آزمون تعیین صلاحیت
اخبار اداری و استخدامی

لزوم بازمهندسی ساختار و مأموریت‌های مرکز آموزش مدیریت دولتی

دکتر لطیفی در بازدید از مرکز آموزش مدیریت دولتی تصریح کرد: لزوم بازمهندسی ساختار و مأموریت‌های مرکز

معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور ظهر امروز از مرکز آموزش مدیریت دولتی بازدید کرد و در نشستی صمیمانه با همکاران مرکز به ایراد سخن پرداخت.

به گزارش روابط‌عمومی سازمان اداری و استخدامی کشور، دکتر لطیفی در ابتدای سخنان خود ضمن تشکر و قدردانی از زحمات و تلاش‌های خانم دکتر احمدی‌پور در دوران تصدی مرکز، بیان داشت: مرکز آموزش مدیریت دولتی با هدف والایی طراحی شده است. نیازمندی به آموزش‌های تخصصی و ضمن خدمت متناسب با نیازهای واقعی دستگاه‌های اجرایی وجود مرکز آموزش مدیریت دولتی را ضروری می‌کند؛ اما این آموزش کم‌کم به آموزش‌های نظری تبدیل شد، آموزش‌هایی که با نیازهای دستگاه‌ها فاصله دارد.

وی افزود: ما نیازمند یک بازمهندسی در ساختار مرکز آموزش مدیریت دولتی هستیم. یکی از مأموریت‌های جدی مرکز که کمابیش به آن پرداخته شده است و در این دوره باید جدی‌تر به آن پرداخته شود، موضوع تبدیل دانش ضمنی و تجربۀ مدیران کشور به موردکاوی‌های آموزشی است. آموزش مبتنی بر کیس و مورد باید مبنا قرار بگیرد.

دکتر لطیفی با بیان اینکه تجارب ارزشمندی در نظام اداری داریم، تصریح کرد: یکی از دلایل عدم رغبت بزرگان برای رفتن از نظام اداری، این است که احساس می‌کنند هنوز تجربه‌هایشان آن‌طور که باید به نسل بعد منتقل نشده است؛ طبق پژوهشی که در این حوزه انجام شده است، ذات و جوهرۀ بازنشستگی، فراموشی است. راه حل این فراموشی این است که دانش ضمنی این افراد به دانش عینی در نظام اداری کشور تبدیل شود.

معاون رئیس‌جمهوری با اشاره به اهمیت ایجاد بانک اطلاعات مدیران، خاطرنشان کرد: تا امروز سه بار بانک اطلاعات مدیران در مرکز افتتاح شده اما به ثمر نرسیده است. بانک اطلاعات مدیران یک بانک ایستا نیست، بلکه پویاست و به‌روزرسانی شده و در آموزش‌ها به کار گرفته می‌شود.

بیشتر ببینید: مرکز آموزش مدیریت دولتی به عنوان محور سامانه بانک اطلاعات مدیران

وی افزود: این مرکز نباید آموزش‌ها را محدود به کارکنان دولت ببیند، بلکه شهروندان نیز به آموزش احتیاج دارند. شهروندان در مواجهه با نظام اداری گاهی انتظاراتی دارند که شاید قابل اجابت نباشد و این‌گونه ناراحتی ایجاد می‌شود؛ لذا خوب است که طرفین از حقوق هم آگاه باشیم و بدانیم هرکدام در چه چهارچوبی وظیفه داریم.

دکتر لطیفی گفت: کرونا با همۀ تهدیدها، این فرصت را ایجاد کرد که آموزش مجازی عملی شود؛ تا قبل از آن قابل تصور نبود. همین الان بیش از ۹ میلیون دانش‌آموز در شبکۀ شاد در حال آموزش‌دیدن هستند و این حرکت بزرگی است. ما نیز در حوزۀ آموزش بایستی از ظرفیت‌های جدید استفاده کرده، هزینۀ آموزش را کم کنیم و گسترۀ آن را افزایش دهیم و پیامدهای آموزش‌مان در نظام اداری را بسنجیم. اینکه صرفاً پس از برگزاری دوره‌ها گواهی داده شود کمکی نمی‌کند؛ ضرورتی ندارد شرکت در دورۀ آموزشی را گره بزنیم به نظام حقوق و دستمزد. آن‌چه مهم است، نتیجه است.

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور یکی از دلایل عدم بهره‌وری در نظام اداری و نارضایتی کارکنان و مردم را ناشی از نظام آموزش کشور دانست و گفت: منظور من از آموزش، education و آموزش نظری نیست، منظور من training است و این را نباید به lecture و کلاس محدود کرد؛ اما نباید training را به آموزش تقلیل داد، چون Human resource development (HRD) مفهومی وسیع‌تر از آموزش به صورت lecture و کلاس است و باید در این حوزه نوآوری کنیم.

دکتر لطیفی در پایان ابراز امیدواری کرد: امید دارم همت‌مان را برای انجام کارهای بزرگ برای کشور بلند کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام