور امشب در برنامه گفت‌وگوی زنده تلویزیونی که از شبکه اول سیما در حال پخش است، در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه خدمت همه فرزندان این مرز و بوم، ایرانیان عزیز در سراسر کشور و در خارج از کشور سلام عرض می‌کنم و به همه آنها شب بخیر می‌گویم، اظهار داشت:‌ شهادت امام باقر(ع) را به ملت بزرگ‌مان تسلیت می‌گویم و پیشاپیش اعیاد پیش رو از جمله عید قربان و غدیر را تبریک می‌گویم و امیدوارم همه ما بتوانیم از روز پرفیض عرفه بهره‌برداری و استفاده کنیم و دعا می‌کنیم برای سلامت حاجیان ما که امشب عازم عرفات هستند و فردا برای آنها روز عرفه است.

وی ضمن گرامیداشت هفته دولت افزود: به همه کارکنان خانواده بزرگ دولت و به ملت ایران تبریک می‌گویم، احترام می‌کنیم به شهیدان عزیز، شهید رجایی و باهنر که این ایام به مناسبت شهادت آنها هفته دولت نامگذاری شده و برای همه مسئولان دولت دوازدهم آرزوی موفقیت دارم که همه ما بتوانیم خدمتگذار خوبی برای ملت بزرگوار و عزیزمان باشیم، ملت بزرگی که حماسه بزرگ 29 اردیبهشت را آفرید و آن حماسه بزرگ بود که دولت دوازدهم در سایه آن امروز مشروعیت دارد و می‌تواند فعالیت خودش را آغاز کند و آغاز کرده است.

*تشکر از رای اعتماد نمایندگان مجلس

رئیس‌جمهور اضافه کرد:‌ همچنین تشکر می‌کنم از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به خاطر رای اعتماد بسیار بزرگی که به دولت دوازدهم در مجلس شورای اسلامی دادند و آنها امروز با روحیه بالاتری شروع به کار کردند.

مجری برنامه اولین سوال خود را این‌گونه مطرح کرد؛ جناب آقای رئیس‌جمهور اشاره فرمودید که بعد از انتخابات که بیش از 2 ماه سپری شده، طی مراسمات قانونی کابینه دولت دوازدهم شکل گرفت و وزرا به مجلس معرفی شدند و فکر می‌کنم رای خوبی نمایندگان دادند و به غیر از یک وزیر بقیه وزرا رای اعتماد گرفتند و 12 وزیر بیش از 200 رای داشتند و این یک میانگین بالایی بود، از فرایند انتخاب کابینه بفرمایید و چه معیارها و شاخص‌هایی را مدنظر داشتید و اینکه تفاوت دولت دوازدهم و با یازدهم چیست؟

به گزارش تسنیم، روحانی در پاسخ گفت: به طور طبیعی بعد از انتخابات ما رایزنی را برای کابینه شروع کردیم، البته مراحل قانونی آن تنفیذ مقام معظم رهبری و بعد تحلیف در مجلس شورای اسلامی بود، اما ما پیشاپیش رایزنی‌ها را شروع کرده بودیم و با همه چهره‌های معروف سیاسی، جناح‌ها و احزاب با آنها مشورت کردیم و همه آنها کمک کردند و پیشنهاداتی داشتند.

*با اعضای کابینه دوازدهم مستقیم و غیرمستقیم کار کرده بودم

وی اضافه کرد:‌ من می‌توانم بگویم که بزرگ‌ترین فرقی که بین کابینه دوازدهم و یازدهم وجود دارد، این است که کابینه دوازدهم افرادی هستند که با آنها یا مستقیم یا غیرمستقیم در 4 سال گذشته کار کردم، بنابراین شناخت بیشتری دارم و نیمی از کابینه همان وزرا هستند که سمت‌های خودشان را ادامه می‌دهند و از مجلس رای اعتماد گرفتند. بقیه وزرا هم برخی‌شان معاونان وزرای سابق بودند، مثل وزیر ارتباطات، وزیر اقتصاد، وزیر آموزش و پرورش، اینها افرادی بودند که قبلا معاونت وزیر را در همان وزارتخانه بر عهده داشتند، برخی هم از افرادی بودند که من با آنها مستقیم کار کردم یا معاون اجرایی رئیس‌جمهور بودند یا وزیر دادگستری، رئیس بازرسی ریاست‌جمهوری بودند، من در 4 سال گذشته مستقیم یا غیرمستقیم با آنها کار کردم، شناخت بیشتری دارم و آنها هم نظرات من را دقیق‌تر می‌دانند.

رئیس‌جمهور ادامه داد: خوب 4 سال پیش با برخی تازه آشنا شده بودیم و شرع به کار کرده بودیم و من اینجا از همه وزرایی که در دولت یازدهم در خدمت‌شان بودیم و الان در خدمت‌شان نیستیم، سپاسگذاری می‌کنم. کار بسیار شایسته‌ای را در دولت یازدهم انجام دادند. همه آنهایی که در مسئولیت دیگری حتما به مردم و کشور ما خدمت خواهند کرد.

روحانی با بیان اینکه با مشورت بیشتر و شناخت بیشتر دولت دوازدهم کار خودش را آغاز کرده و چون نیمی از وزرا همان وزرای سابق هستند کاملا به مسیر و راهی که باید برویم آشنا هستند، به دلیل اینکه ما بسیاری از برنامه‌های‌مان تکمیل برنامه دولت یازدهم است، تصریح کرد:‌ در مسیری نیمه راه بودیم و مردم هم به یک بیان گفتند که ما به عقب بر نمی‌گردیم، بنابراین امروز شرایط بهتری است برای اینکه ما بتوانیم به مردم خدمت کنیم.

*در‌ آغاز دولت یازدهم مشکلات بسیار عظیم و بزرگی داشتیم

رئیس‌جمهور با بیان اینکه در آغاز دولت یازدهم ما با یک مشکلات بسیار عظیم و بزرگی روبرو بودیم، گفت: امروز آن مشکلات یا از بین رفته یا خیلی کاهش پیدا کرده است. ما با یک تورم بزرگ و با یک بیکاری بزرگ روبرو بودیم. ما با رشد منفی روبرو بودیم و مردم ما سال‌ها با مذاکرات هسته‌ای مواجه بودند.

وی افزود: در افکارعمومی مردم این بود که چه می‌شود، گروه‌هایی برای مذاکره می‌رفتند و برمی‌گشتند و بعد هم یک قطعنامه جدید علیه ملت ما در شورای امنیت سازمان ملل تصویب می‌شد. امروز دیگر آن نگرانی‌ها در این زمینه‌ها کمتر شده که البته معنایش این نیست که مشکلات تمام شده است.

*مشکلات فراوانی پیش رو داریم

رئیس‌جمهور با بیان اینکه ما مشکلات فراوانی پیش رو داریم، خاطرنشان کرد: هنوز سنگلاخ‌هایی پیش رو داریم، اما ما با اراده قوی‌تر و با آشنایی بیشتر و با روشنی بهتر راه‌مان را می‌بینیم و مسیرمان را می‌شناسیم. من امروز از آغاز دولت یازدهم برای موفقیت این دولت بسیار امیدوارتر هستم و حتماً با کمک مردم و حمایت و حضور مردم می‌توانیم مشکلات را پشت سر بگذاریم.

*به‌ هیچ عنوان تحریم‌ها به‌ صورت قبلی باز نمی‌گردد

به گزارش تسنیم، روحانی با اشاره به اینکه برخی مشکلات کوچک‌تر شدند، اظهار داشت: مثلا در بحث هسته‌ای آن زمان که دولت شروع به کار کرد، برنامه این بود که هر چند وقت یک بار تولید نفت ما کاهش پیدا کند و تحریم شدت پیدا کند، اما امروز تحریم‌ها شکسته شده است. آمریکایی‌ها ممکن است تصوراتی داشته باشند، اما به هیچ عنوان تحریم‌ها به صورت قبلی بر نخواهد گشت.

وی تأکید کرد: شرایط بین‌المللی نسبت به ایران کاملا تغییر کرده و نگاه جهانیان نسبت به ایران کاملا عوض شده است. ما بسیاری از مشکلات بزرگ را پشت سر گذاشتیم و در مسائل اقتصادی امروز مردم احساس آرامش بیشتری می‌کنند. در مسائل سیاست خارجی و داخلی مردم احساس امنیت و آرامش بیشتری دارند.

*برخی مشکلات بیشتر شده است

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه به‌ هر حال برخی مشکلات ما بیشتر شده است، گفت: مشکل آب روز به روز ادامه دارد و خشکسالی‌ها بیشتر شده است. در زمینه محیط زیست مشکلات داریم، اما در عین حال مسیر برای ما روشن است و ما برای آن برنامه‌ریزی کرده‌ایم، بنابراین نوع مشکلات ممکن است عوض شده باشد، اما امید ما بیشتر است و تجربه ما بیشتر است. به اعتقاد من مردم ما هم آماده‌تر هستند و شرایط جامعه شرایط آرام‌تری است و انشاءالله این آرامش ادامه دارد.

این خبر تکمیل می‌شود…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام