اساسنامه مرکز آموزش مدیریت دولتی وابسته به معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور (بخشنامه ۱۵۵۸۷۵/۲۲ مورخ ۱۴/۸/۹۰ وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری)
به منظور ارتقای تخصص ها و مهارت های مدیران و کارکنان دستگاه های اجرائی در زمینه های مدیریت و تخصص های وابسته با رویکرد ارزشی و اسلامی-ایراتی و همچنین بالابردن توانایی های فنی دستگاه های اجرایی و به استناد آیین نامه تأسیس مؤسسات آموزش عالی وابسته به سازمان های دولتی مصوب بیست و هفتمین جلسه م ورخ ۴/۴/۶۴ شورای عالی انقلاب فرهنگی و بر اساس مجوز شماره ۱۳۰۹۷۸/۲۲ مورخ ۱۸/۷/۱۳۹۰ شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری، مرکز آموزش مدیریت دولتی وابسته به معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور تأسیس و طبق قانون اهداف، وظایف و تشکیلات وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری (مصوب ۱۸/۵/۱۳۸۳)، مفاد این اساسنامه، قوانین، ضوابط و مقررات مربوط اداره می شود.
در این اساسنامه مرکز آموزش مدیریت دولتی به اختصار “مرکز”، وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری به اختصار “وزارت” و معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور به اختصار “معاونت” نامیده می شود.
ماده ۱- اهداف
۱- آموزش نیروی انسانی دستگاه های اجرایی به منظور بهینه سازی عملکرد بخش دولتی
۲- ارتقای مستمر سطح علمی و مهارتهای کارکنان بخش دولتی
۳- زمینه سازی مناسب برای تعالی مستمر بخش دولتی
ماده ۲- وظایف و اختیارات مرکز
۱- طراحی و تدوین سامانه آموزش مدیران، کارشناسان و کارکنان دستگاه های اجرایی و ابلاغ به دستگاه های یاد شده، پس از تأیید “معاونت”
۲- طراحی، تدوین و اجرای برنامه های آموزشی مدیران، کارشناسان و کارکنان دستگاه های اجرایی (تربیت مدیر) بر اساس مصوبات “معاونت” با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی
۳- نظارت و ارزیابی اثر بخشی آموزش های ضمن خدمت مدیران، کارشناسان و کارکنان دستگاه های اجرایی و بهینه سازی مستمر آنان
۴- فراهم نمودن زمینه های پویای منطقه ای از طریق برنامه ریزی و اجرای برنامه های آموزشی در حوزه های و فنون اداری برای مدیران، کارشناسان و کارکنان سایر کشورهای اسلامی به منظور تأثیرگذاری و توسعه همگرایی اسلامی و منطقه ای بر اساس تعالیم اسلامی و اندیشه های حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم در راستای تکالیف سند چشم انداز توسعه جمهوری اسلامی ایران، در چارچوب مصوبات “معاونت”
۵- همکاری با مراکز آموزش و پژوهشی که دارای فعالیت های علمی مرتبط هستند به منظور بهره گیری از تجارب و تخصص آنان
۶- انجام مطالعات و پژوهش های کاربردی و تولید دانش مورد نیاز کارکنان دستگاه های اجرایی
۷- برگزاری همایش های علمی و ارائه دستارودهای علمی “مرکز” در قالب کارگاه های آموزشی با رعایت ضوابط و مقررات مربوط
۸- انتشار مجله، کتاب علمی، جزوه آموزشی، تولید نرم افزار و برنامه های رایانه ای متناسب با اهداف “مرکز” طبق ضوابط و مقررات مربوط
۹- توسعه شبکه های آموزش مجازی علمی-کارشناسی، با بهره گیری از فنآوری های نوین اطلاعاتی برای تولید، تبادل و انتقال دانش مدیریت، برنامه ریزی و اداره امور عمومی در زمینه مرتبط
۱۰- اعتبارسنجی مؤسسات و مراکز آموزشی و پژوهشی دستگاه های دولتی و غیردولتی متقاضی اجرای دوره های آموزشی ضمن خدمت کارکنان دستگاه های اجرایی و نظارت بر عملکرد آنها در چارچوب نظام آموزش ضمن خدمت کارکنان دستگاه های اجرایی
۱۱- طراحی و ایجاد بانک اطلاعات مدیران بخش دولتی و بانک اطلاعات استعدادهای درخشان
۱۲- طراحی و ایجاد بانک اطلاعات مدرسان و برگزاری دوره های آموزشی ویژه مدرسان
۱۳- تربیت متخصصان و مربیان آموزشی جهت برنامه ریزی، اجرا و ارزشیابی برنامه های آموزشی مدیران، کارشناسان و کارکنان دولت به ویژه در سطح استان ها
ماده ۳- محل فعالیت: سازمان مرکزی “مرکز” در تهران مستقر است. تأسیس واحد آموزشی یا نمایندگی “مرکز” در سایر شهرستان ها بنا به پیشنهاد “معاونت”، تأیید هیأت امنا و تصویب شورای گسترش آموزش عالی “وزارت” امکان پذیر است.
ماده ۴- شخصیت حقوقی مرکز
“مرکز” دارای شخصیت حقوقی و استقلال اداری و مالی و وابسته به معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور است.
تبصره: “معاونت” می تواند بخشی از اختیارات خود را به “مرکز” تفویض کند.
ماده ۵- ارکان مرکز عبارتند از:
۱. هیأت امنا
۲. رییس مرکز
۳. هیأت رییسه
۴- شورای مرکز
ماده ۶- ترکیب هیأت امنا
۱- معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور یا نماینده وی (رییس هیأت امنا)
۲- معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور
۳- وزیر علوم، تحقیقات و فنآوری یا نماینده وی
۴- وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یا نماینده وی
۵- رییس مرکز (دبیر هیأت امنا)
۶- دو تا چهار تن از شخصیت های علمی-فرهنگی کشور که نقش مؤثری در توسعه و پیشرفت “مرکز” داشته باشند.
تبصره ۱- حداقل دو تن از شخصیت های مذکور در بند ۶ باید از اعضای هیأت علمی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی کشور باشند.
تبصره ۲- اعضای مذکور در بند ۶ با پیشنهاد “معاونت” و تأیید و حکم وزیر علوم، تحقیقات و فنآوری برای مدت چهار سال منصوب می شوند و در یک زمان حداکثر می توانند عضو دو هیأت امنا باشند. انتصاب مجدد آنان بلامانع است و تا زمانی که افراد جدیدی به جای آنان منصوب نشده باشند همچنان به وظایف و اختیارات قانونی خود ادامه می دهند.
ماده ۷- وظایف و اختیارات هیأت امنا
۱- تصویب آیین نامه داخلی هیأت امنا
۲- تصویب نمودار سازمانی و تشکیلات “مرکز” بر اساس ضوابط و مقررات مربوط که پس از تأیید وزیر علوم، تحقیقات و فنآوری قابل اجرا خواهد بود.
۳- تصویب آیین نامه های مالی-معاملاتی، اداری، استخدامی و تشکیلاتی “مرکز” (از جمله آیین نامه های سفرهای علمی، بورسهای تحصیلی و فرصت های مطالعاتی) که پس از تأیید وزیر علوم، تحقیقات و فنآوری قابل اجرا خواهد بود.
۴- بررسی و تصویب بودجه سالانه و تفصیلی “مرکز” که از طرف رییس “مرکز” پس از تأیید شورای “مرکز” پیشنهاد می شود.
۵- تصویب حساب ها و ترازنامه سالانه “مرکز”
۶- تصویب نحوه وصول درآمدهای اختصاصی و مصرف آن با رعایت ضوابط و مقررات مربوط
۷- کوشش برای جلب کمک ها و عواید محلی اعم از نقدی، تجهیزاتی و ساختمانی با رعایت ضوابط و مقررات مربوط
۸- پیشنهاد فوق العاده های اعضای هیأت علمی “مرکز” به “وزارت” برای تأیید
۹- تعیین نحوه اداره واحدهای تولیدی، خدماتی، کارگاهی و… در چارچوب ضوابط و مقررات مربوط
۱۰- تعیین میزان پژوهانه، آموزانه، ترجمانه، نویسانه و نظایر آن با رعایت ضوابط و مقررات مربوط
۱۱- بررسی گزارش عملکرد سالانه “مرکز” که از طرف رییس “مرکز” ارائه می شود و اظهارنظر نسبت به آن
ماده ۸- جلسات هیأت امنا
جلسات هیأت امنان حداقل هر شش ماه یکبار با دعوت رییس هیأت امنا تشکیل می شود.
تبصره- جلسات هیأت امنا با حضور حداقل پنج تن از اعضا رسمیت می یابد و مصوبات آن با رأی حداقل نصف بعلاوه یک اعضای حاضر در جلسه رسمی، معتبر خواهد بود.
ماده ۹- رییس “مرکز” که نماینده قانونی “مرکز” نزد مراجع حقیقی و حقوقی است، از میان اعضای هیأت علمی رسمی با مرتبه علمی حداقل استادیار، دارای حداقل پنج سال سابقه خدمت در دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فنآوری در وضعیت هیأت علمی و حداقل دارای دو سال سابقه اجرایی در دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی با پیشنهاد رییس هیأت امنا و تأیید وزیر علوم، تحقیقات و فنآوری و حکم رییس هیأت امنا برای مدت چهار سال منصوب می شود.
تبصره ۱- پیشنهاد و انتصاب مجدد وی به طور متوالی فقط برای یک دوره امکان پذیر می باشد. در موارد استثنا انتخاب مجدد برای دوره بعدی پس از تأیید وزیر علوم، تحقیقات و فنآوری امکان پذیر می باشد.
تبصره ۲- “معاونت” می تواند تا تعیین رییس “مرکز”، یکی از اعضای هیأت علمی را به عنوان سرپرست “مرکز” منصوب نماید.
تبصره ۳- پذیرش استعفا یا عزل رییس “مرکز” با پیشنهاد رییس هیأت امنا و تأیید وزیر علوم، تحقیقات و فنآوری و حکم رییس هیأت امنا انجام می پذیرد.
ماده ۱۰- وظایف و اختیارات رییس مرکز
۱- تمهید امکانات ضروری برای تحقق اهداف “مرکز”
۲- مسؤولیت در قبال کلیه امور “مرکز” و حسن اجرای مقررات و مصوبات هیأت امنا و شورای “مرکز” در حدود مقررات مصوب و آیین نامه ها و بخشنامه های صادر شده توسط “معاونت” و “وزارت” و ابلاغ آن به واحدهای ذیربط حسب مورد و نمایندگی حقوقی “مرکز” نزد مراجع ذیصلاح.
۳- تهیه و پیشنهاد برنامه های راهبردی، سیاست ها، اهداف و خط مشی ها برای طرح در هیأت امنا.
۴- تعیین خط مشی اجرایی “مرکز” بر اساس برنامه های راهبردی مصوب “معاونت” و هیأت امنا، برنامه ریزی و هدایت فعالیت های فرهنگی، تربیتی، آموزشی، تربیتی، پژوهشی، دانشجویی، بهداشتی و درمانی، خدماتی و توسعه مدیریت و منابع “مرکز” در چارچوب برنامه های راهبردی مصوب و مقررات و بخشنامه های “وزارت”.
۵- نظارت دقیق و مستمر بر حسن اجرای امور تربیتی، فرهنگی، آموزشی، پژوهشی، دانشجویی، بهداشتی و درمانی، خدماتی، استخدام، انتصاب، مأموریت، اخراج، ترفیع و ارتقای اعضای هیأت علمی، توسعه مدیریت و منابع، استخدام، جذب، انتصاب، مأموریت، ارتقا و اخراج کارکنان طبق ضوابط و مقررات مربوط و کلیه ارتباطات داخلی و بین المللی “مرکز” با رعایت ضوابط و مقررات مربوط و هماهنگ نمودن فعالیت های واحدهای مختلف “مرکز” و پاسخگویی به مراجع ذیصلاح و پیگیری اشکالات و تخلفات احتمالی و ارجاع آنها به مقامات ذیصلاح.
۶- استیفای منافع و حقوق “مرکز” در مراجع قانونی (اعم از قضایی، اجرایی، اداری و…) به نمایندگی از مرکز.
۷- تهیه آیین نامه های مالی-معاملاتی، اداری، استخدامی و تشکیلاتی، نمودار سازمانی و تشکیلات “مرکز” و همچنین تغییر و اصلاح آنها در چارچوب ضوابط و مقررات “معاونت” و پیشنهاد آنها به هیأت امنا برای طی مراحل قانونی.
۸- تهیه بودجه تفصیلی سالانه “مرکز” با رعایت مفاد آیین نامه مالی و معاملاتی و سایر مقررات جاری و ارائه آن به هیأت امنا و همچنین نظارت بر نحوه هزینه نمودن بودجه تخصیصی به “مرکز”.
۹- امضای قراردادها، اسناد تعهدآور، اسناد مالی، اداری و مکاتبات “مرکز” در چارچوب ضوابط و مقررات و مسؤولیت امور مالی “مرکز” طبق قوانین، آیین نامه های مالی و معاملاتی، اداری و مقررات و مصوبات ابلاغی، پاسخگویی به هیأت امنا در قبال گزارش های حسابرسی، پیگیری و رفع مشکلات و مسائل مطروحه در گزارش حسابرسی و ارائه گزارش اقدامات انجام شده به هیأت امنا.
۱۰- ارائه گزارش عملکرد سالانه آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، دانشجویی، اجرایی، مالی و محاسباتی سالانه “مرکز” به هیأت امنا و “وزارت”.
۱۱- نصب و عزل اعضای هیأت رئیسه، اعضای حقیقی شوراهای “مرکز”، رؤسای واحدهای آموزشی و نمایندگی های “مرکز” در شهرستان ها و مدیران گروه های آموزشی و پژوهشی و مدیران ستادی “مرکز”.
۱۲- ارائه پیشنهاد تأسیس، توسعه، انحلال و ادغام واحدها با هماهنگی شورای “مرکز” به هیأت امنای “مرکز”.
۱۳- ارائه پیشنهاد همکاریهای علمی با سایر مرکزها و مؤسسات آموزشی یا پژوهشی داخلی و خارجی به شورای “مرکز” برابر ضوابط و مقررات مربوط.
۱۴- ایجاد شورای مشورتی متشکل از پنج تن از اعضای هیأت علمی شاخص و برجسته در حوزه های مختلف آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و اجرایی ترجیحاً با مرتبه علمی بالاتر از استادیار.
۱۵- نظارت بر امور انضباطی “مرکز” (هیأت علمی- کارمندان) در چارچوب ضوابط و مقررات مربوط.
ماده ۱۱- ترکیب هیأت رئیسه مرکز
۱. رئیس “مرکز”
۲. معاونان “مرکز”
۳. مسؤول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری
ماده ۱۲- وظایف و اختیارات هیأت رئیسه
۱- مشارکت و همکاری فعالانه در تنظیم برنامه های راهبردی “مرکز” مبتنی بر سند چشم انداز، برنامه های توسعه کشور، نقشه جامع علمی کشور و برنامه ها و طرح های “معاونت” و سیاست های “وزارت” به منظور ارائه و تصویب در هیأت امنا.
۲- فراهم نمودن بسترهای لازم جهت تحقق اهداف برنامه های راهبردی “مرکز”.
۳- فراهم نمودن بستر مناسب به منظور اجرایی نمودن مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، هیأت امنا، آیین نامه ها و بخشنامه های ابلاغی از سوی “معاونت” و “وزارت” و سایر مراجع ذیصلاح.
۴- بررسی آیین نامه ها، تشکیلات، شیوه نامه ها، دستور جلسات و سایر موارد ارائه شده از سوی معاونت ها و شورای “مرکز” به منظور طرح در هیأت امنا و یا سایر مراجع ذی صلاح
۵- پیشنهاد بودجه سالانه “مرکز” به هیأت امنا از طریق رییس “مرکز”.
۶- تنوع بخشی به منابع مالی “مرکز” از طریق جذب کمک های مردمی و افزایش درآمدهای اختصاصی از طریق ارائه خدمات آموزشی، پژوهشی، فنآوری، فرهنگی و سایر منابع دیگر پس از اخذ مجوزهای لازم از هیأت امنا و “وزارت” و سایر مراجع ذیصلاح.
۷- پیشنهاد توزیع و تخصیص فرصت های مطالعاتی و دوره های کوتاه مدت آموزشی و تحقیقاتی داخل و خارج که طبق ضوابط به اعضای آموزشی و پژوهشی تعلق می گیرد از طریق رییس “مرکز” به “وزارت”.
۸- بررسی و تصویب پیشنهادهای ارائه شده در خصوص فعالیت های تربیتی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و تربیت بدنی که بر اساس تقویم سالانه “مرکز” ارائه گردیده است.
۹- نظارت و پیگیری گزارش های تربیتی، فرهنگی، دانشجویی، سیاسی، امنیتی و… با هماهنگی دیگر دستگاه های ذیربط تا حصول نتیجه.
۱۰- بررسی و ارزیابی نحوه تصمیمات هیأت رئیسه توسط حوزه های مختلف “مرکز” و نظارت بر عملکرد آنان
۱۱- ارزیابی عملکرد حوزه های مختلف “مرکز” و بررسی گزارش های ادواری در شورای “مرکز”.
۱۲- ایجاد هماهنگی لازم بین حوزه های مختلف “مرکز”.
ماده ۱۳- معاونان مرکز
تعداد معاونان “مرکز” بر اساس تشکیلات “مرکز” تعیین می گردد. شرایط عمومی معاونان طبق آیین نامه جامع مدیریت دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فنآوری می باشد.
ماده ۱۴- شورای مرکز
الف- تعریف شورای مرکز:
شورای مرکز دومین رکن سیاستگذار بعد از هیأت امنا می باشد که به تنظیم سیاست ها و برنامه های جاری “مرکز” بر اساس سیاست های کلان مصوب در هیأت امنا و سیاست های “وزارت” و سایر مراجع ذیصلاح می پردازد.
ب- ترکیب شورای “مرکز”:
۱- اعضای هیأت رئیسه “مرکز”
۲- دو تن از اعضای هیأت علمی هر یک از شوراهای تخصصی (آموزشی، پژوهشی و فنآوری و…) به انتخاب شورای مربوط و دارای صلاحیت های عمومی مندرج در آیین نامه جامع مدیریت دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فنآوری با تأیید “معاونت” و حکم رئیس “مرکز”
۳- دو تن از اعضای هیأت علمی در مرتبه علمی حداقل دانشیار و دارای صلاحیتهای عمومی مندرج در
آیین نامه جامع مدیریت دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فنآوری با انتخاب و حکم رییس “مرکز” و تأیید “معاونت”
تبصره ۱- رییس “مرکز” می تواند در مورد مسایل خاص از افراد ذیصلاح و سایر مدیران حسب مورد به منظور شرکت در جلسات شورا (بدون حق رأی) دعوت نماید.
تبصره ۲- مدت عضویت اعضای حقیقی شورای مرکز دو سال می باشد.
تبصره ۳- ریاست شورا به عهده رییس “مرکز” است. شورا دارای نایب رییس می باشد که از میان اعضای شورا با انتخاب و حکم رییس “مرکز” منصوب می گردد.
تبصره ۴- ابلاغ مصوبات شورا و مکاتبات مربوط از طریق شورا انجام می پذیرد.
ماده ۱۵- وظایف و اختیارات شورای مرکز
۱- ارزیابی کلی عملکرد “مرکز” بر اساس شاخص ها و ضوابط مربوط
۲- بررسی و تصویب دوره ها و رشته های آموزشی جدید و برنامه های آن، پیشنهادی معاونت ها و شوراهای تخصصی “مرکز” به منظور ارائه به شورای گسترش آموزش عالی “وزارت” برای تصویب پس از تأیید “معاونت”
۳- بررسی و تصویب ضوابط تدوین شده در راستای همکاری “مرکز” با سایر دانشگاه ها و مؤسسات دولتی و غیردولتی داخلی و خارجی با رعایت قوانین و مقررات موضوعه
۴- بررسی و تأیید برنامه های آموزشی “مرکز”، مبتنی بر بودجه و امکانات “مرکز” و در راستای اجرای تکالیف مندرج در برنامه های توسعه کشور، مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، برنامه ها و طرح های “معاونت” و سیاست های “وزارت” به منظور ارسال به “وزارت”
۵- بررسی و تصویب برنامه های پیشنهادی آموزشی و پژوهشی کوتاه مدت در چارچوب طرح ها و برنامه های “معاونت”
۶- بررسی گزارش تحلیلی ارائه شده توسط واحدهای ذیربط در خصوص مشکلات آموزشی، پژوهشی و فنآوری، پشتیبانی و خدماتی به منظور ارائه راهکارهای سازنده و عملی جهت رفع کاستی ها
۷- بررسی سالانه امکانات علمی (نیروی انسانی و تجهیزات) “مرکز” و تعیین کمبودها و طبقه بندی نیازهای علمی و اقدام برای تأمین آنها
۸- ارجاع برخی از موضوعات “مرکز” برای بررسی و اظهارنظر به یکی از شوراهای تخصصی، حسب مورد
۹- تدوین و تصویب آیین نامه های داخلی شورا و کمیته های آن.
ماده ۱۶- ترکیب و وظایف و اختیارات شوراهای تخصصی “مرکز” به شرح مندرج در آیین نامه جامع مدیریت دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فنآوری، مصوب جلسه مورخ ۱۰/۱۲/۱۳۸۹ شورای عالی انقلاب فرهنگی، می باشد.
ماده ۱۷- منابع مالی
منابع لازم برای انجام وظایف و مأموریت های “مرکز” از محل بودجه عمومی، درآمدهایی که به موجب قوانین و مقررات وصول می شود و به عنوان درآمد اختصاصی منظور می گردد، و دریافت کمک و هدایا خواهد بود.
ماده ۱۸- پذیرش دانشجو برای “مرکز” پس از تأیید “معاونت” با مجوز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و به شیوه ای که “وزارت” تعیین می کند، صورت می پذیرد.
ماده ۱۹- مدرک تحصیلی دانش آموختگان “مرکز” بر اساس ضوابط وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری صادر و اعطا می شود.
ماده ۲۰- نحوه گزینش علمی داوطلبان عضویت هیأت علمی “مرکز” طبق آیین نامه استخدامی اعضای هیأت علمی “مرکز” است که به تصویب هیأت امنا و تأیید وزیر علوم، تحقیقات و فنآوری خواهد رسید.
ماده ۲۱- نحوه گزینش عمومی داوطلبان عضویت هیأت علمی “مرکز” تابع ضوابط و مقررات “وزارت” و سایر مراجع ذیصلاح است.
ماده ۲۲- “مرکز” تابع همه قوانین و مقررات مربوط، برنامه ها و طرح های “معاونت” و ضوابط و آیین نامه های مصوب “وزارت” و سایر مراجع ذیصلاح خواهد بود.
ماده ۲۳- برنامه های آموزشی و سرفصل دروس باید مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری باشد.
ماده ۲۴- انحلال مرکز
“مرکز” در موارد زیر پس از تصویب شورای گسترش آموزش عالی “وزارت” منحل می شود:
۱- به پیشنهاد “معاونت”
۲- در صورت تخلف “مرکز” از مقررات اساسنامه، مصوبات و ضوابط وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری و سایر ضوابط یا از دست دادن شرایط ادامه فعالیت به تشخیص وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری.
ماده ۲۵- در صورتیکه شورای گسترش آموزش عالی با انحلال مرکز موافقت اصولی نماید، “مرکز” موظف است اقدامات زیر را انجام دهد:
۱- همه تعهدات مربوط به دانشجویان خود را تا اتمام دوره تحصیلات و فارغ التحصیلی آنان به نحو مطلوب و طبق مصوبات و ضوابط مربوط اجرا نماید.
۲- همه امتیازات و اموالی را که از منابع عمومی و دولتی و بانک ها و شهرداری ها و غیره در اختیار “مرکز” قرار گرفته است مسترد کند یا موافقت صاحبان حق مبنی بر واگذاری امتیازات و اموال مذکور به “مرکز” را ارائه دهد.
۳- همه تعهدات خود را در برابر وزارتخانه ها، مؤسسات و سازمان های دولتی، نهادهای عمومی غیردولتی، بانک ها، شهرداری ها، سایر اشخاص حقوقی و اشخاص حقیقی (اعم از اعضای هیأت علمی و کارمندان) انجام دهد.
ماده ۲۶- پس از احراز اجرای تعهدات مذکور در ماده ۲۵ و حل و فصل امور آموزشی و حقوقی “مرکز” و تصویب نهایی انحلال “مرکز” توسط شورای گسترش آموزش عالی “وزارت”، هیأت تصفیه ای مرکب از:
۱. نماینده حقوقی “معاونت”
۲. نماینده حقوقی وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری
۳. رییس وقت “مرکز” (در غیاب رییس وقت “مرکز”، یکی از معاونان وقت “مرکز” بنا به تشخیص “معاونت”
تشکیل و با رعایت مقررات قانونی امر تصفیه “مرکز” را بر عهده خواهد داشت.
ماده ۲۷- پس از انجام تعهدات و تعیین تکلیف دیون “مرکز” و اعلام ختم تصفیه، باقیمانده دارایی “مرکز” با رعایت بند ۲ ماده ۲۵ اساسنامه به “معاونت” منتقل می شود.
تبصره ۱- در خصوص اموال وقفی، مطابق وقفنامه عمل می شود.
تبصره ۲- هیأت تصفیه موظف است در مورد فوق صورتمجلسی را که به امضای همه اعضای هیأت می رسد در دو نسخه تنظیم، یک نسخه از آن را به معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور و نسخه دیگر را به وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری تسلیم نماید.
ماده ۲۸- هر گونه تغییر در مفاد این اساسنامه با تصویب شورای گسترش آموزش عالی و ابلاغ وزیر علوم، تحقیقات و فنآوری امکان پذیر خواهد بود.
ماده ۲۹- این اساسنامه مشتمل بر ۲۹ ماده و ۱۳ تبصره در تاریخ ۲۳/۷/۱۳۹۰ به تصویب شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری رسید و از تاریخ ابلاغ لازم الاجرا است.
کامران دانشجو- وزیر علوم، تحقیقات و فنآوری