ادامه تصویب طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت در جلسه امروز کمیسیون اجتماعی مجلس تا ماده ۵
مجید انصاری در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در تشریح جزئیات دستور کار نشست امروز (یکشنبه، ۱۴ آذر ماه) کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت از مهمترین طرحهایی است که در این کمیسیون مورد بررسی قرار گرفته است ضمن اینکه قرار بر این بود با توافقی که با دولت صورت گرفت سازمان اداری و استخدامی کشور به ارائه لایحه در این مورد بپردازد اما به دلیل تأخیری که ایجاد شد ما ادامه بررسی این طرح را در دستور کار قرار دادیم اما چنانچه دولت لایحهای در این زمینه به کمیسیون تقدیم کند، بررسی آن را در دستور کار قرار خواهیم داد.
وی با اشاره به اصلاحات صورت گرفته در طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت تصریح کرد: در این نشست 5 ماده از این طرح مورد بررسی قرار گرفت و اصلاحاتی در آنها اعمال شد کما اینکه قرار بر این شد افرادی که در قالب پیمانی و قراردادی در ادارات مشغول به کار هستند به یک ترتیب ساماندهی شوند و افرادی که مشمول قانون کار هستند و قراردادشان بر این اساس تنظیم شده است در کمیتهای که به جهت بررسی وضعیت آنها تعیین میشود کارسنجی شوند ضمن اینکه در این مورد میزان نیاز دستگاهها به جذب این افراد نیز مورد بررسی قرار میگیرد.
انصاری یادآور شد: آنچه در ماده ۱ تصویب شد این بود که سازمانها و شرکتهای تابعه و وابسته نیز مشمول این قانون قرار گیرند، همچنین در تبصره ذیل آن نیز آمده است بعد از این هرگونه بکارگیری نیروهای قراردادی در دستگاههای مذکور در چارچوبی سازمان یافته انجام میشود و معیارهای آن نیز توسط بالاترین مقام اجرایی دستگاه مربوطه تعیین میشود، از سوی دیگر دستگاههایی که از بودجه عمومی استفاده میکنند برای به کارگیری نیرو موظفند مجوز استخدام آنها را از سازمان اداری و استخدامی کشور دریافت کرده و در این زمینه سلیقهای عمل نکنند.
وی افزود: به کارگیری افراد در دستگاههای اجرایی باید از طریق آزمون سراسری و مصاحبه تخصصی انجام شود ضمن اینکه لازم است شرایط اختصاصی و عمومی مد نظر در افراد احراز شود. همچنین آییننامه لازم در این زمینه باید ظرف مدت ۶ ماه تدوین و تصویب شود.
انصاری تأکید کرد: بر اساس این طرح قراردادها ابتدا به صورت یک ساله با افراد منعقد شده سپس برای مدت دو سال با آنها قرارداد منعقد میشود بعد از آن افراد برای تعیین صلاحیت، مورد بررسی قرار میگیرند و چنانچه صلاحیتشان تأیید شد به صورت رسمی استخدام خواهند شد همچنین در ماده ۳ این طرح نیز قرار بر این شد که کمیته به کارگیری ساماندهی کارکنان در دستگاه مربوطه برای جذب نیروها جهت کارسنجی تشکیل شود.
وی خاطر نشان کرد: در ماده ۴ این طرح صراحتا آمده است انعقاد تمدید قراردادهای پیمانکاری و مقاطعه کاری توسط دستگاهها که پیش از این تحت عنوان حجمی و خرید خدمت تنظیم میشد ممنوع شده و چنانچه با استناد به قراردادهای قبلی مبالغی برای این افراد پرداخت شود، تصرف در اموال عمومی و بزهکاری تلقی میشود و برای آن جرم انگاری صورت گرفته و افراد خاطی بنا بر قانون مجازات اسلامی، مجازات خواهند شد. همچنین در صورت انعقاد یا تمدید قراردادهای قبلی برخلاف مفاد این ماده مسئولان موثر در این امر به ۶ ماه تا ۳ سال انفصال از خدمات دولتی محکوم میشوند.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم اظهار کرد: البته برای دستگاههایی که نیازمند جذب نیرو در قالب خرید خدمت موقت هستند این مجوز داده شده که با رعایت مفاد ماده ۴ این قانون از طریق مقاطعهکاری با رعایت تشریفات برگزاری مناقصات اقدام کنند.
انصاری بیان کرد: در ماده ۵ طرح ساماندهی استخدام که از اهمیت بسزایی برخوردار است، ضمن اینکه قرارداد کار معین مراعا گذاشته شد، یک تفکیکی نیز قائل شدیم به این صورت که افرادی که در زمان تصویب این قانون به صورت قرارداد کارمعین، شرکتی و طرحی کارگر مشمول قانون کار بودند که در مشاغل ثابت یا موقت فعالیت داشتند یا با عناوین دیگر با دستگاهها همکاری میکردند اگر مستقیما یا با واسطه از محل تخصیص اعتبارات دستگاهها به پیمانکار حقوق دریافت کنند، حسب تأیید سازمان اداری و استخدامی کشور اگر از طریق فراخوان عمومی در آزمون فراگیر شرکت کرده اما جذب نشدند دستگاههای مربوطه موظفند ظرف سه ماه از طریق کارسنجی در مورد نیاز خود برای جذب این نیروها گزارش ارائه دهند.
انصاری افزود: اگر دستگاهی به این نیروها نیاز داشت بر اساس قانون کار و مبتنی بر طرح طبقهبندی مشاغل جذب خواهند شد در غیر این صورت به فعالیت آنها خاتمه داده میشود ضمن اینکه قرار بر این شده است در تبصرههای بعدی استثناهایی نیز در این زمینه مشخص کنیم که در نشست روز سهشنبه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به مهمانان حاضر در این نشست تأکید کرد: در این نشست معاون مالی و پشتیبانی قوه قضائیه و نمایندگانی از سازمان برنامه و بودجه و مرکز پژوهشهای مجلس حضور داشتند.
[su_spacer size=”10″]اخبار مربوط به طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت را از لینک زیر دنبال کنید:
[su_button url=”https://shenasname.ir/tag/%d8%b7%d8%b1%d8%ad-%d8%b3%d8%a7%d9%85%d8%a7%d9%86%d8%af%d9%87%db%8c-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%ae%d8%af%d8%a7%d9%85″ target=”blank” style=”noise” size=”11″ radius=”0″ icon=”icon: newspaper-o”]آخرین اخبار طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت[/su_button]
نمایش دیدگاهها
سلام این چه قانونی است که درست کردند با این صورت رییس یا مدیر خوشش نیامد از قیافه من پس زندگی من میره روی هوا بعد اون کمیته که تشکیل میشه همون پارتی دارا قبول میشند سفارش میشند مطمنن امثال من بی پارتی رد میشه بعد 17سال خدمت توی مملکت ماهم حرف اول پول پارتی میزنه اینا واقعا توی ایران زندگی نمیکنند نمیدانند کسی که پارتی نداشته باشه حقش ضایع میشه این همه سال حق ماضایع شد گفتیم بعد این همه سال درست میشه این شد به نفع کارگر و قراردادی
سلام گل کاشتین بابا با این کارتون بازم که دست پارتی بازی بازمیشه هرکسی بدبخته اخراج هرکه پارتی داره استخدام چون دست بالاترین ریس اجرایی جعت پارتی بازی بازه کارگری که چعارپنج ساله کارمیکنع اگربالاترین مقام اجرایی دوست داشت استخدهم یا یه عبارتی پارتی داشت کسی کع مطلوم بود بدون پارتی اخراج چه قانون عدالت محوری
با سلام. واقعا خیلی زحمت کشیدید بعد از این همه نشست و جلسه، دوباره که برگشتیم سر پله ی اول اینطوری که حتی اگر ما کارمون رو به بهترین نحو انجام بدیم ولی به مزاق مدیر خوش نیایم میشه تعدیل. مثلا الان مشکل ما رو حل کردن؟ چطوری باید اعتراض خودمون رو منتقل کنیم به این گروهی که نشستن دارن زندگی و آینده صدها نفر رو با دیدگاهشون نابود میکنن. اینطوری هم که میشه همون رانت و عمل سلیقه ای. چرا درست توضیح نمیدن مثلا من با فوق لیسانس و بعد از 15 سال سابقه ی کار اگر مدیر خوشش نیاد که به بهانه ی عدم بودجه و اعتبار اخراجمون میکنه. ممنون میشم بفرمایید چطوری راجع به این تصمیم اعتراض خودمون رو به این گروه منعکس کنیم.
ان شا الله که تا قبل از تدوین بودجه 1401 برسه این ماجرا. دوستان هرچه که مصوب می کنند طوفان فکری است نه یک طرح جامعی که تفسیر پذیر نیست
سلام
واقعاً خسته نباشید با این طرحها ی گنگ و نامفهوم!!!
نباید کاری کرد که اغنیا غنی تر شوند و فقرا فقیر تر
بنده ۱۵سال سابقه کار دارم و از سال مثلاً نود تبدیل وضعیت شده ام به کارگر موقت با مدرک فوق دیپلم در یگان حفاظت سازمان ملی زمین و مسکن با سه فرزند بدون کسورات وام الآن خالص دریافتیم چهار و دویست است با این تورم
با این فشارهای اقتصادی ،امیدمان به این بود که دولت و مجلس انقلابی تصمیمی در خور و شایسته اتخاذ کنند ولی با این اوصاف هیچ تفاوتی با دولت و مجلس قبل ندارین و طرز فکرتان یکی است .این طرح چه خاصیتی برای من و امثال من که مورد قهر و غصب نوبخت و روحانی واقع شدیم به خاطر این که ما در دوران احمدی نژاد تبدیل وضعیت شده ایم .من جوانیم را گذاشته ام تو این کار الانه من و امثال من باید حداقل تبدیل به پیمانی میشدیم نه اینکه درجا بزنیم
یکی هم به بهانه اینکه باباش چند ماه خدمت سربازیش در دوران جنگ بوده بیاد و با کمترین زحمت از ما بزنه جلو و رسمی بشه در حالی که چند سال از خدمتش نگذشته .
کاری کنید که باقیات صالحات باشد .
ریش و قیچی دست شماست.یا علی
یعنی چی.اگه قرارداد جدید نبندند با نیروهای حجمی طبق بند ۴ دوحالت داره.یا همه رو استخدام میکنن یا اخراج
جالبه یعنی بعد۱۸سال قرارداد کارمعین خاتمه کاراعلام میکنند احسنت
باید کسی که مدرک داره رو امتیاز بدین که حکمش کارگری نشه
باز واسطه حذف بشه جای امیدواری هست
تکلیف نیرو های شرکتی حجمی چیه که سال هاست دارن کار میکنن و پولشون رو پیمانکارن خوردن حالا اسمی ازشون نیست اگر هم هست چرا مدیران اطلاعاتشون رو در سامانه ها وارد نمی کنند.
نیروی شرکتی یعنی همه ی انواع آنها نه اینکه قشر خاصی از آنها
لطفا بفکر همه باشید همه در این قانون حق دارند که از آن بصورت مطلوب و خداپسندانه ازش بهرمند بشن.