آزمون تعیین صلاحیت
اخبار اداری و استخدامی

لایحه احکام دائمی تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (3) در قالب برنامه ششم توسعه کشور

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور از تشکیل کارگروهی برای بررسی احکام و مواد تکراری برنامه ششم خبر داد و تصریح کرد: بیش از 161 حکم در قانون برنامه پنجم وجود دارد که تکراری از برنامه‌های گذشته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، محمد باقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در صحن علنی امروز سه شنبه (5 آبان‌ماه) مجلس شورای اسلامی حضور یافت و به دفاع از فوریت لایحه احکام دائمی تنظیم بخشی از مقررات برنامه مالی دولت (3) در قالب برنامه ششم توسعه کشور پرداخت و گفت: لایحه‌ای که با عنوان تنظیم برخی از احکام مربوط به برنامه‌های توسعه تقدیم می‌شود، پاسخی است به مطالبه‌ مجلس، زیرا اصلاح نظام برنامه و بودجه، مطالبه و انتظاری بوده که نمایندگان در نشست‌های مشترک بین دولت و مجلس درخواست می‌کردند که در خصوص تدوین نظام بودجه این کار صورت گرفت و بودجه در زمان مقرر به مجلس ارائه شد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌‌ریزی کشور ادامه داد: با کارهای صورت گرفته دیگر تبصره‌های تکراری در بودجه لحاظ نشد زیرا در قالب قانون تنظیم بخشی از مقررات دولت مطرح شد و برای تدوین برنامه ششم توسعه نیز همین وضعیت وجود دارد.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: هر برنامه میان مدت، تعداد قابل توجهی ماده و حکم دارد به طوریکه قانون برنامه پنجم توسعه با 235 ماده به مجلس آمد و در دستور کار بود؛  برخی از احکام و مواد برنامه‌های سوم و چهارم در قانون پنجم توسعه نیز در دستورکار دولت قرار دارد و در واقع تکراری از احکام و موادی است که در برنامه قبل بوده؛ بنابراین برای اینکه در برنامه ششم آسیب‌ برنامه‌های قبلی تکرار نشود این مهم صورت گرفت و در عمل میزان اثربخشی خود را نشان داد.

نوبخت افزود: می‌دانیم چه تعداد از احکام برای برنامه ششم به صورت دائمی مورد توجه باشد و تکرار مواد قانونی باعث شده که بیش از 161 حکم در قانون برنامه پنجم وجود دارد که تکراری از برنامه‌های گذشته است و این باعث شده مجلس و دولت برای کنترل 161 حکم به مسئله برخورد کنند.

نوبخت گفت: در برنامه‌های گذشته ابتدا قانون برنامه اول با 10 ماده، قانون برنامه دوم با 21 ماده، قانون برنامه سوم با 37 ماده، قانون برنامه چهارم با 38 ماده، قانون برنامه پنجم که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی بود با 9 ماده و مجددا تعداد ماده‌ها زیاد شد و در برنامه اول توسعه بعد از انقلاب با 52 ماده، در برنامه دوم بعد از انقلاب با 101 ماده، در برنامه سوم بعد از انقلاب با 199 ماده، در برنامه چهارم بعد از انقلاب با 234 ماده و در برنامه پنجم بعد از انقلاب 235 ماده وجود دارد که در برنامه چهارم 141 ماده تکراری وجود داشت.

وی ادامه داد: بدون‌شک نباید از آن آسیبها واشکالاتی که در برنامه‌های قبلی وجود داشت در برنامه یازدهم که در واقع همان برنامه ششم توسعه است تکرار شود؛ لذا کارگروهی تشکیل شد و همه این احکام و مواردی که طی برنامه‌های گذشته تکرار شد مورد بررسی قرار گرفت و متوجه شدیم که بعضی از احکام نیاز به تکرار در برنامه ششم را ندارد.

نوبخت تاکید کرد:‌ برخی از این‌ موارد نیاز به قانون ندارد چراکه در قوانین قبلی به نوعی دائمی شده است؛ در واقع حدود 50 ماده وجود دارد که کمک می‌کند تا برنامه‌های توسعه را اجرایی کنیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌‌ریزی کشور یادآور شد:  باتوجه به اینکه دولت تا 15 آذرماه لایحه بودجه سالانه را به مجلس تقدیم می‌کند، لذا بعد از این تاریخ لایحه برنامه را که مشتمل بر منابع، اهداف کمّی و جداول است با حداقل بندها به مجلس تقدیم خواهد شد تاقبل از پایان سال جاری، احکام دائمی، بودجه و لایحه دوم برنامه ششم مورد بررسی قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام