Site icon شناسنامه قانون

راهنمای ارائه راهکار برطرف کردن مشکلات بهبود و اصلاح فرآیندها و روش‌های انجام کار

دستورالعمل اصلاح فرآیندها مدل سازی فرآیند مشکلات بهبود و اصلاح فرآیندها شناسنامه فرایند شایستگی تیم های بهبود شناسنامه خدمات منتخب گروه بندی خدمات دستگاه

راهنمای ارائه راهکار برطرف کردن مشکلات بهبود و اصلاح فرآیندها و روش‌های انجام کار (پیوست شماره ۴ بخشنامه شماره ۱۳۷۰۴۷ مورخ ۷/۱۱/۱۳۹۳ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور)

بخشنامه اصلی: دستورالعمل اصلاح فرآیندها و روش‌های انجام کار موضوع ماده (۳۶) قانون مدیریت خدمات کشوری (بخشنامه شماره ۱۳۷۰۴۷ مورخ ۷/۱۱/۱۳۹۳ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور)

راهنمای ارائه راهکار برطرف کردن مشکلات بهبود و اصلاح فرآیندها و روش‌های انجام کار

گام ۱- مسائل یا مشکلات فرآیند در محورهای ذیل در قالب جلسات طوفان فکری تیم بهبود شناسایی شود

گام دوم- مسائل و مشکلات کلیدی دارای اولویت شناسایی شود

با توجه به محدودیت منابع و زمان در اجرای طرح‌های بهبود فرآیند، لازم است مسائل و مشکلات بر اساس دو معیار “میزان تأثیرگذری در رسیدن به اهداف استراتژیک دستگاه” و “میزان تأثیرگذاری در تأمین رضایت ذینفعان” در چارچوب شکل ذیل جانمایی شوند. سپس:

گام سوم- ارائه راهکارهای برطرف نمودن مشکلات و مسایل به منظور بهبود و اصلاح فرآیندها و روش‌های انجام کار

لازم است تیم‌های بهبود، در چارچوب محورهای معرفی شده ذیل، جلسات طوفان فکری اجرا کنند و با استفاده از راهنماهای ارائه شده در هر محور، راهکارهایی برای بهبود فرآیند و برطرف نمودن مشکلات شناسایی شده در گام دوم، ارائه دهند. لازم به ذکر است تیم‌های بهبود می‌توانند بدون توجه به گام های ۱ و ۲ نیز، هر فرآیندی را در چارچوب محورهای ذیل تحلیل کرده و بهبود دهند.

۱- تحلیل و بهبود از منظر کفایت و کامل بودن فعالیت ها

۲- تحلیل و بهبود توالی و ترتیب فعالیت‌ها

۳- تحلیل و بهبود وضعیت ورودی‌ها (دریافتی‌های فرآیند) و خروجی‌های فعالیت‌های فرآیند

۴- تحلیل و بهبود کیفیت تصمیم‌های اتخاذ شده در فرایند

۵- تحلیل و طراحی معیارهای اندازه گیری عملکرد فرآیند

۶- تحلیل و بهبود مستندسازی اطلاعات و نتایج اجرای فرآیند

۷- تحلیل و بهبود همسویی عملکرد فرآیندها با یکدیگر و با اهداف و استراتژی‌های دستگاه

۸- تحلیل و بهبود ارتباط فرایند با قواعد و دستورالعمل‌های دستگاه

۹- تحلیل و بهبود کارکرد واحدهای مجری فرآیند

۱۰- تحلیل و بهبود وضعیت استفاده از قابلیت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات

۱۱- تحلیل و بهبود فرآیند از منظر مراجعان و شهروندان

گام چهارم- تدوین برنامه عملیاتی

با در نظر گرفتن تقدم و تأخیر بین راهکارها از نظر اجرایی و همچنین معیارهای ذیل نسبت به اولویت‌بندی و تهیه برنامه عملیاتی اقدام شود:

Exit mobile version