Site icon شناسنامه قانون

شيوه نامه شوراي هماهنگي امور حقوقي دستگاههاي استاني (ابلاغی مورخ ۲۰/۱۰/۱۳۹۰ از سوی معاونت حقوقی رییس جمهور)

ساختار سازمان اداری و استخدامی کشور انتصابات جدید در سازمان اداری انتصابات جدید در سازمان اداری و استخدامی کشور اطلاعیه جدید سازمان اداری و استخدامی تصویب طرح رتبه بندی مشاغل روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی مراکز آموزشی تأیید صلاحیت شده نظام‌نامه تعالی مدیریت منابع انسانی دستگاه‌های اجرایی کمیته آمارهای بخشی نظام اداری سامانه مدیریت اطلاعات پرداخت کارکنان نظام اداری سازمان اداری و استخدامی کشور

ماده يك- اهداف شيوه نامه

در راستاي سياستهاي كلان دولت و به منظور ايجاد و تقويت زيرساختها و بسترهاي لازم براي مشاركت حداكثري واحدهاي حقوقي دستگاه هاي استاني در تصميم سازي و تحقق اهداف مقرر در قوانين و مقررات و در چارچوب دستورالعمل شوراي هماهنگي امور حقوقي دستگاههاي اجرايي، شوراي هماهنگي امور حقوقي دستگاههاي استاني به ترتيب مقرر در اين شيوه نامه در جهت انجام وظايف محوله تشكيل و اداره مي گردد.

ماده دو- وظايف و اختيارات شورا:

1-2- ايجاد وحدت رويه در مسائل مهم حقوقي استاني و انعكاس مراتب به دبيرخانه شوراي هماهنگي امور حقوقي دستگاههاي اجرايي براي تعميم موضوع به كليه دستگاههاي اجرايي و سراسر كشور.

2-2- تهيه بولتن و نشريه ادواري حقوقي براي طرح مشكلات، مسائل و ديدگاههاي دستگاهها و مسائل علمي مرتبط در حوزه ماموريتي دستگاهي.

3-2- فراخوان براي شناسايي مسائل مبتلي به دستگاهها و تمهيد اقدامات لازم براي حل و فصل آنها و ارائه راهكارهاي اجرايي و حقوقي لازم.

4-2- كمك به شكل گيري كامل سازمان حقوقي دولت از طريق :

– تمهيد ثبت اطلاعات دعاوي در سامانه جامع دعاوي.

– تسهيل در ثبت اطلاعات اموال غير منقول دستگاهها.

– كمك به تهيه و بهره برداري سامانه اطلاعاتي سرمايه هاي حقوقي .

5-2- حل و فصل اختلافات بين دستگاهها در سطح استان در چارچوب قوانين و مقررات.

6-2- توزيع آثار حقوقي منتشره از سوي معاونت حقوقي و انتشارات معتبر حقوقي .

7-2- ساماندهي پژوهش هاي ميان رشته اي در دستگاهها به منظور توليد علم و مستند كردن دانش شفاهي دستگاهها .

8-2- جمع آوري و هماهنگي نظريات حقوقي دستگاهها و انتشار آن در سايت حقوقي مراجع ذيربط.

9-2- ورود به هنگام داشتن بخشنامه ها و مقررات استاني در سامانه قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران طبق شيوه نامه .

10-2- شناسايي خلاهاي قانوني در حوزه هاي كاري مرتبط و ارائه پيشنهادات اجرايي براي رفع نقايص.

11-2- مشاركت در امر آموزش سرمايه هاي حقوقي در سطح استان.

ماده سه – تركيب اعضاي شورا:

1- استاندار به عنوان رئيس شورا

2- نماينده معاونت حقوقي رئيس جمهور

3- معاون برنامه ريزي استانداري

4- معاون توسعه مديريت و منابع انساني استانداري

5- مديران كل حقوقي استانداري/ مشاور حقوقي استاندار(دبير شورا)

6- مديران حقوقي دستگاههاي اجرايي /(در صورت فقدان مدير حقوقي، كارشناس يا مشاور حقوقي)

تبصره 1- دبير شورا مي تواند رئيس كل دادگستري،مديركل بازرسي استان، مديركل ديوان محاسبات،مديران كل استاني، و رئيس كانون وكلاي استان را به جلسات شورا به عنوان ميهمان (بدون حق راي) دعوت نمايد.

تبصره 2- دبيرخانه شورا در استانداري مستقر است، مسئوليت برگزاري جلسات شورا، اعم از تنظيم زماني برگزاري جلسات و تدوين صورتجلسه شورا و ابلاغ آن به اعضا و ارسال براي امور برنامه ريزي و نظارت بر عملكرد واحدهاي حقوقي دستگاههاي اجرايي با هماهنگي استاندار يا نايب رئيس شورا بر عهده دبير شورا مي باشد.

تبصره 3- حضور نماينده معاونت حقوقي رئيس جمهور (معين حقوقي) در تمامي جلسات شورا ضروري است.

7- سه نفر از حقوقدانان مجرب به پيشنهاد دبير و تاييد رئيس شورا

ماده چهار- مكان،زمان و نحوه برگزاري جلسات:

1-4-جلسات عادي شورا هر دو ماه يكبار بنا به دعوت كتبي دبير شورا برگزار مي شود.

2-4- جلسات شورا بر اساس تقويم مدون كه به صورت سالانه با هماهنگي نايب رئيس تدوين و پس از تاييد رئيس شورا براي اجرا ابلاغ مي گردد برگزار خواهد شد.

3-4- اولين جلسه شوراي هماهنگي امور حقوقي دستگاههاي استاني در محل استانداري و جلسات بعدي حسب تقويم مندرج در بند (2-4)به ميزباني ساير دستگاههاي استاني برگزار خواهد شد.

4-4-تصميمات شورا حداكثر ظرف مدت ده روز پس از برگزاري جلسه به كليه اعضا و مراجع ذي ربط ابلاغ مي گردد.

5-4- دبير شورا مكلف است به صورت منظم نتايج، كميت و كيفيت برگزاري جلسات را به معين حقوقي استان و امور برنامه ريزي و نظارت بر عملكرد واحدهاي حقوقي دستگاههاي اجرايي معاونت حقوقي رياست جمهوري گزارش نمايد.

6-4- محتواي كمي و كيفي جلسات از الگوي شرح پيوست شماره يك  و دو تبعيت مي نمايد.

ماده پنج- تشكيل كميسيونهاي تخصصي

به منظور اجراي مناسب وظايف و اختيارات مندرج در ماده 2 شيوه نامه دبير شورا مكلف است با هماهنگي و تاييد نايب رئيس و تنفيذ رئيس شورا نسبت به تشكيل كميسيونهاي تخصصي امور حقوقي اقدام و موجبات لازم براي پشتيباني از مصوبات جلسات شوراي هماهنگي را فراهم و به وظايف مقرر در اين شيوه نامه دست يابد:

1-5- كميسيون تخصصي امور حقوقي(اقتصادي،زيربنايي،صعت و محيط زيست)

2-5- كميسيون تخصصي امور حقوقي(علمي،فرهنگي،اجتماعي و دولت الكترونيك)

3-5- كميسون تخصصي امور حقوقي(قضايي،لوايح و موافقتنامه ها)

4-5- كميسيون برنامه ريزي و معين

ماده شش- اعضاي كميسيون و وظايف آنها

1-6- مسئوليت هماهنگي، ساماندهي و برگزاري جلسات كميسيون هاي نخصصيب امور حقوقي مندرج در ماده چهار به عهده شورا است.

2-6- اعضاي كميسيون از مديران حقوقي دستگاههاي مرتبط با توجه به مفاد آيين نامه هاي داخلي دولت تشكيل مي گردد.

3-6- بررسي و اعلام نظر مقدماتي در خصوص موارد اختلاف دستگاهها و موارد تداخل در وظايف قانوني حسب ارجاع دبير شورا.

4-6- ارجاع و ظايف مندرج در ماده دو براي بررسي كارشناسي و آماده نمودن موضوع براي تصويب در صحن شوراي هماهنگي امور حقوقي

ماده هفت- نظارت بر حسن اجرا

مسئوليت نظارت بر حسن اجراي اين شيوه نامه به عهده استانداران سراسركشور و رئيس امور برنامه ريزي و نظارت بر عملكرد واحدهاي حقوقي دستگاههاي اجرايي معاونت حقوقي به صورت توامان است.

ماده هشت – تعداد مواد

اين شيوه نامه در هشت ماده و سه تبصره در تاريخ…………………به تصويب معاون حقوقي رئيس جمهور و وزير كشور رسيد كه از تاريخ ابلاغ لازم الاجراست.

فاطمه بداغي- معاون حقوقی رییس جمهور

مصطفی محمد نجار- وزیر کشور

Exit mobile version