آزمون تعیین صلاحیت
اخبار اداری و استخدامی

جهانگیری در حاشیه معارفه رییس سازمان اداری و استخدامی: عدم توجه به نظام اداری موجب نابودی اقتصاد می‌شود

معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر لزوم توجه به نظام اداری و استخدامی کشور خاطر نشان کرد: دولت با وضع بودجه جاری و وضعیت نظام بازنشستگی مواجه است که اگر به سرعت برای اصلاح نظام اداری کشور فکری نکند این موضوع مانند بهمنی اقتصاد کشور را نابود خواهد کرد.

سازمان اداری و استخدامی کشور

به گزارش ایسنا، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور بعد ازظهر امروز در مراسم معارفه معاونان رئیس جمهور و روسای سازمان برنامه و بودجه و اداری و استخدامی کشور ، با اشاره به چگونگی تاسیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در سالهای گذشته اظهار کرد:  تشکیلات برنامه ریزی و منابع انسانی از قدیم دارای حساسیت های بسیاری بود به همین دلیل تغییر و تحولات بسیاری در این حوزه انجام گرفت.

وی با بیان اینکه در زمان تشکیل سازمان مدیریت و برنامه ریزی موافقان ومخالفان زیادی اظهارنظر می‌کردند، ‌ خاطر نشان کرد:   در آن زمان بحث های زیادی درباره یکی شدن دو مجموعه مدیریت و برنامه ریزی برای کشور جهت توسعه سریع مطرح می‌کردند اما در نهایت اینگونه مطرح  شد که سازمان مدیریت و برنامه ریزی مهمترین سازمان کشور است و تصمیمات این سازمان همواره پشتوانه کارشناسی فعالیت‌های کشور محسوب می‌شود.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به انحلال سازمان مدیریت و برنامه ریزی در دولت قبل و وعده  رئیس جمهور  مبنی بر احیای سازمان مدیریت و برنامه ریزی  گفت: تقریبا پس ازبررسی های انجام شده حدود یک سال بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم تصمیم احیای سازمان مدیریت و برنامه ریزی اتخاذ شد در همان زمان نیز جلساتی درباره تفکیک بخش بودجه و برنامه ریزی و مدیریت و استخدام مطرح شد که در نهایت تصمیم بر این گرفته شد که ابتدا سازمان مدیریت و برنامه تشکیل شود و پس از آن در صورت طرح پیشنهاد از سوی این سازمان در زمان دیگری بحث تفکیک این دو سازمان مورد بررسی قرار بگیرد.

وی با اشاره به طرح پیشنهاد تفکیک سازمان برنامه و بودجه از سازمان اداری و استخدامی از سوی سازمان مدیریت در ماه های گذشته گفت:‌ پس از این پیشنهاد جلسات مختلفی به دستور آقای رئیس جمهور برگزار شد که در نهایت با نظر کارشناسان اقتصادی کشور تصمیم بر تفکیک این دو سازمان گرفته شد.

معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه در وضعیت فعلی کشور دو ماموریت توسعه اقتصادی و اداری سیاست‌های  اقتصاد مقاومتی از جمله وظایف سازمان برنامه و بودجه است گفت: تدوین برنامه ها و بودجه ها ماموریتی بسیار بزرگ و مهم است که در مقطع فعلی بر عهده سازمان برنامه و بودجه قرار گرفته است.

وی با اشاره به وضعیت قیمت نفت و اعمال تحریم‌های مختلف نفتی علیه کشورمان گفت: درآمدهای هنگفت نفتی در گذشته و پس از آن تحریم‌ها و مشکلات دیگر وضعیت اقتصاد کشور را به شرایطی نامساعد تبدیل کرد. در این شرایط سازمان برنامه و بودجه مسئولیت توسعه کشور را بر دوش دارد و باید در این جهت برنامه ریزی های مختلفی انجام دهد . این سازمان باید در مقطع فعلی روی برنامه ششم توسعه تمرکز ویژه تری بگذارد تا برنامه‌ای تدوین شود که از همه نظر جزء‌بهترین برنامه‌های باشد که در مقطع فعلی مورد نگارش قرار گرفته است.

وی نظارت و پیگیری بر روی اجرای دقیق برنامه ها را ازجمله دیگر وظایف سازمان برنامه و بودجه عنوان کرد.

وی با تاکید برلزوم رعایت سیاست‌های  اقتصاد مقاومتی توسط این سازمان نیز گفت:‌کشور ما همواره با پدیده تحریم روبرو است به همین دلیل باید تلاش کنیم که اقتصاد خود را مقاوم نماییم و هیچ نهادی جز سازمان برنامه و بودجه نیز نمی‌تواند چنین کاری را انجام دهد.

جهانگیری با اشاره با اعمال تحریم‌های نفتی علیه کشورمان ادامه داد:  ما هیچ کاه تصور نمی کردیم روزی مصرف کنندگان عمده نفت برای کشوری تولید کننده سقف فروش تعیین کنیم اما در سالهای گذشته این پدیده اتفاق افتاد و مشاهده کردیم آن‌ها توانستند برای فروش نفت ایران سقفی تعیین کنند.

وی تصریح کرد: مهمترین حرف اقتصاد مقاومتی آن است که باید صادرات غیر نفتی در کشور افزایش یابد.

به گزارش ایسنا، معاون اول رئیس جمهور در بخش دیگری از صحبت های خود بررسی بودجه سال 95 و تدوین لایحه بودجه سال آینده را از جمله دیگر وظایف سازمان مدیریت و بنرامه ریزی عنوان و با تاکید بر اینکه این سازمان باید لایحه بودجه سال آینده را مانند سالهای قبل به موقع به دولت ارائه کند،  خاطر نشان کرد: علتی که باعث شد سال گذشته لایحه بودجه دیرتر از سالهای قبل در دولت یازدهم به مجلس ارائه شود، آن بود که در دولت با ابهام بزرگی نسبت به میزان فروش نفت در سال 95 مواجه بودیم . ما در لایحه بودجه مبنا را بر فروش بالای یک میلیون بشکه نفت برنامه ریزی کرده بودیم اما هنوز و تا پیش از برجام مشخص نبود که این موضوع تحقق می یابد یا خیر به همین دلیل بودجه سال 95 با وجود تصمیم به موقع دولت در زمان دیگری به مجلس تقدیم شد.

جهانگیری هم‌چنین با اشاره به تاسیس سازمان امور اداری و استخدامی با بیان اینکه مدیریت منابع انسانی از جمله ماموریت های اصلی این سازمان است خاطر نشان کرد: در شرایطی که در برنامه سوم توسعه به طور جدی گفته شد که دولت باید کوچکتر و چابکتر باشد و هم‌چنین با وجود ابلاغ سیاست‌های  اداری از سوی مقام معظم رهبری در سال 86، زمانی که ما در دولت یازدهم مسئولیت را بر عهده گرفتیم مشاهده کردیم که خلاف  همه این سیاست ها در گذشته انجام شده بود. در همین راستا نیز در ابتدای دولت برنامه‌ جامع نظام اداری کشور را به تصویب رساندیم.

معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر لزوم توجه نظام اداری و استخدامی کشور خاطر نشان کرد: دولت با وضع بودجه جاری و وضعیت نظام بازنشستگی مواجه است اگر به سرعت برای اصلاح نظام اداری کشور فکری نکند این موضوع مانند بهمنی اقتصاد کشور را نابود می‌کند.

وی افزود:  امروز دولت صد در صد بودجه صندوق بازنشستگی نیروهای مسلح و حدود 86 درصد بودجه صندوق بازنشستگی کشوری را پرداخت می‌کند.

جهانگیری در ادامه با انتقاد از اتخاذ سیاست‌های  چندگانه نسبت به  ادغام ها و تفکیک سازمان ها و نهادهای مختلف در دولت قبل اظهار کرد: امروز در ساختار تشکیلات دولت با مشکلات زیادی که درباره ادغام ها در گذشته صورت گرفته مواجهیم. شرایط در دولت قبل به گونه ای بود که یکی از وزراء می گفت با اعمال فشار عده ای به دنبال موافقت وزیر یکی از وزارت خانه ها با طرحی شده بودند و او را تهدید کرده بودند که چنانکه تا پیش از ساعت 12 شب با آن طرح موافقت نشود آن وزارت خانه ادغام خواهد شد.

وی در پایان صحبت های خود با تاکید بر اینکه سازمان اداری و استخدامی ماموریتی بسیار بزرگ بر عهده دارد و باید روی اصلاح نظام اداری کشور تاکید کند، خاطر نشان کرد: در این زمینه سیاست‌های  ابلاغی مقام معظم رهبری در بحث نظام اداری از جمله سیاست‌های خوب در این حوزه است و امیدواریم با تولد دو سازمان برنامه و بودجه و اداره استخدامی شاهد توسعه هر بیشتر در کشور در روزهای آینده باشیم.

جهانگیری در بخش پایانی سخنان خود محمدباقر نوبخت؛ رییس سازمان برنامه و بودجه کشور را از سرمایه های اصلی دولت و نظام برشمرد و گفت: ایشان در پیشبرد اهداف دولت نقش کلیدی دارد.

وی همچنین جمشید انصاری؛ رییس سازمان اداری و استخدامی کشور را فردی خوشفکر و با سابقه توصیف کرد و گفت: ایشان از صاحبنظران در این حوزه هستند و با ذهن خلاق می توانند منشأ تحولات مثبت در نظام اداری کشور باشند. در این مراسم معاون اول رییس جمهور احکام نوبخت و انصاری که به امضای رییس جمهور رسیده بود را به ایشان اعطا کرد.

نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه کشور نیز در این مراسم تشکیل سازمان اداری و استخدامی کشور را گامی در جهت تعمق و تمرکز بیشتر بر امور اداری و سامان بخشیدن کارها در جهت افزایش بهره وری دانست و از همکاران سابق خود در بخش نظام اداری و استخدامی به خاطر تلاش های ارزنده شان قدردانی کرد.

انصاری؛ رییس سازمان اداری و استخدامی کشور هم در سخنانی گزارشی از چشم انداز این سازمان و برنامه های آتی آن برای اصلاح نظام اداری کشور ارائه کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام