کتاب استخدامی اداری ها
آزمون نظام مهندسی

آگهی برگزاری آزمون نظام مهندسی ۱۴۰۳

آگهی برگزاری آزمون نظام مهندسی ۱۴۰۳

وزارت راه و شهرسازی در اجرای مواد ۲۶، ۲۱، ۱۱ و ۲۸ آیين‌نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و كنترل ساختمان، نسبت به برگزاری آزمون‌های ورود به حرفه مهندسان در هفت رشته مهندسی، رشته معماری صلاحیت‌های (نظارت و اجرا)، عمران صلاحیت‌های (نظارت، محاسبات، اجرا)، تاسيسات مكانيكی صلاحیت‌های (طراحی، نظارت و اجرا)، تاسيسات‌برقی صلاحیت‌های (طراحی، نظارت و اجرا)، شهرسازی، نقشه‌برداری و ترافيک برای اخذ پروانه اشتغال به‌كار مهندسی در پایه سه، آزمون‌های طرح و اجرای گود، پی و سازه نگهبان و ارزیابی، طرح و اجرای بهسازی و كاردان‌های فنی ساختمان در شش رشته معماری، عمران، تاسيسات‌مكانيكی، تاسيسات‌برقی، شهرسازی و نقشه‌برداری در پایه سه و آزمون تعيين صلاحيت حرفه‌ای معماران تجربی در پایه‌های سه، دو و یك در تاریخ‌های ۱۷و ۱۸ اسفندماه ۱۴۰۲ بطور هماهنگ و همزمان در سراسر كشور اقدام می‌نماید.

آگهی برگزاری آزمون نظام مهندسی ۱۴۰۳

تعاریف:

در این «دفترچه راهنما» برای اختصار هر یك از عبارتهای زیر با معانی مربوطه به‌كار می‌روند:

«شركت خدمات»: شركت خدمات آموزشی سازمان سنجش آموزش كشور
«اداره كل»: اداره كل راه و شهرسازی استان
«سازمان استان»: سازمان نظام مهندسی یا كاردانی ساختمان استان (حسب مورد)
«قانون»: قانون نظام مهندسی و كنترل ساختمان مصوب اسفند ماه ۱۳۷۴
«آیین‌نامه»: آیين‌نامه‌های اجرایی قانون نظام مهندسی و كنترل ساختمان از سال ۱۳۷۵ تا ۱۳۹۰

راهنما و دستورالعمل ثبت‌نام آزمون‌های ورود به حرفه مهندسان، كاردانهای فنی ساختمان (پایه سه) و تعیین صلاحیت حرفه‌ای معماران تجربی (پایه سه، دو و یک)
مورخ ۲۱ و ۲۲/۴/۱۴۰۳

داوطلب محترم خواهشمند است قبل از انجام ثبت‌نام، راهنمای آزمون را به دقت مطالعه نمایید، مسئولیت صحت كلیه اطلاعات ورودی و كنترل سوابق كاری و انجام بررسیهای لازم درخصوص امكان اخذ پروانه به عهده داوطلب می‌باشد، بدیهی است در صورتی كه پس از قبولی در آزمون و در طی مراحل صدور پروانه اشتغال به‌كار مغایرتی درخصوص اطلاعات و مشخصات فردی وارده و یا سوابق كاری و … مشاهده گردد، مسئولیت كامل آن بر عهده داوطلب بوده و مطابق مقررات و متناسب با نوع مغایرت اقدام لازم بهعمل خواهد آمد.

راهنمای آزمون (ویژه داوطلبان)

۱- مدرک تحصیلی

مطابق با ماده ۷ آئين‌نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و كنترل ساختمان صرفاً مدارك مورد تایيد وزارت علوم، تحقيقات و فناوری به منظور صدور پروانه اشتغال بكار مورد تایيد می‌باشند. همچنین مطابق ماده ۶ قانون نظام مهندسی و كنترل ساختمان رشته‌های معماری، عمران، تاسیسات‌مكانیكی، تاسیسات‌برقی، شهرسازی، نقشهبرداری و ترافیک جزء رشته‌های اصلی می‌باشند.

با توجه به مصوبات كميسيون موضوع تبصره ذیل ماده ۷ قانون (هم‌ارزی) كليه دارندگان مدارك تحصيلی كارشناسی و كارشناسی ناپيوسته با عناوین متفاوت از رشته‌های اصلی، مدارك تحصيلی كارشناسی ناپيوسته فاقد مدرك كاردانی در رشته‌های اصلی و كارشناسیارشد و دكتری فاقد مدرك كارشناسی در رشته‌های اصلی و مواردی از این قبيل جهت اطلاع از امكان یا عدم امكان دریافت پروانه اشتغال به‌كار در رشته و صلاحیت موردنظر، نسبت به كسب نظر از اداره كل استان محل سكونت خود قبل از ثبت‌نام اقدام نمایند تا پس از قبولی در آزمون برای دریافت پروانه اشتغال به‌كار با مشكل قانونی مواجه نگردند.

۲- سابقه كارحرفه‌ای

۱-۲- نحوه محاسبه سنوات حرفه‌ای مهندسان: حداقل سوابق كارآموزی برای شركت در آزمون ورود به حرفه مهندسان از تاریخ اخذ مدرك تحصیلی در هر مقطع تا ۲۲تیرماه ۱۴۰۳و به شرح جدول شماره (۱) می‌باشد (مطابق ماده ۵ آیین‌نامه اجرایی قانون.)

توجه: متقاضیانی كه سنوات لازم را تا ۲۲ تیرماه ۱۴۰۳ احراز ننمایند امكان ثبت‌نام و شركت در آزمون را ندارند و در صورت نداشتن شرایط لازم و ورود اطلاعات نادرست جهت ثبت‌نام و قبولی در آزمون، قبولی آنان كان‌لم‌یكن تلقی شده و با آنها مطابق ضوابط و مقررات برخورد خواهد شد.

ملاك محاسبه سنوات كارآموزی وفق ماده ۵ آیین‌نامه و متناسب با مقطع تحصیلی از تاریخ اخذ مدرك تا ۲۲ت یرماه ( ۱۴۰۳زمان برگزاری آزمون) می‌باشد.

جدول شماره (۱)

سوابق كاردانی برای آزمون ورود به حرفه مهندسان به غیر از رشته عمران(محاسبات)، در صورت هم رشته بودن با مدرك كارشناسی، از تاریخ اخذ مدرك كاردانی تا زمان اخذ مدرك مهندسی بازای هر ۵سال كامل یك سال و حداكثر دو سال به سنوات مهندسی اضافه خواهد شد. (سنوات كمتر از ۵سال به تناسب در نظر گرفته میشود). در صورت هم رشته نبودن كاردانی با كارشناسی، سنوات كاردانی قابل محاسبه برای آزمون مهندسی نمی‌باشد به عنوان مثال سنوات كاردانی رشته نقشه‌برداری قابل محاسبه برای آزمون عمران و سنوات كاردانی رشته عمران قابل محاسبه برای آزمون نقشهبرداری نيست. ضروری است متقاضيان آزمون ورود به حرفه مهندسان دارای مدرك كاردانی، جهت اطمينان از همرشتهبودن مدارك كاردانی و كارشناسی خود، از اداره كل راه و شهرسازی استان محل سكونت خود قبل از ثبت‌نام استعلام كتبی حاصل نمایند.

تذكر: تاكید می‌گردد متقاضیان می‌بایست دقت نمایند در زمان ثبت‌نام در آزمون، با توجه به مدرك تحصیلی خود، شرایط لازم را از حیث امكان اخذ پروانه اشتغال به‌كار مهندسی مطابق با آخرین ضوابط و مصوبات كمیسیون همارزی دارا باشند. بدیهی است در صورت عدم رعایت این قبیل موارد، صرف ثبت‌نام و قبولی در آزمون هیچ گونه حقی را برای داوطلبان ایجاد نخواهد كرد و قبولی ایشان كانلمیكن تلقی شده و هرگونه مسئولیت ناشی از آن برعهده متقاضی شركت در آزمون می‌باشد ضمن آنكه دفتر مقررات ملّی و كنترل ساختمان نیز پاسخگوی این گونه افراد نخواهد بود.

۲-۲- نحوه محاسبه سنوات سابقه كار كاردان‌ها: حداقل سوابق كار حرفه‌ای جهت شركت در آزمون ورود به حرفه كاردانهای فنی ساختمان از تاریخ اخذ مدرك تحصیلی كاردانی تا ۲۲تیرماه ۱۴۰۳و به شرح جدول شماره (۲) می‌باشد.

توجه: متقاضيانی كه سنوات لازم را تا ۲۲تیرماه ۱۴۰۳احراز ننمایند امكان ثبت‌نام و شركت در آزمون را ندارند و در صورت نداشتن شرایط لازم و ورود اطلاعات نادرست جهت ثبت‌نام و قبولی آنان در آزمون، قبولی كان‌لم‌یكن تلقی شده و با آنها مطابق ضوابط و مقررات برخورد خواهد شد.

جدول شماره (۲)

تذكر: همانگونه كه در جدول شماره ( )۲مشخص گردیده نوع مدرك تحصيلی از نظر مورد تایيد بودن وزارت علوم، تحقيقات و فناوری یا مورد تایيد بودن سایر وزارتخانهها و موسسات دولتی در محاسبه سنوات موثر می‌باشد. لذا ضروری است متقاضيان آزمون كاردانی به هنگام مشخص نمودن نوع مدرك خود در فرم ثبت‌نام دقت كافی نمایند.

۳- سابقه كار معماران تجربی

مدارك لازم و نحوه محاسبه سنوات لازم، حداقل سوابق كار جهت شركت در آزمون تعیین صلاحیت حرفه‌ای معماران تجربی بشرح زیر می‌باشد:

۱-۳- دارا بودن كارت پایان خدمت نظام وظيفه یا كارت معافيت
۲-۳- عدم عضویت در سازمان استان
۳-۳داشتن سابقه تجربی لازم و قابل قبول و شرایط سنی برای دارندگان مدرك دیپلم فنی ساختمان به شرح ذیل:

۱-۳-۳برای متقاضيان پروانه پایه ۱داشتن سابقه كار تجربی حداقل به ميزان ۱۸سال و داشتن حداقل ۳۶سال سن تا تاریخ ۱۴۰۳/۴/۲۲
-۲-۳-۳برای متقاضيان پروانه پایه ۲داشتن سابقه كار تجربی حداقل به ميزان ۱۲سال و داشتن حداقل ۳۰سال سن تا تاریخ ۱۴۰۳/۴/۲۲
-۳-۳-۳برای متقاضيان پروانه پایه ۳داشتن سابقه كار تجربی حداقل به ميزان ۷سال و داشتن حداقل ۲۵سال سن تا تاریخ ۱۴۰۳/۴/۲۲
-۴-۳داشتن سابقه تجربی لازم و قابل قبول و شرایط سنی برای سایر موارد به شرح ذیل:
-۱-۴-۳برای متقاضيان پروانه پایه ۱داشتن سابقه كار تجربی حداقل به ميزان ۱۹سال و داشتن حداقل ۳۷سال سن تا تاریخ ۱۴۰۳/۴/۲۲
-۲-۴-۳برای متقاضيان پروانه پایه ۲داشتن سابقه كار تجربی حداقل به ميزان ۱۳سال و داشتن حداقل ۳۱سال سن تا تاریخ ۱۴۰۳/۴/۲۲
-۳-۴-۳برای متقاضيان پروانه پایه ۳داشتن سابقه كار تجربی حداقل به ميزان ۸سال و داشتن حداقل ۲۶سال سن تا تاریخ ۱۴۰۳/۴/۲۲
-۴-۴-۳ملاك محاسبه سن متقاضيان و سابقه كار تا تاریخ ۱۴۰۳/۴/۲۲خواهد بود.

تذكر: محاسبه سنوات كاری لازم تا ۲۲تیرماه ۱۴۰۳میباشد. متقاضيانی كه سنوات كاری لازم را جهت پایه مورد نظر تا ۲۲تيرماه ۱۴۰۳احراز ننمایند، مجاز به ثبت نام در آن پایه نمیباشند. در صورت نداشتن شرایط لازم و ورود اطلاعات نادرست جهت ثبت نام و قبولی در آزمون، قبولی كان‌لم‌یكن تلقی و هيچگونه اعتراضی پذیرفته نمی‌شود.

۴- اعتبار قبولی آزمون‌ها

اعتبار قبولی در كليه آزمون‌های مهندسی، كاردانی و معماران تجربی حداكثر به مدت ۳سال از تاریخ برگزاری آزمون می‌باشد. لذا ضروری است قبولشدگان در آزمون مذكور در مهلت تعيين شده نسبت به اخذ پروانه اشتغال بكار مهندسی خود اقدام نمایند. در غير اینصورت صدور پروانه اشتغال به‌كار منوط به شركت و قبولی در آزمون بعدی خواهد بود.

تذكر: قبولی آزمون كسانی كه در زمان ثبت‌نام فاقد شرایط لازم برای دریافت پروانه باشند كان‌لم‌یكن تلقی میگردد.

آزمون‌های ورود به حرفه مهندسان و كاردانهای فنی ساختمان در كليه رشته‌ها فقط در پایه ۳به صورت تستی برگزار می‌گردد و ارتقاء پایه طبق آئين‌نامه اجرایی قانون و دستورالعملهای ابلاغی صورت می‌گيرد.

آزمون تعيين صلاحيت حرفه‌ای معماران تجربی در پایههای ۲ ،۱و ۳به صورت تستی برگزار می‌گردد.

۵- صلاحیت

۱-۵- گواهی قبولی در آزمون برای داوطلبان رشته‌های شهرسازی، نقشهبرداری و ترافيك، مشروط به دارا بودن سایر شرایط، ملاك صدور پروانه اشتغال به‌كار مهندسی پایه ۳در صلاحیت‌های طراحی و نظارت می‌باشد.

۲-۵- متقاضيان اخذ پروانه اشتغال به‌كار مهندسی در صلاحیت‌های نظارت، طراحی و اجرا در رشته‌های معماری، عمران، تاسيسات مكانيكی و تاسيسات برقی می‌بایست به طور جداگانه در هر یك از آزمون‌های مربوط به آن صلاحيت ثبت‌نام و شركت نمایند.

۳-۵- متقاضيان اخذ صلاحيت اجرا در رشته‌های تاسيسات مكانيكی و تاسيسات برقی می‌بایست دارای پروانه اشتغال به‌كار مهندسی حداقل پایهی دو صلاحیت نظارت باشند. به این دسته از داوطلبان در صورت قبولی در آزمون و دارا بودن سایر شرایط، صلاحيت اجرا در پایه ۳اعطا خواهد شد.

۴-۵- متقاضيان آزمون ورود به حرفه «طرح و اجرای گود، پی و سازه نگهبان» و «ارزیابی، طرح و اجرای بهسازی» باید دارای شرایط زیر باشند:

۱-۴-۵- برای آزمون «طرح و اجرای گود، پی و سازه نگهبان»، متقاضيان باید دارای مدرك كارشناسی ارشد یا دكتری رشته عمران در گرایش خاك و پی و همچنين دارای پروانه اشتغال به‌كار مهندسی در صلاحیتهای نظارت یا اجرای پایه یک و حداقل صلاحیت محاسبات پایه دو باشند.

۲-۴-۵- برای آزمون «ارزیابی، طرح و اجرای بهسازی»، متقاضيان باید دارای مدرك كارشناسی ارشد یا دكتری رشته عمران در گرایشهای سازه یا زلزله و همچنين دارای پروانه اشتغال به‌كار مهندسی در صلاحیت‌های نظارت یا اجرای پایه یک و حداقل صلاحیت محاسبات پایه دو باشند.

۶- بخش‌های آزمون و شكل برگزاری آنها

۱-۶- آزمون تمامی رشته‌ها بصورت تستی و چهارگزینه‌ای می‌باشد.
۲-۶- آزمون تمامی رشته‌ها بصورت كتاب باز می‌باشد.
۳-۶- حدنصاب قبولی در آزمون‌های ورود به حرفه مهندسان و كاردانهای فنی ساختمان در تمامی رشته‌ها و صلاحیت‌های آن %۵۰ می‌باشد.
۴-۶- حدنصاب قبولی در آزمون‌های ورود به حرفه مهندسان در رشته عمران صلاحیت‌های «طرح و اجرای گود، پی و سازه نگهبان» و «ارزیابی، طرح و اجرای بهسازی» %۶۰میباشد.
۵-۶- حدنصاب قبولی در آزمون تعيين صلاحيت حرفه‌ای معماران تجربی برای پایه سه ،%۵۰پایه دو %۵۵ و پایه یك %۶۰ می‌باشد.

مجموعه‌ سوالات آزمون‌های نظام مهندسی با پاسخ تشریحی:

شناسنامه قانون | %DA%A9%D9%84%DB%8C%D8%AF%D9%88%D8%A7%DA%98%D9%87 %D8%AC%D8%A7%D9%85%D8%B9 %D8%A2%D8%B2%D9%85%D9%88%D9%86 %D9%87%D8%A7%DB%8C %D9%86%D8%B8%D8%A7%D9%85 %D9%85%D9%87%D9%86%D8%AF%D8%B3%DB%8C

مشاهده

شناسنامه قانون | %D8%B3%D9%88%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA %D8%A2%D8%B2%D9%85%D9%88%D9%86 %D9%86%D8%B8%D8%A7%D9%85 %D9%85%D9%87%D9%86%D8%AF%D8%B3%DB%8C %D8%B9%D9%85%D8%B1%D8%A7%D9%86 %D8%A7%D8%AC%D8%B1%D8%A7

مشاهده

شناسنامه قانون | %D8%AA%D8%B4%D8%B1%DB%8C%D8%AD %DA%A9%D8%A7%D9%85%D9%84 %D8%B3%D9%88%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA %D8%A2%D8%B2%D9%85%D9%88%D9%86 %D9%86%D8%B8%D8%A7%D9%85 %D9%85%D9%87%D9%86%D8%AF%D8%B3%DB%8C %D8%B9%D9%85%D8%B1%D8%A7%D9%86 %D9%86%D8%B8%D8%A7%D8%B1%D8%AA

مشاهده

شناسنامه قانون | %D8%A2%D8%B2%D9%85%D9%88%D9%86 %D9%86%D8%B8%D8%A7%D9%85 %D9%85%D9%87%D9%86%D8%AF%D8%B3%DB%8C %D8%B9%D9%85%D8%B1%D8%A7%D9%86 %D9%85%D8%AD%D8%A7%D8%B3%D8%A8%D8%A7%D8%AA

مشاهده

۷- تاریخ ثبت‌نام و برگزاری آزمون

آزمون‌های ورود به حرفه مهندسان، كاردانهای فنی ساختمان و تعيين صلاحيت حرفه‌ای معماران تجربی به‌منظور اخذ پروانه اشتغال بكار در روزهای پنجشنبه و جمعه ۲۱و ۲۲تيرماه ۱۴۰۳و بطور همزمان در سراسر كشور به شرح جدول‌های شماره ۳و ۴برگزار می‌گردد.

جدول شماره (۳) آزمون‌های ورود به حرفه مهندسان

جدول شماره (۴) آزمون‌های ورود به حرفه كاردان‌های فنی ساختمان و تعیین صلاحیت حرفه‌ای معماران تجربی

۸- نحوه ثبت‌نام

۱-۸-داوطلبان لازم است به سایت www.inbr.irمراجعه و در قسمت سامانه آزمون‌های ورود به حرفه پس از تایيد راهنما و دستورالعمل ثبت‌نام آزمون و قبول شرایط آن نسبت به انجام فرآیند ثبت‌نام اقدام نمایند. لازم به ذكر است فرم ثبت‌نام از طریق همين سامانه، در مهلت ثبت‌نام قابل پرینت می‌باشد و داوطلبان می‌توانند پس از پایان فرآیند، نسبت به پرینت فرم ثبت‌نام اقدام نمایند.

۲-۸- جهت ثبت‌نام در آزمون‌های ورود به حرفه مهندسان و كاردانهای فنی ساختمان عضویت در سازمان استان اختياری می‌باشد.

۳-۸- متقاضيان می‌‌بایست درصورت عضویت در سازمان استان به هنگام ثبت‌نام، دقت كافی را در نحوه درج شماره عضویت خود شامل كد استان، كد رشته، كد مرتبط و اصلی بودن رشته و شماره سریال مختص استان به شرح زیر معمول نمایند. در صورتی كه متقاضی حتی یكی از اجزاء شماره عضویت خود را به اشتباه در فرم ثبت‌نام درج نماید ضروریست برای اصلاح آن در مدت زمان ثبت‌نام از طریق مراجعه به سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اقدام نماید.

۴-۸- لازم است متقاضيان در تكميل سایر موارد فرم ثبت‌نام نيز دقت لازم را مبذول نمایند، در صورت نياز به تغييرات می‌بایست از طریق مراجعه به سازمان نظام استان اقدام نمایند.

۵-۸- ثبت‌نام آزمون در همه رشته‌ها و در صلاحیت‌های مختلف شامل: طراحی، محاسبات، نظارت، اجرا و همچنين برای آزمون‌های طرح و اجرای گود، پی و سازه نگهبان و ارزیابی، طرح و اجرای بهسازی به صورت مجزا صورت می‌پذیرد، بدین معنی كه داوطلبان در صورت متقاضی بودن در هر صلاحيت لازم است پس از تكميل اطلاعات فردی صلاحيت مورد نظر خود را انتخاب نمایند. همچنين لازم است پرینت فرم ثبت‌نام هر آزمون را بصورت مجزا تهيه و تا پس از برگزاری آزمون نزد خود نگهداری نمایند.

۶-۸- داوطلبان می‌بایست قبل از ثبت‌نام یك قطعه عكس ۳×۴ یا (۶×۴ عكس تمام رخ) را اسكن نموده و بافرمت (jpg) و اندازه حداكثر ۳۰۰×۴۰ پيكسل و حداقل ۲۰۰×۳۰۰پيكسل را ذخيره نماید. تصویر داوطلب باید واضح و مشخص و فاقد اثر مهر، منگنه و هرگونه اثر دیگر باشد.

۷-۸- متقاضيان لازم است برای ثبت‌نام ابتدا با مراجعه به سایت دفتر مقررات ملّی و كنترل ساختمان به آدرس www.inbr.irوارد سامانه آزمون‌های ورود به حرفه شده و مراحل زیر را انجام دهند:

۱-۷-۸- داوطلبان می‌بایست با وارد نمودن شماره تلفن همراه خود (شماره تلفن همراه می‌بایست متعلق به شخص داوطلب باشد) وارد صفحه اصلی (داشبورد) شوند. در این مرحله لازم است داوطلبان یك رمز ثابت برای خود در نظر بگيرند تا برای آزمون‌های آتی و ورود به پروفایل شخصی خود از این رمز استفاده كنند.

۲-۷-۸- داوطلبان می‌بایست از طریق صفحه اصلی (داشبورد) یا از بخش داوطلب وارد پروفایل خود شده و نسبت به تكميل اطلاعات كاربری خود اقدام نمایند.

۳-۷-۸- داوطلبان در مرحله بعدی نسبت به آپلود عكس خود با شرایط ذكر شده در بند ( )۶-۸اقدام نمایند.

۴-۷-۸- سپس با مراجعه به بخش آزمون‌ها، نسبت به انتخاب صلاحيت مورد نظر اقدام نموده و به سبد خرید خود اضافه نمایند.

۵-۷-۸- در مرحله آخر داوطلبان می‌بایست پس از انتخاب آزمون‌های مورد نظر با مراجعه به سبد خرید در بالای صفحه و تایيد پرداخت با استفاده از كارتهای بانكی عضو شتاب كه رمز دوم آنها فعال می‌باشد نسبت به پرداخت هزینه و تكميل ثبت‌نام خود اقدام نمایند.

توجه: برای مشاهده آزمون‌های خریداری شده می‌توانند با مراجعه به آیتم داوطلب بخش آزمون‌های خریداری شده، آزمون‌های انتخابی خود را مشاهده نمایند. از آنجاییكه مشخصات فردی، كارت ورود به جلسه آزمون و سایر موارد مرتبط با این آزمون‌ها در پروفایل هر فرد نمایش داده می‌شود، بنابراین پروفایل هر داوطلب مختص همان داوطلب است و هر فرد می‌بایست به صورت مجزا با شماره همراه خود نسبت به ایجاد پروفایل، نام كاربری و خرید كارت ثبت‌نام اقدام نماید و از خرید كارت برای اشخاص دیگر اجتناب نماید.

تذكر: لازم بذكر است داوطلبان می‌بایست نسبت به صحت اطلاعات وارد شده اطمينان حاصل نمایند تا از بروز مشكلات بعدی جلوگيری شود.

۸-۸- از آنجا كه احراز هویت در جلسه آزمون، از طریق ارائه كارت شناسایی معتبر عكس‌دار و پرینت كارت ورود به جلسه آزمون صورت خواهد گرفت، ضروری است داوطلبان از تاریخ ۱۴۰۳/۴/۱۸ الی ۱۴۰۳/۴/۲۰ نسبت به تهيه پرینت كارت ورود به جلسه آزمون از طریق وبسایت اقدام نمایند.

۹-۸- از آنجا كه قبولی در آزمون‌های یاد شده تنها یكی از مدارك لازم برای دریافت پروانه اشتغال به كار می‌باشد، كليه داوطلبان موظفند قبل از انجام ثبت‌نام ضمن مطالعه دقيق دستورالعمل و راهنمای ثبت‌نام و كسب اطلاع از آخرین دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های صدور پروانه اشتغال به‌كار و مصوبات كميسيون هم‌ارزی رشته‌ها از طریق اداراتكل استان از كليه شرایط و ضوابط صدور پروانه اشتغال به‌كار مطلع گردیده و سپس نسبت به انجام ثبت‌نام اقدام نمایند. بدیهی است در صورت عدم رعایت موارد یادشده، صرف ثبت‌نام و قبولی در آزمون هیچگونه حقی را برای داوطلبان ایجاد نخواهد كرد و دفتر مقررات ملّی و كنترل ساختمان نیز پاسخگویی این گونه افراد نخواهد بود.

۱۰-۸- بر اساس بند ۳تصویبنامه شماره ۱۶۰۲۷۷/ت۵۲۶۶۰هـ مورخ ۹۴/۱۲/۵ هيات وزیران، یكی از مدارك مورد نياز برای اخذ پروانه اشتغال به كار مهندسی، دارا بودن كارت پایان خدمت نظام وظیفه یا كارت معافیت بوده و كليه داوطلبان ذكور موظفند وضعيت نظام وظيفه خود را تعيين تكليف و مشخص نمایند.

۱۱-۸- آن دسته از داوطلبانی كه كم‌بینا، كم‌شنوا و یا دارای معلولیت جسمی و حركتی می‌باشند، باید با مراجعه به ادارات كل راه و شهرسازی استانها مدارك خود را تا تاریخ ۱۴۰۳/۳/۲۰ارائه نمایند.

به درخواست‌های پس از این تاریخ تربيت اثر داده نخواهد شد.

وضعيت معلوليت این افراد باید مورد تایيد سازمان بهزیستی باشد. لذا داوطلبانی كه در سازمان بهزیستی تشكيل پرونده ندادهاند ضرورت دارد با مراجعه به سازمان بهزیستی محل سكونت خود نسبت به تشكيل پرونده اقدام نمایند. بدیهی است در صورت عدم تایيد معلوليت آنها توسط سازمان بهزیستی خدمات و تسهيلات لازم به آنان ارائه نخواهد شد.

۱۲-۸- خدمات و تسهیلات:

دفترچه سوالات آزمون برای داوطلبان كم‌بينا در كليه آزمون‌ها با حروف درشتتر چاپ شده و برای این داوطلبان و همچنين داوطلبان كمشنوا و جسمی و حركتی، زمان پاسخگویی آزمون‌های تستی با ضریب ۱/۲ برابر وقت عادی محاسبه می‌شود. همچنين تامين محل برگزاری آزمون داوطلبان دارای مشكلات جسمی حركتی به نحوی خواهد بود كه از صندلی مناسب در محل استقرار با دسترسی آسان استفاده شود.

ضمناً درخصوص تامين موارد فوقالذكر، هماهنگیهای لازم با داوطلب و ادارات كل استانهای ذیربط صورت می‌گيرد.

۹- رسیدگی به تخلفات

۱-۹- به استناد دستورالعمل نحوهی رسيدگی به تخلفات شركتكنندگان در آزمون‌های ورود به حرفه، چنانچه مصادیق تقلب و تخلف مطابق مفاد دستورالعمل مذكور برای داوطلبی محرز شود و یا صورتجلسه ثبت تخلف توسط عوامل اجرایی تنظيم شود، ضمن ابطال نتيجه آزمون موردنظر، محروميت از شركت در آزمون‌های آتی از یك تا ده دوره آزمون (بسته به مورد) منظور خواهد شد.
۲-۹- دوره محروميت از شركت در آزمون برای موارد تخلف ناشی از به همراه داشتن وسایل الكترونيكی غيرمجاز نظير دوربين، تلفنهمراه، تبلت، لپتاپ، ساعت هوشمند و …، محروميت از شركت تا شش دوره آتی و همچنين تلاش جهت دستيابی به سوالات و افشای آنها و تخلفهای سازماندهی شده گروهی و جایگزینی فرد دیگری به جای داوطلب، مشمول محروميت از شركت در شش تا ده دوره از آزمون‌های آتی خواهد بود.
تذكر: لازم به ذكر است برای تخلفهای سازماندهی شده گروهی و همچنين تلاش جهت دستيابی به سوالات و افشای آنها علاوه بر محروميت ده دورهای آزمون‌های آتی موضوع برحسب مورد و ضرورت در مراجع قضایی نيز قابل پيگيری خواهد بود.
۳-۹- دوره محروميت برای خارج نمودن اوراق امتحانی (كارت ورود به جلسه، دفترچه سوالات و پاسخنامه و …) و رد و بدلكردن پاسخنامه، محروميت از شركت تا پنج دوره آتی آزمون ورود به حرفه خواهد بود. دفترچه
۴-۹- برای سایر مصادیق تخلف، متخلفان از شركت در یك تا سه دوره آتی آزمون‌های ورود به حرفه محروم می‌شوند.
۵-۹- همچنين به استناد جزء ۱۸بند “ب” ماده ۹۱ اصلاحی آیين‌نامه اجرایی قانون، با احراز تخلف، برای تعيين مجازات انتظامی، متخلف به شورای انتظامی استان معرفی می‌شود. ضمناً چنانچه پس از برگزاری آزمون با دریافت گزارش از مراجع ذیربط نظارتی و بازرسی و یا با بررسیهای علمی و فنی بين نمرات اكتسابی داوطلب و سوابق نمرات آزمون‌های گذشته و سوابق تحصيلی وی مغایرتهای غيرمتعارف مشهود بود با تایيد دفتر مقررات ملّی و كنترل ساختمان از داوطلب امتحان مجدد به عمل می‌آید.
همچنين چنانچه معلوم گردد كه نمرات اكتسابی و پاسخنامه‌های داوطلبان همرشته و در یك حوزه امتحانی به طور غيرمتعارف مشابه و یكسان است، با تایيد دفتر مقررات ملّی و كنترل ساختمان از این داوطلبان مصاحبه شفاهی به عمل خواهد آمد. تعيين وضعيت نهایی آزمون این داوطلبان بر اساس نتایج حاصل از مصاحبه مذكور بر عهده دفتر مقررات ملّی و كنترل ساختمان می‌باشد و در صورت احراز تخلف، نظير موارد یاد شده بشرح فوق عمل خواهد شد.

۱۰- قابل توجه معماران تجربی دارای پروانه اشتغال به كار تجربی

معماران تجربی كه در آزمون‌های تعيين صلاحيت دورههای گذشته شركت نموده و قبول شده‌اند، با دارا بودن شرایط مندرج در این راهنما می‌توانند در آزمون كتبی این دوره (بر حسب شرایط ایشان) شركت نمایند و در صورت قبولی در پایه‌های بالاتر از پایه پروانه اشتغال به كار فعلی، پروانه اشتغال به كار تجربی در پایه بالاتر برای ایشان صادر خواهد شد.

۱۱- انتشار نتایج و نحوه بررسی به درخواست‌های بازبینی

وزارت راه و شهرسازی تمام تلاش خود را مصروف داشته تا آزمون‌ها با همكاری شركت خدمات آموزشی سازمان سنجش آموزش كشور و دانشگاهها و مراكز آموزش عالی معتبر و افراد حقيقی و حقوقی باتجربه و شاغل در حرفه مهندسی ساختمان و آشنا به مقررات ملّی ساختمان با استانداردهای مورد نياز برگزار شود. در این زمينه توجه به نكات زیر ضروری است و كليه داوطلبان محترم با قبول شرایط یاد شده، نسبت به ثبت‌نام اقدام می‌كنند.

سوالات كليه رشته‌های آزمون‌های ورود به حرفه در كميتههای تخصصی هر رشته از اساتيد خبره و برجسته علمی و حرفه‌ای و از دانشگاههای معتبر و مطرح كشور طراحی و تدوین می‌گردد.

درخواست بازنگری در سوالها و رسيدگی به آنها بخشی از فرآیند برگزاری آزمون بوده و پس از برگزاری آزمون‌ها و به جهت شفافسازی و احترام به حقوق داوطلبين، فرصت ارسال درخواست بازبينی در سوالات فراهم می‌گردد و خوشبختانه در این چند ساله همگان توانستهاند نظرات خود را درخصوص كيفيت سوالات و ایرادات احتمالی ابراز نمایند و تلاش شده تا همه اطلاعات لازم در معرض عموم گذاشته شود تا ارزیابی آن با دقت بيشتری صورت پذیرد. پس از جمعآوری نظرات مربوط به كيفيت سوالات و با وجودیكه هنوز نتایج منتشر نشده، كميته‌های تخصصی هررشته با دقت درخصوص اظهارنظرهای واصله بررسی‌های لازم را معمول و اعلام نظر می‌كنند. در این مرحله چنانچه این كميته نظراتی درخصوص حذف و یا دوگزینه‌ای و یا چندگزینه‌ای كردن سوالات داشته باشند به جهت مساعدت با داوطلبين و بدون ارجاع به كميته تجدیدنظر مستقيماً برای اعمال در پاسخنامه ابلاغ می‌شود. ليكن چنانچه درخصوص سوالاتی كه از طرف شركتكنندگان مورد ایراد واقع هستند، كميته تخصصی ایرادات واصله را نپذیرفته باشد، ایرادات و اعتراضات واصله به كميته‌های تجدیدنظر و نهایی هر رشته احاله می‌شود تا در آنجا مجدداً بررسی شود. در این مرحله رای این كميته‌ها نهایی و غيرقابل تغيير و فصل‌الختام بوده و نتایج حاصله عيناً جهت اعمال در پاسخنامه‌ها ابلاغ خواهد شد.
كميته‌های تجدیدنظر نيز مركب از برجسته‌ترین اساتيد حرفه‌ای و علمی كشور و مشهور در رشته مربوطه هستند و آراء آنان غيرقابل اعتراض خواهد بود.
پس از آن و با توجه به كليد تهيه شده، شركت خدمات آموزش سازمان سنجش آموزش كشور نسبت به تصحيح پاسخنامه‌ها و انتشار نتایج اقدام لازم را معمول خواهد داشت. در این مرحله نيز داوطلبان حق دارند به نحوه تصحيح پاسخنامه و یا شمارش پاسخها و موارد مشابه اعتراض كنند. این اعتراضات همگی از سوی شركت خدمات رسيدگی می‌شود و در صورت هرگونه تغيير، نتایج آن برروی پاسخنامه‌های داوطلبان اعمال خواهد شد.

دستورالعمل اجرایی ثبت‌نام ویژه سازمان استان‌ها

سازمان استان باید با توجه به دستورالعمل زیر نسبت به انجام امور و اطلاعرسانی به داوطلبان اقدام نمایند:

۱- خلاصه مراحل اجرایی و زمان‌بندی آزمون به شرح جدول زیر می‌باشد:

جدول شماره (۱)

۲- با توجه به محدودیت زمان ثبت‌نام، لازم است كليه اطلاعات در اسرع وقت به نحو جامع به اطلاع متقاضيان شركت در آزمون مذكور رسانده شود.

۳- در صورت امكان، شرایط لازم جهت ثبت‌نام متقاضيانی كه به شبكه اینترنت دسترسی ندارند در محل سازمان استان (حسب مورد) فراهم گردد.

۴- با توجه به امكان درج شماره عضویت در فرم ثبت نام الكترونيكی، لازم است شماره عضویت نظام مهندسی به طور كامل (شامل كد استان، كد رشته، كد مرتبط یا اصلی بودن رشته و شماره سریال مختص استان) در كارت عضویت اعضاء سازمان درج گردد.

با آرزوی توفیق روزافزون برای تمامی داوطلبان گرانمایه
دفتر مقررات ملّی و كنترل ساختمان

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام