لزوم طرف دعوای دوم قرار گرفتن سازمان بازنشستگی کشوری در شکایتهای مربوط به وظایف و مسئولیتهای این سازمان (دادنامه شماره 636 مورخ 24/9/1387 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری)
لزوم طرف دعوای دوم قرار گرفتن سازمان بازنشستگی کشوری در شکایتهای مربوط به وظایف و مسئولیتهای این سازمان (دادنامه شماره 636 مورخ 24/9/1387 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری)
تاریخ: 24/9/1387
شماره دادنامه: 636
کلاسه پرونده: 87/345
مرجع رسیدگی: هیأت عمومی دیوان عدالت اداری.
شاکی: آقای محمد رضوان پور.
موضوع شکایت و خواسته: اعلام تعارض آراء صادره از شعبه اول دیوان عدالت اداری.
مقدمه: الف ـ شعبه اول دیوان در رسیدگی به پرونده کلاسه 84/2791موضوع شکایت آقای ابراهیم خلیل امامی به طرفیت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان آذربایجان غربی به خواسته الزام سازمان متبوع به اجرای بخشنامههای شماره 28513/ت33002ه مورخ 1/5/1384 هیأت وزیران مطابق احکام صادره به شرح دادنامه شماره 876 مورخ 21/5/1386 چنین رأی صادر نموده است، نظر به اینکه حسب حکم کارگزینی مورخ 22/6/1384 مدیر امور نیروی انسانی دانشگاه طرف شکایت در اجرای تصویبنامه هیأت وزیران و بخشنامه معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت متبوع و بند 4 مصوبه جلسه مشترک هیأت امنای سال 1384 فوقالعاده شغل و جذب شاکی از تاریخ 1/1/1384 برقرار گردیده و اعلام شده که از محل اعتبار مربوطه قابل پرداخت است و با التفات به اینکه پرداخت مذکور وفق مقررات قانونی بوده و قانوناً با صدور حکم کارگزینی فوقالذکر باید پرداخت آن صورت گیرد و غیرموجه بودن دفاعیات دانشگاه طرف شکایت مبنی بر صوری بودن حکم کارگزینی فوق، علیهذا حکم به ورود شکایت و الزام دانشگاه طرف شکایت به پرداخت فوقالعادههای مذکور از تاریخ 1/1/1384 به بعد شاکی صادر و اعلام میگردد.
ب- شعبه یک دیوان در رسیدگی به پرونده کلاسه 84/2905 موضوع شکایت آقای محمد رضوانپور به طرفیت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی آذربایجان غربی به خواسته تقاضای صدور حکم مبنی بر الزام سازمان متبوع به اجرای تصویبنامه شماره 28513/ت33002 هیأت وزیران و بخشنامه شماره129482/1 معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت متبوع به شرح دادنامه شماره 2301 مورخ 9/7/1385 چنین رأی صادر نموده است، نظر به اینکه به موجب رونوشت حکم برقراری حقوق که پیوست پرونده میباشد، شاکی از دانشگاه طرف شکایت بازنشسته گردیده است و با عنایت به اینکه بر فرض صحت شکایت شاکی تایید برقراری حقوق از وظایف سازمان بازنشستگی کشوری میباشد، لذا باوصف موجود شکایت شاکی به کیفیت مطروحه صرفاً به طرفیت دستگاه محل خدمت قابلیت طرح و رسیدگی و استماع را نداشته، قرار رد آن صادر و اعلام میگردد. هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق با حضور رؤسا و مستشاران و دادرسان علیالبدل شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء بـه شرح آتی مبادرت بـه صدور رأی مینماید.
رأی هیأت عمومی
الف- تعارض در مدلول دادنامههای فوقالذکر محرز میباشد.
ب- با عنایت به وظایف و مسئولیتهای سازمان بازنشستگی کشوری در احتساب و برقراری و پرداخت حقوق بازنشستگی بر مبنای میانگین حقوق ماهانه و فوقالعادههای مستمر مشمول کسر کسور بازنشستگی در دو سال آخر خدمت مستخدمین رسمی و اینکه توفیق در انجام مسئولیت مذکور مستلزم نظارت و کنترل آن سازمان بر کیفیت پرداخت حقوق و مزایای مستمر در زمان اشتغال مستخدم دولت از حیث احراز انطباق آن با قوانین و مقررات مربوط است، بنابراین طرح شکایت در این قبیل موارد به طرفیت وزارتخانه یا سازمان دولتی متبوع و سازمان بازنشستگی کشوری ضروری است و دادنامه شماره 2301 مورخ 9/7/1385 شعبه اول متضمن صدور قرار رد شکایت شاکی به خواسته فوقالعاده شغل و حق جذب به استدلال عدم طرح شکایت به طرفیت سازمان بازنشستگی کشوری، صحیح و موافق قانون است. این رأی به استناد بند 2 ماده 19 و ماده 43 قانون دیوان عدالت اداری برای شعب دیوان و سایر مراجع اداری ذیربط در موارد مشابه لازمالاتباع است.
رئیس هیأت عمومی دیوان عدالت اداری- علی رازینی