فروشگاه کتاب استخدامی اداری ها
قوانین و مقررات مالیاتی

آیین نامه اجرایی ماده ۴۵ قانون مالیات بر ارزش افزوده

آیین نامه اجرایی ماده ۴۵ قانون مالیات بر ارزش افزوده (تصویب‌نامه شماره ۲۴۲۰۳۴/ت۵۹۴۹۰هـ مورخ ۲۷/۱۲/۱۴۰۱ هیئت وزیران)

آیین نامه اجرایی ماده ۴۵ قانون مالیات بر ارزش افزوده

ماده ۱- در این آیین نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار میروند:

۱- قانون: قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۴۰۰.

۲- اشخاص مشمول: اشخاص تحت پوشش نهادهای حمایتی و سایر اشخاصی که در چارچوب ضوابط این آیین نامه نیازمند شناسایی میشوند.

۳- وزارت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

۴- نهادهای حمایتی: کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی کشور و سایر نهادهای حمایتی

۵- پایگاه: پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان

ماده ۲- نهادهای حمایتی موظفند ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این آیین نامه اطلاعات و مشخصات نیازمندان تحت پوشش خود را در اختیار وزارت قرار دهند و به صورت برخط به روزرسانی نمایند.

ماده ۳- وزارت مکلف است اطلاعات افراد نیازمند که تحت پوشش نهادهای حمایتی نیستند را در اختیار نهادهای مذکور قرار دهد نهادهای حمایتی مکلفند نتایج بررسیهای میدانی در اختیار خود را نسبت به نیازمندان غیر تحت پوشش معرفی شده از سوی وزارت ظرف مدت یک ماه اعلام نمایند.

تبصره- آن دسته از اشخاص متقاضـ ی بهره مندی از مزایای این آیین نامه که جزو خانوارهای شناسایی شده در مواد (۲) و (۳) این آیین نامه قرار نگرفته اند میتوانند با مراجعه به نهادهای حمایتی درخواست خود را اعلام کنند تا مراحل ارزیابی و شناسایی میدانی در خصوص آنها نیز انجام شود.

ماده ۴- وزارت موظف است بر اساس دادههای موجود در پایگاه و دادههای دریافتی از نهادهای حمایتی نسبت به شناسایی اشخاص نیازمند موضوع این آیین نامه که جزو سه دهک پایین از جمعیت کشور قرار دارند اقدام نماید.

ماده ۵- به منظور دقت و صحت شناسایی اشخاص مشمول دستگاههای اجرایی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری از جمله وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات سازمان ثبت احوال کشور، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، سازمان امور مالیاتی کشور، سازمان بورس و اوراق بهادار و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مکلفند با رعایت قوانین و مقررات مربوط از جمله آیین نامه داخلی کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیکی و تصویب نامه شماره ۳۹۱۴۱ت ۵۸۴۰۳ هـ مورخ ۱۴۰۰/۴/۱۲ اطلاعات هویتی اقتصادی و مالی مورد نیاز که طی مصوبه شماره ۹۷/۱۰۴۵۳۳ مورخ ۱۳۹۷/۱۰/۱۲ شورای عالی فضای مجازی تأیید شده است را برای تکمیل پایگاه به صورت برخط و به روش اعلامی کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیکی با اولویت اقلام مندرج در جدول پیوست که تأیید شده به مهر دفتر هیئت دولت است در اختیار پایگاه قرار دهند.

ماده ۶- به منظور به روزرسانی مستمر پایگاه و تکمیل شناسنامه اقتصادی خانوار در پایگاه کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیکی مکلف است نسبت به تعیین اقلام مورد نیاز پایگاه و روش تبادل اطلاعات اقدام نماید وزارت و دستگاههای اجرایی مکلفند سقف زمانی تعیین شده مصوبات کارگروه یادشده را اجرا نمایند.

ماده ۷- وزارت مکلف است شناسه (کد ملی اشخاص مشمول را در اختیار بانک مرکزی قرار دهد و هر شش ماه یکبار نسبت به به روزرسانی آن اقدام نماید بانک مرکزی موظف است پس از دریافت شناسه (کد) ملی اشخاص مشمول نسبت به استخراج سرجمع خریدهای هر شناسه (کد ملی از طریق پایانه فروش دستگاههای (پوز و درگاههای پرداخت اینترنتی متصل به شبکه شاپرک به تفکیک رسته و احصای شماره حساب بانکی آنها اقدام و هر شش ماه یکبار آن را به وزارت اعلام نماید.

تبصره ۱- وزارت مکلف است ظرف مدت یک ماه از تاریخ ابلاغ این آیین نامه، با همکاری سازمان امور مالیاتی کشور نرخ مؤثر مالیات بر ارزش افزوده را مبتنی بر میزان (۳) دهک پایین از جمعیت کشور از کالاهای مشمول مالیات بر ارزش افزوده افراد مذکور بر اساس اطلاعات درآمد – هزینه خانوار مرکز آمار ایران محاسبه نماید این نرخ به صورت سالانه به روزرسانی میشود.

تبصره ۲- وزارت مکلف است اطلاعات مربوط به سرپرست هر خانوار از جمله نام و نام خانوادگی شناسه (کد) ملی شناسه بانکداری الکترونیکی (شبا) شماره حساب بانکی بانک عامل و میزان مالیات بر ارزش افزوده که بر مبنای نرخ مؤثر مزبور و مجموع تراکنشهای قابل قبول هر خانوار مشمول محاسبه میشود را به سازمان هدفمندسازی یارانه ها اعلام نماید سازمان هدفمندسازی یارانه ها مکلف است نسبت به پرداخت مبلغ اعلامی وزارت به حساب سرپرست خانوار اقدام نموده و فهرست نهایی پرداخت را به صورت برخط دراختیار وزارت قرار دهد.

ماده ۸- سازمان برنامه و بودجه کشور مکلف است به پیشنهاد وزارت و از محل منابع حاصل از مالیات دریافتی سهم دولت موضوع ماده (۷) ،قانون ردیف اعتباری متناظر این آیین نامه را در لوایح یارانه ها نسبت به پرداخت مبلغ اعلامی سنواتی پیشبینی نماید تا از طریق سازمان وزارت به حساب اشخاص مشمول اقدام شود.

ماده ۹- میزان تراکنشهای قابل قبول جهت بازپرداخت مالیات بر ارزش افزوده موضوع این آیین نامه به اشخاص مشمول حداکثر به میزان میانگین خرید کالا و خدمات خانوار دهک سه است.

تبصره ۱- وزارت مکلف است سقف تراکنش قابل قبول این ماده را به صورت سالانه از اطلاعات درآمد- هزینه خانوار مرکز آمار ایران استخراج نماید.

تبصره ۲- در صورت افزایش میزان تراکنش کارت خانوار دهک خانوار به صورت نظام مند در پایگاه افزایش یافته و خانوار مذکور از شمول این آیین نامه خارج میشود علت خارج شدن خانوار از شمول این آیین نامه توسط وزارت به سرپرست خانوار اطلاع رسانی خواهد شد.

معاون اول رییس جمهور- محمد مخبر

آیین نامه اجرایی ماده ۴۵ قانون مالیات بر ارزش افزوده
آیین نامه اجرایی ماده ۴۵ قانون مالیات بر ارزش افزوده
آیین نامه اجرایی ماده ۴۵ قانون مالیات بر ارزش افزوده
آیین نامه اجرایی ماده ۴۵ قانون مالیات بر ارزش افزوده
شناسنامه قانون در پیام‌رسان‌های داخلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام