آزمون تعیین صلاحیت
مقررات و مصوبات

آیین نامه اجرایی قانون زکات

پیشنهاد آیین نامه اجرایی زکات در مسیر تصویب در هیئت دولت

شورای مرکزی زکات به استناد ماده هفتم قانون زکات، پیش نویس «آیین نامه اجرایی زکات» را جهت بررسی و تصویب در هیئت وزیران، ارایه کرد.

به گزارش «پایگاه اطلاع رسانی دفتر هیئت دولت» به موجب قانون زکات مصوب ۱۳۹۰ مجلس شورای اسلامی و به منظور تشویق مردم به ادای زکات و سازماندهي امور مربوط به اذن ولي فقيه و اعطاء اختيارات در چهارچوب اين قانون، «شوراي مركزي زكات» مرکب از نماينده ولي فقيه در شورا (رئيس شورا)، رئيس كميته امداد امام خميني (ره)، (قائم مقام و دبير شورا) معاون برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس‌جمهور، وزرای كشور، جهاد كشاورزي، امور اقتصادي و دارايي، تعاون، كار و رفاه اجتماعي، رئيس سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران، رئيس شوراي سياستگذاري ائمه جمعه سراسر كشور، رئيس سازمان تبليغات اسلامي و يك نماينده از كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي با پيشنهاد كميسيون و انتخاب مجلس به عنوان ناظر، تشکیل شد.

تعيين خط‌مشي هاي اساسي درخصوص جمع آوري و مصرف زكات و تنظيم ضوابط و معيارهاي مربوطه، سياستگذاري امور تبليغي و آموزشي در جهت آشنايي و هدايت مردم به اداي زكات، برنامه ريزي جهت ايجاد هماهنگي، نظارت و مشاركت مؤثر استانداران، فرمانداران، بخشداران، شوراهاي اسلامي شهر و روستا و ائمه جمعه و جماعات سراسر كشور در اجراي قانون زکات، از وظایف شورای مرکزی زکات است.

به موجب قانون زکات، دولت مجاز است در جهت اهداف اين قانون و بنا بر پيشنهاد كميته امداد امام خميني(ره) حداقل معادل ريالي زكات جمع‌آوري شده در هر سال را به علاوه ۱۰ درصد در بودجه سال بعد پيش بيني نمايد و در اختيار كميته امداد امام خميني(ره) جهت مصارف اهداف اين قانون قرار دهد.

همچنین مقرر شده سياست هاي تبليغي و تشويقي در جهت ترغيب مردم به اداي زكات از قبيل اختصاص يارانه به كشاورزان و دامداران و نحوه اداره شوراهاي استان، شهرستان و بخش و چگونگي تعيين معتمدان محلي در آيين نامه اجرایي اين قانون که توسط دبيرخانه شورا تهيه و پس از تأييد شوراي مركزي زکات به تصويب هيئت وزيران مي رسد، پيش‌بيني گردد.

بر این اساس، شورای مذکور پیش نویس آیین نامه اجرایی زکات را که به تأیید این شورا رسیده، جهت سیر مراحل بررسی و تصویب، به دولت ارایه کرده است.

گفتنی است، پیشنهاد فوق هم اکنون در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی دولت مراحل بررسی کارشناسی را طی می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام