اخبار اداری و استخدامی

احمد نظری/ هشدار به گروه های کوهنوردی مستقر در ادارات و سازمان ها در خصوص لغو مجوز فعالیت کلیه گروه های کوهنوردی کشور

با تصویب و ابلاغ آیین نامه شرایط عمومی و اختصاصی متقاضیان تأسیس باشگاه‌‌های کوهنوردی و صعودهای ورزشی، مصوب کمیسیون ماده ‌5 وزارت ورزش و جوانان در تاریخ ۱۴ شهریور ۹۵، مجوز فعالیت کلیه گروه های کوهنوردی کشور لغو شد.

احمد نظری- فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی

به گزارش شناسنامه، سایت فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی، شرایط عمومی و اختصاصی متقاضیان تأسیس باشگاه‌‌های کوهنوردی و صعودهای ورزشی، مصوب کمیسیون ماده‌ 5 وزارت ورزش و جوانان را ابلاغ کرده است. بر اساس این بخشنامه، مقتضی است کلیه باشگاه‌ها، گروه‌ها، موسسات، انجمن‌ها و…. که تمایل به فعالیت ورزشی در زیر مجموعه وزارت ورزش و جوانان را دارند نسبت به اخذ مجوز مذکور اقدام نمایند. بدیهی است کلیه مجوز‌های صادره پیشین از تاریخ ابلاغ آئین نامه مذکور فاقد اعتبار می باشد.

به گفته احمد نظری مربی کوهپیمایی و کارشناس حقوقی، بلافاصله بعد از تصویب این آیین نامه، اولا دیگر از لحاظ قانونی ماهیتی به نام گروه کوهنوردی نداریم. ثانیا متقاضیان فعالیت تشکیلاتی در این رشته لازم است به تاسیس باشگاه کوهنوردی مطابق با آیین نامه اقدام نمایند؛ ثالثا باشگاه هایی هم که تا کنون مجوز باشگاه داشته اند لازم است با مراجعه به ادارات ورزش و جوانان محل اقامت خود مطابق با مفاد آیین نامه و شرایط جدید، اقدام به اخذ مجوز جدید نمایند. 

احمد نظری افزود: خطری که مسوولین گروه ها و باشگاه ها و سرپرستان و مربیان و مسوولین هر برنامه را تهدید می کند، عدم حمایت حقوقی از آنها در صورت بروز حادثه است. با این توضیح که یکی از مواردی که مانع از مسوولیت کیفری است، مطابق با بند ث ماده ی ۱۵۸ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲، عملیات ورزشی و حوادث ناشی از آن است، با این شرط که سبب حوادث، نقض مقررات مربوط به آن ورزش نباشد. حال اگر عده ای با عنوان گروه کوهنوردی برنامه ای اجرا کنند، ولی وزارت ورزش آنها را قانونی نداند، اقدام آنها عملیات ورزشی محسوب نشده و در صورت بروز حادثه، مشمول حمایت ماده ۱۵۸ قانون مجازات اسلامی نمیشوند. ولی اگر مجوز ثبت باشگاه را داشته باشند، اقدام آنها عملیات ورزشی محسوب شده و در صورتی ک مقررات مربوط به این رشته را رعایت کرده باشند، از این حمایت برخوردارند.

این مربی کوهپیمایی و کارشناس حقوقی عضو کارگروه حقوقی هیات کوهنوردی استان تهران  توصیه میکند دوستانی ک گروهی فعالیت میکنند در درجه اول نسبت به ثبت باشگاه اقدام نمایند و در صورت عدم امکان ثبت باشگاه تا زمان فراهم شدن موقعیت ثبت باشگاه شکیبا باشند و در قالب گروه برنامه اجرا نکنند. اگر به هیچ وجه امکان ایجاد باشگاه را ندارند، حداقل رسما اعلام نمایند ک در قالب گروه نیستند و فعالیتشان دوستانه است و قبل از اجرای برنامه اقرارنامه کتبی از شرکت کنندگان مبنی بر دوستانه بودن برنامه بگیرند.

این کارشناس حقوقی متذکر شد: این اقرارنامه به منزله ی سلب مسولیت نیست چرا که در حقوق ما سلب مسوولیت در این مباحث جایگاهی ندارد، بلکه به منزله ی اقرار شرکت کننده بر شرکت در برنامه ای دوستانه، خودجوش و دانگی است. این حالتی است ک کمترین بار مسوولیت را برای همنوردان مصدوم یا متوفی دارد ولی به طور کلی مشکل را حل نمیکند.

احمد نظری گفت: متنی که شرکت کنندگاه ذیل آن را امضا میکنند باید بسیار دقیق بوده و با مشورت حقوقی تنظیم شده باشد. چرا که حتی در این صورت هم ممکن است در مراحل کارشناسی به دلایل واهی یا واقعی درصدی مقصر شناخته شوند.

مربی کوهنوردی در پایان مطالعه دقیق و کامل آیین نامه فوق الذکر و عمل مو به مو به آن را توصیه کرد و افزود: با توجه به تغییرات جدید مقررات تاسیس باشگاه های کوهنوردی، به کسانی که به صورت غیر رسمی برنامه برگزار میکنند، توصیه میکنیم اولاً برنامه های خود را محدود نمایند، ثانیاً اقرارنامه فوق را به امضای افراد شرکت کننده برسانند. شایان ذکر است در این صورت مشکلات حقوقی احتمالی به کمترین میزان میرسد و ممکن است به طور کلی رفع نگردد.

این آیین نامه را میتوانید در سایت فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ‌ورزشی مشاهده کنید و یا از طریق فایلهای زیر مشاهده فرمایید:

      دستورالعمل شرایط عمومی متقاضیان تأسیس باشگاه ورزشی

      شرایط اختصاصی متقاضیان تأسیس باشگاه کوه نوردی و صعودهای ورزشی

نمونه اقرارنامه شرکت در برنامه های دوستانه کوهنوردی

اینجانب ………. با شماره ملی ……. در صحت عقل و با اختیار کامل اعلام میدارم که به سن قانونی بالای هجده سال رسیده ام و حکمی در خصوص حَجر یا عدم رشد بنده از مراجع قضایی صادر نشده است و اهلیت قانونی برای تصمیم در شرکت در یک برنامه دوستانه را دارم و نیز اقرار مینمایم که  برنامه ……  مورخ …….، برنامه غیر رسمی و کاملا دوستانه و خودجوش بوده و در قالب هیچ گروه رسمی و غیر رسمی نمیباشد و کسی مسئولیت این برنامه را به عهده نگرفته و اتفاقات احتمالی آن به عهده اینجانب است. بنده با علم و اطمینان کامل اعلام میدارم توانایی شرکت در این برنامه را دارم و با توجه به توانایی های خودم در این برنامه شرکت میکنم و هر جا که احتمال بدهم از توانایی من خارج است مسیر را ادامه نمیدهم و تبعات ماندن در مسیر یا بازگشت را میپذیرم. در هر صورت برای اتفاقات احتمالی هیچ کسی جز خودم مسئول نیست. بنده به اتکا و امید هیچ کسی در برنامه نیامده ام ‌و خودم تمامی مهارتهای لازم در این برنامه را به خوبی بلد هستم و از قبل گزارشهای مربوط به این برنامه را خوانده و مسیر را به خوبی بلد هستم و در بدترین شرایط آب و هوایی قادر به یافتن مسیر و نجات خود هستم و در هر صورت به تنهایی میتوانم از پس هر گونه مشکل برآیم. از باب جلوگیری از هرج و مرج یک نفر به عنوان مادر خرج انتخاب شده و هیچ یک از شرکت کنندگان به اسم سرپرست یا مسوول به وی نگاه نمیکنند ضمنا به مادرخرج وکالت میدهم ازجانب بنده خرج کند و از هزینه ای ک قبل از برنامه پرداخته ام کسر نماید و در صورت نیاز  بعد از برنامه نیز مابقی هزینه و دانگ را از بنده بگیرد. در هر صورت هر هزینه ای که مادرخرج اعلام کند تابع آن هستم و با اختیار آن مبلغ را به وی صلح نمودم. اگر آموزشی در برنامه داده میشود، مرور مباحثی است که همه آن را بلد هستند و برای جلوگیری از فراموشی آن را دوره میکنیم. ابزار و وسایل من استاندارد بوده و آگاهی کامل از نحوه استفاده از آنها دارم. بنده هیچ گونه بیماری اعم از خفیف و شدید و دائم و موقتی و غیره ندارم و در صورت داشتن بیماری با اختیار خود در برنامه دوستانه شرکت میکنم.

سایت، شبکه های اجتماعی، پیامک و یا هر وسیله اطلاع رسانی دیگری فقط به عنوان ابزاری برای گرد هم آمدن چند نفر به صورت دوستانه و خودجوش استفاده میشود و ب هیچ عنوان بیانگر تشکیلاتی و رسمی بودن برنامه نیست.

این متن را در کمال آرامش خوانده ام و هیچ ابهامی در آن ندارم و ذیل آن را تایید مینمایم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام