آزمون تعیین صلاحیت
اخبار اداری و استخدامی

اعتبارات عمراني لايحه بودجه 93 بدون تعصب منطقه‌اي

آقاي دكتر فرهاد دژپسند معاون بودجه معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس‌جمهور در يك نشست تشريحي اطمينان داد كه ۳۷ هزار ميليارد ريال بودجه عمراني سال آينده از نظر فني و انساني قابليت جذب دارد.

آقاي دكتر دژپسند با رد هرگونه تعصب منطقه‌اي در تخصيص بودجه‌هاي عمراني تأكيد كرد: ملاك تخصيص اعتبار به طرح‌هاي عمراني ميزان پيشرفت فيزيكي و زمان بهره‌برداري آنها بوده است.

معاون بودجه درباره مزاياي بهره‌برداري از طرح‌هاي منتخب در لايحه اضافه كرد: اگر اين طرح‌ها خاتمه يابد از يك سو عرضه را افزايش مي‌دهد و از سوي ديگر با بهره‌برداري از آنها ظرفيت‌هاي شغلي جديد ايجاد مي‌شود.

وي با اشاره به اينكه اكثر طرح‌هاي عمراني در لايحه زيربنايي و زيرساختي هستند، افزود: با بهره‌برداري از طرح‌هاي عمراني پيشنهادي در لايحه زمينه تسريع در انجام ساير طرح‌هاي عمراني فراهم مي‌شود.

آقاي دكتر دژپسند با اشاره به وجود ۲۹۰۶ طرح عمراني نيمه‌تمام در كشور گفت: اتمام اين طرح‌ها به ۲۰۰ هزار ميليارد تومان پول نياز دارد و چون نمي‌توانيم به صورت يكباره به همه آنها اعتبار اختصاص دهيم، براي دوره ۸ تا ۱۰ ساله بايد اين اعتبار را پادار كنيم.

وي اضافه كرد: در اين صورت با توجه به رشد هزينه‌ها و ضريب تعديل، اعتبار مورد نياز به ۴۰۰ هزار ميليارد تومان افزايش مي‌يابد كه به اين ترتيب نبايد هيچ طرح ديگري را شروع كنيم.

آقاي دكتر دژپسند با تأكيد بر اينكه اثربخشي اعتبارات عمراني مهم‌تر از تخصيص اعتبار مساوي به همه طرح‌ها است افزود: منابع موجود بايد به گونه‌اي اختصاص يابد كه كارايي منابع به حداكثر رسيده و متناسب با دوره زماني سالانه بخشي از اين طرح‌ها را به اتمام برسانيم.

معاون بودجه تخصيص بر اساس پيشرفت فيزيكي را معيار اختصاص اعتبارات عمراني ذكر كرد و گفت: بر اين اساس طرح‌ها به ۳ دسته با پيشرفت فيزيكي بين صفر تا ۲۰ درصد، ۲۰ تا ۸۰ درصد و ۸۰ درصد به بالا تقسيم شده‌اند.

آقاي دكتر دژپسند اضافه كرد: سال خاتمه ۵۰۰ طرح عمراني سال آينده خواهد بود كه از اين تعداد ۲۴۶ طرح در سال آينده به بهره‌برداري مي‌رسد و بقيه طرح‌ها متناسب با پيشرفت فيزيكي بودجه دريافت خواهند كرد.

وي درباره معيارهاي انتخاب طرح‌هاي عمراني گفت: طرح‌هاي مربوط به مهارآب‌هاي مرزي، طرح‌هاي تأمين آب شرب، طرح‌هايي كه در سفرهاي مقام معظم رهبري تعهد اعتبار شده است، طرح‌هاي دفاعي- امنيتي و عمران روستايي در اولويت كار تخصيص قرار گرفته‌اند.

وي همچنين گفت: در كنار طرح‌هاي داراي اولويت، طرح‌هاي مكمل كه تأمين اعتبار آنها به بهره‌برداري از پروژه‌هاي عمراني كمك مي‌كرد نيز در اولويت قرار گرفته‌اند.

معاون بودجه با تأكيد بر اينكه طرح جديدي براي سال آينده مصوب نشده افزود: ۲۰ ميليارد تومان براي انجام مطالعات نجات درياچه اروميه اختصاص يافته است.

وي با بيان اينكه ممكن است بر اساس الگوي تخصيص، برخي استان‌ها طرح بالاي ۸۰ درصدي نداشته باشد، تصريح كرد: ما نمي‌توانيم به اين دليل پول را راكد كنيم. اما در عين حال براي تداوم طرح‌هاي اين دسته از استان‌ها اعتبارات مورد نياز را تأمين كرده‌ايم.

آقاي دكتر دژپسند همچنين به بند ج تبصره ۱۴ لايحه بودجه اشاره كرد و گفت: بر اساس اين تبصره كه براي نخستين بار در لايحه گنجانده شده، استان‌ها و شهرهاي گردشگرپذير مي‌توانند تا ۵ درصد عوارض وضع و عوايد حاصل از آن را صرف استان خود كنند.

وي با تأكيد بر واقعي و قابل تحقق بودن اعتبارات عمراني سال آينده گفت: پيش‌بيني مي‌شود اعتبار عمراني سال ۹۲ تا پايان سال‌جاري حداكثر ۱۱ هزار ميليارد تومان يعني معادل ۲۰ درصد كل آن تخصيص يابد.

وي ادامه داد: در بودجه ۹۳ تلاشمان اين بود كه اعتباري را پادار كنيم كه قابليت تحقق داشته باشد و بر همين اساس بر درآمدهاي قابل اتكاء متمركز شديم.

آقاي دكتر دژپسند با ۳ برابر خواندن اعتبار بودجه عمراني سال آينده نسبت به پيش‌بيني عملكرد سال‌جاري افزود: اگر ذي‌نفعان اعتبار پادار شده را با عملكرد پروژه‌ها مقايسه كنند رشد آن را با همين تخصيص فعلي شاهد خواهند بود.

وي به پيش‌بيني استفاده از فاينانس‌هاي خارجي و وام نهادهاي بين‌المللي از جمله بانك توسعه اسلامي اشاره كرد وگفت: برآورد ما اين است كه حداقل ۳۵ ميليارد دلار در قالب فاينانس جذب كنيم كه اكنون براي ۵/۱۵ ميليارد دلار آن طرح‌ها مشخص شده و مراحل نهايي‌شدن را طي مي‌كنند.

به گفته وي ساختمان شبكه فرعي آبياري و زهكشي اراضي كشاورزي استان‌هاي خوزستان و ايلام، تجهيز و نوسازي اراضي كشاورزي اين دو  استان نيروگاه‌هاي آبي لرستان و سد و نيروگاه گتوند از جمله طرح‌هايي هستند كه از محل فايناس اجرا خواهند شد.

آقاي دكتر دژپسند در ادامه با بيان اينكه درآمدهاي مالياتي به بنيان‌هاي اقتصادي و كوشش اقتصادي بستگي دارد، تصريح كرد: بنيان‌هاي اقتصادي در كشور ما قوي است و ظرفيت مالي ما بيشتر از آن چيزي است كه اكنون بهره‌برداري مي‌شود.

معاون بودجه نسبت ماليات به GDP را ۷ درصد اعلام كرد و افزود: اين رقم بايد به ۱۰ درصد برسد كه نيازمند داشتن سازمان مالياتي مدرن، مجهز، كوشا و فعال است.

وي تحقق چنين شرايطي را منوط به تجهيز نيروي انساني وتسريع در ايجاد نظام جامع مالياتي دانست و گفت: بر اين اساس، اجازه استخدام ۱۲ هزار نفر نيرو به سازمان امور مالياتي داده شده و در تلاش هستيم ظرف ۲ سال نظام جامع امور مالياتي تكميل شود.

آقاي دكتر دژپسند با بيان اينكه با انجام اين تمهيدات درآمدهاي مالياتي به ۵۵ هزار ميليارد تومان قابل افزايش است، افزود: سهم درآمدهاي حاصل از سود بازرگاني و حقوق گمركي هم با كمترين رشد، ۱۱ هزار ميليارد تومان پيش‌بيني شده است.

وي با اطمينان از قابليت تحقق منابع درآمدي گفت: درباره واگذاري دارايي‌هاي مالي براي ايجاد اطمينان بيشتر ميزان آن را از ۵ به ۳ هزار ميليارد تومان كاهش داديم.

وي در ادامه درباره اعتبارات عمراني خوزستان توضيح داد: در سال ۹۳، به خوزستان ۳۳۴۱ ميليارد ريال از محل ۲ درصد فروش نفت‌خام و گاز طبيعي و ۲۸۵۰۸ ميليارد ريال هم از محل درآمدهاي استاني تخصيص داده شده است و ۵/۵۳۹۱ ميليارد ريال هم براي طرح‌هاي تملك‌دارايي‌هاي سرمايه‌اي استان اختصاص‌يافته است.

آقاي دكتر دژپسند در پايان اطمينان داد: لايحه بودجه را محكم بستيم و پيش‌بيني مي‌كنيم تورم تا پايان سال آينده به ۲۵ درصد كاهش مي‌يابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام