آیین نامه اجرایی قانون اصلاح اختیارات سازمان بسیج سازندگی نیروی مقاومت بسیج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (تصویبنامه شماره ۱۲۸۳۰۰/ت۴۱۸۵۹هـ مورخ ۱۵/۱۰/۱۳۹۵ هیأت وزیران با اصلاحات و الحاقات بعدی)
هیأت وزیران در جلسه ۱۲ /۱۰ /۱۳۹۵ به پیشنهاد نیروی مقاومت بسیج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و با همکاری وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و به استناد ماده (۶) قانون اصلاح اختیارات سازمان بسیج سازندگی نیروی مقاومت بسیج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی -مصوب ۱۳۸۶- آیین نامه اجرایی قانون یادشده را به شرح زیر تصویب کرد:
آیین نامه اجرایی قانون اصلاح اختیارات سازمان بسیج سازندگی نیروی مقاومت بسیج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
ماده ۱- در این آیین نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار میروند:
الف- سازمان: سازمان بسیج سازندگی و ردههای تابعه.
ب- قانون: قانون اصلاح اختیارات سازمان بسیج سازندگی نیروی مقاومت بسیج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی -مصوب ۱۳۸۶-.
پ- دستگاه اجرایی: دستگاههای موضوع ماده (۲) قانون و همچنین ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری – مصوب ۱۳۸۶-.
ت- زودبازده: فعالیت ها، طرح ها و پروژه هایی که در حوزههای آب، کشاورزی، باغبانی، آبخیزداری، جنگل ها و مراتع، بیابان زدایی و عمرانی، صنایع تبدیلی کوچک، انرژی (آب و برق)، راه و ساختمان، سلامت، بهداشت و درمان که ظرف (۱۸) ماه اجرا و به مرحله بهره برداری برسد.
ث- عام المنفعه: فعالیت ها، طرح ها و پروژه هایی که منافع آن شامل عامه مردم مناطق محروم، روستاهای کمتر توسعه یافته و شهرهای کوچک و مرزی میشود از قبیل مسجد، خانه بهداشت، مدرسه، خانه معلم، راه روستایی، آبرسانی و بخشهای راه و آب و مسکن.
ج- امدادی: فعالیت ها، طرح ها و پروژه هایی که به علت بروز حوادث غیرمترقبه در روستاها، مناطق محروم و شهرهای کوچک و مرزی و در صورت اعلام نیاز دستگاههای اجرایی اجرا میشود.
چ- فرهنگی: فعالیت ها، طرح ها و پروژه هایی که در حوزههای دینی، هنری، ورزشی، سوادآموزی و زیست محیطی انجام میشود.
ح- مردم یاری: فعالیت ها، طرح ها و پروژه هایی که با مشارکت مردم انجام میگیرد و عموماً مورد تقاضای مردم میباشد.
خ- کم هزینه: فعالیت ها، طرح ها و پروژه هایی که بار مالی آن معادل معاملات متوسط، موضوع قانون برگزاری مناقصات -مصوب ۱۳۸۳- و مصوبههای سالانه مربوط به تعیین نصاب معاملات یاد شده میباشد.
ماده ۲- دستگاههای اجرایی مجازند بخشی از اجرای طرح ها و پروژههای تملک دارایی سرمایه ای خود با یکی از ویژگیهای زودبازده، عام المنفعه، کم هزینه، امدادی، فرهنگی و مردم یاری و بهداشت و درمان در مناطق محروم، کمتر توسعه یافته، روستاها و شهرهای کوچک و مرزی را که پس از فراخوان عمومی با عدم وجود متقاضی مواجه میشوند، با رعایت قوانین و مقررات مربوط، به سازمان واگذار نمایند. تملک و مدیریت طرحهای مذکور پس از پایان عملیات اجرایی به دستگاه اجرایی مربوط باز میگردد.
تبصره ۱- اجرای طرحهای امدادی، فرهنگی و مردم یاری در سایر نقاط کشور نیز به درخواست دستگاه اجرایی و اعلام آمادگی سازمان قابل تفویض، واگذاری و اجرا توسط سازمان است.
تبصره ۲- هزینه اجرای طرح ها توسط سازمان ضمن حفظ کیفیت و رعایت الزامات قانونی پروژه نباید بیش از هزینه اجرای طرح براساس فهرست بهای مصوب همان سال باشد. مسئولیت نظارت بر مفاد این تبصره بر عهده دستگاه کارفرمای پروژه است.
تبصره ۳- سازمان برنامه و بودجه کشور مجاز است با رعایت قوانین و مقررات مربوط بخشی از اعتبارات طرح ها را به پیشنهاد دستگاه اجرایی برای تحقق اهداف قانون به عنوان کمک به طرح در اختیار سازمان قرار دهد.
ماده ۳- دستگاههای اجرایی میتوانند به منظور پشتیبانی از اردوهای جهادی، فعالیتهای عام المنفعه و فعالیتهای غنی سازی اوقات فراغت جوانان در عرصههای کار و تلاش و سازندگی، با استفاده از امکانات و تجهیزات خود جهت تشویق، مشارکت و حضور نیروهای داوطلب بسیجی و مردمی، جوانان و متخصصان در فعالیتهای سازمان اقدام نمایند.
ماده ۴- به منظور ایجاد هماهنگی، پشتیبانی و نظارت بر اجرای قانون و مفاد این آیین نامه، آشنایی با فرهنگ کار و تلاش جهادی، کارگروهی با ترکیب زیر تشکیل میگردد:
الف- وزیر کشور (رئیس کارگروه)
ب- معاون عمرانی وزیر کشور (دبیر کارگروه)
پ- معاون وزیر آموزش و پرورش
ت- معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
ث- معاون وزیر ورزش و جوانان
ج- معاون وزیر جهاد کشاوزی
چ- معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت
ح- معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی
خ- معاون رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
د- معاون رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
ذ- رئیس سازمان
ر- معاونین سایر اعضای هیأت دولت حسب مورد.
تبصره- مسئولیت هماهنگی، پشتیبانی و نظارت بر اجرای طرحهای بسیج سازندگی در استان ها برعهده استاندار میباشد. استاندار نسبت به تشکیل کمیته استانی با ردههای متناظر کارگروه در استان اقدام و گزارش مربوط را هر فصل (سه ماهه) برای دبیرخانه کارگروه ارسال مینماید.
ماده ۵- سازمان در اجرای قراردادهای پیمانکاری موضوع این آیین نامه، مشمول ماده (۴) آیین نامه اجرایی ماده (۲۲) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت موضوع تصویب نامه شماره ۱۵۷۷۸/ت۲۷۰۵۵هـ مورخ ۲۸ /۳ /۱۳۸۲ با اصلاحات بعدی میباشد.
ماده ۶- سازمان مکلف است گزارش سالانه اجرای قانون و این آیین نامه را با رعایت سلسله مراتب به سازمان برنامه و بودجه کشور ارایه نماید.
معاون اول رئیس جمهور- اسحاق جهانگیری