Site icon شناسنامه قانون

تأکید بر اجرای دستورالعمل الزامات سلامت محیط کار و کار در محیط اداری

ساختار سازمان اداری و استخدامی کشور انتصابات جدید در سازمان اداری انتصابات جدید در سازمان اداری و استخدامی کشور اطلاعیه جدید سازمان اداری و استخدامی تصویب طرح رتبه بندی مشاغل روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی مراکز آموزشی تأیید صلاحیت شده نظام‌نامه تعالی مدیریت منابع انسانی دستگاه‌های اجرایی کمیته آمارهای بخشی نظام اداری سامانه مدیریت اطلاعات پرداخت کارکنان نظام اداری سازمان اداری و استخدامی کشور

تأکید بر اجرای دستورالعمل الزامات سلامت محیط کار و کار در محیط اداری (بخشنامه شماره ۳۳۸۰۲۸ مورخ ۳۰/۶/۱۳۹۹ سازمان اداری و استخدامی کشور)

بخشنامه به کلیه دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری

پیرو مصوبات ابلاغی ستاد ملی مدیریت کرونا و بخشنامه‌های شماره ۷۲۴۵۵۵ مورخ ۱۲/۱۲/۱۳۹۸ و شماره ۹۹۷۷۸ مورخ ۷/۳/۱۳۹۹ این سازمان، متأسفانه گزارش‌های نظارتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از نحوه رعایت دستورالعمل «الزامات سلامت محیط کار و کار در محیط اداری» حاکی از کاهش رعایت فاصله‌گذاری، استفاده از ماسک و سایر ضوابط ابلاغی در طول یک‌ماه اخیر در ادارات دولتی می‌باشد به‌گونه‌ای که علاوه بر کارکنان، میزان رعایت ضوابط ابلاغی از سوی مراجعان به ادارات نیز کاهش داشته و از سوی مدیران و مسئولان ادارات اهتمام لازم و جدی در این موارد ملاحظه نمی‌شود.

در نتیجه این کوتاهی، کم‌توجهی، شاخص‌های رعایت ضوابط ابالغی و به صورت خاص استفاده از ماسک توسط کارکنان و ارباب رجوع و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در فعالیت‌ها و ارائه خدمات اداری در طول یک‌ماه گذشته از بیش از ۹۰% به حدود ۸۰% کاهش یافته است.

لذا، ضمن توجه دادن مجدد مدیران و مسئولان ادارات در خصوص برنامه‌ریزی و اقدام جدی در زمینه ارتقاء شاخص رعایت ضوابط ابلاغی از سوی ستاد ملی مدیریت کرونا،‌ سازمان اداری و استخدامی کشور، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت کشور و استانداری‌ها، مجدداً بر موارد زیر تأکید می‌نماید:

۱- کلیه مدیران و مسئولان ادارات موظفند با همکاری وزارت بهداشت،‌درمان و آموزش پزشکی (دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمان) نسبت به آموزش و توجیه کارکنان در خصوص علائم، شرایط و ویژگی‌های بیماری کرونا و انجام اقدامات پیشگیرانه برای عدم ابتلا به بیماری اقدام و وضعیت بیماری را بین کارکنان خود مستمراً پایش نمایند و ضمن رسیدگی به وضعیت افرادی که دارای علائم ابتلا به بیماری هستند از حضور آنان در محیط کار جلوگیری کنند.

۲- رعایت دستورالعمل گام دوم مبارزه با ویروس کویید- ۱۹ در زمینه «الزامات سلامت محیط و کار در محیط اداری» که طی نامه شماره ۱۲۷/۱۰۰ مورخ ۱۸/۱/۱۳۹۹ از سوی وزیر محترم بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی صادر گردیده است و سایر دستورالعمل‌های پیروی آن در محیط‌های اداری الزامی است. به طور خاص لازم است موارد زیر از سوی مدیران و مسئولان اداری مورد اقدام و مراقبت قرار گیرد:

۱/۲- امکانات بهداشتی مورد نیاز برای گندزدایی محیط‌های عمومی و تأمین بهداشت فردی کارکنان و مراجعان تأمین و در دسترس قرار گیرد.

۲/۲- کلیه کارکنان و ارباب رجوع در محیط کار از ماسک استفاده نمایند.

۳/۲- با استفاده از امکان ارائه خدمات به صورت الکترونیکی و یا از طریق میز خدمت، خدمات مورد نیاز ارباب رجوع ارائه و از مراجعه ارباب رجوع به ادارات جلوگیری گردد به نحوی که جز در موارد کاملاً اجتناب‌ناپذیر ضرورتی بر مراجعه و حضور ارباب رجوع به ادارات نباشد.

۴/۲- در موارد اجتناب ناپذیر بودن حضور ارباب رجوع در ادارات، از طرق مناسب از قبیل نوبت‌دهی برای حضور در ادارات، حذف مراحل و فرایندهای غیرضرور با هدف کاستن از زمان ارائه خدمات و انجام بخشی از امور از طریق پست و سایر روش‌های غیرحضوری، فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت نمایند.

۵/۲- از ارائه خدمات به مراجعان ادارات که ضوابط ابلاغی ستاد ملی مدیریت کرونا را رعایت نمی‌کنند، به ویژه کسانی که از ماسک استفاده نمی‌کنند، خودداری شود.

۳- با توجه به این‌که عدم رعایت ضوابط و دستورالعمل‌های ابلاغی، صرفنظر از آسیب به کارکنان ادارات و ارباب رجوع، موجب شیوع و گسترش بیماری و به خطر افتادن سلامتی آحاد جامعه می‌گردد، لازم است مدیران به صورت جدی با تخلفات احتمالی کارکنان در این زمینه اقدام و بر اساس بخشنامه شماره ۲۹۰۸۲۳ مورخ ۵/۶/۱۳۹۹ این سازمان نسبت به اعمال مجازات‌های پیش‌بینی شده اقدام کنند.

امید است که با اهتمام و تلاش همه کارکنان، مدیران و مسئولان ادارات شاهد بهبود شاخص‌های رعایت ضوابط ابلاغی در محیط اداری و تأمین سلامتی آنان و ارباب رجوع در محیط کار باشیم.

جمشید انصاری- معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان اداری و استخدامی کشور

Exit mobile version