آزمون تعیین صلاحیت
اخبار اداری و استخدامی

جزییات رفع ایرادات شورای نگهبان مصوبات حقوق و مزایا در لایحه بودجه سال 1401

جزییات رفع ایرادات شورای نگهبان بر مصوبات حقوق و مزایا و منابع انسانی لایحه بودجه سال 1401

شناسنامه قانون- نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز ۲۵ اسفندماه، ایرادات شورای نگهبان در خصوص لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ را رفع کردند.

با توجه به اهمیت مباحث حقوق و مزایا، جزئیات ایرادات شورای نگهبان و اقدامات مجلس در جهت رفع این ایرادات به شرح زیر ارائه می‌شود.

همان‌طور که ملاحظه می‌شود موارد با اهمیتی نظیر ابهام در «چگونگی رعایت عدالت با توجه به درصد یکسان افزایش ضریب حقوق و نرخ‌های تعیین‌شده برای مالیات بر درآمد حقوق» بدون تصمیم‌گیری مانده است.

بیشتر ببینید:

ایرادات شورای نگهبان در خصوص تبصره ۱۲ لایحه مصوب قانون بودجه سال ۱۴۰۱

ایرادات شورای نگهبان

اصلاحات مجلس

در تبصره ۱۲،

۱-۱۲- در بند (الف)،

۱-۱-۱۲- از جهت چگونگی رعایت عدالت با توجه به درصد یکسان افزایش ضریب حقوق و نرخ‌های تعیین‌شده برای مالیات بر درآمد حقوق، ابهام دارد؛ پس از رفع ابهام اظهارنظر خواهد شد.

۲-۱-۱۲- در جزء ۱-۴، منظور از «کارکنان تابع قانون کار مصوب ۲۶/۱۲/۱۳۳۷» و «ده درصد (۱۰%) افزایش» با توجه به قانون کار مصوب ۱۳۶۹ مجمع تشخیص مصلحت نظام، ابهام دارد؛ پس از رفع ابهام اظهارنظر خواهد شد.

۳-۱-۱۲- در جزء ۳، ذکر شورای عالی انقلاب فرهنگی با توجه به حوزه صلاحیت‌های این شورا ابهام دارد؛ پس از رفع ابهام اظهارنظر خواهد شد.

۴-۱-۱۲- جزء ۴، از جهت روشن نبودن نسبت آن با اجزای ۱ و ۲، ابهام دارد؛ پس از رفع ابهام اظهارنظر خواهد شد.

۵-۱-۱۲- جزء ۸، از جهت شمول بر مواردی نظیر اضافه کار در موارد نیاز و ضرورت و حق مدیریت، ابهام دارد؛ پس از رفع ابهام اظهارنظر خواهد شد.

۶-۱-۱۲- جزء الحاقی ۱، از این جهت که فوق‌العاده مذکور، در چارچوب قوانین است یا خیر، ابهام دارد؛ پس از رفع ابهام اظهارنظر خواهد شد.

۲-۱۲- در بند (هـ)، مستثنی شدن دستگاه‌های موضوع ماده (۶۶) قانون محاسبات عمومی از شمول حکم این بند، مغایر بند ۱۰ اصل سوم قانون اساسی شناخته شد.

۳-۱۲- بند الحاقی، از جهت پیش‌بینی منابع لازم برای اجرای حکم مذکور در ردیف‌ها و جداول، ابهام دارد؛ پس از رفع ابهام اظهارنظر خواهد شد.

– نمایندگان با حذف جزء ۴-۱ بند الف تبصره ۱۲ موافقت کردند. متن این بند به شرح زیر است:

۱-۴- حقوق، مزایا و فوق العاده‌های کارکنان تابع قانون کار مصوب ۲۶/۱۲/۱۳۳۷ با اصلاحات و الحاقات بعدی که در وزارتخانه‌ها و شرکتهای دولتی مشغول به­کار هستند ده درصد(۱۰%) افزایش می‌­یابد.

– حذف عبارت “شورای عالی انقلاب فرهنگی” جزء ۳.

– اصلاح عبارت “خالص پرداختی ماهانه” به “خالص پرداختی متوسط سالانه” در جزء ۸،

– اضافه شدن عبارت: «در موارد خاص به پیشنهاد شورای حقوق و دستمزد و تصویب هیات وزیران اقدام می گردد.» به انتهای جزء ۸.

اصلاح جزء الحاقی ۱ به شرح زیر:

جزء الحاقی ۱- به منظور جذب و نگهداشت کارکنان قوه قضائیه و کاهش اطاله دادرسی پرونده‌های قضائی با رعایت قوانین و مقررات با پیشنهاد رئیس قوه قضائیه و تصویب شورای حقوق و دستمزد فوق‌العاده برای کارکنان مذکور برقرار می­شود.

– نمایندگان با حذف عبارت ذیل (هـ)  مبنی بر” دستگاه‌های موضوع ماده ۶۶ قانون محاسبات عمومی اصلاحی ۲۲/۱/۱۳۷۷ از شمول حکم این بند مستثنی هستند” موافقت کردند.

– اصلاح عبارت «اعضای هیأت علمی و غیربالینی» به «اعضای هیأت علمی غیربالینی» در بند الحاقی.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام