Site icon شناسنامه قانون

ارزیابی شیوه افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۲

احکام استخدامی کارکنان شرکتی یکپارچه سازی نظام حقوق و دستمزد شیوه افزایش حقوق کارکنان

ارزیابی شیوه افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۲

شناسنامه قانون- مرکز پژوهش‌های مجلس طی گزارش مفصلی به “ارزیابی شیوه افزایش حقوق کارکنان دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۲” پرداخته است. آنچه در ادامه می‌خوانید، بخش جمع‌بندی این گزارش است. برای دانلود فایل کامل گزارش از لینک انتهای صفحه استفاده بفرمایید.

ارزیابی شیوه افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۲

استقرار عدالت در نظام پرداخت کشور یکی از دغدغه ‌های مهم دولت، مجلس و کارکنان نظام اداری بوده و در ماه ‌های اخیر نیز تلاش‌های قابل توجهی دراین خصوص انجام شده است. این در حالی است که به نظر می‌رسد با توجه به بارمالی قابل توجه اعمال اصلاحات اساسی در نظام پرداخت کشور و محدودیت منابع عمومی دولت در شرایط کنونی، اعمال اصلاحات تدریجی در نظام جبران خدمات کارکنان بخش عمومی در قوانین بودجه سنواتی یکی از امکان پذیرترین و مؤثرترین راهکار‌های استقرار عدالت در نظام پرداخت کشور به حساب می‌آید. براین اساس ارتقاء عدالت محوری در شیوه افزایش حقوق و مزایای کارکنان و بازنشستگان دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور، به مثابه دردسترس ترین و امکان پذیرترین سیاست اصلاح نظام پرداخت کشور در کوتاه مدت، مهم ترین دغدغه و هدف گزارش حاضر است. تعیین شیوه افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان دولت، یکی از مسائل اساسی و تصمیمات مهم در لوایح بودجه سنواتی محسوب شده و در سال‌های اخیر شیوه ‌های گوناگونی دراین خصوص مورد توجه قانون‌گذاران قرار گرفته است. براین اساس در جدول ۲۶ عوامل گوناگون مؤثر بر افزایش حقوق و مزایای کارکنان دولت در قوانین بودجه سنواتی دسته بندی شده و عوامل مورد استفاده در افزایش حقوق و مزایای کارکنان در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور توضیح داده شده است.

جدول ۲۶. انواع عوامل مؤثر بر افزایش حقوق و مزایای کارکنان دولت در قوانین بودجه سنواتی و توضیح موارد مورد استفاده در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور

ردیف عوامل لایحه بودجه ۱۴۰۲ توضیحات
۱ افزایش ثابت ضریب ریالی حقوق‌ (درصد ثابت افزایش ناخالص حقوق و مزایا) * افزایش ضریب حقوق گروه‌های مختلف ‌حقوق‌بگیر به میزان متوسط بیست درصد‌ (٪۲۰‌)
۲ افزایش میزان ثابت حقوق برای گروه‌های مختلف حقوق‌بگیر * هر چند اشاره مستقیمی به این عامل نشده، اما قید عبارت «متوسط» پیش از عبارت «بیست درصد» درخصوص افزایش ضریب حقوق، این احتمال را ممکن می‌سازد که در صورت تصویب لایحه به شیوه کنونی، ترکیبی از افزایش ضریب و میزان ثابت مدنظر دولت قرار گیرد.
۳ افزایش هدفمند برخی از اجزاء و فوق‌العاده‌های نظام پرداخت کشور * افزایش به ترتیب شصت و هفت درصدی و بیست و پنج درصدی کمک‌هزینه‌های اولاد و عائله‌مندی براساس تکلیف ماده‌ (۱۶‌) قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت
۴ تعیین حداقل حکم کارگزینی کارکنان و حداقل حکم حقوق بازنشستگان * درنظر گرفتن حداقل حکم کارگزینی کارکنان دولت به میزان هفتاد میلیون ریال و حداقل حقوق بازنشستگان دولت به میزان شصت و سه میلیون ریال
۵ تعیین سقف یا حداکثر پرداختی به کارکنان دولت * درنظر گرفتن سقف خالص پرداختی به میزان پانصد میلیون ریال
۶ تعیین کف یا حداقل برای افزایش حقوق و مزایا
۷ تعیین سقف یا حداکثر برای افزایش حقوق و مزایا
۸ تغییر میزان و بازه شمول پلکان‌های مالیات بر حقوق و مزایا * افزایش سقف معافیت مالیات بر حقوق از ۶.۵ میلیون تومان به ۷ میلیون تومان و کاهش بازه پلکان‌های مالیاتی و افزایش نرخ مؤثر مالیات بر حقوق برای قریب به‌اتفاق سطوح مختلف حقوق‌بگیر
۹ اعطای اختیار افزایش حقوق و مزایای کارکنان به دولت
۱۰ اعطای اختیار افزایش حقوق و مزایای کارکنان به دولت ضمن تعیین جهت‌گیری کلی شیوه افزایش حقوق * افزایش ضریب حقوق گروه‌های مختلف ‌حقوق‌بگیر به میزان «متوسط» بیست درصد، به معنای اعطای اختیار افزایش حقوق و مزایای کارکنان به دولت ضمن تعیین جهت‌گیری افزایش متوسط بیست درصد است.
۱۱ اعطای اختیار افزایش امتیازات قانونی دولت در تنظیم مناسبات نظام پرداخت کشور
۱۲ تغییر حدود اختیارات قانونی دولت در تنظیم مناسبات نظام پرداخت کشور * پیشنهاد اخذ مجوز ساماندهی پرداخت ‌های غیرمستمر و نظامات پرداخت دستگاه ‌های اجرایی مستثنی شده از دامنه شمول قانون مدیریت خدمات کشوری و همچنین اخذ مجوز واگذاری اموال مازاد دستگاه به بازنشستگان به عنوان پاداش پایان خدمت
۱۳ افزایش حقوق بیشتر برای برخی از گروه‌های ‌حقوق‌بگیر
۱۴ افزایش حقوق کمتر برای برخی از گروه‌های حقوق‌بگیر

درخصوص اعتبارات درنظر گرفته شده برای جبران خدمت کارکنان و بازنشستگان دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور توجه به نکات ذیل ضروری است.

همانطور که در جدول ۲۶ نشان داده شد، شیوه افزایش حقوق و مزایای کارکنان و بازنشستگان دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور، آمیز‌ه‌ای از عوامل گوناگون افزایش حقوق و مزایا بوده و ضروری است بررسی عوامل یادشده به عنوان یک کل منسجم و هماهنگ مدنظر قرار گیرند و از بخشی‌نگری دراین خصوص پرهیز شود. به عنوان مثال غفلت از تاثیر تغییر میزان و بازه پلکان مالیات بر حقوق و مزایای کارکنان بر رشد خالص حقوق و مزیای بخش عمده کارکنان دولت در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، موجب شد، درصد رشد سطوح بالاتر ‌حقوق‌بگیر‌ (به استثنای مشمولین افزایش حقوق از محل تعیین حداقل حکم کارگزینی) بیشتر گردد. براین اساس در ادامه به تحلیل و بررسی اهم محور‌های تاثیرگذار در تعیین شیوه افزایش حقوق و مزایای کارکنان و بازنشستگان دولت پرداخته می‌شود.

*مبالغ مذکور بدون درنظر گرفتن افزایش ‌های ناشی از بند‌ (۴‌) قانون اصلاح قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور و ترمیم حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشکری است.

دانلود فایل کامل گزارش مرکز پژوهش‌ها

شناسنامه قانون در پیام‌رسان‌های داخلی

?روبیکا
https://rubika.ir/shenasname
?ایتا
eitaa.com/Shenasname
?بله
https://ble.ir/Shenasname
?سروش
splus.ir/Shenasname

Exit mobile version