Site icon شناسنامه قانون

عدم تعریف وظایف و نقش های بازیگران توسعه در کشور

ساختار سازمان اداری و استخدامی کشور انتصابات جدید در سازمان اداری انتصابات جدید در سازمان اداری و استخدامی کشور اطلاعیه جدید سازمان اداری و استخدامی تصویب طرح رتبه بندی مشاغل روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی مراکز آموزشی تأیید صلاحیت شده نظام‌نامه تعالی مدیریت منابع انسانی دستگاه‌های اجرایی کمیته آمارهای بخشی نظام اداری سامانه مدیریت اطلاعات پرداخت کارکنان نظام اداری سازمان اداری و استخدامی کشور

عدم تعریف وظایف و نقش های بازیگران توسعه در کشور

دكتر عسكري آزاد: وظايف و نقش‌هاي بازيگران توسعه در كشور تعريف و تبيين نشده است

تا زماني كه حدود وظايف و ماموريت‌هاي بازيگران توسعه و ميزان دخالت هر يك در محدوده عملكرد ديگري تعريف و تبيين نشود، كشور توسعه نخواهد يافت، به اين معني كه هر يك از اين بازيگران در 3 مرحله سياست‌گزاري، برنامه‌ريزي و استانداردسازي به عنوان مرحله اول و اجرا و نظارت به عنوان مراحل بعدي، بايد بر اساس استانداردهاي جهاني و علمي عمل كنند و هيچ‌يك نمي‌توانند و نبايد اين 3 مرحله خود عهده‌دار و متولي شوند

مهم‌ترين مسئله مديريتي كشور عدم تعريف مشخص جايگاه و نقش بازيگران توسعه يعني دولت، بخش خصوصي، نهادهاي عمومي، مديريت‌هاي محلي اعم از شهري و روستايي و مهم تر از همه مردم است.

دكتر محمود عسكري آزاد، جانشين معاون توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور كه در ششمين جشنواره بين‌المللي برترين‌هاي پژوهش و نوآوري و مديريت شهري (جايزه جهاني تهران) سخن مي‌گفت ضمن اظهار مطلب فوق گفت: تا زماني كه حدود وظايف و ماموريت‌هاي بازيگران توسعه و ميزان دخالت هر يك در محدوده عملكرد ديگري تعريف و تبيين نشود، كشور توسعه نخواهد يافت، به اين معني كه هر يك از اين بازيگران در 3 مرحله سياست‌گزاري، برنامه‌ريزي و استانداردسازي به عنوان مرحله اول و اجرا و نظارت به عنوان مراحل بعدي، بايد بر اساس استانداردهاي جهاني و علمي عمل كنند و هيچ‌يك نمي‌توانند و نبايد اين 3 مرحله خود عهده‌دار و متولي شوند.

وي در ادامه افزود: وقتي در تقسيم وظايف ملي و عمومي هر يك از بازيگران توسعه، عواملي مانند قدرت و نفوذ بيشتر دخالت كنند، به طور طبيعي نقش سايرين كمرنگ و كم اثر مي‌شود. به عنوان مثال در تامين كالاهاي عمومي مانند سلامت، آموزش، آب، برق، انرژي و حتي مسايلي مانند حمل و نقل، دولت هم برنامه‌ريز، هم مجري و هم نظارت كننده است و طبيعي است كه انحصار ايجاد مي‌شود و انحصار مقدمه فساد و كاهش بهره‌وري و تضييع منابع و منافع كشور مي‌شود.

دكتر عسكري آزاد در مورد تعيين فعاليت‌هاي مردم و سپردن اين فعاليت‌ها به آنها گفت: اگر اين فعاليت‌ها و واگذاري‌ها به درستي انجام شود، 2 بخش وظيفه‌اي مهم باقي مي‌ماند كه عبارتند از وظايف ملي و حاكميتي توسط دولت و امور تصدي‌گري كه عمدتا بايد بر عهده مديريت شهري، روستايي و مديريت محلي باشند.

وي درون‌زا بودن فرآيند توسعه و آغاز آن از محيط‌ها و تصدي‌هاي كوچك و اندك را از جمله ضرورت‌هاي امروز كشور برشمرد و افزود: اگر تصدي‌ها به طور اصولي واگذار شود، امكان مشاركت و رقابت فراهم مي‌شود و انگيزه اجتماعي افزايش مي‌يابد، ضمن آنكه از بار سنگين پاسخگويي دولت كاسته مي‌شود و بهره‌وري ملي افزايش مي‌يابد.

جانشين معاون رئيس جمهور به تشريح تبعات نامطلوب تجميع وظايف برنامه‌ريزي، اجرا و نظارت در دولت اشاره كرد و افزود: اين وضعيت دولت را ناتوان، مردم را ناراضي و رقابت را از بن مي‌برد، بهره‌وري كافي مي‌دهد منابع را تلف مي‌كند.

وي در مورد راه‌هاي برون‌رفت از وضعيت موجود به تدوين لايه نظام جامع مديريت شهري در مركز مطالعات و برنامه‌ريزي شهر تهران اشاره كرد و گفت: اين لايحه 313 ماده دارد و تدوين آن حاصل  3 سال كار فشرده كارشناسانه محققان و پژوهشگران اين مركز و ساير مراكز علمي و مطالعاتي است.البته در بسياري از كشورهاي جهان چنين لايحه‌اي- كه البته در آن كشورها به قانون تبديل شده و اميدوارم با همت و پيگيري شوراي شهر تهران اين لايحه نيز به قانون تبديل شود- بيش از 2000 ماده دارد.

Exit mobile version