Site icon شناسنامه قانون

اساسنامه مرکز آموزش مدیریت دولتی

ساختار سازمان اداری و استخدامی کشور انتصابات جدید در سازمان اداری انتصابات جدید در سازمان اداری و استخدامی کشور اطلاعیه جدید سازمان اداری و استخدامی تصویب طرح رتبه بندی مشاغل روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی مراکز آموزشی تأیید صلاحیت شده نظام‌نامه تعالی مدیریت منابع انسانی دستگاه‌های اجرایی کمیته آمارهای بخشی نظام اداری سامانه مدیریت اطلاعات پرداخت کارکنان نظام اداری سازمان اداری و استخدامی کشور

اساسنامه مرکز آموزش مدیریت دولتی وابسته به معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور (بخشنامه ۱۵۵۸۷۵/۲۲ مورخ ۱۴/۸/۹۰ وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری)

به منظور ارتقای تخصص ها و مهارت های مدیران و کارکنان دستگاه های اجرائی در زمینه های مدیریت و تخصص های وابسته با رویکرد ارزشی و اسلامی-ایراتی و همچنین بالابردن توانایی های فنی دستگاه های اجرایی و به استناد آیین نامه تأسیس مؤسسات آموزش عالی وابسته به سازمان های دولتی مصوب بیست و هفتمین جلسه م ورخ ۴/۴/۶۴ شورای عالی انقلاب فرهنگی و بر اساس مجوز شماره ۱۳۰۹۷۸/۲۲ مورخ ۱۸/۷/۱۳۹۰ شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری، مرکز آموزش مدیریت دولتی وابسته به معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور تأسیس و طبق قانون اهداف، وظایف و تشکیلات وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری (مصوب ۱۸/۵/۱۳۸۳)، مفاد این اساسنامه، قوانین، ضوابط و مقررات مربوط اداره می شود.

در این اساسنامه مرکز آموزش مدیریت دولتی به اختصار “مرکز”، وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری به اختصار “وزارت” و معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور به اختصار “معاونت” نامیده می شود.

ماده ۱- اهداف

۱- آموزش نیروی انسانی دستگاه های اجرایی به منظور بهینه سازی عملکرد بخش دولتی

۲- ارتقای مستمر سطح علمی و مهارتهای کارکنان بخش دولتی

۳- زمینه سازی مناسب برای تعالی مستمر بخش دولتی

ماده ۲- وظایف و اختیارات مرکز

۱- طراحی و تدوین سامانه آموزش مدیران، کارشناسان و کارکنان دستگاه های اجرایی و ابلاغ به دستگاه های یاد شده، پس از تأیید “معاونت”

۲- طراحی، تدوین و اجرای برنامه های آموزشی مدیران، کارشناسان و کارکنان دستگاه های اجرایی (تربیت مدیر) بر اساس مصوبات “معاونت” با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی

۳- نظارت و ارزیابی اثر بخشی آموزش های ضمن خدمت مدیران، کارشناسان و کارکنان دستگاه های اجرایی و بهینه سازی مستمر آنان

۴- فراهم نمودن زمینه های پویای منطقه ای از طریق برنامه ریزی و اجرای برنامه های آموزشی در حوزه های و فنون اداری برای مدیران، کارشناسان و کارکنان سایر کشورهای اسلامی به منظور تأثیرگذاری و توسعه همگرایی اسلامی و منطقه ای بر اساس تعالیم اسلامی و اندیشه های حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم در راستای تکالیف سند چشم انداز توسعه جمهوری اسلامی ایران، در چارچوب مصوبات “معاونت”

۵- همکاری با مراکز آموزش و پژوهشی که دارای فعالیت های علمی مرتبط هستند به منظور بهره گیری از تجارب و تخصص آنان

۶- انجام مطالعات و پژوهش های کاربردی و تولید دانش مورد نیاز کارکنان دستگاه های اجرایی

۷- برگزاری همایش های علمی و ارائه دستارودهای علمی “مرکز” در قالب کارگاه های آموزشی با رعایت ضوابط و مقررات مربوط

۸- انتشار مجله، کتاب علمی، جزوه آموزشی، تولید نرم افزار و برنامه های رایانه ای متناسب با اهداف “مرکز” طبق ضوابط و مقررات مربوط

۹- توسعه شبکه های آموزش مجازی علمی-کارشناسی، با بهره گیری از فنآوری های نوین اطلاعاتی برای تولید، تبادل و انتقال دانش مدیریت، برنامه ریزی و اداره امور عمومی در زمینه مرتبط

۱۰- اعتبارسنجی مؤسسات و مراکز آموزشی و پژوهشی دستگاه های دولتی و غیردولتی متقاضی اجرای دوره های آموزشی ضمن خدمت کارکنان دستگاه های اجرایی و نظارت بر عملکرد آنها در چارچوب نظام آموزش ضمن خدمت کارکنان دستگاه های اجرایی

۱۱- طراحی و ایجاد بانک اطلاعات مدیران بخش دولتی و بانک اطلاعات استعدادهای درخشان

۱۲- طراحی و ایجاد بانک اطلاعات مدرسان و برگزاری دوره های آموزشی ویژه مدرسان

۱۳- تربیت متخصصان و مربیان آموزشی جهت برنامه ریزی، اجرا و ارزشیابی برنامه های آموزشی مدیران، کارشناسان و کارکنان دولت به ویژه در سطح استان ها

ماده ۳- محل فعالیت: سازمان مرکزی “مرکز” در تهران مستقر است. تأسیس واحد آموزشی یا نمایندگی “مرکز” در سایر شهرستان ها بنا به پیشنهاد “معاونت”، تأیید هیأت امنا و تصویب شورای گسترش آموزش عالی “وزارت” امکان پذیر است.

ماده ۴- شخصیت حقوقی مرکز

“مرکز” دارای شخصیت حقوقی و استقلال اداری و مالی و وابسته به معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور است.

تبصره: “معاونت” می تواند بخشی از اختیارات خود را به “مرکز” تفویض کند.

ماده ۵- ارکان مرکز عبارتند از:

۱. هیأت امنا

۲. رییس مرکز

۳. هیأت رییسه

۴- شورای مرکز

ماده ۶- ترکیب هیأت امنا

۱- معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور یا نماینده وی (رییس هیأت امنا)

۲- معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور

۳- وزیر علوم، تحقیقات و فنآوری یا نماینده وی

۴- وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یا نماینده وی

۵- رییس مرکز (دبیر هیأت امنا)

۶- دو تا چهار تن از شخصیت های علمی-فرهنگی کشور که نقش مؤثری در توسعه و پیشرفت “مرکز” داشته باشند.

تبصره ۱- حداقل دو تن از شخصیت های مذکور در بند ۶ باید از اعضای هیأت علمی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی کشور باشند.

تبصره ۲- اعضای مذکور در بند ۶ با پیشنهاد “معاونت” و تأیید و حکم وزیر علوم، تحقیقات و فنآوری برای مدت چهار سال منصوب می شوند و در یک زمان حداکثر می توانند عضو دو هیأت امنا باشند. انتصاب مجدد آنان بلامانع است و تا زمانی که افراد جدیدی به جای آنان منصوب نشده باشند همچنان به وظایف و اختیارات قانونی خود ادامه می دهند.

ماده ۷- وظایف و اختیارات هیأت امنا

۱- تصویب آیین نامه داخلی هیأت امنا

۲- تصویب نمودار سازمانی و تشکیلات “مرکز” بر اساس ضوابط و مقررات مربوط که پس از تأیید وزیر علوم، تحقیقات و فنآوری قابل اجرا خواهد بود.

۳- تصویب آیین نامه های مالی-معاملاتی، اداری، استخدامی و تشکیلاتی “مرکز” (از جمله آیین نامه های سفرهای علمی، بورسهای تحصیلی و فرصت های مطالعاتی) که پس از تأیید وزیر علوم، تحقیقات و فنآوری قابل اجرا خواهد بود.

۴- بررسی و تصویب بودجه سالانه و تفصیلی “مرکز” که از طرف رییس “مرکز” پس از تأیید شورای “مرکز” پیشنهاد می شود.

۵- تصویب حساب ها و ترازنامه سالانه “مرکز”

۶- تصویب نحوه وصول درآمدهای اختصاصی و مصرف آن با رعایت ضوابط و مقررات مربوط

۷- کوشش برای جلب کمک ها و عواید محلی اعم از نقدی، تجهیزاتی و ساختمانی با رعایت ضوابط و مقررات مربوط

۸- پیشنهاد فوق العاده های اعضای هیأت علمی “مرکز” به “وزارت” برای تأیید

۹- تعیین نحوه اداره واحدهای تولیدی، خدماتی، کارگاهی و… در چارچوب ضوابط و مقررات مربوط

۱۰- تعیین میزان پژوهانه، آموزانه، ترجمانه، نویسانه و نظایر آن با رعایت ضوابط و مقررات مربوط

۱۱- بررسی گزارش عملکرد سالانه “مرکز” که از طرف رییس “مرکز” ارائه می شود و اظهارنظر نسبت به آن

ماده ۸- جلسات هیأت امنا

جلسات هیأت امنان حداقل هر شش ماه یکبار با دعوت رییس هیأت امنا تشکیل می شود.

تبصره- جلسات هیأت امنا با حضور حداقل پنج تن از اعضا رسمیت می یابد و مصوبات آن با رأی حداقل نصف بعلاوه یک اعضای حاضر در جلسه رسمی، معتبر خواهد بود.

ماده ۹- رییس “مرکز” که نماینده قانونی “مرکز” نزد مراجع حقیقی و حقوقی است، از میان اعضای هیأت علمی رسمی با مرتبه علمی حداقل استادیار، دارای حداقل پنج سال سابقه خدمت در دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فنآوری در وضعیت هیأت علمی و حداقل دارای دو سال سابقه اجرایی در دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی با پیشنهاد رییس هیأت امنا و تأیید وزیر علوم، تحقیقات و فنآوری و حکم رییس هیأت امنا برای مدت چهار سال منصوب می شود.

تبصره ۱- پیشنهاد و انتصاب مجدد وی به طور متوالی فقط برای یک دوره امکان پذیر می باشد. در موارد استثنا انتخاب مجدد برای دوره بعدی پس از تأیید وزیر علوم، تحقیقات و فنآوری امکان پذیر می باشد.

تبصره ۲- “معاونت” می تواند تا تعیین رییس “مرکز”، یکی از اعضای هیأت علمی را به عنوان سرپرست “مرکز” منصوب نماید.

تبصره ۳- پذیرش استعفا یا عزل رییس “مرکز” با پیشنهاد رییس هیأت امنا و تأیید وزیر علوم، تحقیقات و فنآوری و حکم رییس هیأت امنا انجام می پذیرد.

ماده ۱۰- وظایف و اختیارات رییس مرکز

۱- تمهید امکانات ضروری برای تحقق اهداف “مرکز”

۲- مسؤولیت در قبال کلیه امور “مرکز” و حسن اجرای مقررات و مصوبات هیأت امنا و شورای “مرکز” در حدود مقررات مصوب و آیین نامه ها و بخشنامه های صادر شده توسط “معاونت” و “وزارت” و ابلاغ آن به واحدهای ذیربط حسب مورد و نمایندگی حقوقی “مرکز” نزد مراجع ذیصلاح.

۳- تهیه و پیشنهاد برنامه های راهبردی، سیاست ها، اهداف و خط مشی ها برای طرح در هیأت امنا.

۴- تعیین خط مشی اجرایی “مرکز” بر اساس برنامه های راهبردی مصوب “معاونت” و هیأت امنا، برنامه ریزی و هدایت فعالیت های فرهنگی، تربیتی، آموزشی، تربیتی، پژوهشی، دانشجویی، بهداشتی و درمانی، خدماتی و توسعه مدیریت و منابع “مرکز” در چارچوب برنامه های راهبردی مصوب و مقررات و بخشنامه های “وزارت”.

۵- نظارت دقیق و مستمر بر حسن اجرای امور تربیتی، فرهنگی، آموزشی، پژوهشی، دانشجویی، بهداشتی و درمانی، خدماتی، استخدام، انتصاب، مأموریت، اخراج، ترفیع و ارتقای اعضای هیأت علمی، توسعه مدیریت و منابع، استخدام، جذب، انتصاب، مأموریت، ارتقا و اخراج کارکنان طبق ضوابط و مقررات مربوط و کلیه ارتباطات داخلی و بین المللی “مرکز” با رعایت ضوابط و مقررات مربوط و هماهنگ نمودن فعالیت های واحدهای مختلف “مرکز” و پاسخگویی به مراجع ذیصلاح و پیگیری اشکالات و تخلفات احتمالی و ارجاع آنها به مقامات ذیصلاح.

۶- استیفای منافع و حقوق “مرکز” در مراجع قانونی (اعم از قضایی، اجرایی، اداری و…) به نمایندگی از مرکز.

۷- تهیه آیین نامه های مالی-معاملاتی، اداری، استخدامی و تشکیلاتی، نمودار سازمانی و تشکیلات “مرکز” و همچنین تغییر و اصلاح آنها در چارچوب ضوابط و مقررات “معاونت” و پیشنهاد آنها به هیأت امنا برای طی مراحل قانونی.

۸- تهیه بودجه تفصیلی سالانه “مرکز” با رعایت مفاد آیین نامه مالی و معاملاتی و سایر مقررات جاری و ارائه آن به هیأت امنا و همچنین نظارت بر نحوه هزینه نمودن بودجه تخصیصی به “مرکز”.

۹- امضای قراردادها، اسناد تعهدآور، اسناد مالی، اداری و مکاتبات “مرکز” در چارچوب ضوابط و مقررات و مسؤولیت امور مالی “مرکز” طبق قوانین، آیین نامه های مالی و معاملاتی، اداری و مقررات و مصوبات ابلاغی، پاسخگویی به هیأت امنا در قبال گزارش های حسابرسی، پیگیری و رفع مشکلات و مسائل مطروحه در گزارش حسابرسی و ارائه گزارش اقدامات انجام شده به هیأت امنا.

۱۰- ارائه گزارش عملکرد سالانه آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، دانشجویی، اجرایی، مالی و محاسباتی سالانه “مرکز” به هیأت امنا و “وزارت”.

۱۱- نصب و عزل اعضای هیأت رئیسه، اعضای حقیقی شوراهای “مرکز”، رؤسای واحدهای آموزشی و نمایندگی های “مرکز” در شهرستان ها و مدیران گروه های آموزشی و پژوهشی و مدیران ستادی “مرکز”.

۱۲- ارائه پیشنهاد تأسیس، توسعه، انحلال و ادغام واحدها با هماهنگی شورای “مرکز” به هیأت امنای “مرکز”.

۱۳- ارائه پیشنهاد همکاریهای علمی با سایر مرکزها و مؤسسات آموزشی یا پژوهشی داخلی و خارجی به شورای “مرکز” برابر ضوابط و مقررات مربوط.

۱۴- ایجاد شورای مشورتی متشکل از پنج تن از اعضای هیأت علمی شاخص و برجسته در حوزه های مختلف آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و اجرایی ترجیحاً با مرتبه علمی بالاتر از استادیار.

۱۵- نظارت بر امور انضباطی “مرکز” (هیأت علمی- کارمندان) در چارچوب ضوابط و مقررات مربوط.

ماده ۱۱- ترکیب هیأت رئیسه مرکز

۱. رئیس “مرکز”

۲. معاونان “مرکز”

۳. مسؤول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری

ماده ۱۲- وظایف و اختیارات هیأت رئیسه

۱- مشارکت و همکاری فعالانه در تنظیم برنامه های راهبردی “مرکز” مبتنی بر سند چشم انداز، برنامه های توسعه کشور، نقشه جامع علمی کشور و برنامه ها و طرح های “معاونت” و سیاست های “وزارت” به منظور ارائه و تصویب در هیأت امنا.

۲- فراهم نمودن بسترهای لازم جهت تحقق اهداف برنامه های راهبردی “مرکز”.

۳- فراهم نمودن بستر مناسب به منظور اجرایی نمودن مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، هیأت امنا، آیین نامه ها و بخشنامه های ابلاغی از سوی “معاونت” و “وزارت” و سایر مراجع ذیصلاح.

۴- بررسی آیین نامه ها، تشکیلات، شیوه نامه ها، دستور جلسات و سایر موارد ارائه شده از سوی معاونت ها و شورای “مرکز” به منظور طرح در هیأت امنا و یا سایر مراجع ذی صلاح

۵- پیشنهاد بودجه سالانه “مرکز” به هیأت امنا از طریق رییس “مرکز”.

۶- تنوع بخشی به منابع مالی “مرکز” از طریق جذب کمک های مردمی و افزایش درآمدهای اختصاصی از طریق ارائه خدمات آموزشی، پژوهشی، فنآوری، فرهنگی و سایر منابع دیگر پس از اخذ مجوزهای لازم از هیأت امنا و “وزارت” و سایر مراجع ذیصلاح.

۷- پیشنهاد توزیع و تخصیص فرصت های مطالعاتی و دوره های کوتاه مدت آموزشی و تحقیقاتی داخل و خارج که طبق ضوابط به اعضای آموزشی و پژوهشی تعلق می گیرد از طریق رییس “مرکز” به “وزارت”.

۸- بررسی و تصویب پیشنهادهای ارائه شده در خصوص فعالیت های تربیتی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و تربیت بدنی که بر اساس تقویم سالانه “مرکز” ارائه گردیده است.

۹- نظارت و پیگیری گزارش های تربیتی، فرهنگی، دانشجویی، سیاسی، امنیتی و… با هماهنگی دیگر دستگاه های ذیربط تا حصول نتیجه.

۱۰- بررسی و ارزیابی نحوه تصمیمات هیأت رئیسه توسط حوزه های مختلف “مرکز” و نظارت بر عملکرد آنان

۱۱- ارزیابی عملکرد حوزه های مختلف “مرکز” و بررسی گزارش های ادواری در شورای “مرکز”.

۱۲- ایجاد هماهنگی لازم بین حوزه های مختلف “مرکز”.

ماده ۱۳- معاونان مرکز

تعداد معاونان “مرکز” بر اساس تشکیلات “مرکز” تعیین می گردد. شرایط عمومی معاونان طبق آیین نامه جامع مدیریت دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فنآوری می باشد.

ماده ۱۴- شورای مرکز

الف- تعریف شورای مرکز:

شورای مرکز دومین رکن سیاستگذار بعد از هیأت امنا می باشد که به تنظیم سیاست ها و برنامه های جاری “مرکز” بر اساس سیاست های کلان مصوب در هیأت امنا و سیاست های “وزارت” و سایر مراجع ذیصلاح می پردازد.

ب- ترکیب شورای “مرکز”:

۱- اعضای هیأت رئیسه “مرکز”

۲- دو تن از اعضای هیأت علمی هر یک از شوراهای تخصصی (آموزشی، پژوهشی و فنآوری و…) به انتخاب شورای مربوط و دارای صلاحیت های عمومی مندرج در آیین نامه جامع مدیریت دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فنآوری با تأیید “معاونت” و حکم رئیس “مرکز”

۳- دو تن از اعضای هیأت علمی در مرتبه علمی حداقل دانشیار و دارای صلاحیتهای عمومی مندرج در

آیین نامه جامع مدیریت دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فنآوری با انتخاب و حکم رییس “مرکز” و تأیید “معاونت”

تبصره ۱- رییس “مرکز” می تواند در مورد مسایل خاص از افراد ذیصلاح و سایر مدیران حسب مورد به منظور شرکت در جلسات شورا (بدون حق رأی) دعوت نماید.

تبصره ۲- مدت عضویت اعضای حقیقی شورای مرکز دو سال می باشد.

تبصره ۳- ریاست شورا به عهده رییس “مرکز” است. شورا دارای نایب رییس می باشد که از میان اعضای شورا با انتخاب و حکم رییس “مرکز” منصوب می گردد.

تبصره ۴- ابلاغ مصوبات شورا و مکاتبات مربوط از طریق شورا انجام می پذیرد.

ماده ۱۵- وظایف و اختیارات شورای مرکز

۱- ارزیابی کلی عملکرد “مرکز” بر اساس شاخص ها و ضوابط مربوط

۲- بررسی و تصویب دوره ها و رشته های آموزشی جدید و برنامه های آن، پیشنهادی معاونت ها و شوراهای تخصصی “مرکز” به منظور ارائه به شورای گسترش آموزش عالی “وزارت” برای تصویب پس از تأیید “معاونت”

۳- بررسی و تصویب ضوابط تدوین شده در راستای همکاری “مرکز” با سایر دانشگاه ها و مؤسسات دولتی و غیردولتی داخلی و خارجی با رعایت قوانین و مقررات موضوعه

۴- بررسی و تأیید برنامه های آموزشی “مرکز”، مبتنی بر بودجه و امکانات “مرکز” و در راستای اجرای تکالیف مندرج در برنامه های توسعه کشور، مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، برنامه ها و طرح های “معاونت” و سیاست های “وزارت” به منظور ارسال به “وزارت”

۵- بررسی و تصویب برنامه های پیشنهادی آموزشی و پژوهشی کوتاه مدت در چارچوب طرح ها و برنامه های “معاونت”

۶- بررسی گزارش تحلیلی ارائه شده توسط واحدهای ذیربط در خصوص مشکلات آموزشی، پژوهشی و فنآوری، پشتیبانی و خدماتی به منظور ارائه راهکارهای سازنده و عملی جهت رفع کاستی ها

۷- بررسی سالانه امکانات علمی (نیروی انسانی و تجهیزات) “مرکز” و تعیین کمبودها و طبقه بندی نیازهای علمی و اقدام برای تأمین آنها

۸- ارجاع برخی از موضوعات “مرکز” برای بررسی و اظهارنظر به یکی از شوراهای تخصصی، حسب مورد

۹- تدوین و تصویب آیین نامه های داخلی شورا و کمیته های آن.

ماده ۱۶- ترکیب و وظایف و اختیارات شوراهای تخصصی “مرکز” به شرح مندرج در آیین نامه جامع مدیریت دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فنآوری، مصوب جلسه مورخ ۱۰/۱۲/۱۳۸۹ شورای عالی انقلاب فرهنگی، می باشد.

ماده ۱۷- منابع مالی

منابع لازم برای انجام وظایف و مأموریت های “مرکز” از محل بودجه عمومی، درآمدهایی که به موجب قوانین و مقررات وصول می شود و به عنوان درآمد اختصاصی منظور می گردد، و دریافت کمک و هدایا خواهد بود.

ماده ۱۸- پذیرش دانشجو برای “مرکز” پس از تأیید “معاونت” با مجوز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و به شیوه ای که “وزارت” تعیین می کند، صورت می پذیرد.

ماده ۱۹- مدرک تحصیلی دانش آموختگان “مرکز” بر اساس ضوابط وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری صادر و اعطا می شود.

ماده ۲۰- نحوه گزینش علمی داوطلبان عضویت هیأت علمی “مرکز” طبق آیین نامه استخدامی اعضای هیأت  علمی “مرکز” است که به تصویب هیأت امنا و تأیید وزیر علوم، تحقیقات و فنآوری خواهد رسید.

ماده ۲۱- نحوه گزینش عمومی داوطلبان عضویت هیأت علمی “مرکز” تابع ضوابط و مقررات “وزارت” و سایر مراجع ذیصلاح است.

ماده ۲۲- “مرکز” تابع همه قوانین و مقررات مربوط، برنامه ها و طرح های “معاونت” و ضوابط و آیین نامه های مصوب “وزارت” و سایر مراجع ذیصلاح خواهد بود.

ماده ۲۳- برنامه های آموزشی و سرفصل دروس باید مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری باشد.

ماده ۲۴- انحلال مرکز

“مرکز” در موارد زیر پس از تصویب شورای گسترش آموزش عالی “وزارت” منحل می شود:

۱- به پیشنهاد “معاونت”

۲- در صورت تخلف “مرکز” از مقررات اساسنامه، مصوبات و ضوابط وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری و سایر ضوابط یا از دست دادن شرایط ادامه فعالیت به تشخیص وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری.

ماده ۲۵- در صورتیکه شورای گسترش آموزش عالی با انحلال مرکز موافقت اصولی نماید، “مرکز” موظف است اقدامات زیر را انجام دهد:

۱- همه تعهدات مربوط به دانشجویان خود را تا اتمام دوره تحصیلات و فارغ التحصیلی آنان به نحو مطلوب و طبق مصوبات و ضوابط مربوط اجرا نماید.

۲- همه امتیازات و اموالی را که از منابع عمومی و دولتی و بانک ها و شهرداری ها و غیره در اختیار “مرکز” قرار گرفته است مسترد کند یا موافقت صاحبان حق مبنی بر واگذاری امتیازات و اموال مذکور به “مرکز” را ارائه دهد.

۳- همه تعهدات خود را در برابر وزارتخانه ها، مؤسسات و سازمان های دولتی، نهادهای عمومی غیردولتی، بانک ها، شهرداری ها، سایر اشخاص حقوقی و اشخاص حقیقی (اعم از اعضای هیأت علمی و کارمندان) انجام دهد.

ماده ۲۶- پس از احراز اجرای تعهدات مذکور در ماده ۲۵ و حل و فصل امور آموزشی و حقوقی “مرکز” و تصویب نهایی انحلال “مرکز” توسط شورای گسترش آموزش عالی “وزارت”، هیأت تصفیه ای مرکب از:

۱. نماینده حقوقی “معاونت”

۲. نماینده حقوقی وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری

۳. رییس وقت “مرکز” (در غیاب رییس وقت “مرکز”، یکی از معاونان وقت “مرکز” بنا به تشخیص “معاونت”

تشکیل و با رعایت مقررات قانونی امر تصفیه “مرکز” را بر عهده خواهد داشت.

ماده ۲۷- پس از انجام تعهدات و تعیین تکلیف دیون “مرکز” و اعلام ختم تصفیه، باقیمانده دارایی “مرکز” با رعایت بند ۲ ماده ۲۵ اساسنامه به “معاونت” منتقل می شود.

تبصره ۱- در خصوص اموال وقفی، مطابق وقفنامه عمل می شود.

تبصره ۲- هیأت تصفیه موظف است در مورد فوق صورتمجلسی را که به امضای همه اعضای هیأت می رسد در دو نسخه تنظیم، یک نسخه از آن را به معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور و نسخه دیگر را به وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری تسلیم نماید.

ماده ۲۸- هر گونه تغییر در مفاد این اساسنامه با تصویب شورای گسترش آموزش عالی و ابلاغ وزیر علوم، تحقیقات و فنآوری امکان پذیر خواهد بود.

ماده ۲۹- این اساسنامه مشتمل بر ۲۹ ماده و ۱۳ تبصره در تاریخ ۲۳/۷/۱۳۹۰ به تصویب شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری رسید و از تاریخ ابلاغ لازم الاجرا است.

کامران دانشجو- وزیر علوم، تحقیقات و فنآوری

 

Exit mobile version